Advertenties


2.0 IDE systeem uitschakelen?

Gestart door Hugo, 25 januari 2009, 21:15:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

matthew

#15
Ideaal onderhoud /bijhouden van een ide motor zou zijn:

Als alles al een keer is gereinig goed dan,

-Bij elke 3e tankbeurt een busje Gas treatment en Fuel treatment van Forte
-Bij elke onderhousbeurt(liefst om 15000km) voor het aftappen van de olie 2busjes motor flush van forte en dan volgens procedure reinigen en dat is een 20 minuten iets verhoogd stationair toerental laten draaien,dan aftappen en olie en oliefilter vervangen.
-Zo blijft de motor het meest optimaal.

Mocht je motor nog niet uitelkaar zijn geweest of goed gereinigd dan advies:

-Je inlaatspruitstuk loshalen en reinigen (eventueel een dag van te voren een klein beetje motor flush op de zuigers laten lopen dmv een bougie(voor elke cilinder) eruit te draaien en dan een nacht te laten staan en dan doen wat hier allemaal na staat)
-Je motor eerst laten reinigen door hem via carterventilatie te laten opzuigen van gas treatment(wel graag door ervaren monteur laten doen want anders sneuveld je kat in no time en misschien wel meer).
-Terwijl je zo reinigd ook 2 busjes motor flush aan olie toevoegen,na dit alles alles aftappen en filter vervangen en dan nog een keer motor flush 2x toevoegen en volgens procedure reinigen,en dan weer nieuwe olie en oliefilter en dan is klaar.

Zo het onderhoud uitvoeren dan blijft motor inwendig en egr klep goed schoon,nadeel van  zo onderhouden :het is wel wat duurder.

Ik hoop dat ide rijders wat baad hebben bij deze informatie.

zoef100

Mattie heel erg bedankt voor de info  :q

zoef100

#17
Hoe is de stand van de EGR klep bij motor uit ?   Staat deze dicht of open ?  Ik heb namelijk de stekker eraf getrokken omdat de motor ineens van de ene dag op de andere dag slecht loopt . Even een stukje ervoor .Had de auto  gewassen de dag ervoor . Daarna nog ff een boodschapje gedaan bij de plaatselijke snackbar om de hoek en toen reed de auto nog  perfect. De volgende dag naar het werk ineens hikkerig/stoterig rijden en stationair schommelt deze soms enorm maar slaat niet af . Heb s avonds na m`n werk, thuis eerst met forte intake cleaner zitten spuiten in de inlaat .  Bougies kabels ingespoten met een sealing . Daarna een klein ritje gemaakt maar merkte ietsjes verbetering . De volgende dag reed de auto ineens een stuk beter maar stationair nog schommelend , net of deze af en toe op drie poten loopt. Heb s `avonds na m`n werk de stekker van de EGR klep eraf getrokken en heb toen een km of 30 gereden rustig en soms flink optrekkend , er brand (nog) geen lampje en merk eigenlijk amper verschil . Stationair loopt tie nog niet goed voor de rest redelijk tot goed  . Ga de olie /filter , bougies en bougiekabels ook nog vervangen kijken of dat soms helpt. Maar wil graag weten van kenners wat er kan gebeuren als de stekker eraf blijft en of de klep wel dicht staat ? Graag jullie antwoord hierop  _o_

Tank vanaf het begin V power af en toe een injector cleaner

matthew

Origineel af renault kun je geen nieuwe egr meer krijgen in ieder geval en krijg je een afdichting plaat.Dit zou ik zeker toepassen.

zoef100

Ik heb gisteren renault gebeld en gesproken met chef werkplaats en hun wisten niets af van een afdichtings setje ?

matthew

Daar is een officiele mededeling voor geweest,dus dan zijn ze niet echt bij.

zoef100

Dank je wel mathew voor je antwoord.


De auto rijd na inspuiting van forte intake cleaner rechtstreeks in de inlaatbuis een stuk beter .
Zondag nog het stappenmotortje schoonmaken , heb de link gekregen van een ander forum lid maar vraag me af of je dat motortje zomaar weer terug kunt stoppen ? Moet deze niet opnieuw ingeleerd worden na verwijdering ? Heb ook spuitbujes gekocht van kontak chemie 60 voor het reinigen en 61 voor het beschermen tegen coroderen van de elektrische kontakten . Ga ik op alle stekkertjes doen

zoef100

#22
update EGR afgedopt zodat de EGR stekker er weer op kan , klusje van niks  Y   20 minuutjes werk incluxief  afdopplaatje maken.
De 2 bouten losdraaien van de EGR klep die tegen het blok aan zitten. (Ring sleutel 13)   Let op het bestaande plaatje valt er snel tussenuit deze is 0.2 mm dik . Vervang dit plaatje voor een plaatje 1 of 1.5 mm (had zelf nog plaat 1.5 mm liggen ) en neem de maten over van het bestaande plaatje.
Uitzagen , haaks vijlen en bramen eraf vijlen. Gaten voor de 2 bouten erin boren , en afbramen. Uiteraard GEEN middengat maken. Plaats deze er tussen schroef de 2 bouten erweer op en klaar.  En weg dat gezeik met uitlaatgassen terug in je blok via deze klep.

