Recente berichten
#71
Reacties op projecten / Re: ACT reacties op de projec...
Laatste bericht door i2paq - 16 juli 2024, 08:32:59@Ramon, is dat Hammerite "Zwart direct op metaal zonder primer"?
Verder een erg leuk topic om te volgen!
Verder een erg leuk topic om te volgen!
#72
Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - 15 juli 2024, 13:37:2414-07-2024 – Remklauw revisie en Uitlaat klaar maken
Woensdag moest ik nog even langs het bedrijf die de onderdelen poedercoaten. De remschijf schalen hebben contact vlakken en hier mag geen poedercoating op komen.
Het was al gestraald en de vraag of ik deze wou afplakken, gezien ze normaal niet iets dergelijks afplakken.
Dag later kon ik het weer ophalen voorzien van een mooie laag zwarte poedercoat.
Op vrijdag kwam ook de Autodoc order binnen en dit betekende dat ik weer wat dingen kon doen.
Remklauwen weer in elkaar gezet, de tank weer terug gemonteerd met RVS bouten en de nieuwe middendemper uiteindelijk controleren en de dempers klaar maken voor montage straks.
De remklauwen heb ik voorzien van nieuwe geleide bussen en allemaal nieuwe rubber seals.
De remzuiger zelf zag er nog goed uit en deze heb ik weer gebruikt. Alle ongebruikte seals en welke nog goed waren, bewaar ik (voor het geval dat).
Ik had de handrem mechaniek al een keer in elkaar gezet om zeker te zijn dat het me zou lukken en dit nog eens 2x herhaald.
Als je het zo uitgestald ziet, lijkt het heel wat. Alles rustig uit elkaar halen en goed in je opnemen zodat daarna alles weer correct in elkaar gaat.
De handremhevel overhalen bevestigd of alles weer goed werkt. Zuiger komt mooi iets naar buiten en trekt zich daarna weer een stukje terug.
Dus de klauwen weer in elkaar.
Toen in de regen de tank ook terug gemonteerd, zodat het er allemaal wat netter uitzag en ik ook van de 2 brackets af ben welke onder de auto zitten. Deze liggen elke keer in de weg.
De krik gecentreerd onder de tank en de tank rustig omhoog gekrikt tot deze netjes op de plaats viel. Ik moet nog wel grotere shims hebben voor de tank, maar voor de rest zit deze nu goed op de plek.
Als afronding ook de 2 hoofd remleidingen naar achteren weer op de plek geinstalleerd en de tule voor de ABS sensor vernieuwd. Door de warmte van de uitlaat systeem (waar deze overheen loopt), verpulverde de huls geheel.
Gezien ik dit eerder mee gemaakt heb bij de motor compartement, had ik al een voorraad aan nieuwe tule om te gebruiken hiervoor.
Vandaag alleen nog de nieuwe middendemper gecontroleerd met de oude (daar zit een zeer vervelend rammeltje in). In de toekomst wil ik zeker nog een keer een op maat gemaakte uitlaat maken, maar voor nu is dit even een snelle oplossing. Voor 40 euro kan ik er eigenlijk ook niet om rouwen.
Gezien het geen RVS versie is, de uitlaatdemper voorzien van wat verf. Eerst de potentieel roestige plekken voorzien van de Hammerite verf (spuitbus), op hoop dat dit de roest beter tegen gaat. Het is geen hitte bestendige verf, maar eens zien hoe het zich houd.
Daarna de demper voorzien van hittebestendige verf wat ik nog had liggen.
Ook de einddemper op de zelfde manier opgelapt. Dit is nu ook de derde keer en ook hier zit een rammeltje in. Ondanks dat de demper nog wel te krijgen is, vind ik 200 a 300 euro nog niet direct een bedrag, waarvoor ik hem ook snel vervang.
Even aankijken, indien kan ik dat later ook nog doen. De katalysator ziet er verder nog netje uit. Geen zichtbare beschadigingen en ook geen rammels.
Woensdag moest ik nog even langs het bedrijf die de onderdelen poedercoaten. De remschijf schalen hebben contact vlakken en hier mag geen poedercoating op komen.
Het was al gestraald en de vraag of ik deze wou afplakken, gezien ze normaal niet iets dergelijks afplakken.
Dag later kon ik het weer ophalen voorzien van een mooie laag zwarte poedercoat.
Op vrijdag kwam ook de Autodoc order binnen en dit betekende dat ik weer wat dingen kon doen.
Remklauwen weer in elkaar gezet, de tank weer terug gemonteerd met RVS bouten en de nieuwe middendemper uiteindelijk controleren en de dempers klaar maken voor montage straks.
De remklauwen heb ik voorzien van nieuwe geleide bussen en allemaal nieuwe rubber seals.
De remzuiger zelf zag er nog goed uit en deze heb ik weer gebruikt. Alle ongebruikte seals en welke nog goed waren, bewaar ik (voor het geval dat).
Ik had de handrem mechaniek al een keer in elkaar gezet om zeker te zijn dat het me zou lukken en dit nog eens 2x herhaald.
Als je het zo uitgestald ziet, lijkt het heel wat. Alles rustig uit elkaar halen en goed in je opnemen zodat daarna alles weer correct in elkaar gaat.
De handremhevel overhalen bevestigd of alles weer goed werkt. Zuiger komt mooi iets naar buiten en trekt zich daarna weer een stukje terug.
Dus de klauwen weer in elkaar.
Toen in de regen de tank ook terug gemonteerd, zodat het er allemaal wat netter uitzag en ik ook van de 2 brackets af ben welke onder de auto zitten. Deze liggen elke keer in de weg.
De krik gecentreerd onder de tank en de tank rustig omhoog gekrikt tot deze netjes op de plaats viel. Ik moet nog wel grotere shims hebben voor de tank, maar voor de rest zit deze nu goed op de plek.
Als afronding ook de 2 hoofd remleidingen naar achteren weer op de plek geinstalleerd en de tule voor de ABS sensor vernieuwd. Door de warmte van de uitlaat systeem (waar deze overheen loopt), verpulverde de huls geheel.
Gezien ik dit eerder mee gemaakt heb bij de motor compartement, had ik al een voorraad aan nieuwe tule om te gebruiken hiervoor.
Vandaag alleen nog de nieuwe middendemper gecontroleerd met de oude (daar zit een zeer vervelend rammeltje in). In de toekomst wil ik zeker nog een keer een op maat gemaakte uitlaat maken, maar voor nu is dit even een snelle oplossing. Voor 40 euro kan ik er eigenlijk ook niet om rouwen.
Gezien het geen RVS versie is, de uitlaatdemper voorzien van wat verf. Eerst de potentieel roestige plekken voorzien van de Hammerite verf (spuitbus), op hoop dat dit de roest beter tegen gaat. Het is geen hitte bestendige verf, maar eens zien hoe het zich houd.
Daarna de demper voorzien van hittebestendige verf wat ik nog had liggen.
Ook de einddemper op de zelfde manier opgelapt. Dit is nu ook de derde keer en ook hier zit een rammeltje in. Ondanks dat de demper nog wel te krijgen is, vind ik 200 a 300 euro nog niet direct een bedrag, waarvoor ik hem ook snel vervang.
Even aankijken, indien kan ik dat later ook nog doen. De katalysator ziet er verder nog netje uit. Geen zichtbare beschadigingen en ook geen rammels.
#73
Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - 15 juli 2024, 13:32:0909-07-2024 – The waiting game
Nu het vooral wachten is op onderdelen. Onbewust de laatste 2 weken meer dingen gedaan dan ik dacht dus even een update.
Ik ben toen aan de slag gegaan om de remmerij op te frissen. De schijven rondom schoonmaken en voorzien van een vers laagje verf en de klauwen achter helemaal uit elkaar gehaald, geheel schoon gemaakt en opnieuw in de lak gezet.
