Advertenties


olie druk meter

Gestart door eric, 27 februari 2005, 20:15:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

eric

kan iemand mij misschien uitleggen wat precies de functie is van de  oliedrukmeter ??? tuurlijk meet hij de druk, zover was ik gekomen ;D.maar waarom moet ik de olie druk weten! en waarom staat hij elke keer anders ??? ik weet al zover dat hij reageert op me gaspedaal! maar is het normaal dat hij bij een koude motor bijv, de meter bijna helemaal naar rechts staat!!??? kan iemand mij hier iets meer over vertellen misschien??? b.v.d. :D

eric

ik zit er bijna elke dag op deze site de afgelopen twee weken, dus ik heb geduld :D ben binnenkort ook lid van jullie club. ?:D :D

Erix

Dit is de druk binnen het olie systeem. Je oliepomp wordt mechanisch aangedreven door je motor. Dus als je motor meer toeren draait, draait je oliepomp ook meer toeren en verplaatst dus meer liters/minuut. Als je motor koud is dan is je olie dikker wat in een hogere oliedruk resulteert.

Waarom zou je die druk willen weten?! Olie is het bloed van je motor en daar wil je wel van zeker zijn dat het goed doorstroomt. Dit kun je aan die druk zien. Valt de druk onder het rijden dan is je oliesysteem lek! Stijgt de druk ineens onder het rijden, dan zit er een verstopping door bijvoorbeeld een lekke koppakking ofzo.... Bij een gemiddelde auto weet je naar mijn mening te weinig over de status van je olie (temp / druk / peil). Dit is gewoon belangrijk vind ik, als er een oliekeerring uitspringt tijdens het rijden zal mijn megane weinig tot nix laten horen tot het peil veel te laag is als het al zowat te laat is. Zeker turbo motoren is dit gegeven belangrijk aangezien de turbo een super goede smering nodig heeft.
ZX-Audio · the finest audio products around

eric

ok dank je wel het is me nu zeer duidelijk.
Met onze mooie bolide is dus niks aan de hand,
want hij doet elke dag het zelfde!!!! en rijd verder als een zonnetje

eric

Hoi mensen, waanzinnige toffe club zo, 8) 8)  en ik zie jullie wel bij onze eerste meeting :D ;D :D

Tony

#5
Oliedruk meter?  ???

Hebben we het over een megane coupe ph 1?

Je bedoelt toch zeker niet de olieniveaumeter?

Dat die af en toe wat anders aangeeft is normaal. Fransen zeggen immers nooit wat ze bedoelen :)
Daarom staat ook in je boekje dat je af en toe toch de dipstick even moet checken, ondanks dat je dashboard iets anders aan geeft.
Gelukkig is het niveaustreepje op je peilstok niet zo flexibel als je computer en sensor.

Als je toevallig een model hebt met een drukmeter, dan moet je goed voor ogen houden dat die meters niet helemaal betrouwbaar zijn. Je oliedruk is afhankelijk van heel veel factoren, vandaar dat ze die niet standaard inbouwen.
Vroeger leerden we dat een druk van 3 tot 3.2 bar goed is. Maar ja, tijden veranderen en dus de druk van het oliecircuit ook. De vraag waarom je je oliedruk moet weten is dan ook terecht: Die hoef je niet te weten! Zolang je voldoende - goede - olie in je blok hebt, heb je nergens last van.

Wat Erix zegt klopt een beetje, maar een turbo gaat ook kapot zonder drukmeter. Sterker, als je al een drukmeter hebt en die geeft te weinig aan, waardoor je turbolager niet meer zweeft door te lage druk, dan is het al te laat voor je turbo('s).

Al met al een totaal overbodige en paniekzaaierige luxe, die god zij dank  8) is vervangen voor het lampje.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev