Recente berichten
#81
[Mégane 3] Audio / Re: Android car
Laatste bericht door Felix - 10 juli 2024, 09:08:47Dat is onzin. De stuurwielbediening loopt via de zogenaamde BIC of radiodisplay. Die zet de signalen van de stuurwielbediening om naar een berichtje op de CAN bus. Die zal jouw radio dus moeten uitlezen om die berichten op te pikken. Die Key1 en Key2 gaat bij de Megane niet werken.
#82
Projecten / Re: Marc's Mégane III Estate 1...
Laatste bericht door MarcN - 9 juli 2024, 19:34:58Afgelopen weekend de Bilstein's (22-193452) aan de voorzijde gemonteerd. Wat er vanaf kwam was nog origineel Renault (543020008R). De oude schokdempers waren wel echt op na 307K km. Deze kon ik bijna met 1 vinger naar beneden duwen, terwijl ik bij de nieuwe Bilstein's echt met mijn volle gewicht op moest gaan hangen om ze ingedrukt te krijgen.
Eerst de paravan gemonteerd om goed bij de achterste bouten te komen. Het was met een ringsleutel misschien ook net gelukt om ertussen te komen zonder de hele paravan te demonteren, maar aangezien ik bij de Megane III nog geen ervaring had met dit klusje vond ik het fijner om gewoon goed te kunnen zien wat ik aan het doen was.
Ik heb ook meteen nieuwe veerpootlagers, stofhoezen en koppelstangetjes gemonteerd.
Helaas ook ongepland de versnellingsbakolie vervangen Ik was aan de bestuurderskant bezig en deed al extra voorzichtig, maar toch is er bij deze aandrijfas best wat olie uitgelopen tijdens het demonteren/monteren.
Het viel niet mee om in het weekend nog de juiste olie te regelen, maar gelukkig is het toch gelukt om 2 flesjes Kroon Oil SP Gear 5015 te bemachtigen. In eerste instantie wilde ik alleen bijvullen, maar ik vond de olie zo erg stinken dat ik besloten heb om dan maar meteen een liter extra te kopen en alles te verversen.
Nu alleen nog even uitlijnen aankomend weekend (stuur staat gelukkig nog wel recht). Tijdens de korte ritten die ik tot nu toe gemaakt heb, merk ik al dat de auto tijdens remmen veel minder naar voren 'duikt' en drempels voelen ook soepeler aan.
Eerst de paravan gemonteerd om goed bij de achterste bouten te komen. Het was met een ringsleutel misschien ook net gelukt om ertussen te komen zonder de hele paravan te demonteren, maar aangezien ik bij de Megane III nog geen ervaring had met dit klusje vond ik het fijner om gewoon goed te kunnen zien wat ik aan het doen was.
Ik heb ook meteen nieuwe veerpootlagers, stofhoezen en koppelstangetjes gemonteerd.
Helaas ook ongepland de versnellingsbakolie vervangen Ik was aan de bestuurderskant bezig en deed al extra voorzichtig, maar toch is er bij deze aandrijfas best wat olie uitgelopen tijdens het demonteren/monteren.
Het viel niet mee om in het weekend nog de juiste olie te regelen, maar gelukkig is het toch gelukt om 2 flesjes Kroon Oil SP Gear 5015 te bemachtigen. In eerste instantie wilde ik alleen bijvullen, maar ik vond de olie zo erg stinken dat ik besloten heb om dan maar meteen een liter extra te kopen en alles te verversen.
Nu alleen nog even uitlijnen aankomend weekend (stuur staat gelukkig nog wel recht). Tijdens de korte ritten die ik tot nu toe gemaakt heb, merk ik al dat de auto tijdens remmen veel minder naar voren 'duikt' en drempels voelen ook soepeler aan.
#83
[Mégane 3] Audio / Re: Android car
Laatste bericht door wassie - 8 juli 2024, 21:54:23Ik heb bij dit systeem ook een extra stekker met heel veel losse draden gekregen waar Key-1 en Key-2 ook tussen zit. Volgens de leverancier zou die op de originele Megane stekkers aangesloten moeten kunnen worden om de stuurbediening aan de praat te krijgen. Weet iemand op welke Megane stekker en dan ook welke draad deze Key draden aangesloten zouden kunnen worden?
Het toevoegen van een afbeelding lukt me helaas niet
Het toevoegen van een afbeelding lukt me helaas niet
#84
Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - 5 juli 2024, 10:13:1604-07-2024 Undercoating klaar
Eerste avond zaken afgekit met carrosserie kit. Alle naden en bij de dorpels waar ik veel kit weggehaald heb.
Vooral de naden die ik mooi wil houden met tape afgeplakt. Vervolgens de rest royaal afgekit.
Tweede avond met de undercoating aan de slag gegaan. Het er zoals de rest eronder gekwast. De overgang naar het achterste zwarte deel netjes afgeplakt.
Ook alle gele kit allemaal onder de undercoating zodat je een mooi egale look hebt (ondanks dat je er straks helemaal niets meer van terug ziet ).
3de avond de dorpel weer voorzien van kleur. Gezien deze voorzien was van mooi licht grijze kleur zag ik mijzelf dit lang uitstellen tot het punt dat er veel weer in de weg zit.
Dus alles even goed afgeplakt (vooral voor alle spray wat er langs gaat). Niet meer bespoten dan nodig.
Eerst zwart primer, na 1,5 uur zwarte carrossoriekleur aangebracht (Renault 676, Noir Nacre) en na 30 minuten afgetopt met 2 lagen 1K blanke lak.
Ik heb het volgens mij wel vaker gezegd, maar gezien de plek en dat het altijd in de schaduw valt heb ik niet zo veel moeite om dit zelf te spuiten.
Zo ben ik nu klaar met het carrosserie werk.
Afgelopen week de onderdelen om te laten poedercoaten weggebracht en uiteindelijk ook besloten om een hele lading metalen bouten, moeren en overige bits opnieuw te laten verzinken.
Het opsturen zal ik heel erg over te twijfelen. Het bedrijf geloof ik wel, maar als het pakket verloren raakt in transport, weet ik niet of ik de auto nog (goed) in elkaar krijg...
Maar het is nu wachten tot ik alle onderdelen terug heb. Ondertussen ga ik alle remdelen nog even nalopen en netjes maken, gauw updates van shiny bits.
Eerste avond zaken afgekit met carrosserie kit. Alle naden en bij de dorpels waar ik veel kit weggehaald heb.
Vooral de naden die ik mooi wil houden met tape afgeplakt. Vervolgens de rest royaal afgekit.
Tweede avond met de undercoating aan de slag gegaan. Het er zoals de rest eronder gekwast. De overgang naar het achterste zwarte deel netjes afgeplakt.
Ook alle gele kit allemaal onder de undercoating zodat je een mooi egale look hebt (ondanks dat je er straks helemaal niets meer van terug ziet ).
3de avond de dorpel weer voorzien van kleur. Gezien deze voorzien was van mooi licht grijze kleur zag ik mijzelf dit lang uitstellen tot het punt dat er veel weer in de weg zit.
Dus alles even goed afgeplakt (vooral voor alle spray wat er langs gaat). Niet meer bespoten dan nodig.
Eerst zwart primer, na 1,5 uur zwarte carrossoriekleur aangebracht (Renault 676, Noir Nacre) en na 30 minuten afgetopt met 2 lagen 1K blanke lak.
Ik heb het volgens mij wel vaker gezegd, maar gezien de plek en dat het altijd in de schaduw valt heb ik niet zo veel moeite om dit zelf te spuiten.
Zo ben ik nu klaar met het carrosserie werk.
Afgelopen week de onderdelen om te laten poedercoaten weggebracht en uiteindelijk ook besloten om een hele lading metalen bouten, moeren en overige bits opnieuw te laten verzinken.
Het opsturen zal ik heel erg over te twijfelen. Het bedrijf geloof ik wel, maar als het pakket verloren raakt in transport, weet ik niet of ik de auto nog (goed) in elkaar krijg...
Maar het is nu wachten tot ik alle onderdelen terug heb. Ondertussen ga ik alle remdelen nog even nalopen en netjes maken, gauw updates van shiny bits.
#85
[Mégane 3] Audio / Re: Megane 3 - Carminat 32 pin...
Laatste bericht door Felix - 4 juli 2024, 12:23:28Volgens mij heeft de Carminat TomTom geen achteruitrijdcamera.
Mocht je het toevallig over R-Link 1 hebben dan zit de achteruitrijdcamera op pin 18 t/m 21.
Mocht je het toevallig over R-Link 1 hebben dan zit de achteruitrijdcamera op pin 18 t/m 21.
#86
[Mégane 3] Audio / Re: Megane 3 - Carminat 32 pin...
Laatste bericht door prosperot - 2 juli 2024, 21:40:40Op welke pin van de 32 kabel zit dan de video van de achteruitrij camera?
#87
[Mégane 3] Overig / Re: Android auto inbouwen----g...
Laatste bericht door prosperot - 1 juli 2024, 21:12:53ik heb hetzelfde met mijn Megane 3 Hatchback Bose met deze pinaansluiting : http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=23402.0
Op het oog de goede aansluit stekkers bij de radio gekregen. Alleen helaas geen geluid, het systeem zou wel met Bose moeten werken, ik ga de chinesen eens om raad vragen.
Bediening aan het stuur werkt ook niet. CAN instelling wel op 35 (megane) gezet.
Ook blijf ik een airbag error houden. Het blijkt dat beide kabels waarmee de originele display was aangesloten, in de originele display moeten blijven zitten, anders krijg je deze fout.
Update: alles inmiddels opgelost, radio werkt prima,.nu de originele cam nog aansluiten en ik ben klaar... en een nieuw bedienfrontje voor op de plek waar de radio zat.
De bose oplossing was:
Regarding the issue of no sound, please check it in one of the two ways:
1. Please connect the amplifier control cable (AMP CTRL) of the power wire with the ACC cable.
https://ae01.alicdn.com/kf/H0a9a5e8d95c24a93b3a73408bb4c22f7F.png
2. Please connect the amplifier control cable (AMP CTRL) of the power wire with the same one of RCA cable.
https://ae01.alicdn.com/kf/He3ade0f6e2e1483e9a8fe918fd227020U.png
Op het oog de goede aansluit stekkers bij de radio gekregen. Alleen helaas geen geluid, het systeem zou wel met Bose moeten werken, ik ga de chinesen eens om raad vragen.
Bediening aan het stuur werkt ook niet. CAN instelling wel op 35 (megane) gezet.
Ook blijf ik een airbag error houden. Het blijkt dat beide kabels waarmee de originele display was aangesloten, in de originele display moeten blijven zitten, anders krijg je deze fout.
Update: alles inmiddels opgelost, radio werkt prima,.nu de originele cam nog aansluiten en ik ben klaar... en een nieuw bedienfrontje voor op de plek waar de radio zat.
De bose oplossing was:
Regarding the issue of no sound, please check it in one of the two ways:
1. Please connect the amplifier control cable (AMP CTRL) of the power wire with the ACC cable.
https://ae01.alicdn.com/kf/H0a9a5e8d95c24a93b3a73408bb4c22f7F.png
2. Please connect the amplifier control cable (AMP CTRL) of the power wire with the same one of RCA cable.
https://ae01.alicdn.com/kf/He3ade0f6e2e1483e9a8fe918fd227020U.png
#88
Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - 30 juni 2024, 14:36:2029-06-2024 – Toch nog een beetje lassen
Ik dacht vandaag even snel schoon te maken waar de as steunen hebben gestaan en er met de Hammerite eroverheen te gaan, maar dat is toch wat anders gelopen.
Het contact vlak waar de as gemonteerd zit, was niet veel spannender als de andere plekken. Echter kon ik de undercoating rond de krik punten er zonder enige moeite af trekken. Want roest.
Ik wist dat deze punten niet je van het waren. Dus vervolgens dit allemaal grondig schoon gemaakt.
De onderste lip wat naar binnen gebogen zit, terug gebogen. Hierdoor kon ik goed met de pik tool alle losse kit en roest weg pulken als een tandarts die tandsteen aan het verwijderen is. Door de lip recht te buiten heb ik ook toegang tot de water afvoerkanalen van de dorpel. Deze ook even doorgeprikt en schoongemaakt met de pik tool (dit nadat mijn vader me hierop gewezen had om niet te vergeten).
Ook gaan we alle holtes nog behandelen met ML.
Uiteindelijk valt het bij de bestuurderskant nog mee. Aan de passagierskant is de krikpunt helaas niet meer zo mooi. Ik dacht het eerst bijna om het alleen te behandelen en het laten voor wat het was, maar daarmee zou ik mij in mijn voet schieten als ik een keer met de krik aan de slag moet van de auto zelf.
Dus al het slechtste materiaal er met beleid uit geslepen (dit keer voornamelijk met een dremel).
Vervolgens een mooi inlas stukje gemaakt van 1,5mm dit plaatwerk. Deze valt er mooi in en ondersteund straks alle metalen platen, zodat er als het goed is de krik goed op kan staan (dit gaan we zeker testen).
Het stukje er ingelast en al het extra vlees lekker laten zitten. Binnenzijde nog ingespoten met Zink spray en vervolgens de Hammerite erop gesmeerd.
Eerst een laag aangebracht met de lip nog teruggebogen. Toen dit stof droog was met een hamer weer terug geslagen. Ook een klein gaatje open gelaten bij de water afvoer van de dorpel.
Daarna na 4 uur de 2de laag Hammerite aangebracht.
Wanneer dit droog is, is de volgende stap om met carrosserie kit rond te gaan. Alles zo vullen alsof er niets gebeurd is. Daarna met de undercoating aan de slag. Dus een kleine vertraging (had gehoopt vandaag klaar te zijn met de undercoating), maar geen haast .
Tussendoor wat kleine zaken opgepakt. Bij 1 van de remleidingen zat de bout nog vast aan de leiding (klauw zijde). Deze flink laten weken in WD40 en voorzichtig los gewrikt van de leiding (bout klemmen in bankschroef en met veel beleid, de leiding heen en weer bewegen tot deze volledig los draait).
En beide leidingingen daarna iets opgeschuurd, voorzien van primer en zwarte lak. Als nieuw.
Draadeinden aangebracht op de achteras. Deze waren van de gereviseerde as afgeslepen (kon nog zien waar ze zaten). Deze houden remleidingen op de plek. Toch mooier om ze te herstellen. Een paar schroeven gezocht welke iig kwa dikte overeenkomen met de originele. Dikte van het schroefdraad komt niet over, maar dat geloof ik wel in de plastic steuntjes.
Een klein gaatje geboord welke gelijk was aan de dikte van de schroef. Een mooi stuk afgeslepen van de schroef en deze er met een hamer in de achteras geslagen. Hierdoor mooi flush aan de binnenkant van de achteras. Beetje verf weghalen en deze met een propje vast gelast.
Moet de schroef nog wel even na bewerken en zwart maken, maar dat is ook afgevinkt.
Als laatste de onderdelen voor het poedercoaten klaar gemaakt voor overhandiging. Deze gaan aankomende week weg en dan hoop ik ze snel te kunnen ophalen. Daarna kan het opbouwen en verlagen beginnen.
Als de undercoating klaar is ga ik nog even kijken hoe te vervolgen. Ik moet onderdelen bestellen. Er zit een rammel in de uitlaat, maar moet even zeker weten waar dat vandaan komt. Als het de middendemper betreft vervang ik deze direct (want paar tientjes), als het toe wat anders blijkt te zijn (einddemper of cat), weet ik het nog niet. En zo zijn er nog meer zaken die nog nagelopen moeten worden.
Altijd wat te doen aan de Mégane.
Ik dacht vandaag even snel schoon te maken waar de as steunen hebben gestaan en er met de Hammerite eroverheen te gaan, maar dat is toch wat anders gelopen.
Het contact vlak waar de as gemonteerd zit, was niet veel spannender als de andere plekken. Echter kon ik de undercoating rond de krik punten er zonder enige moeite af trekken. Want roest.
Ik wist dat deze punten niet je van het waren. Dus vervolgens dit allemaal grondig schoon gemaakt.
De onderste lip wat naar binnen gebogen zit, terug gebogen. Hierdoor kon ik goed met de pik tool alle losse kit en roest weg pulken als een tandarts die tandsteen aan het verwijderen is. Door de lip recht te buiten heb ik ook toegang tot de water afvoerkanalen van de dorpel. Deze ook even doorgeprikt en schoongemaakt met de pik tool (dit nadat mijn vader me hierop gewezen had om niet te vergeten).
Ook gaan we alle holtes nog behandelen met ML.
Uiteindelijk valt het bij de bestuurderskant nog mee. Aan de passagierskant is de krikpunt helaas niet meer zo mooi. Ik dacht het eerst bijna om het alleen te behandelen en het laten voor wat het was, maar daarmee zou ik mij in mijn voet schieten als ik een keer met de krik aan de slag moet van de auto zelf.
Dus al het slechtste materiaal er met beleid uit geslepen (dit keer voornamelijk met een dremel).
Vervolgens een mooi inlas stukje gemaakt van 1,5mm dit plaatwerk. Deze valt er mooi in en ondersteund straks alle metalen platen, zodat er als het goed is de krik goed op kan staan (dit gaan we zeker testen).
Het stukje er ingelast en al het extra vlees lekker laten zitten. Binnenzijde nog ingespoten met Zink spray en vervolgens de Hammerite erop gesmeerd.
Eerst een laag aangebracht met de lip nog teruggebogen. Toen dit stof droog was met een hamer weer terug geslagen. Ook een klein gaatje open gelaten bij de water afvoer van de dorpel.
Daarna na 4 uur de 2de laag Hammerite aangebracht.
Wanneer dit droog is, is de volgende stap om met carrosserie kit rond te gaan. Alles zo vullen alsof er niets gebeurd is. Daarna met de undercoating aan de slag. Dus een kleine vertraging (had gehoopt vandaag klaar te zijn met de undercoating), maar geen haast .
Tussendoor wat kleine zaken opgepakt. Bij 1 van de remleidingen zat de bout nog vast aan de leiding (klauw zijde). Deze flink laten weken in WD40 en voorzichtig los gewrikt van de leiding (bout klemmen in bankschroef en met veel beleid, de leiding heen en weer bewegen tot deze volledig los draait).
En beide leidingingen daarna iets opgeschuurd, voorzien van primer en zwarte lak. Als nieuw.
Draadeinden aangebracht op de achteras. Deze waren van de gereviseerde as afgeslepen (kon nog zien waar ze zaten). Deze houden remleidingen op de plek. Toch mooier om ze te herstellen. Een paar schroeven gezocht welke iig kwa dikte overeenkomen met de originele. Dikte van het schroefdraad komt niet over, maar dat geloof ik wel in de plastic steuntjes.
Een klein gaatje geboord welke gelijk was aan de dikte van de schroef. Een mooi stuk afgeslepen van de schroef en deze er met een hamer in de achteras geslagen. Hierdoor mooi flush aan de binnenkant van de achteras. Beetje verf weghalen en deze met een propje vast gelast.
Moet de schroef nog wel even na bewerken en zwart maken, maar dat is ook afgevinkt.
Als laatste de onderdelen voor het poedercoaten klaar gemaakt voor overhandiging. Deze gaan aankomende week weg en dan hoop ik ze snel te kunnen ophalen. Daarna kan het opbouwen en verlagen beginnen.
Als de undercoating klaar is ga ik nog even kijken hoe te vervolgen. Ik moet onderdelen bestellen. Er zit een rammel in de uitlaat, maar moet even zeker weten waar dat vandaan komt. Als het de middendemper betreft vervang ik deze direct (want paar tientjes), als het toe wat anders blijkt te zijn (einddemper of cat), weet ik het nog niet. En zo zijn er nog meer zaken die nog nagelopen moeten worden.
Altijd wat te doen aan de Mégane.
#89
Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - 26 juni 2024, 16:18:3325-06-2024 – Sketchy praktijken
Druk bezig geweest om een goede supportbar te maken, waarmee ik icm de krik de auto iets omhoog kon drukken en de assteunen onder kon zetten, zodat ik bij de tank gedeelte verder kon.
Ik heb een mooi hardhouten balk ontvangen en flink vuren blok. Deze zo gezaagd zodat ik er een t vorm van kon maken welke onder de chassis balken geplaatst kon worden. Van mijn broertje (timmerman) wat 28CM schroeven gekregen, waarmee de blokken op de balk vast gehouden worden. 3 vanaf de bovenkant (met extra shimplaten) en 3 vanaf de onderkant aan weers zijden.
Het werkt. De assteunen zo geplaatst dat er goed veel spanning op staat en deze niet kunnen bewegen. Resultaat is dat het uiteindelijk goed stevig staat. Als ik de auto zijwaards of voorwaards poog te schudden, zit er geen beweging in.
Die avond de auto ook nog eens een goede wasbeurt gegeven en al het plastic behandeld.
2 wielen voor (welke ik nog niet opgeborgen had, ook direct een goede dieptereiniging gegeven. Laatst een detail filmpje gekeken, waarbij de banden zelfs een royal treatment kregen, dus ook de banden even goed schoon gemaakt. Het verschil is zeker te zien.
Auto komt op hoogte weer goed voor de dag. Nu nog het middendeel afronden, wat wel moet lukken voor het weekend. Dan wordt het wel wachten op het poeder coaten. Geen idee hoelang dat nog gaat duren.
Hier nog mooie foto van de hitte schild welke mooi schoon is.
Druk bezig geweest om een goede supportbar te maken, waarmee ik icm de krik de auto iets omhoog kon drukken en de assteunen onder kon zetten, zodat ik bij de tank gedeelte verder kon.
Ik heb een mooi hardhouten balk ontvangen en flink vuren blok. Deze zo gezaagd zodat ik er een t vorm van kon maken welke onder de chassis balken geplaatst kon worden. Van mijn broertje (timmerman) wat 28CM schroeven gekregen, waarmee de blokken op de balk vast gehouden worden. 3 vanaf de bovenkant (met extra shimplaten) en 3 vanaf de onderkant aan weers zijden.
Het werkt. De assteunen zo geplaatst dat er goed veel spanning op staat en deze niet kunnen bewegen. Resultaat is dat het uiteindelijk goed stevig staat. Als ik de auto zijwaards of voorwaards poog te schudden, zit er geen beweging in.
Die avond de auto ook nog eens een goede wasbeurt gegeven en al het plastic behandeld.
2 wielen voor (welke ik nog niet opgeborgen had, ook direct een goede dieptereiniging gegeven. Laatst een detail filmpje gekeken, waarbij de banden zelfs een royal treatment kregen, dus ook de banden even goed schoon gemaakt. Het verschil is zeker te zien.
Auto komt op hoogte weer goed voor de dag. Nu nog het middendeel afronden, wat wel moet lukken voor het weekend. Dan wordt het wel wachten op het poeder coaten. Geen idee hoelang dat nog gaat duren.
Hier nog mooie foto van de hitte schild welke mooi schoon is.
#90
[Mégane 3] Audio / Re: Android car
Laatste bericht door wassie - 25 juni 2024, 14:36:53Wat bedoel je met MCU? Is dat die K2401 die ik noemde?