Ik kreeg de tip om de schijven even op te frissen en toen ik vroeg hoeveel gedoe het was om de boel af te plakken (en de reden dat ik het in het verleden simpelweg gekwarst heb) kreeg ik als antwoord, dat je het er met de eerste rit wel afremt.
Even googlen bevestigd dit. Maar ik moet het perse weer anders doen als normaal en wil Hammerite spuitbus proberen. Want het gaat nog steeds op roest. En dit zou zeker voor de wat langere termijn een mooi resultaat moeten geven.
En omdat ik nog geen ervaring had hiermee de schijf toch voor 90% afgeplakt. Ik heb de randen wat minder afgeplakt op hoop dat ik dit er ook redelijk makkelijk af rem.
Eenmaal bezig had de verf meer de eigenschap van 2K dan 1K. Een vieze plakkerige nevel kwam er vanaf (blij dat ik de fietsen voor de gelegenheid even buiten gezet had) en ondanks dat op de bus stond dat na 15 minuten de volgende laag aangebracht kon worden en dat deze stofdroog zou zijn was het ver van. Na enkele uren voelde het nog steeds plakkerig aan (testen op de afgeplakte tape). Na een goede 24 uur voelde het redelijk goed aan, maar ik denk dat ook Deze Hammerite nog wat dagen nodig heeft om goed uit te harden.
Vervolgens ook de hefbrug van de remdrukverdeler gespoten en toen met de klauwen aan de slag.
Er was 1 rubber kapot van 1 van de geleidebussen, dus moest hier sowieso wat nieuws voor hebben. Eenmaal bezig toch een stap verder gegaan en de gehele klauw uit elkaar gehaald om deze vervolgens te voorzien van alle nieuwe rubbers en seals.
Gezien de handrem mechanisme, was ik nog wel een beetje zenuwachtig. Ik kon geen docu vinden over hoe dit in elkaar hoort te zitten, dus alles heel voorzichtig uit elkaar gehaald.
Ik dacht dat ik het handrem mechanisme beter zou begrijpen, maar vind het nog steeds een beetje vaag (volgens mij moet de constructie in de zuiger ook kunnen draaien als alles zijn werk doet).
Maar ok. Met verf verwijderaar, een metalen borsteltje de klauw ontdaan van alle verf en aanslag.
Alles van links en rechts apart gehouden en vervolgens op de tweede dag de hammerite aangebracht op de remdrukverdeler en klauwen. Zo is alles mooi in de zelfde stijl (al moet je straks onder de auto zitten zodat ook de remdrukverdeler opvalt).
De hevels van de klauwen afgeplakt en voorzien van een zwarte laag met de Hammerite spuitbus.
Nu deze allemaal goed laten uitharden.
Gisteren een grote order geplaatst op Autodoc. Ik had al een flinke verlanglijst klaar staan en de prijzen worden zo'n beetje elke dag aangepast. Wat me op een gegeven moment opviel is, dat maandag de voordeligste dag is voor jou om onderdelen te bestellen.
Ik heb op maandag 370 euro betaald, waar ik een dag ervoor op zondag voor de zelfde order 455 euro zou betalen.
Dit patroon meerdere maanden aangekeken. Het gaat niet voor alle onderdelen op. Maar ik heb bijvoorbeeld een Distributiekit, waterpomp en koppeling set gekocht en hierop alleen, heb ik misschien wel 40 a 50 euro bespaard.
Doe je voordeel.
Nu dus weer wachten. Klauwen kunnen pas weer in elkaar als de Autodoc order binnen is.
Tank kan ik pas terug monteren als ik de brackets van het poedercoaten terug heb. En bouten en moeren moet ik ook terug hebben voor überhaupt iets kan monteren.
Nu het vooral wachten is op onderdelen. Onbewust de laatste 2 weken meer dingen gedaan dan ik dacht dus even een update.
Ik ben toen aan de slag gegaan om de remmerij op te frissen. De schijven rondom schoonmaken en voorzien van een vers laagje verf en de klauwen achter helemaal uit elkaar gehaald, geheel schoon gemaakt en opnieuw in de lak gezet.
Ik kreeg de tip om de schijven even op te frissen en toen ik vroeg hoeveel gedoe het was om de boel af te plakken (en de reden dat ik het in het verleden simpelweg gekwarst heb) kreeg ik als antwoord, dat je het er met de eerste rit wel afremt.
Even googlen bevestigd dit. Maar ik moet het perse weer anders doen als normaal en wil Hammerite spuitbus proberen. Want het gaat nog steeds op roest. En dit zou zeker voor de wat langere termijn een mooi resultaat moeten geven.
En omdat ik nog geen ervaring had hiermee de schijf toch voor 90% afgeplakt. Ik heb de randen wat minder afgeplakt op hoop dat ik dit er ook redelijk makkelijk af rem.
Eenmaal bezig had de verf meer de eigenschap van 2K dan 1K. Een vieze plakkerige nevel kwam er vanaf (blij dat ik de fietsen voor de gelegenheid even buiten gezet had) en ondanks dat op de bus stond dat na 15 minuten de volgende laag aangebracht kon worden en dat deze stofdroog zou zijn was het ver van. Na enkele uren voelde het nog steeds plakkerig aan (testen op de afgeplakte tape). Na een goede 24 uur voelde het redelijk goed aan, maar ik denk dat ook Deze Hammerite nog wat dagen nodig heeft om goed uit te harden.
Vervolgens ook de hefbrug van de remdrukverdeler gespoten en toen met de klauwen aan de slag.
Er was 1 rubber kapot van 1 van de geleidebussen, dus moest hier sowieso wat nieuws voor hebben. Eenmaal bezig toch een stap verder gegaan en de gehele klauw uit elkaar gehaald om deze vervolgens te voorzien van alle nieuwe rubbers en seals.
Gezien de handrem mechanisme, was ik nog wel een beetje zenuwachtig. Ik kon geen docu vinden over hoe dit in elkaar hoort te zitten, dus alles heel voorzichtig uit elkaar gehaald.
Ik dacht dat ik het handrem mechanisme beter zou begrijpen, maar vind het nog steeds een beetje vaag (volgens mij moet de constructie in de zuiger ook kunnen draaien als alles zijn werk doet).
Maar ok. Met verf verwijderaar, een metalen borsteltje de klauw ontdaan van alle verf en aanslag.
Alles van links en rechts apart gehouden en vervolgens op de tweede dag de hammerite aangebracht op de remdrukverdeler en klauwen. Zo is alles mooi in de zelfde stijl (al moet je straks onder de auto zitten zodat ook de remdrukverdeler opvalt).
De hevels van de klauwen afgeplakt en voorzien van een zwarte laag met de Hammerite spuitbus.
Nu deze allemaal goed laten uitharden.
Gisteren een grote order geplaatst op Autodoc. Ik had al een flinke verlanglijst klaar staan en de prijzen worden zo'n beetje elke dag aangepast. Wat me op een gegeven moment opviel is, dat maandag de voordeligste dag is voor jou om onderdelen te bestellen.
Ik heb op maandag 370 euro betaald, waar ik een dag ervoor op zondag voor de zelfde order 455 euro zou betalen.
Dit patroon meerdere maanden aangekeken. Het gaat niet voor alle onderdelen op. Maar ik heb bijvoorbeeld een Distributiekit, waterpomp en koppeling set gekocht en hierop alleen, heb ik misschien wel 40 a 50 euro bespaard.
Doe je voordeel.
Nu dus weer wachten. Klauwen kunnen pas weer in elkaar als de Autodoc order binnen is.
Tank kan ik pas terug monteren als ik de brackets van het poedercoaten terug heb. En bouten en moeren moet ik ook terug hebben voor überhaupt iets kan monteren.
#74
Algemene zaken / Re: Cuppen Michelin Crossclima...
Laatste bericht door mark29 - 14 juli 2024, 22:53:55Ik heb tientallen cross climates gemonteerd. Ze waren erg populair, werden overal aangeprezen.
Want handig, geen winterbanden wissel meer nodig.
Maar persoonlijk, ik ben moeilijk met banden, ik vond het waardeloze banden.
Vanwege het lelijk slijten, cuppen is echt een ding.
Maar weet je, vraag 25 rijders, die met die banden rijden. De meeste zijn lease rijders, ze hebben geen idee. De meeste mensen horen nooit dat hun banden gecupt zijn. Misschien 1 of 2 mensen ervan luisteren naar dat soort dingen, of horen de overbodige windsuizen van raamrubbers, of horen het kraken van deursloten in de vangers, of veerpootlagers die kloenken etc.
Als ik mee reed met klanten, maar ook familie vrienden etc, en zeg je banden maken herrie, dan kijken ze je aan van waar heb je het over.
Die klachten, lees je dus niet zo gauw, omdat veel mensen het niet eens opmerken.
Nu rijd ik ook op 4 seizoenen toevallig een keer, maar als ik een keus zou hebben. Goede michelin zomerbanden of continental, conti premium contact, of michelin primacy etc, dat soort banden.
Bij winterbanden accepteer ik de herrie en het dweilen altijd wel meer.
Want handig, geen winterbanden wissel meer nodig.
Maar persoonlijk, ik ben moeilijk met banden, ik vond het waardeloze banden.
Vanwege het lelijk slijten, cuppen is echt een ding.
Maar weet je, vraag 25 rijders, die met die banden rijden. De meeste zijn lease rijders, ze hebben geen idee. De meeste mensen horen nooit dat hun banden gecupt zijn. Misschien 1 of 2 mensen ervan luisteren naar dat soort dingen, of horen de overbodige windsuizen van raamrubbers, of horen het kraken van deursloten in de vangers, of veerpootlagers die kloenken etc.
Als ik mee reed met klanten, maar ook familie vrienden etc, en zeg je banden maken herrie, dan kijken ze je aan van waar heb je het over.
Die klachten, lees je dus niet zo gauw, omdat veel mensen het niet eens opmerken.
Nu rijd ik ook op 4 seizoenen toevallig een keer, maar als ik een keus zou hebben. Goede michelin zomerbanden of continental, conti premium contact, of michelin primacy etc, dat soort banden.
Bij winterbanden accepteer ik de herrie en het dweilen altijd wel meer.
#75
[Mégane 3] Audio / Re: Android car
Laatste bericht door Felix - 13 juli 2024, 10:02:18 #76
[Mégane 3] Audio / Re: Android car
Laatste bericht door wassie - 12 juli 2024, 21:46:28en waar zit die BIC in de Megane? Of zou dat juist bij de radio/navi geleverd moeten worden?
#77
[Mégane I] Overig / Re: Vervangen en of verlagen a...
Laatste bericht door Ramon87 - 12 juli 2024, 09:33:54Dennis,
Dat is minder . Zit je niet op te wachten. Klinkt dus als een gebroken torsiestaaf.
Een alternatieve achteras monteren lijkt in dit geval het makkelijkste.
Mogelijk dat er een sloop in jou regio zit die een dergelijke auto op de plas heeft staan waarmee ze je verder kunt helpen.
Alternatief is een gereviseerde achteras kopen bij Antalex in Polen (zeer goede ervaringen mee).
Dan heb je de onderstaande nodig (zelfde als van de Coupe waar ik mee bezig ben).
https://www.antalex.pl/en/product/renault-megane-i-1995-2002-megane-coupe-cabrio-triangular-abs-without-abs-rcta/
Dan uiteraard moet die nog vervangen worden. Zie de instructie hierboven of het iets is wat je zelf ziet zitten anders moet je je melden bij iemand die handig is.
Dat is minder . Zit je niet op te wachten. Klinkt dus als een gebroken torsiestaaf.
Een alternatieve achteras monteren lijkt in dit geval het makkelijkste.
Mogelijk dat er een sloop in jou regio zit die een dergelijke auto op de plas heeft staan waarmee ze je verder kunt helpen.
Alternatief is een gereviseerde achteras kopen bij Antalex in Polen (zeer goede ervaringen mee).
Dan heb je de onderstaande nodig (zelfde als van de Coupe waar ik mee bezig ben).
https://www.antalex.pl/en/product/renault-megane-i-1995-2002-megane-coupe-cabrio-triangular-abs-without-abs-rcta/
Dan uiteraard moet die nog vervangen worden. Zie de instructie hierboven of het iets is wat je zelf ziet zitten anders moet je je melden bij iemand die handig is.
#78
[Mégane I] Overig / Harde knal achter. Megane 1 ca...
Laatste bericht door Dennis 053 - 11 juli 2024, 21:53:26Heey mensen,
Is er iemand die mij kan vertellen wat ik hier mee aan moet. 1,5 jaar geleden mooie Mégane 1 cabrio gekocht al aardig wat geld inzitten nu met nieuwe bekleding enzovoort heb de auto net 2 dagen terug met de nieuwe bekleding rij ik de straat uit een dikke knal opeens en nu ligt hij op de kont en de enige veering die ik nu heb is het rubber en de lucht in de achterbanden .
Heeft iemand een idee waar ik de onderdelen weg kan halen die ik nodig heb om dit te verhelpen?
Het is een Megane 1 cabrio 1.6 16v
Mvg Dennis ter Huerne
Is er iemand die mij kan vertellen wat ik hier mee aan moet. 1,5 jaar geleden mooie Mégane 1 cabrio gekocht al aardig wat geld inzitten nu met nieuwe bekleding enzovoort heb de auto net 2 dagen terug met de nieuwe bekleding rij ik de straat uit een dikke knal opeens en nu ligt hij op de kont en de enige veering die ik nu heb is het rubber en de lucht in de achterbanden .
Heeft iemand een idee waar ik de onderdelen weg kan halen die ik nodig heb om dit te verhelpen?
Het is een Megane 1 cabrio 1.6 16v
Mvg Dennis ter Huerne
#79
[Mégane 3] Audio / Re: Android car
Laatste bericht door Felix - 10 juli 2024, 11:15:21Dit is een BIC
Dit is een display
Als je navigatie hebt, heb je een BIC, zonder navigatie dan regelt het display die can bus zaken.
De BIC is een interface die de hoofd CAN bus met de Media CAN bus verbindt. Tegelijkertijd handelt hij ook de informatie van de stuurwielbediening af.
Volgens mij komt die BIC te vervallen als je zo'n Chinese radio inbouwt. Dus je zal ergens die stekker van de BIC aan moeten sluiten op je radio. Maar ik kan er ook naast zitten. Ik heb immers nooit zo'n radio geïnstalleerd.
Dit is een display
Als je navigatie hebt, heb je een BIC, zonder navigatie dan regelt het display die can bus zaken.
De BIC is een interface die de hoofd CAN bus met de Media CAN bus verbindt. Tegelijkertijd handelt hij ook de informatie van de stuurwielbediening af.
Volgens mij komt die BIC te vervallen als je zo'n Chinese radio inbouwt. Dus je zal ergens die stekker van de BIC aan moeten sluiten op je radio. Maar ik kan er ook naast zitten. Ik heb immers nooit zo'n radio geïnstalleerd.
#80
[Mégane 3] Audio / Re: Android car
Laatste bericht door wassie - 10 juli 2024, 09:52:47Oh joh, dat heb ik me dan weer lekker wijs laten maken....
Wat bedoel je met BIC of radiodisplay?
https://ibb.co/gFnGmwn
Wat bedoel je met BIC of radiodisplay?
https://ibb.co/gFnGmwn