stappenmotor is ook een simpel klusje ,  stekkertje eraf ,ook met 2 boutjes M10 los draaien , en motortje losnemen . Heb deze flink ingespoten met een intake cleaner , 2 minuten laten intrekken en schjoongeblazen met busje perslucht. Daarna weer gemonteerd.

Merk eigenlijk weinig verschil loopt iets beter , injectorcleaner op een 1/4 tank Vpower gedaan. .
Merk alleen nog steeds op de snelweg lichtelijk inhouden met optrekken , trap je het gas goed in dan wil deze wel , maar dat was wel anders toen de auto nog perfekt was toen ging deze als de brandweer.
Hoop op verbetering na een tijdje.
Nog de bougies en kabels vervangen .
Mocht het nog zo blijven dan ga ik zoals mathew  zei de motorflush schoonmaak laten uitvoeren door een garage.

zoef100

Matthew zit er ook ergens een carterontluchtingsslang op die auto ?  Zo ja waar en kan je die loskoppelen ? Of  apart in een blikje oid  af laten voeren ?  Hoe te werk gaan ?

matthew


zoef100

#25
Afgelopen zondag de bougies vernieuwd , eerst het rekje met die bougiekabels lostrekken en de kabels loshalen van de Disbobine en dit compleet via je inlaatspruitstuk weghalen anders kom je er niet bij.
Pijpsleutel erop met daarop een dop en een verlengstuk , de bougies 1 voor 1 een slag lossen. Daarna met een rubber uitdraaitule losgedraait en de bougies eruit genomen. De eerste bougie zat onder de olie (Die   K (garage die met olie gemorst heeft) de bougie vooral porcelein  zat ook onder de smeer ? Ook het aansluitkontakt met de kabel zat onder de vette smurrie. Niet erg bevordelijk voor kontakt. De tweede zat ook smurrie op , de derde en vierde niet.
De bougiegaten schoongemaakt met een doek met ontvetter. Aansluiting Bobine kabels ingespoten met een reiniger en uitgespoten met luchtdruk. Nieuwe bougies erin gedraait , en de boel weer aangesloten.
start de auto en liep als een zonnetje , proefrit en de PK`s waren er weer  _o_ .  Oil catcher zat ik aan te denken als nog een ekstra,  maar bij de IDE komt amper vieze dampen rechtstreeks de inlaat in omdat er nog een "resonator" tussen zit. In ieder geval zit de EGR afgedopt , tank Vpower en heb het inlaattraject gekuist, inlaatcleaner van Abcon erin , nieuwe olie + filter  , en nieuwe bougies .
Maar had nog een paar vraagjes wil de olie verversing zelf gaan doen ,
Heb je iets speciaals nodig om de oliemoer los te krijgen?
Of kun je dan met dop of ringsleutel ?
Zo ja kun je die tool ergens kopen ?
Is het gewoon met de klok mee vast en tegen de klok in los ?
Hoeveel liter olie moet erin ?

Mijn dank  !-!

fitz

http://www.elektroda.pl/rtvforum/download.php?id=375215
Ik heb het zelf nog niet bekeken, maar dit schijnt een werplaatshandboek te zijn.
Misschien heb je er iets aan.

zoef100

Hey bedankt voor de link hoop dat anderen er wat aan hebben maar die heb ik al in m`n bezit idd erg handig en speciaal voor de IDE 2.0 v16  !-!  Heb em gehaald bij problemcar.nl

zoef100

#28
auto rijd weer stotterend , geef het op !
Update de auto rijd weer aardig goed (knock on wood  :D), het ligt echt aan de inlaatkant  en dan de kleppen. Goed gespoten met intake cleaner van forte met draaiende motor op 2000 toeren. Daarna flink ingespoten zonder de motor aan en een paar uur laten staan. Daarna de snel weg op en een lange rit gemaakt en de auto reed steeds beter . Stationair loopt hij nou aardig mooi en de wijzer ietsjes schommelend op 750 toeren.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev