Advertenties


Schokken bij optrekken (1ste en 2de) en bij gas loslaten

Gestart door GoedGasOpLPG, 6 februari 2011, 19:19:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GoedGasOpLPG

Geachte forum lezers,

Ik zal proberen mijn probleem stelling zo duidelijk mogelijk te maken. Hopelijk weten jullie wat er aan de hand is met de auto (behalve mijn belabberde rij techniek :P):

-Bij het wegrijden schokt de auto behoorlijk heftig (een glas met water zou niet meer vol zijn :P). Deze schokken zijn erg goed in de versnelling pook te voelen (hand beweegt sportief mee). Als je de koppeling heeeel langzaam laat opkomen met gas erbij, dan schokt de auto bijna niet. Het zijn maar een stuk of 3 schokken elke keer, dus niet aanhoudend.

-Hetzelfde gebeurd vervolgens als je naar de 2de versnelling schakelt. Ook dit is goed te voelen aan de pook. Naar de 3de, 4de of 5de versnelling is dit schokken een stuk minder.

-Tevens geeft de auto dezelfde schokken als er terug geschakeld wordt (vooral naar zijn 2de voor rotondes). Nadat je de koppeling op laat komen remt de auto niet netjes geleidelijk af, maar gaat hij al schokkend langzamer rijden (ook weer een stuk of 3 keer schokken). In de versnelling pook is dit ook goed te voelen (de pook trekt duidelijk als je gas geeft of juist loslaat).

Dit probleem is zowel met koude als met warme motor. Zowel op LPG als op Benzine. De motor draait goed stationair op 750 toeren.
Voor de rest rijd de auto perfect ook de motor loopt lekker soepel, zowel in lagere toeren als in de hogere toeren.

Vooral dat ik (heftig) voel in de versnelling pook of ik gas geef of op de motor af rem, vind ik maar vreemd...

Zelf denk ik aan de koppeling (speling?) of dempers ergens?

Wat gegevens:
Type: Megane coupe 2.0 8v LPG3 met gaskop.
Bouwjaar: 1998
KM: bijna 2 ton (nieuwe gaskop+groot onderhoud 20.000km geleden)

Graag jullie mening over dit schokkende nieuws.

Gr Sander  :afro:

Roy16v

#1
Motorsteun(en) ruim?
Is je mapsensor(slang) goed?

Groetjes, Nicole (N-Coupe)
(sorry onder verkeerde account  o-) stond nog ingelogd op Roy z'n account haha!)

GoedGasOpLPG

Bedankt voor de snelle reactie,

Ik ga zo meteen even kijken of de slang naar de MAP oke is.

Hoe check ik de motor steunen? of moet een garage dit doen?


sjerrie

#3
De beste manier is om de steunen eruit te halen. Je ziet het vaak niet als ze er nog op zitten. Bij ons waren ze ook niet kapot volgens dealer na inspectie op de brug. Maar toen de motor eruit was toch maar eens goed gekeken. Ze waren dus wel kapot. Als het zo is raad ik je aan om alvast nieuwe te bestellen op internet of bij de dealer. Dealer zijn ze erg duur trouwens en heus niet beter als online. Scheur is niet zo snel te herkennen als de motor erop steunt. Voorste motorsteun bij de dealer was € 137,-. En als je ze toch eraf heb en ze blijken niet kapot te zijn kun je ze altijd terugbrengen. Volgens onze dealer konden ze niet kapot zijn want het was iets anders maar dat konden ze pas zeggen na een uitgebreide inspectie a € 60,- per uur.
Dat zegt misschien ook iets over de dealer. De voorste 2 steunen zijn goed te doen met een goede krik en as-steunen. De achterste ook wel maar daar ben je langer mee bezig. Blok moet hiervoor los en omhoog getakeld worden en het zijn best moeilijk bereikbare plekken waar de bouten zitten.

Je kan ook speling hebben op de homokineten, aandrijfassen of in je versnellingsbak. Maar motorsteunen en mapsensor lijken de eerste keus vaak te zijn.
~Just got Maggied~

RobScénic

Ik zit eerder te denken aan ontsteking. Dus bobines, bougies maar vooral de bougiekabels
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

GoedGasOpLPG

Hmm, ga morgen maar eens de garage bellen waar ik de auto vandaan heb.
Heb er nog 1 maand service garantie erop.  !-!

Vandaag gereden in de auto van me zus (een renault megane break 1.6 16v fase 1). Hier voel je ook wel de pook wat bewegen, maar er zijn geen grote schokken door de auto heen. Ook lijkt het alsof de break meer power heeft dan me 2.0 8v motor...  l- l-

Als het de ontsteking zou zijn, heb je er dan ook geen last van als je sneller rijd? In de 3de, 4de of 5de versnelling heb ik er geen last van. Als ik van het gas ga op de snelweg gaat tie niet stotteren.

Hopelijk is het iets wat makkelijk op te lossen is...

Had gisteren ook een backfire gehad. Per ongeluk gas gegeven in de 4de versnelling bij 750 toeren :P. Alleen een sensor was uit de toevoer geschoten, voor de rest geen schade kunnen vinden. Hopelijk is de sensor nog heel  o-) o-)

RobScénic

Nu weet ik eigenlijk wel zeker dat het ontsteking is. Bij een LPG auto luistert dat zo ontzettend nauw. Ik zou de kabels en de bougies gewoon vervangen, ik weet wel haast zeker dat het daaraan ligt. En de kleppen stellen.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

GoedGasOpLPG

Volgens de beste meneer verkoper zou met de nieuwe gaskop (geharde klepzettingen?) de kleppen niet meer gesteld hoeven worden...
Zal wel kijken wat hij morgen zegt... Als hij het niet onder de garantie wil uitzoeken, dan gaan we zelf wel even opzoek (met wellicht wat goeroes van het forum? ;) )

Roy16v

als er mechanische stoters inzitten moeten ze altijd na een bepaalde km stand worden gesteld,zeker bij een gas auto daar deze heter verbrand.

RobScénic

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van een LPG-kop. Bij mijn weten is het enige verschil dat er andere kleppen en klepzetels in zitten, i.v.m. de hogere verbrandingstemperatuur. En inderdaad, als die mechanisch zijn dan moeten ze regelmatig gesteld worden. Vaker dan een benzine-auto, en volgens mij moeten ze ook 0,1 mm strakker staan.
Correct me if I'm wrong please.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Roy16v

uitlaat klep moet langer open blijven staan ivm temperatuur.

GoedGasOpLPG

Heb nu een kilometer of 100 op benzine gereden. Het heftig schokken is nu een stuk minder, nog wel voelbaar in de pook maar niet echt hinderlijk.
Vanmorgen wilde de auto niet op LPG rijden, blijkt de toevoer slang er helemaal af te liggen. Morgen als het licht is eens weer op de juiste plek vastzetten. Kennelijk hebben we nogal last van backfires... lijkt me stug dat hij van zichzelf zo los zat dat de slag er zo af valt... 8)7

Nu eens een tijdje staan luisteren bij de motor als hij stationair loopt op benzine. Ik hoor dan wat tikken in de motor (een licht metaal geluid),kunnen dat de kleppen te zijn?

Al met al denk ik dat de motor qua ontsteking / kleppen / timing goed nagekeken moet worden.
Wellicht in combinatie met wat gammele motorsteunen.

Hopelijk heeft de garage dit weekend tijd om ernaar te kijken...

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev