Advertenties


Remschijven

Gestart door meganeII1.6, 16 maart 2010, 21:09:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

meganeII1.6

Goedenavond,

Even een kleine vraag van mijn kant. Kon zo snel met de zoekfunctie niks vinden.
Ik heb de laatste tijd met remmen een piep erin zitten. Ik zit zelf te denken aan de schijven en blokken.
Nu zit ik zo eens op internet te zoeken, en daar geven ze bij de achterremschijven 2 verschillende soorten aan.
1 met de wiellagers erin, en 1 zonder wiellagers. Alleen de schijf dus.

Kan iemand mij vertellen welke ik moet hebben. Want die met lagers zijn nogal een stukje duurder dan die zonder.
Zou het zonde vinden wanneer ik iets bestel wat niet helemaal goed is.

Het gaat om een megane II 1.6 Dynamique Luxe. Bouwjaar 27-12-2002.

Alvast bedankt voor de hulp.

boertje (Sander)

Bij deze schijven zitten de lagers in de schijf. De lager zijn moeilijk te vervangen omdat je deze eruit moet persen en er ook weer in. Als ik jou was zou ik de schijven incl. de lagers nemen.
Ik heb deze zelf pas ook vervangen en je bent gelijk weer overal vanaf.

Het leven is mooi je moet het zien!!!!

meganeII1.6

Dus de lagers zijn ook los verkrijgbaar, maar dan moet je ze uit de oude, en in de nieuwe persen?
Begrijp ik het zo goed?

Wanneer ik de schijven met lagers bestel, zijn deze dan ook makkelijk te vervangen? Is dit losmaken,
vastmaken, en rijden zeg maar? Is iemand die hier een duidelijke uitleg van kan maken?

boertje (Sander)

Zie de FAQ en dan onderstel en dan schijven blokken vervangen.

Is makkelijk zelf te doen.
Het leven is mooi je moet het zien!!!!

meganeII1.6

Ben niet zo'n held met dit soort dingen. Gaat dit om schijven met lagers of zonder, of is dit voor beiden hetzelfde?

matthew

Je moet een pers hebben als je schijven zonder lager neemt,want dat moet je dan overzetten.

Schijven met lager kun je zo vervangen.

Maar ik zou eerst je probleem achterhalen of het voor of achter ziten niet zomaar iets aannemen van lezen op internet.

Het is bekend probleem geweest met de eerste dat de remmen voor piepen.
Hier zijn toe modificatie remmen voor gekomen,maar kwamen er alleen op na klacht klant in garantie tijd.
Inmiddels is deze garantie eraf.
Je kreeg dus nieuwe schijven,nieuw remzadel ,nieuw remklauw en nieuwe blokken.

Wat je ook kunt doen tegen piepen is de remmen loshalen en alles schoonmaken en alle contactpunten van de remblok met klauw en zadel weer in het kopervet zetten en weer rijden.
Door alle rotzooi afgelopen winter komt nu de klacht piepende remmen naar boven.

duckie1098

Plus dat je het risico loopt dat je je lagers vernielt met het uit of in persen.Niet iedereen weet dat je de perskracht nooit via de kogels of rollichamen over mag brengen.Dus .

boertje (Sander)

En misschien ligt het wel aan de kwaliteit van je blokken. Je hebt namelijk van die hakkie takkie merken die echt bagger zijn. Als je je blokken vervangt doe het dan van een goed merk en kijk niet op een tientje meer of minder.
Het leven is mooi je moet het zien!!!!

duckie1098

En zorg dat de remblokken in de klauw goed vrij kunnen bewegen,rammelen zeg maar.Komt het aanleggen van de blokken tijdens het remmen ten goede en je zult merken dat het beter remt.Ik ben niet zo'n liefhebber van kopervet of iets dergelijks.Wel inderdaad van die schuine kanten, vooral aan de oploopkant van de remblokken.

Medel


Mensen,
ik haak even in, in dit topic.
Wil mn voorremschijven en blokken vervangen, alles los gehaald krijg ik mn remschijf met geen mogelijkheid los,
Wiel eraf, Klauw er helemaal af gehaald en de twee torxboutjes van de schijf los gehaald.

Zit de boel vast gecorrodeerd of geroest?  Geen flauw idee  WD40 en met hamer tikken geprobeerd...
Help ?!  ( De asbout hoeft toch niet los ???)
bijv. dank,
Edwin

Megane II , 2005 Dynamique
1.2 TCe Limited, 4-2015, 71000 km.
Grand Tour 1.6 16v, Dynamique Luxe, 3-2005, 147000 km.

matthew

asbout hoeft niet los en als remschijf vast zit moet je niet tikken met de hamer,maar rammen net zo lang tot deze los gaat.
(denk gewoon aan iemand die je niet mag is die zo los)

Medel

Dat rammen ging beter idd. De boel is vervangen. Alleen wel 2 x een torx van de schijven verrot gedraaid. Opgelost door er een T40 bit in te slaan en toen alsnog losgetrokken. Die torxbouten leken veel vaster te zitten dan de 15 nm die er voor staat.
Gr
1.2 TCe Limited, 4-2015, 71000 km.
Grand Tour 1.6 16v, Dynamique Luxe, 3-2005, 147000 km.

maXcomX

#12
Vanwege het piepen is er idd een modificatie geweest. Het probleem zit hem in de kalibers (metalen pennen waar de klauw in beweegt). Goed schoonmaken en goed invetten moet helpen. Als er teveel speling op de kalibers zit, dan moet je deze vervangen. Een bijkomend effect van teveel speling hierop is, dat bij sterk afremmen, het stuur gaat "zoeken": Een bijzonder irritant gevoel.

Als je schijven neemt zonder lagers, dan moet je zelf hier NIEUWE lagers inzetten. Uitgeperste lagers mag je NOOIT terugzetten, als het je al lukt deze zonder te beschadigen eruit te persen.

fitz

Wat zou het bezwaar zijn om de oude ONBESCHADIGDE lagers terug te zetten in de nieuwe schijven? Het woord zegt het al... ze zijn onbeschadigd, dus goed....
Misschien is er een goede reden voor

maXcomX

De reden is, dat de lagers zich "zetten", en hierop zijn de lagers ingelopen.
Bij overzetten loop je het risico dat ze herrie gaan maken of in het ergste geval defect raken na korte tijd.
Als je het door een garage zou laten doen, dan is het arbeidsloon duurder dan het hele lager en je krijgt geen garantie als het lager toch nog defect raakt.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev