Recente berichten
#51
[Mégane 4] Overig / Re: Half digitaal cockpit omru...
Laatste bericht door macade - 1 augustus 2024, 13:56:32Hoi bedankt voor de reactie, ik ga het proberen. Werkt het niet dan pech.
Groetjes Martin
Groetjes Martin
#52
[Mégane 4] Overig / Re: Half digitaal cockpit omru...
Laatste bericht door Felix - 1 augustus 2024, 11:58:50Ik zou proberen de configuratie over te zetten met PyRen, of de configuratie opnieuw doen met clip.
Het is wel de vraag of er geen check op het VIN zit ingebouwd. Die kan je meestal niet zo makkelijk aanpassen via OBD. Maar ik heb geen ervaring met Megane IV displays.
Is dat volledig digitale scherm niet geleverd in combinatie met Easylink? Volgens mij gaat dat sowieso niet zomaar werken in een oudere Megane IV.
Het is wel de vraag of er geen check op het VIN zit ingebouwd. Die kan je meestal niet zo makkelijk aanpassen via OBD. Maar ik heb geen ervaring met Megane IV displays.
Is dat volledig digitale scherm niet geleverd in combinatie met Easylink? Volgens mij gaat dat sowieso niet zomaar werken in een oudere Megane IV.
#53
[Mégane 4] Overig / Half digitaal cockpit omruilen...
Laatste bericht door macade - 1 augustus 2024, 11:37:22Goedemorgen iedereen,
Mijn vraag, ik heb een megane IV 2018. Hier zit een half digitaal kilometerteller in, ik heb een nieuwe gekocht van een megane 2021 volledig digitaal. Maar als ik hem aansluit dan blijft het scherm zwart. heeft iemand een idee of ik dat via DDT4ALL in kan stellen.
Ik hoor graag van jullie als er iemand is met een idee.
Groetjes Martin.
Mijn vraag, ik heb een megane IV 2018. Hier zit een half digitaal kilometerteller in, ik heb een nieuwe gekocht van een megane 2021 volledig digitaal. Maar als ik hem aansluit dan blijft het scherm zwart. heeft iemand een idee of ik dat via DDT4ALL in kan stellen.
Ik hoor graag van jullie als er iemand is met een idee.
Groetjes Martin.
#54
Nieuwe FAQ of opmerkingen over een FAQ / Re: How-To: Raammechanisme ver...
Laatste bericht door i2paq - 31 juli 2024, 16:04:38De website waar de foto's stonden bestaat niet meer.
#55
Nieuwe FAQ of opmerkingen over een FAQ / Re: How-To: Raammechanisme ver...
Laatste bericht door roelsmit - 31 juli 2024, 13:30:27Ik wil beide mechanismes vervangen, maar de foto's staan er niet meer bij
#56
[Mégane 4] Motorisch / 1.2 tce 2017 toerental schomme...
Laatste bericht door Tim1994 - 29 juli 2024, 11:58:18Goedemiddag,
Ik heb al enige tijd last van een schommelend toerental wanneer de motor stationair draait. Het toerental schommelt tussen de 850rpm en 950rpm. Ook voel ik een lichte triling/schommeling door de auto wanneer ik er in zit. De auto geeft geen motorlampjes of iets dergelijks aan. Ik heb tot nu toe het gasklephuis schoongemaakt en bougies vervangen. Maar dit gaf geen resultaat. Zijn er mede forumleden die dit ook hebben gehad of hebben en weten wat de oplossing is/was.
Ik heb al enige tijd last van een schommelend toerental wanneer de motor stationair draait. Het toerental schommelt tussen de 850rpm en 950rpm. Ook voel ik een lichte triling/schommeling door de auto wanneer ik er in zit. De auto geeft geen motorlampjes of iets dergelijks aan. Ik heb tot nu toe het gasklephuis schoongemaakt en bougies vervangen. Maar dit gaf geen resultaat. Zijn er mede forumleden die dit ook hebben gehad of hebben en weten wat de oplossing is/was.
#57
Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - 26 juli 2024, 20:30:5625-07-2024 Lower that car!!!
Vandaag is de dag. De dag dat ik samen met mijn vader de auto daadwerkelijk ga verlagen .
Toen mijn vader er eenmaal was heeft hij eerst even mijn werk nagelopen. Just tob e sure.
Na wat kilometers ga ik de alles nog een keer na.
Toen hebben we de achterremmen ontlucht en getest. Ziet er tot nu toe goed uit. Rem werkt en de handrem werkt.
Toen begon het verlagen.
Even een recap:
Origineel heb ik gemeten (van onderkant spatbord tot hard van het wiel):
Ontspannen: L46 R45
Gespannen: L37 R37
Nu hebben we eerst de nieuwe as op de zelfde wijze opgemeten:
Ontspannen: L50 R50
Gespannen: L39 R38
Dus wel degelijk een verschil in hoogte.
Mijn doel was om de as ongv. 3 cm te verlagen. Zoals ik eerder dacht een tandje verstellen, maar zo ging het niet. Ik ga de handleiding hiervoor ook nog herzien.
Met 2 kleine krikjes hebben we eerst de as, aan beide kanten, in ontspannen stand ondersteund (zodat de as net wel niet opgetild wordt).
Bewust aan beide kanten omdat er hoogte verschil kan optreden door het hangen.
Vervolgens hebben we met de special tool (de verloop en draadeinde op een slagtrekker) de torsiestaven eruit getikt. Net genoeg dat ze uit de H profiel, in het midden van de as, vallen.
De spiebanen aan beide kanten van beide torsiestaven ingesmeerd met kopervet (alles zodat er ooit weer los te krijgen is).
Vervolgens hebben we de as aan beide kanten met de kleine krikje op de gewenste hoogte gekrikt.
Dit was eerst 47 (niet correct), daarna 46 (ging niet lekker L+R) en als laatste 45,5 (wat hem uiteindelijk werd.
Wanneer de as op de correcte hoogte zit moet de torsiestaaf weer terug geplaatst worden. Dit was in deze situatie makkelijker met z'n 2en.
Ik hield de torsiestaaf tegen het H profiel, waarna mijn vader de torsiestaat erin poogde te tikken.
En nu was het zo dat je niet de hoogte moet aanpassen om de torsiestaaf erin te tikken (omdat deze niet goed in lijn is met de spiebanen, maar je moet de torsiestaaf elke keer een tandje draaien en opnieuw pogen hem erin te tikken. Als het niet gaat (en vooral niet harder slaan als het niet lukt), voelt het alsof je metaal op metaal slaat. Als het lukt schiet die er zo in.
Sterker nog. Bij de laatste poging, konden we de torsiestaven er na de staaf enkele keren doorgedraaid te hebben er met de hand indrukken.
Dus makkelijk genoeg haha (zeker als alles los is).
Vervolgens wielen erop, krikjes weg en de auto op de wielen laten zakken om te zien hoever de auto nu verlaagd is.
Het resultaat is een verlaging van 3,5cm. De look welke mij het meeste aanspreekt (het wiel welke mooi rondom in de wielkast zit). Ik denk dat we ongv. 2 uur bezig zijn geweest. Ik denk dat we de auto 4 of 5x omhoog en omlaag hebben gezet .
Ontspannen: L 45,5 R45,5
Gespannen: L33,5 R33,5
Auto weer in de lucht, Schokbrekers terug plaatsen. Vet in doppen welke over de torsiestaven gaan en ook de onderste stabilisator stangen voorzien van vet en een passende dop.
Toen hebben we nog even de distributieriem bekeken. Vooral niet omdat deze er al bijna 7 jaar op ligt.
Dit vooral om te zien of het echt nodig is, of dat ik dit kan uitstellen tot in ieder geval na de verhuizing.
Motor met de krik ondersteund en de motorsteun verwijderd en alle bouten uit de cover. Deze zit in de plastic kap wat eronder zit gehaakt, dus we konden hem niet verwijderen. We hadden echter wel goed zicht op de riem. Nog goed op spanning en nog geen tekenen te zien waar we ons zorgen over moeten maken.
Uiteraard ga geen gekke dingen doen, zoals het circuit op, voordat we dit aangepakt hebben.
Dus missie geslaagd. Auto uit de schorsing gehaald en verzekerd. Eerst maar weer eens genieten.
Vandaag is de dag. De dag dat ik samen met mijn vader de auto daadwerkelijk ga verlagen .
Toen mijn vader er eenmaal was heeft hij eerst even mijn werk nagelopen. Just tob e sure.
Na wat kilometers ga ik de alles nog een keer na.
Toen hebben we de achterremmen ontlucht en getest. Ziet er tot nu toe goed uit. Rem werkt en de handrem werkt.
Toen begon het verlagen.
Even een recap:
Origineel heb ik gemeten (van onderkant spatbord tot hard van het wiel):
Ontspannen: L46 R45
Gespannen: L37 R37
Nu hebben we eerst de nieuwe as op de zelfde wijze opgemeten:
Ontspannen: L50 R50
Gespannen: L39 R38
Dus wel degelijk een verschil in hoogte.
Mijn doel was om de as ongv. 3 cm te verlagen. Zoals ik eerder dacht een tandje verstellen, maar zo ging het niet. Ik ga de handleiding hiervoor ook nog herzien.
Met 2 kleine krikjes hebben we eerst de as, aan beide kanten, in ontspannen stand ondersteund (zodat de as net wel niet opgetild wordt).
Bewust aan beide kanten omdat er hoogte verschil kan optreden door het hangen.
Vervolgens hebben we met de special tool (de verloop en draadeinde op een slagtrekker) de torsiestaven eruit getikt. Net genoeg dat ze uit de H profiel, in het midden van de as, vallen.
De spiebanen aan beide kanten van beide torsiestaven ingesmeerd met kopervet (alles zodat er ooit weer los te krijgen is).
Vervolgens hebben we de as aan beide kanten met de kleine krikje op de gewenste hoogte gekrikt.
Dit was eerst 47 (niet correct), daarna 46 (ging niet lekker L+R) en als laatste 45,5 (wat hem uiteindelijk werd.
Wanneer de as op de correcte hoogte zit moet de torsiestaaf weer terug geplaatst worden. Dit was in deze situatie makkelijker met z'n 2en.
Ik hield de torsiestaaf tegen het H profiel, waarna mijn vader de torsiestaat erin poogde te tikken.
En nu was het zo dat je niet de hoogte moet aanpassen om de torsiestaaf erin te tikken (omdat deze niet goed in lijn is met de spiebanen, maar je moet de torsiestaaf elke keer een tandje draaien en opnieuw pogen hem erin te tikken. Als het niet gaat (en vooral niet harder slaan als het niet lukt), voelt het alsof je metaal op metaal slaat. Als het lukt schiet die er zo in.
Sterker nog. Bij de laatste poging, konden we de torsiestaven er na de staaf enkele keren doorgedraaid te hebben er met de hand indrukken.
Dus makkelijk genoeg haha (zeker als alles los is).
Vervolgens wielen erop, krikjes weg en de auto op de wielen laten zakken om te zien hoever de auto nu verlaagd is.
Het resultaat is een verlaging van 3,5cm. De look welke mij het meeste aanspreekt (het wiel welke mooi rondom in de wielkast zit). Ik denk dat we ongv. 2 uur bezig zijn geweest. Ik denk dat we de auto 4 of 5x omhoog en omlaag hebben gezet .
Ontspannen: L 45,5 R45,5
Gespannen: L33,5 R33,5
Auto weer in de lucht, Schokbrekers terug plaatsen. Vet in doppen welke over de torsiestaven gaan en ook de onderste stabilisator stangen voorzien van vet en een passende dop.
Toen hebben we nog even de distributieriem bekeken. Vooral niet omdat deze er al bijna 7 jaar op ligt.
Dit vooral om te zien of het echt nodig is, of dat ik dit kan uitstellen tot in ieder geval na de verhuizing.
Motor met de krik ondersteund en de motorsteun verwijderd en alle bouten uit de cover. Deze zit in de plastic kap wat eronder zit gehaakt, dus we konden hem niet verwijderen. We hadden echter wel goed zicht op de riem. Nog goed op spanning en nog geen tekenen te zien waar we ons zorgen over moeten maken.
Uiteraard ga geen gekke dingen doen, zoals het circuit op, voordat we dit aangepakt hebben.
Dus missie geslaagd. Auto uit de schorsing gehaald en verzekerd. Eerst maar weer eens genieten.
#58
Gevraagd: Onderdelen / katalysator Megane 1 met F3R o...
Laatste bericht door Jacques - 26 juli 2024, 20:27:16Wie heeft er een goede katalysator voor een Megane 1 met F3R of F7R motor.
#59
Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - 24 juli 2024, 20:44:0624-07-2024 – De rest verder opbouwen
Begonnen met de achterbumper. Deze weer correct vast gezet en de binnenschermen terug geplaatst.
Vervolgens het interieur weer opgebouwd. Ook direct een grondige schoonmaakbeurt gegeven en het leer even goed behandeld (zeker als de bank er toch helemaal uit is)
Alles weer fris van binnen (in ieder geval achteren).
Vervolgens met de bouten van de asstomp aan de coilover terug geplaatst. Hier heb ik ook gelegenheid genomen om de camber grof af te stellen.
De Instrax RSA coilover is voorzien van Camber inserts. Deze worden in de bovenste gat geplaatst en hiermee wordt de camber op verschillende standen gezet. Er zijn totaal 5 standen welke ik kan toepassen.
Toen ik de set monteerde had ik de middenweg gemonteerd, maar dit gaf voor mijn gevoel een behoorlijke aggressieve camber stand (was ook goed zichtbaar).
Gezien ik eigenlijk maar een kleine correctie wil toepassen, heb ik een standje lager geinstalleerd. Van de hele reeks is dit de 2de stand, waar de 1ste stand bijna 0 graden is.
En dan vraag je hoe ik dat gemeten heb.
Met magneten en een liniaal en mijn camera app.
In de camera app de lijnraster actief gezet. Een horizontale lijn uitgelijnd met iets waarvan ik weet dat het horizontaal is op de auto (onderkant voorbumper).
Vervolgens de verticale lijn tegen de liniaal gehouden. Dit gaf mij een grof beeld van de hoek waar de in komt. En als de auto nog iets in veert wordt het nog verder gesteld verwacht ik.
Dus zo dat in orde gemaakt en daarna de schijven en remmen aan beide kanten terug geplaatst.
De auto nog even laten lopen en toen als afsluiter even een extensie gemaakt voor de trekker.
Mijn verloop past net wel net niet onder de dorpel. Een stuk M10 schroefdraad gehaald en tussen 2 stukken draadeinden, de draadeinde weggeslepen, zodat het gladder is en er minder kans is dat ik de dorpel beschadig, bij het eruit tikken van de torsiestaven.
Dat gaat morgen plaats vinden en dan wil ik ook de remmen ontluchten en even de distributieriem inspecteren. Deze is inmiddels al even overtijd en wil even controleren hoe die er visueel aan toe is. Als deze er netjes uit ziet stel ik dit uit tot na de verhuizing.
Daarna is het nog een kwestie van een onderhoudsbeurtje en kan ik weer gaan rijden met de auto.
Begonnen met de achterbumper. Deze weer correct vast gezet en de binnenschermen terug geplaatst.
Vervolgens het interieur weer opgebouwd. Ook direct een grondige schoonmaakbeurt gegeven en het leer even goed behandeld (zeker als de bank er toch helemaal uit is)
Alles weer fris van binnen (in ieder geval achteren).
Vervolgens met de bouten van de asstomp aan de coilover terug geplaatst. Hier heb ik ook gelegenheid genomen om de camber grof af te stellen.
De Instrax RSA coilover is voorzien van Camber inserts. Deze worden in de bovenste gat geplaatst en hiermee wordt de camber op verschillende standen gezet. Er zijn totaal 5 standen welke ik kan toepassen.
Toen ik de set monteerde had ik de middenweg gemonteerd, maar dit gaf voor mijn gevoel een behoorlijke aggressieve camber stand (was ook goed zichtbaar).
Gezien ik eigenlijk maar een kleine correctie wil toepassen, heb ik een standje lager geinstalleerd. Van de hele reeks is dit de 2de stand, waar de 1ste stand bijna 0 graden is.
En dan vraag je hoe ik dat gemeten heb.
Met magneten en een liniaal en mijn camera app.
In de camera app de lijnraster actief gezet. Een horizontale lijn uitgelijnd met iets waarvan ik weet dat het horizontaal is op de auto (onderkant voorbumper).
Vervolgens de verticale lijn tegen de liniaal gehouden. Dit gaf mij een grof beeld van de hoek waar de in komt. En als de auto nog iets in veert wordt het nog verder gesteld verwacht ik.
Dus zo dat in orde gemaakt en daarna de schijven en remmen aan beide kanten terug geplaatst.
De auto nog even laten lopen en toen als afsluiter even een extensie gemaakt voor de trekker.
Mijn verloop past net wel net niet onder de dorpel. Een stuk M10 schroefdraad gehaald en tussen 2 stukken draadeinden, de draadeinde weggeslepen, zodat het gladder is en er minder kans is dat ik de dorpel beschadig, bij het eruit tikken van de torsiestaven.
Dat gaat morgen plaats vinden en dan wil ik ook de remmen ontluchten en even de distributieriem inspecteren. Deze is inmiddels al even overtijd en wil even controleren hoe die er visueel aan toe is. Als deze er netjes uit ziet stel ik dit uit tot na de verhuizing.
Daarna is het nog een kwestie van een onderhoudsbeurtje en kan ik weer gaan rijden met de auto.
#60
Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - 24 juli 2024, 20:35:3722-07-2024 – Achteras weer herenigd met de Mégane
De dag vroeg begonnen en direct de achteras onder de Mégane geplaatst.
• Met een krik in het midden de as omhoog gekrikt en uitgelijnd met de bouten.
• Bouten in het vet gezet en de achteras vast gezet.
• Toen de achteras opgebouwd.
• Handremkabels in het midden aangesloten
• Remleidingen geplaatst en alle veertjes op de plek geplaatst ter voorbereiding.
• De schaal gemonteerd. De Torx schroeven met een beetje Locktite blauw vast gedraaid met 45Nm.
• Remklauw erop (bouten ingevet) en remleiding vast zetten en de handremkabels vast zetten.
• ABS sensor monteren (ingevet zodat het in de toekomst indien nodig makkelijker los komt).
• Zuiger goed gezet van de remklauw
• As licht ingevet en de spacer en remschijf terug geplaatst.
• Asmoer erop
• Remblokken monteren
Aan de andere kant alles herhaalt.
• De RVS gewoven remleidingen weer terug gemonteerd
• De veer mechanisme voor de remdrukverdeler terug gemonteerd. Stel schroef met Locktite blauw vast gezet. Moer achterop in het vet gezet.
Vervolgens heb ik eerst de assteunen verplaatst zodat deze op de achteras steunen. Hierdoor kan ik verder aan de achterkant
Toen kon ik de hitteschilden weer terugplaatsen, maar niet voordat ik deze nog eens een grondige schoonmaakbeurt heb gegeven. Nog een keer opgeschuurd tot korrel 1000 en het ziet er erg goed uit.
Toen kon de katalysator en de middendemper er weer onder.
De sleepoog welke mooi voorzien was van een laag poedercoat terug geplaatst.
En toen ook nog de achterdemper terug geplaatst.
Als kers op de taart heb ik de hitteschild achter het blok een polijst beurt gegeven. Dit ter voorbereiding op het detail werk onder de motorkap. De schild wel voor de gelegenheid verwijderd (wat niet heel makkelijk gaat) en terug geplaatst.
Druppellader ook alvast weggehaald, zodat ik rondom geen hangende kabels in de weg heb liggen.
Daarmee is de dag ten einde gekomen. De auto nog niet gestart en dat doe ik de volgende keer.
Stekker van de brandstofpomp had ik aangesloten toen ik de bouten terug installeerde van het weekend.
De dag vroeg begonnen en direct de achteras onder de Mégane geplaatst.
• Met een krik in het midden de as omhoog gekrikt en uitgelijnd met de bouten.
• Bouten in het vet gezet en de achteras vast gezet.
• Toen de achteras opgebouwd.
• Handremkabels in het midden aangesloten
• Remleidingen geplaatst en alle veertjes op de plek geplaatst ter voorbereiding.
• De schaal gemonteerd. De Torx schroeven met een beetje Locktite blauw vast gedraaid met 45Nm.
• Remklauw erop (bouten ingevet) en remleiding vast zetten en de handremkabels vast zetten.
• ABS sensor monteren (ingevet zodat het in de toekomst indien nodig makkelijker los komt).
• Zuiger goed gezet van de remklauw
• As licht ingevet en de spacer en remschijf terug geplaatst.
• Asmoer erop
• Remblokken monteren
Aan de andere kant alles herhaalt.
• De RVS gewoven remleidingen weer terug gemonteerd
• De veer mechanisme voor de remdrukverdeler terug gemonteerd. Stel schroef met Locktite blauw vast gezet. Moer achterop in het vet gezet.
Vervolgens heb ik eerst de assteunen verplaatst zodat deze op de achteras steunen. Hierdoor kan ik verder aan de achterkant
Toen kon ik de hitteschilden weer terugplaatsen, maar niet voordat ik deze nog eens een grondige schoonmaakbeurt heb gegeven. Nog een keer opgeschuurd tot korrel 1000 en het ziet er erg goed uit.
Toen kon de katalysator en de middendemper er weer onder.
De sleepoog welke mooi voorzien was van een laag poedercoat terug geplaatst.
En toen ook nog de achterdemper terug geplaatst.
Als kers op de taart heb ik de hitteschild achter het blok een polijst beurt gegeven. Dit ter voorbereiding op het detail werk onder de motorkap. De schild wel voor de gelegenheid verwijderd (wat niet heel makkelijk gaat) en terug geplaatst.
Druppellader ook alvast weggehaald, zodat ik rondom geen hangende kabels in de weg heb liggen.
Daarmee is de dag ten einde gekomen. De auto nog niet gestart en dat doe ik de volgende keer.
Stekker van de brandstofpomp had ik aangesloten toen ik de bouten terug installeerde van het weekend.