Advertenties


welke onderdelen moeten er precies vervangen bij een nieuwe distributieriem

Gestart door wilco, 31 januari 2009, 18:43:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

subzero

Citaat van: silver op  2 februari 2009, 11:01:37
:)De foto van het motorblok waar je alles goed zie zitten vind ik zeer verhelderend.
Je ziet alle tandwielen e.d. duidelijk zitten etc...
Ik denk dat dit een tweeliter is?
Heeft iemand nog van dergelijke foto's van een 1.6 16V met aircopomp?
Ik vind het trouwens so wie so een mooi gezicht die techniek van deze motoren.
Voor duidelijke foto's hou ik mij erg aanbevolen  _o_


Bekijk deze 28 pagina's eens,er staat vast wel wat tussen.

silver

Ja, dank je, er staat zeker wat tussen.
Die Fransen hebben geluk met die uitgebreide toelichting.
Ik heb alle foto's in een map gezet bij mijn verzameling.
Mijn Megane met 1.6 16v blok moet ik over niet al te lange tijd voorzien van een nieuwe distributieriem en ik
wil er alles van weten. Dank zij de goede info gaat het wel lukken.
Ik heb het wel eens eerder gedaan bij de auto van mijn dochter. Die motor (Fiat Marea weekend) was na het knappen van
de snaar helemaal in de soep gelopen.
Het midlock gereedschap kocht ik bij de Gamo in Heemskerk, waar ik meestal slaag voor allerlei onderdelen.
Voor de Renault ga ik voor de onderdelen achter naar de dealer in Beverwijk.
Ik vind dat een prettige garage. Het lijkt mij het beste om orginele onderdelen te gebruiken.

subzero

Gereedschap kan je ook zelf maken klik (vooral het nokkenas blokkeer gereedschap MOT 1496) ;)

silver

Merci beaucoup... !-!.(die teksten die erbij staan, zijn ook goed voor mijn Fans. Dat Frans leren is immers zo'n 35 jaar geleden voor mij )
Ik kwam deze plaatjes ook ergens tegen maar ik was ze weer kwijt, dus dat komt mooi uit.
Mogelijk dat ik ze zelf maar maak, leuk om te doen en scheelt aardig wat muntjes.
De onderdelen bij elkaar inclusief waterpomp etc... kosten toch al heel wat. Y

subzero

(ter info)

Ik heb de blokkeerpen (MOT.1489) gemaakt,eerst had ik een bout van 10mm (M10) en 70mm lang genomen en daar tot op 1cm van de kop een moer opgedraaid en tussen de schroefbank geklemt,en daarna de schroefdraad tot tegen de moer afgevijld/geslepen (schroefdraad nog net zichtbaar),heb dan de pen in het motorblok geschroeft, maar deze kon er niet helemaal in vanwege de ronding aan de kop,daarom heb ik maar een draadstang genomen en daar een lange moer en een gewone tegen elkaar geklemt en op maat gemaakt.

Ook heb ik het nokkenas blokkeergereedschap (MOT.1496) gemaakt,uit één stuk staal maar dan zit er een nokje van het thermostaathuis in de weg en zodoende moest ik er nog een U-tje uitslijpen.

silver

 ;)Deze week (ca 20/10/09) ben ik aan de slag gegaan met het vervangen van de distributieriem en de multieriem.
Na veel voorbereiding, dat wel.... berichtjes lezen op dit forum, een werkplaats handboek aanschaffen (bucheli verlag ISBN 3-7168-1999-9), veel geprint,enz.... Maar het is toch een hele stap ondanks mijn rijke knutselervaring aan vele merken.
Bij de Renault dealer in Beverwijk (Drogtrop) de onderdelen gekocht. Men had alles op voorraad en ik werd uiterst vriendelijk geholpen door de meneer van het magazijn. (Mag eens gezegd worden.... dan kom je weer terug bij zo'n garage).
Allereerst de auto goed opgekrikt en veiligheid in acht genomen door pootjes eronder te plaatsen. Ook een handige schaarkrik geplaatst
onder de motor zelf. zodat ik deze al dan niet even omhoog of omlaag kon krikken. Absoluut noodzakelijk, want als je de motorsteun weghaalt om bij de distributie te komen, valt het blok naar beneden.
Na wat geploeter alles los gehaald, ondanks de krappe ruimte tussen de veerpoot en het blok.
Nou ja, de wondjes op mijn handen zie je na een week of drie niet meer hoop ik. Ook de waterpomp weggehaald en vervangen door een nieuwe. Met behulp van het blokkeergereedschap van de nokkenassen (achter op het blok) is het verdere aanbrengen van de riem
redelijk te doen. Ik vind het terugplaatsen van het onderdeksel (zwart plastic) een crime. Ik heb even de draadeinden van het bovendeksel uit het blok gedraaid, dan gaat het een stuk gemakkelijker. Welnu, alles gemonteerd, afgesteld en met de hand de krukas wat slagen rondgedraaid en de merktekens die ik zelf heb aangebracht met een viltstift gecontroleerd. Zo te zien in orde....
Bougies er weer in, starten en gelukkig zo te horen loopt hij net zo rustig als voorheen....500/750 toeren zonder terugval.
Hopenlijk alles in orde... de proefritjes zijn vooralsnog okee....
Natuurlijk is dit niet de volledige beschrijving maar ik kan iedereen adviseren om heel goed onderzoek vooraf te doen en
in elk geval blokkeergereedschap aan te schaffen (midlock in mijn geval), torx doppen en een goede momentsleutel.
En ja.... wie weet vind je dit alles maar onzin en laat je het door de dealer doen...
Ook okee, maar ik vind het leuk om te doen en altijd een genoegen als het lukt.
Veel succes in elk geval! --

Ik heb vervangen: de distributieriem/geleidewiel/bout krukas/spanwiel/waterpomp. De riem van de hulporganen (airco uitv)/spanwiel en loopwiel.
Een flinke hoeveelheid maar ik vond het verstandig om geen risico te nemen.




matthew

Je moet ook altijd alle loop en spanrollen vervangen en de waterpomp is idd ook niet onverstandig om te vervangen,dus wat dat betreft goed gedaan.

Blokeer gereedschap is idd wel belangerijk maar ik mag aan nemen dat je de krukas ook geblokkeerd hebt?

(het gaat tich om een 1.6 16v /2.0 16v)?

silver

Ja, zeker.... !-!
In het setje van Midlock zit een pen die je aan de zijkant van het (onder)blok moet draaien, nadat je de torxbout
heb verwijderd. De krukas draait daar heel licht tegenaan (de bougies zijn eruit) je hoort zelfs een lichte tik.
Daarna heb ik de boel met een viltstift goed afgetekend, bovendien waren de Renault tekens op de nokkenastandwiel
naar boven gericht. Beetje vet aan de blokkeerpen en je kunt hem met de hand erin of eruit draaien.
Naar mijn mening is deze klus het best te klaren met zo'n setje.
Ik zou het niet zonder willen wagen...
Dank voor de reactie en oh ja, het is een 1.6 16v. _o_
Ik vind het een prachtig blokje trouwens.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev