Recente berichten
#41
[Mégane I] Overig / Re: Vervangen en of verlagen a...
Laatste bericht door Ramon87 - 9 augustus 2024, 10:17:30De NL en ENG instructie bijgewerkt op basis van mijn eigen ervaring / project.
Hopelijk dat het nog eens van pas komt voor iemand
Hopelijk dat het nog eens van pas komt voor iemand
#42
[Mégane 3] Overig / Re: Stuur staat vast in midden...
Laatste bericht door Felix - 9 augustus 2024, 09:22:59Als ik het goed heb werkt de stuurkolom samen met de startonderbreking. Dus een stuurkolom van een andere auto gaat niet zomaar werken.
Daarvoor moet je, of een splinternieuwe monteren.
Of de gebruikte stuurkolom 'virgin' maken. Dwz alles is gewist naar de fabrieksinstellingen.
Dat laatste kan met Renolink.
Daarna zou het moeten werken als je een procedure volgt met het starten en stoppen van de auto.
Maar ja, het is maar de vraag of dat iets op lost.
Daarvoor moet je, of een splinternieuwe monteren.
Of de gebruikte stuurkolom 'virgin' maken. Dwz alles is gewist naar de fabrieksinstellingen.
Dat laatste kan met Renolink.
Daarna zou het moeten werken als je een procedure volgt met het starten en stoppen van de auto.
Maar ja, het is maar de vraag of dat iets op lost.
#43
[Mégane 3] Overig / Re: Stuur staat vast in midden...
Laatste bericht door BartSassen - 8 augustus 2024, 15:06:00Hoi Felix,
Geen opgeslagen foutmeldingen. De dealer gaf wel aan dat er een probleem mee was geweest maar dat was tot 2013 en deze is van 2014 en dat hebben ze opgezocht of mijn chassisnummer daar onder viel. Ik had iets gelezen over terugzetten naar basiswaardes maar dat wisten ze niets van. Mechanisch/uitlijning gecontroleerd maar niets kunnen vinden. Auto-Elect heeft niet aangegeven wat ze precies gaan doen.
Geen opgeslagen foutmeldingen. De dealer gaf wel aan dat er een probleem mee was geweest maar dat was tot 2013 en deze is van 2014 en dat hebben ze opgezocht of mijn chassisnummer daar onder viel. Ik had iets gelezen over terugzetten naar basiswaardes maar dat wisten ze niets van. Mechanisch/uitlijning gecontroleerd maar niets kunnen vinden. Auto-Elect heeft niet aangegeven wat ze precies gaan doen.
#44
[Mégane 3] Overig / Re: Stuur staat vast in midden...
Laatste bericht door Felix - 7 augustus 2024, 15:43:39Vreemde situatie. Heeft de dealer ook geen opgeslagen foutmeldingen gevonden?
Wat is er volgens Auto-Elect precies aan de hand dan?
Wat is er volgens Auto-Elect precies aan de hand dan?
#45
[Mégane 3] Overig / Stuur staat vast in middenstan...
Laatste bericht door BartSassen - 7 augustus 2024, 11:59:17Bij mijn Megane 3 staat het stuur vast in de middenstand tijdens het rijden. Het begint bij ongeveer 40 km/h en het wordt steeds erger als je sneller gaat rijden. Heel vervelend bij 80-100 km/h. Je bent steeds iets aan het corrigeren en hem door het zware punt heen te trekken.
Uitlijning is goed. Dealer heeft er ook geen antwoord op. Auto-Elect uit Zeewolde zegt het op de kunnen lossen maar dan moet ik de stuurkolom uitbouwen en naar hun opsturen. Kosten ongeveer 600 euro wat ik een hoop geld vindt. Ik zie een gebruikte op de onderdelenlijn staan voor 95 euro maar de dealer vertelde mij dat die opnieuw ingelezen moet worden en dat zij dat niet kunnen. Ze kunnen dat alleen bij een door hun geleverde revisie versie van zo'n 1000 euro.
Herkent iemand dit probleem en heeft iemand dan ook een betaalbare oplossing hiervoor ? Is er iemand die kan zeggen of die ene van de onderdelenlijn zo gemonteerd kan worden of dat deze ingeleerd moet worden. Is er iemand die deze dan kan inleren ?
Uitlijning is goed. Dealer heeft er ook geen antwoord op. Auto-Elect uit Zeewolde zegt het op de kunnen lossen maar dan moet ik de stuurkolom uitbouwen en naar hun opsturen. Kosten ongeveer 600 euro wat ik een hoop geld vindt. Ik zie een gebruikte op de onderdelenlijn staan voor 95 euro maar de dealer vertelde mij dat die opnieuw ingelezen moet worden en dat zij dat niet kunnen. Ze kunnen dat alleen bij een door hun geleverde revisie versie van zo'n 1000 euro.
Herkent iemand dit probleem en heeft iemand dan ook een betaalbare oplossing hiervoor ? Is er iemand die kan zeggen of die ene van de onderdelenlijn zo gemonteerd kan worden of dat deze ingeleerd moet worden. Is er iemand die deze dan kan inleren ?
#46
Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - 5 augustus 2024, 13:27:0402-08-2024 – Megane nog een keer nalopen en klaarmaken voor het spuitwerk
Vandaag de Megane nog een keer hoog gezet. Alles even nalopen en de wielen wisselen, zodat de banden gewisseld kunnen worden tussendoor.
Banden binnen gekregen, maar met een DOT code van 1321 (april 2021). Dat is mij iets te oud, gezien ik zo weinig met de auto rij, dat ik de banden waarschijnlijk moet vervangen in verband met uitdroging.
Deze gaan retour en aangegeven dat ik zo nieuw als mogelijke banden wil ontvangen.
Alles even nagevoeld en ik was een paar bouten vergeten goed aan te draaien. Dus goed dat ik de controle heb gehouden. Remmen lopen vrij en de verf wat er te veel op zat is er netjes afgesleten.
Daarna de antenne van het dak verwijderd en de sproeier aan de achterkant verwijderd. De slang van de sproeier zit in een holte waar ik van binnenuit niet (makkelijk) bijkom. Dus de slang afgedopt en genoeg isolatietape eromheen zodat het voorkomt dat er water naar binnen kan lopen en voorkomt dat de slang terug schiet.
Vandaag de Megane nog een keer hoog gezet. Alles even nalopen en de wielen wisselen, zodat de banden gewisseld kunnen worden tussendoor.
Banden binnen gekregen, maar met een DOT code van 1321 (april 2021). Dat is mij iets te oud, gezien ik zo weinig met de auto rij, dat ik de banden waarschijnlijk moet vervangen in verband met uitdroging.
Deze gaan retour en aangegeven dat ik zo nieuw als mogelijke banden wil ontvangen.
Alles even nagevoeld en ik was een paar bouten vergeten goed aan te draaien. Dus goed dat ik de controle heb gehouden. Remmen lopen vrij en de verf wat er te veel op zat is er netjes afgesleten.
Daarna de antenne van het dak verwijderd en de sproeier aan de achterkant verwijderd. De slang van de sproeier zit in een holte waar ik van binnenuit niet (makkelijk) bijkom. Dus de slang afgedopt en genoeg isolatietape eromheen zodat het voorkomt dat er water naar binnen kan lopen en voorkomt dat de slang terug schiet.
#47
Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - 5 augustus 2024, 13:21:4629-07-2024 – Trekhaakverlichting "ff" fixen op de Clio
Open punt wat ik nog moet aanpakken deze week is om de trekhaakverlichting weer in orde te krijgen van de Clio TCE. Ik heb destijds de verlichting afgetakt van de achterlichten, gezien het geen LED achterlicht is, dacht ik dat het goed zou gaan. Nou was het zo dat de extra knipperlicht te veel was voor het circuit. De knipperlicht stopt er dan mee en doet het pas weer als ik de aanhanger ontkoppel en de auto opnieuw start.
Toevallig dat ik destijds ook een universele kabelset kreeg voor led achterlichten (verkeerd geleverd), wat in dit geval uitkomst bied.
Veel kabels waren echter verknipt en hier had ik al vervangende voor besteld.
Maar dit even inbouwen en ombouwen, is een beste opgave geweest.
Ten eerste moet er een constant + van voor naar achteren getrokken worden.
Gezien de modificaties die ik eerder had gemaakt had ik ook wat losse zekeringen voor bij de zekeringskastje welke ik wou vervangen voor een compacte zekeringskastje.
Begonnen met het slopen van de halve auto, want voordat je bij de kabelboom bent, moet er heel wat weg.
Zekeringskast eerst vervangen en daarna de nieuwe pluskabel netjes langs de kabelboom gelegd.
In de kofferbak de led module voorbereid en de pluskabel en alle andere verknipte kabels netjes gesoldeerd, zodat ik een goede basis heb om mee te werken.
Op dit punt zijn we al een goede 6 uur onderweg en dan kom ik erachter dat ik wel degelijk de wielen moet verwijderen om de achterbumper eraf te krijgen.
Eenmaal weg de signaaldraden op de bestaande achterlichten gesoldeerd (tevens ook direct de massa connectie van de linker connector vervangen (gezien de problemen met de rechter connector).
Alle oude bedrading weg gehaald en alles netjes gesoldeerd en mooi ingewikkeld.
Na een goede 7 a 8 uur kon ik het eindelijk testen en het werkte gelukkig allemaal in 1x.
Toen alles schoon gemaakt (vooral alle zand in de wielkasten en rond de bumper).
De trekhaak zelf en de stekkerhouder even mooi zwart gespoten zodat dit er weer goed voor de dag komt en daarna alles weer in elkaar zetten. Dit ging allemaal vlot en voorspoedig en na 10 uurtjes had ik alles weer in orde. Even een rondje gereden om zeker te zijn dat er niets uitviel en toen vond ik het wel goed voor de dag.
Ook ben ik verschillende schadeherstel bedrijven langs geweest voor het dak en wat andere kleine deukjes. Toch bijzonder. Veel verschillende verhalen en uiteenlopende prijzen. Uiteindelijk toch weer terecht gekomen bij de spotrepairder waar ik vaker ben geweest. Hij spuit het dak zelf niet, maar doet de voorbewerking en laat het dan doen. Gezien het niveau wat hij altijd aflevert heb ik er zeker vertrouwen in.
De Megane staat nu bij hem, dus ben benieuwd wanneer ik hem weer kan ophalen.
Ook ondertussen nieuwe banden besteld. Ik was van plan 2x een Hankook Ventus Evo 2 te bestellen, gezien deze er vorig jaar op gekomen zijn, omdat er 2 banden APK afkeur waren. Helaas is deze band inmiddels niet meer te krijgen in deze maat (ik merk dat 16" met zeker lagere profielen niet meer zo royaal verkrijgbaar zijn). Met wat vrienden beraad en uitgekomen op de Continental Premium Contact 6.
Open punt wat ik nog moet aanpakken deze week is om de trekhaakverlichting weer in orde te krijgen van de Clio TCE. Ik heb destijds de verlichting afgetakt van de achterlichten, gezien het geen LED achterlicht is, dacht ik dat het goed zou gaan. Nou was het zo dat de extra knipperlicht te veel was voor het circuit. De knipperlicht stopt er dan mee en doet het pas weer als ik de aanhanger ontkoppel en de auto opnieuw start.
Toevallig dat ik destijds ook een universele kabelset kreeg voor led achterlichten (verkeerd geleverd), wat in dit geval uitkomst bied.
Veel kabels waren echter verknipt en hier had ik al vervangende voor besteld.
Maar dit even inbouwen en ombouwen, is een beste opgave geweest.
Ten eerste moet er een constant + van voor naar achteren getrokken worden.
Gezien de modificaties die ik eerder had gemaakt had ik ook wat losse zekeringen voor bij de zekeringskastje welke ik wou vervangen voor een compacte zekeringskastje.
Begonnen met het slopen van de halve auto, want voordat je bij de kabelboom bent, moet er heel wat weg.
Zekeringskast eerst vervangen en daarna de nieuwe pluskabel netjes langs de kabelboom gelegd.
In de kofferbak de led module voorbereid en de pluskabel en alle andere verknipte kabels netjes gesoldeerd, zodat ik een goede basis heb om mee te werken.
Op dit punt zijn we al een goede 6 uur onderweg en dan kom ik erachter dat ik wel degelijk de wielen moet verwijderen om de achterbumper eraf te krijgen.
Eenmaal weg de signaaldraden op de bestaande achterlichten gesoldeerd (tevens ook direct de massa connectie van de linker connector vervangen (gezien de problemen met de rechter connector).
Alle oude bedrading weg gehaald en alles netjes gesoldeerd en mooi ingewikkeld.
Na een goede 7 a 8 uur kon ik het eindelijk testen en het werkte gelukkig allemaal in 1x.
Toen alles schoon gemaakt (vooral alle zand in de wielkasten en rond de bumper).
De trekhaak zelf en de stekkerhouder even mooi zwart gespoten zodat dit er weer goed voor de dag komt en daarna alles weer in elkaar zetten. Dit ging allemaal vlot en voorspoedig en na 10 uurtjes had ik alles weer in orde. Even een rondje gereden om zeker te zijn dat er niets uitviel en toen vond ik het wel goed voor de dag.
Ook ben ik verschillende schadeherstel bedrijven langs geweest voor het dak en wat andere kleine deukjes. Toch bijzonder. Veel verschillende verhalen en uiteenlopende prijzen. Uiteindelijk toch weer terecht gekomen bij de spotrepairder waar ik vaker ben geweest. Hij spuit het dak zelf niet, maar doet de voorbewerking en laat het dan doen. Gezien het niveau wat hij altijd aflevert heb ik er zeker vertrouwen in.
De Megane staat nu bij hem, dus ben benieuwd wanneer ik hem weer kan ophalen.
Ook ondertussen nieuwe banden besteld. Ik was van plan 2x een Hankook Ventus Evo 2 te bestellen, gezien deze er vorig jaar op gekomen zijn, omdat er 2 banden APK afkeur waren. Helaas is deze band inmiddels niet meer te krijgen in deze maat (ik merk dat 16" met zeker lagere profielen niet meer zo royaal verkrijgbaar zijn). Met wat vrienden beraad en uitgekomen op de Continental Premium Contact 6.
#48
[Mégane 4] Overig / Re: Half digitaal cockpit omru...
Laatste bericht door macade - 4 augustus 2024, 18:28:21Hoi, nou geprobeerd wat Felix voor stelde maar nog niet gelukt.
Is er iemand die misschien weet waar ik in DDT4all kan vinden met betrekking
de instellingen voor de cockpit ( kilometerteller). Dan ga ik daar even kijken.
Bij voorbaat dank.
Martin
Is er iemand die misschien weet waar ik in DDT4all kan vinden met betrekking
de instellingen voor de cockpit ( kilometerteller). Dan ga ik daar even kijken.
Bij voorbaat dank.
Martin
#49
[Mégane 4] Motorisch / Re: 1.2 tce 2017 toerental sch...
Laatste bericht door mark - 4 augustus 2024, 17:34:37Denk dat het een gevalletje inlaatkleppen reinigen wordt.
Heel vaak gedaan, toen ik nog bij de dealer werkte.
Heel vaak gedaan, toen ik nog bij de dealer werkte.
#50
[Mégane 4] Tuning / Re: ervaring Osram LED nightbr...
Laatste bericht door Zandbats - 1 augustus 2024, 22:50:21Citaat van: jaza1971 op 28 januari 2023, 12:13:36hmmm gisteravond ontvangen en dim en grootlicht gewisseld. Het resultaat viel toch wel tegen, op de voor/na foto geen grote verschillen.
Nu heb ik via een Duits Renaultmegane4 forum gelezen dat de Philips LED wel Duitse typegoedkeuring heeft met gebruik van dezelfde projectoren. Opnieuw afstellen was wel aan te raden volgens de forumleden
https://www.philips.de/c-e/au/autolampen/scheinwerfer/led-compatibility-list/car-faq-list/renault-compatibility-list/renault.html
@Felix: heb jij alleen dimlicht met LED gedaan of ook het grootlicht? Beide zijn H7 bij mijn uitvoering.
Is dit nog gelukt, heb je dit er nu in zitten?