Advertenties


Te veel koelvloeistof ??

Gestart door Dannyassen, 20 juni 2010, 17:09:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dannyassen

@ JPF:
Ontzettend bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik heb de foto's ontvangen.
Ik ga ff al jouw punten nakijken, ook wat betreft de olie.

De rook uit het reservoir is meer waterdamp van de hitte, ik heb het alleen als de motor echt warm is. Het ruikt niet naar uitlaat gas het ruikt naar koelvloeistof. Maar goed dat zegt nog niks.

Ik ga even kijken.

Ik laat het weten

Dank je

Danny

Dannyassen

@ JPF, Ik ff gekeken.

- Aan de pijlstok is de olie mooi helder. Als ik de pijlstok vertikaal hou, dan loopt de olie in druppels ervan af.
- Aan de dop van de olie zit geen klodders of aangekoekte olie.
- Via het gat van de vuldop, zie ik geen Nutella achtige olie, maar naar mijn mening mooi heldere olie (zie foto) ik zie duidelijk de veren zitten.
- Mijn koelvloeistof is mooi helder rood. Wel zie ik onderaan het reservoir een donker laagje (zie foto)
  Ook staat de vloeistof op MAX. Als ik de dop eraf draai sist hij en stijgt het koelvloeistof een centimeter. Zie verschil foto met laagje en foto van schuin bovenaf genomen.

Nu hoop ik eigenlijk dat de garage weer te veel koelvloeistof erin heeft gedaan en misschien niet ontlucht.

Klopt dat ?

Thx
danny

JPF

Als ik de "olie foto's" bekijk ziet het er uit als een benzineauto in goeie staat.

De foto's van het koelvat: zit heel vol. Is dat koud of warm?
Zorg dat er koud 's morgens niet meer dan MIN in zit. Dat is warm, met de dop er op, MAX voordat de fan aanslaat.

Ontluchten doe je met warme motor die net is uitgezet, zonder dat de dop is losgeweest (dus met wat druk op het systeem) terwijl de kachel op warm heeft gestaan.
Op de kachelslang bij de thermostaat zit een draaischroef en op de radiator in de rechter bovenhoek. Rustig iets losdraaien totdat er lucht of meteen koelvloeistof uitkomt. De rest ontlucht vanzelf via het vaatje. Denk om je vingers! HOT

Als er nog steeds koelvloeistof uiborrelt als 'ie koud op MIN is gezet moet je toch eens CO gaan meten in het vaatje en aan een doorgeslagen koppakking denken. Via de methode zoals hiervoor reeds door mij beschreven.

Dannyassen

#33
@ JPF, TOP dank je,

Ik zal morgen er even wat koelvloeistof uitpompen.
En even een stukje rijden en controleren of hij goed ontlucht is.

Maar wat is dat laagje onder in mijn reservoir ? Of is dat slechts een donker stuk op het reservoir

PS. Alle info die ik eerder heb beschreven betreft een koude motor. Hij staat al 2 dagen voor de deur.

JPF

Dan zit er zeker te veel in het vat als dat bij koude motor was!
Eerst maar een beetje laten weglopen via je kraantje op de radiator (is die alvast 100% ontlucht) of uit het vaatje zuigen.

Die donkere rand is gewoon jarenlange aanslag van oude koelvloeistof (of water) en vuil. Krijg je er waarschijnlijk ook niet meer uit.
Geeft ook meteen aan wat het bijna juiste niveau hoort te zijn trouwens!

Dannyassen

Nou vandaag eindelijk na 2 weken opgehaald bij de garage.
Ze denken toch een scheurtje in de koppakking  ;(

Ik kon er volgens de garage nog mee naar huis rijden. Maar onderweg liep de themperatuur op.
Vlak onder het rood heb ik hem aan de kant gezet en zag dat er geen koelvloeistof in zat (althans in mijn reservoir).
Toen ik de dop losdraaide borrelde het weer terug, maar zakte ook weer meteen.
Ik heb er koelvloeistof bij gevuld en even gewacht zodat de motor afkoelde en ben toen naar huis gereden.
Ik merkte dat vanaf dat moment niet meer lekker loopte, leek wel of hij op 3 cilinders liep, maar weet dat niet zeker.
Hij sloeg niet af.

Al met al wat het een ritje van nog geen 10 min.

Is er nu denk jullie meer schade ontstaan ??

De garage heeft er ook een stuk mee gereden en toen kwamen ze erachter dat het toch mijn koppakking was.
Er kwam wel een beetje rook van achteren maar niet hele wolken.

Ik hoop niet dat mijn zuigers stuk zijn.

Gr
Danny

matthew

Zuigers zullen wel niet stuk zijn,maar wel grote kans dat je cilinderkop beetje krom is,en dan hopen dat daar geen scheur in zit.

Het is een bekend probleem dat bij de 1.6 8v motoren de koppakking stuk gaat.

Als je hem laat maken zou ik zowieso de cilinderkop laten afpersen en vlakken.

Dannyassen

Nou ze hebben even gekeken
De koppakking en alle pakkingen worden vervangen.
de cilinderkoppen worden allen gevlakt

Kosten 643 EURO incl materialen (valt nog mee, wel weer een hoop geld ! )

er zat ook een scheurtje in mijn spruitstuk, maar deze lassen ze netjes dicht (service van de zaak)

matthew

Met dichtlassen scheurd zo weer open,beter is gewoon vervangen door nieuwe.

Voor al het andere is het niet echt duur.

Dannyassen

Ah dank je, dan zal ik mijn spruitstuk even goed in de gaten houden.

Gisteren de auto opgehaald en hij rijdt als een ZONNETJE, wat een verschil !
Kleine klachtjes daarvoor zijn ook meteen opgelost, zoals iets trillen rond de 2200 toeren.

Helemaal TOP, ook de koelvloeistof blijft er netjes inzitten. temperatuur is tijdens het rijden nooit boven de 3 streepjes gekomen.
Toen ik thuis was heb ik hem even stationair laten draaien (direct na het rijden) toen liep hij iets naar tussen het 3de en 4de streepje. De vin sloeg netjes aan en hij zakje geleidelijk weer naar het 3de streepje.

Helemaal TOP dacht ik zo.

Dank jullie allemaal voor jullie hulp !  !-! !-! !-!

Ik hoop dat het probleem nu bij mij opgelost is !

Gr
Danny

matthew

Dat is mooi,en ik hoop het ook voor je.

Veel rijplezier toegewenst nu.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev