Advertenties


Luchtfilterhuis buis schiet los/LPG

Gestart door MeganeMen, 10 oktober 2009, 14:40:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MeganeMen

Beste mensen,

1. Ik rijdt al een tijdje in mijn megane 1.6
alleen vaak tijdens het rijden hoor je zachtjes boem* en dan valt de moter uit
ik ben vooraan gaan kijken bij de motor etc. en zie ik dat mijn luchtfilterhuis buis er uit geschoten is

dus aantal dagen verder ben ik naar de kwikfit gegaan  10 euro betaalt en hebben ze maar een tyrep gezet en wat afgestelt
een aantal dagen verder schiet hij bijna weer los, en wist ik het uitvallen van de auto te verkomen.

Wat kan het probleem nou eigelijk zijn?

2. Mijn LPG tank zit achter in de kofferbak en de gaskabel loopt richting het lichtfilterhuis hij vertelde mij als je nog langer zo gaat rijden kan je auto echt ontploffen. Hij zei je rijdt nu in een levende bom.

Graag jullie reacties & weetjes

Vr.Bedankt :) !




rene1969

Kijk maar eens in de F.A.Q. bij backfire  !-!

RobScénic

2: dat valt wel mee hoor......wat een onzin!
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

rs50jochem

Idd. die levende bom bestaat niet waar hij over praat.. Duizenden auto's rijden met een LPG systeem op die manier aangesloten.. Beter nog, dat is DE manier om LPG op jouw motortype aan te sluiten.!

maXcomX

#4
Ach Megane rijders houden wel van avontuur...  :0
Ik zou, als het veel voorkomt, en dat lijkt er bij jou op, toch even de kleppen nakijken, wat je in de FAQ niet leest, is dat verbrande kleppen, bij LPG installaties regelmatig voorkomen en rond de 150-170.000 km leiden tot backfires, odat de kleppen niet aagepast zijn. Het vervangen kost je afhankelijk van hoeveel kleppen verbrand zijn, tussen de 350-650,- Euro (incl. nieuwe koppakking en rekbouten). Als je nog iets langer wacht, dan huppelt je Renault op minder dan 4 poten. En wat de bom aangaat, tegen de tijd dat je van de lucht van LPG je graatje gaat, merk je daar niet zoveel meer van. Dat soort onzin verhalen doen ook de ronde over waterstofgas etc. Maar de desastreuze gevolgen van explosies met benzine of dieselolie is statistisch vele malen hoger, veel mensen denken nog altijd dat vloeibare brandstoffen minder gevaarlijk zijn...

RobScénic

Ik zou daar nog eens niet van uitgaan. Ik zou gewoon de kleppen stellen, Bosch FR78X bougies monteren en nieuwe bougiekabels monteren. Dan durf ik te wedden dat de backfires verdwenen zijn.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

maXcomX

Hallo,

Zoiets heb ik ook al vaker geprobeerd, maar ook vaak niet met het gewenste resultaat.

Over kleppen stellen zijn we nog niet uit, als ze te strak staan dan zou het daaraan kunnen liggen, maar bij grotere klepspeling > zou je theoretisch minder kans op backfire moeten hebben is de mening, maar vergroot ook de kans op inslaan. Daarom bouwen goede gasboeren extra geharde kleppen en zetels in, het kost wel wat, maar dan heb je ook wat. Dan is de vraag ofdat deze auto de originele klep/zittingen erin heeft zitten of de aangepaste... ik denk de eerste, en dan heb je geheid gedonder rond de 1 1/2 ton.
Ik denk zelf dat de massatraagheid van LPG (kleiner dan benzinedamp) en de slechte koeleigenschappen, de voornaamste redenen zijn dat er regelmatig problemen optreden, als er iets met de kleppen niet goed gaat (timing, slijtage, afstelling).
De grootste problemen zie je bij motoren met verstelbare nokkenas(sen), die worden bijna standaard met backfire afgeleverd (staat zelfs in de handleidingen van de fabrikant Alpha is hier een mooi voorbeeld van), ook als je die direct inspuit. Het lijkt erop dat hoe kritischer de kleptiming is, hoe lastiger het is om hiervoor een goede gasinstallatie te vinden. Ik ben er nog niet uit welke de beste is.

De laatste keer was ikzelf aan de beurt en ben toen niet verder gekomen dan de Ardennen, dat was op 2 cilinders weer huiswaarts keren met een Clio 1.6 die 124.000 op de teller had staan. De ####a stemming was dus van redelijk korte duur en een redelijke aanslag op de kas (450 Euro voor een koprevisie en toch maar weer normale kleppen, want die gaat er binnen een ton weer uit -zelf demonteren/monteren- en die was echt instaat van ontbinding).
Gas en backfires zijn niet zo'n goede combinatie, is mijn ervaring. En vaak toch wel een voorteken dat het weer een paar honderd Euro gaat kosten. Nog los van het feit dat je aardig voor schut staat als je auto last heeft van winderigheid.

Ik las hier laats nog een aardig artikel over http://www.autoweek.nl/myreviewauto.php?id=3337





RobScénic

Nou mijn Megane 1.6 LPG heeft na het klepjes stellen en nieuwe bougies + kabels weer 50000 probleemloos gelopen, hij had er 240000 op de teller staan. Het is het eerste wat je moet proberen, en het zijn de kosten niet. Het hele probleem met LPG zit erin dat alle toleranties op afstellingen wat nauwer zijn. Ook moet je klepspeling kleiner zijn dan een benzineauto, ik meen 2 tiende mm kleiner dan normaal.
Je moet gewoon zorgen dat je alles doet wat in de FAQ beschreven word, en heel goed controleren op klepspeling en ontsteking. Dan komt het allemaal goed. Eens zal het idd geld gaan kosten, maar dat doemscenario wat jij nu beschrijft is niet nodig.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

maXcomX

Helemaal mee eens.

De FAQ heb ik nl zelf een paar jaar geleden zelf geschreven  !-!
Ondertussen hou ik goed bij wat er nog meer op aan te merken valt, en die ervaringen wil ik wel delen met een update van de FAQ, zodra de nieuwe (alweer?) site de lucht in gaat. De techniek staat niet stil he?.

Groetjes, Tony.

RobScénic

Klopt, het kan allemaal. Maar voordat je gaat denken aan hele dure koprevisies en dergelijke, zijn er nog tal van zaken die relatief goedkoop de oorzaak kunnen zijn. En mijn ervaring met dit blok op LPG is, dat het heel nauw luisterd naar de afstellingen. Dus altijd de kleppen stellen, die bougies zijn speciaal voor Renault blokken op LPG (en is echt een wereld van verschil), en als er een probleem is in de ontsteking, begint het eerst op te spelen tijdens het rijden op LPG. En veel later begint hij ook op benzine problemen te vertonen. Ik heb een half jaar niet op LPG gereden omdat ik heel veel last van backfires had. Na een half jaar begon hij te stotteren op benzine. Uiteindelijk zijn de bougiekabels vervangen, en het probleem was als sneeuw voor de zon verdwenen.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

maXcomX

Ja, dat is zo.
Normaal kijk je hier ook als eerste naar.
Nu is het wel zo, dat LPG op standaard kleppen en zittingen, geen goed idee is, ok zeker niet bij deze robuuste motor die eigenlijk al heel bestaat. Maar mijn ervaring is dat rond de 150.000 klepproblemen gaan optreden. Zeker als er geen goed onderhoud is uitgevoerd (zoals kleppen stellen en niet tijdig olie verversen) en dat is eerder regel dan uitzondering.
Maar, een simpele compressie test en je weet het. En inderdaad, de ellende begint sluipenderwijs.

Nick Mattheus

Je moet altijd in gedachte houden dat rijden op LPG 20% meer vermogen vraagt van de ontsteking dan bij rijden op benzine.
Daardoor moet je dus zorgen dat de ontsteking (zeker de bougies en de bougiekabels) altijd in orde is, dit kan namelijk backfire's veroorzaken.

Uw kleppen moeten ook tot in de puntjes staan afgesteld, is dit niet zo, dat je klepoverlap te groot is, kan dit ook voor backfire's zorgen.

Als het dit niet is zou ik pas dieper gaan zoeken en ook al liggen denken voor een koprevisie.
Je zou ervan kunnen verschieten hoeveel cilinderkoppen er jaarlijks moeten gereviseerd worden door rijden op LPG.
Bij echt amerikanen, van die dikke V8 blokken, is dit cijfer echter veel lager...
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev