Recente berichten
#21
Gevraagd: Onderdelen / kofferklep Megane I coupe
Laatste bericht door martijndelaat - 7 februari 2025, 20:10:23Wie heeft er een achterklep liggen van een Megane Coupe eerste model 09/1995-03/1999. Het liefst in het geel.
#22
[Mégane 3] Audio / Pin layout van de rca stekker
Laatste bericht door Mojo - 2 februari 2025, 10:41:20Hallo allemaal,
Heb een BT module gekocht met rca stekkers. Na aansluiten incl + en - deze module getest. Werkt goed, maar ook een rpm fluittoon. De stekkers van de bt module zijn flut. Daarom wil ik deze stekkers eraf knippen en rechtstreeks op de bekabeling van de rca aansluiten.
Dit is een kleine, zwarte stekker. Heeft iemand de pinbezetting hiervan? Zal nog even foto maken.
Graag je reactie.
Groeten
Martijn
Heb een BT module gekocht met rca stekkers. Na aansluiten incl + en - deze module getest. Werkt goed, maar ook een rpm fluittoon. De stekkers van de bt module zijn flut. Daarom wil ik deze stekkers eraf knippen en rechtstreeks op de bekabeling van de rca aansluiten.
Dit is een kleine, zwarte stekker. Heeft iemand de pinbezetting hiervan? Zal nog even foto maken.
Graag je reactie.
Groeten
Martijn
#23
Projecten / Re: Marc's Mégane III Estate 1...
Laatste bericht door MarcN - 28 januari 2025, 19:16:58Een aantal maanden terug 2 banden vervangen en APK gehad. Verder niks spannends.
Nu was het weer tijd voor een oliewissel bij 315000 kilometer.
- Olie Bproauto 5W-30 C4 (uiteraard met RN 0720 specificatie)
- Oliefilter Blue Print ADN12133
- Carlube diesel injector cleaner
De olie en injector cleaner heb ik bij Mister-Auto besteld. Oliefilter had ik nog liggen (ooit in Duitsland tegengekomen voor een goede prijs).

Nu was het weer tijd voor een oliewissel bij 315000 kilometer.
- Olie Bproauto 5W-30 C4 (uiteraard met RN 0720 specificatie)
- Oliefilter Blue Print ADN12133
- Carlube diesel injector cleaner
De olie en injector cleaner heb ik bij Mister-Auto besteld. Oliefilter had ik nog liggen (ooit in Duitsland tegengekomen voor een goede prijs).

#24
[Mégane 4] Overig / Re: Led knipperlichten storing...
Laatste bericht door Zandbats - 23 januari 2025, 21:45:52Citaat van: eejjay op 8 april 2023, 09:03:15In de megane 4 zit een optie in ddt4all verstopt om de knipperlichten "led" te laten zijn. Dan ben je de snelknipper feature als een normaal lampje kapot is wel kwijt, maar als gevolg knippert je knipperlicht wel goed met led vervangers!
Ik ervaar hetzelfde probleem, zijn hier mensen die ervaring met dit in te stellen via dat ddt4all?
#25
Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - 23 januari 2025, 19:12:4923-01-2025 – Therapeutisch auto's schoonmaken en taxatie
In de kerstvakantie ook in huis zitten klussen en op de valreep een mooie werkbank van mijn schoonvader bemachtigd. Deze stond ergens op het erf en hij deed er niets meer mee en vroeg of het wat voor mijn nieuwe werkhok was.
Mooi stalen onderstel van 50x50mm buizen en een dik 4cm underlaiment platen. Deze vervolgens pas gemaakt zodat de gereedschapkist onder kon.
Ook moest ik stelvoeten er onder maken omdat de vloer in de schuur niet het beste meer is.
Nu wil ik in het verlengde van de werkbank een nieuwe lastafel (opspantafel) maken.
In de buurt voor weinig een lastafel bemachtigd voor weinig. Met zo'n 40 meter aan staal is er wel wat moois van te maken. Alles al losgeslepen, wat mij straks de vrije hand geeft in een nieuw ontwerp.

We zijn nu ook bijna door de eerste fase van de verbouwing (initiële fase en verhuizing). Volgende fase wordt zeer waarschijnlijk de garage en schuur. Deze willen we verbouwen en bij het huis aantrekken als bijkeuken. Dus zeer waarschijnlijk zal alle tijd die ik erin gestoken heb er weer uit moeten. Dit zal dan waarschijnlijk van start gaan in het aankomende jaar. Tussentijd zal ik me nog met veel andere zaken vermaken. Maar je kunt maar o zo veel doen tegelijk.
Waar ik al wel een tijdje naar uitkeek sinds de jaarwisseling was om de auto's even een goede schoonmaakbeurt te geven. Vooral de Clio was voor mijn standaard te smerig van binnen en buiten.
Even goed voorwassen in de wasbox. Ook goed onder de auto en in de wielkasten doorgespoten en daarna door een goede lokale wasstraat welke een mooie hal heeft waar de auto kunt uitzuigen.
Hier vervolgens nog 2 uur gespendeerd om het glas en interieur goed schoon te maken. Glas weer voorzien van RainX coating. Ramen van binnen goed vet vrij gemaakt.
Alles afgenomen en uitgezogen. Als afsluiter het leer ook nog behandeld.
Thuis nog even de rubbers behandeld met siliconenspray, slot ingespoten met WD40, vloeistoffen gecontroleerd (olie zal binnenkort vervangen moeten worden, maar geen druppel verloren in het afgelopen jaar) en de ruitenwisserreservoir aangevuld.
Bandenspanning nagelopen en zo zit de Wintercheck erop.




Dag erna de zelfde behandeling voor de Mégane, waar ik aanzienlijk sneller klaar mee was. Mégane had vooral last van condens in de auto, wat je niet kwijt raakt met de korte ritjes.
Ook uiteindelijk maar een stroomkabel naar de Mégane getrokken, zodat de druppellader eraan kan. Van het voorjaar maar even een goede oplossing bedenken, maar dit voorkomt iig dat de accu te snel kapot gaat.
Onder het hoesje en klaar.




Daarna heb ik ook direct een afspraak gemaakt voor de taxatie van de Mégane welke vandaag heeft plaats gevonden.
Hiervoor kwam er iemand op locatie. Hij heeft rondom en in de auto's een hoop foto's gemaakt. Ook alle imperfecties in de lak zijn uitgebreid vast gelegd.
Mijn verhaal gedaan en het 1 en ander over de auto verteld.
In aanloop naar vandaag nog eens gecontroleerd hoe het met de Mégane Coupe gesteld is in Nederland.
Het is helaas erg betreurend gesteld. Totaal zijn er nog zo'n 52 Coupés welke met een geldig APK rond rijden. Hier zullen mogelijk nog enkele met verlopen APK's weer de weg op komen. Maar de Coupés zijn echt vergane glorie. Het is erg jammer om te zien dat de ooit zo populaire Mégane Coupe nu echt uit het straatbeeld verdwijnt.
De taxatie bedrijf gaat hun onderzoek verder vervolgen en ik ben benieuwd waarmee ze terug komen.
Wordt vervolgd.
In de kerstvakantie ook in huis zitten klussen en op de valreep een mooie werkbank van mijn schoonvader bemachtigd. Deze stond ergens op het erf en hij deed er niets meer mee en vroeg of het wat voor mijn nieuwe werkhok was.
Mooi stalen onderstel van 50x50mm buizen en een dik 4cm underlaiment platen. Deze vervolgens pas gemaakt zodat de gereedschapkist onder kon.
Ook moest ik stelvoeten er onder maken omdat de vloer in de schuur niet het beste meer is.
Nu wil ik in het verlengde van de werkbank een nieuwe lastafel (opspantafel) maken.
In de buurt voor weinig een lastafel bemachtigd voor weinig. Met zo'n 40 meter aan staal is er wel wat moois van te maken. Alles al losgeslepen, wat mij straks de vrije hand geeft in een nieuw ontwerp.

We zijn nu ook bijna door de eerste fase van de verbouwing (initiële fase en verhuizing). Volgende fase wordt zeer waarschijnlijk de garage en schuur. Deze willen we verbouwen en bij het huis aantrekken als bijkeuken. Dus zeer waarschijnlijk zal alle tijd die ik erin gestoken heb er weer uit moeten. Dit zal dan waarschijnlijk van start gaan in het aankomende jaar. Tussentijd zal ik me nog met veel andere zaken vermaken. Maar je kunt maar o zo veel doen tegelijk.
Waar ik al wel een tijdje naar uitkeek sinds de jaarwisseling was om de auto's even een goede schoonmaakbeurt te geven. Vooral de Clio was voor mijn standaard te smerig van binnen en buiten.
Even goed voorwassen in de wasbox. Ook goed onder de auto en in de wielkasten doorgespoten en daarna door een goede lokale wasstraat welke een mooie hal heeft waar de auto kunt uitzuigen.
Hier vervolgens nog 2 uur gespendeerd om het glas en interieur goed schoon te maken. Glas weer voorzien van RainX coating. Ramen van binnen goed vet vrij gemaakt.
Alles afgenomen en uitgezogen. Als afsluiter het leer ook nog behandeld.
Thuis nog even de rubbers behandeld met siliconenspray, slot ingespoten met WD40, vloeistoffen gecontroleerd (olie zal binnenkort vervangen moeten worden, maar geen druppel verloren in het afgelopen jaar) en de ruitenwisserreservoir aangevuld.
Bandenspanning nagelopen en zo zit de Wintercheck erop.




Dag erna de zelfde behandeling voor de Mégane, waar ik aanzienlijk sneller klaar mee was. Mégane had vooral last van condens in de auto, wat je niet kwijt raakt met de korte ritjes.
Ook uiteindelijk maar een stroomkabel naar de Mégane getrokken, zodat de druppellader eraan kan. Van het voorjaar maar even een goede oplossing bedenken, maar dit voorkomt iig dat de accu te snel kapot gaat.
Onder het hoesje en klaar.




Daarna heb ik ook direct een afspraak gemaakt voor de taxatie van de Mégane welke vandaag heeft plaats gevonden.
Hiervoor kwam er iemand op locatie. Hij heeft rondom en in de auto's een hoop foto's gemaakt. Ook alle imperfecties in de lak zijn uitgebreid vast gelegd.
Mijn verhaal gedaan en het 1 en ander over de auto verteld.
In aanloop naar vandaag nog eens gecontroleerd hoe het met de Mégane Coupe gesteld is in Nederland.
Het is helaas erg betreurend gesteld. Totaal zijn er nog zo'n 52 Coupés welke met een geldig APK rond rijden. Hier zullen mogelijk nog enkele met verlopen APK's weer de weg op komen. Maar de Coupés zijn echt vergane glorie. Het is erg jammer om te zien dat de ooit zo populaire Mégane Coupe nu echt uit het straatbeeld verdwijnt.
De taxatie bedrijf gaat hun onderzoek verder vervolgen en ik ben benieuwd waarmee ze terug komen.
Wordt vervolgd.
#26
[Mégane 4] Overig / flikkerende koplampen
Laatste bericht door Jeroen Vierkant - 22 januari 2025, 10:59:56Mijn Megane 2016 heeft last van flikkerende koplampen bij stationair draaien en koude motor. Iemand dit dit ook heeft en een oplossing weet?
#27
[Mégane 4] Overig / Led Vision koplampunits inbouw...
Laatste bericht door Jeroen Vierkant - 22 januari 2025, 10:30:21Kun je in een Megane 2016 de koplampunits simpel vervangen voor de Led Vision units als het gaat om de stekkeraansluitingen? Dus de standaard er uit en de Led unit erin?
#28
Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - 21 januari 2025, 14:36:1523-12-2024 – Nieuwe banden
Laatste maanden niet stil gezeten. Helaas niet zoveel tijd kunnen spenderen aan de Mégane.
Begin december was ik helemaal klaar met de krakemikkige elektra in de garage en schuur. Gezien het gauw donker was zaten we in de avond uren te schuren en te klussen in de garage / schuur naar het huis. Ondertussen staat er nog een shed daarachter (oud beton en hout elementen schuurtje met lekke dak) waar veel in opgeborgen staat, maar daar ontbreekt het helemaal aan licht en elektra.
Dus toen enkele weken bezig geweest om de electra er volledig uit te trekken en te vernieuwen. Met totaal 10 60cm Led balken alle ruimten voorzien van correcte verlichting. En ook aan de buitenkant van het huis het 1 en ander aan licht opgehangen.
In deze tijd heb ik de Mégane onder het doek vandaan gehaald om zo nu en dan eens een lekker tourritje te maken. Al is het alleen maar om de accu in leven te houden (want nog geen mogelijkheid voor de druppellader). De banden laten wisselen, maar dit ging helaas niet helemaal goed.
De monteur had de wiel gemonteerd met velg beschermers. Helaas is de velg hierdoor van de bandenapparaat gesprongen. Gevolg zijn enkele lelijke diepe beschadigingen in de velg.
De monteur baalt er net zo van en komt me tegemoet in de herstel. Nou is het alleen zo dat ik de velg zelf wil spuiten om verschil met de andere velgen te voorkomen. Kosten zijn dan niet het probleem. Tijd helaas wel.
Aangegeven dat als hij de banden op de circuitvelgen door gewisseld (dan heb ik in ieder geval de zelfde velg en bandenmaat) dat ik dan verder kan.
Als nood even de 17" wielen van de Clio onder de auto gemonteerd. Deze zijn met 205/45R17 iets groter dan mijn 205/45R16. Bewust de wielen links gewisseld, zodat ik de auto niet hoefde te verplaatsen.
Auto stond ook zichtbaar scheef.
De 17" wielen zijn geen originele Renault velgen en het viel mij al eens op dat ET waarde duidelijk afwijkt van het origineel en dat was ook zichtbaar bij de Mégane. De wiel stond aanzienlijk meer naar buiten.
Ik zat als eens te denken aan spacers en deze offset bevalt me wel.


De ET waardes even nagelopen en de Mégane Dinard velgen hebben een ET van 44 en de Clio hebben een ET van 35. Dus ik denk dat 10mm spacers een goede optie zijn. Geen idee wanneer ik hier wat mee ga doen, maar de info heb ik bij deze ook. De wielen leken ook nog vrij van de randen in de wielkast, dus zou fijn zijn als ik deze niet hoef te rollen.
Originele offset:

Offset met 10mm spacers:
Toen ook de circuitwielen gewisseld waren heb ik 2 nieuwe Yokohama banden met nieuwe velgen voorop gelegd en de Hankook Evo banden op de circuitvelgen achterop. Veel kilometers worden er toch niet mee gemaakt, maar zo lijkt het in ieder geval nog wat.
De velg fix ik wel weer. Mijn broertje wilt de velgen van zijn auto's ook oplappen, dus ga dit mooi combineren als de temperaturen wat hoger liggen.
Laatste maanden niet stil gezeten. Helaas niet zoveel tijd kunnen spenderen aan de Mégane.
Begin december was ik helemaal klaar met de krakemikkige elektra in de garage en schuur. Gezien het gauw donker was zaten we in de avond uren te schuren en te klussen in de garage / schuur naar het huis. Ondertussen staat er nog een shed daarachter (oud beton en hout elementen schuurtje met lekke dak) waar veel in opgeborgen staat, maar daar ontbreekt het helemaal aan licht en elektra.
Dus toen enkele weken bezig geweest om de electra er volledig uit te trekken en te vernieuwen. Met totaal 10 60cm Led balken alle ruimten voorzien van correcte verlichting. En ook aan de buitenkant van het huis het 1 en ander aan licht opgehangen.
In deze tijd heb ik de Mégane onder het doek vandaan gehaald om zo nu en dan eens een lekker tourritje te maken. Al is het alleen maar om de accu in leven te houden (want nog geen mogelijkheid voor de druppellader). De banden laten wisselen, maar dit ging helaas niet helemaal goed.
De monteur had de wiel gemonteerd met velg beschermers. Helaas is de velg hierdoor van de bandenapparaat gesprongen. Gevolg zijn enkele lelijke diepe beschadigingen in de velg.
De monteur baalt er net zo van en komt me tegemoet in de herstel. Nou is het alleen zo dat ik de velg zelf wil spuiten om verschil met de andere velgen te voorkomen. Kosten zijn dan niet het probleem. Tijd helaas wel.
Aangegeven dat als hij de banden op de circuitvelgen door gewisseld (dan heb ik in ieder geval de zelfde velg en bandenmaat) dat ik dan verder kan.
Als nood even de 17" wielen van de Clio onder de auto gemonteerd. Deze zijn met 205/45R17 iets groter dan mijn 205/45R16. Bewust de wielen links gewisseld, zodat ik de auto niet hoefde te verplaatsen.
Auto stond ook zichtbaar scheef.
De 17" wielen zijn geen originele Renault velgen en het viel mij al eens op dat ET waarde duidelijk afwijkt van het origineel en dat was ook zichtbaar bij de Mégane. De wiel stond aanzienlijk meer naar buiten.
Ik zat als eens te denken aan spacers en deze offset bevalt me wel.


De ET waardes even nagelopen en de Mégane Dinard velgen hebben een ET van 44 en de Clio hebben een ET van 35. Dus ik denk dat 10mm spacers een goede optie zijn. Geen idee wanneer ik hier wat mee ga doen, maar de info heb ik bij deze ook. De wielen leken ook nog vrij van de randen in de wielkast, dus zou fijn zijn als ik deze niet hoef te rollen.
Originele offset:

Offset met 10mm spacers:

Toen ook de circuitwielen gewisseld waren heb ik 2 nieuwe Yokohama banden met nieuwe velgen voorop gelegd en de Hankook Evo banden op de circuitvelgen achterop. Veel kilometers worden er toch niet mee gemaakt, maar zo lijkt het in ieder geval nog wat.
De velg fix ik wel weer. Mijn broertje wilt de velgen van zijn auto's ook oplappen, dus ga dit mooi combineren als de temperaturen wat hoger liggen.
#29
[Mégane 4] Overig / Re: Onoplosbaar (?) Climate Co...
Laatste bericht door AO - 31 december 2024, 14:40:21OPGELOST! Eindelijk (na aardig wat koude ritjes bij steeds lagere buitentemperaturen de laatste weken) is de oorzaak gevonden. Er waren 4 garagebezoeken voor nodig, waarvan 3x met conclusie 'alles werkt naar behoren'. De thermostaat blijkt vast te zitten in dichte stand. Daarom gaat bij de MeganeIV door een foutsignaal uit de thermostaat automatisch de fan van de radiator aan - en blijft aan - zodra je de auto start. De motor wordt dus wel redelijk warm / komt op bedrijfstemperatuur (maar oververhit door de continu draaiende fan niet) maar het hete koelwater kan niet rondpompen en bereikt daarom niet / nauwelijks de interieurverwarmingsradiateur. Omdat de auto bij de hoogste temp instelling wel redelijk verwarmt (nog steeds geen idee waarom in die stand er wel vaak vrij warme lucht uit komt, wie het weet mag het zeggen...) trok ik de verkeerde conclusie dat het koelwater warm genoeg werd. Blij dat alles weer functioneert zoals het hoort met - zoals nu blijkt - idd een redelijk simpele aanleiding. Deze storing is ook niet onlogisch nadat de auto ruim een jaar had stilgestaan in de verkoop bij de dealer. Mocht je interieurverwarming niet goed werken, dan heb je wellicht wat aan deze informatie.
#30
[Mégane 3] Motorisch / Re: Gerommel in 5e versnelling...
Laatste bericht door MartijnB - 5 december 2024, 19:19:07Zie dat afgelopen oktober inderdaad de transmissie olie is vervangen met zijn beurt en apk. Echter had ik wel de pech dat op 6 november op de snelweg net voor een viaduct de melding stop kans op motorschade ging branden met een schuddende auto tot gevolg, verstuiver cilinder 1 bleek defect. Die avond nog gemaakt door de anwb, vervolgens op 8 november op 500m van huis hetzelfde liedje, verstuiver van cilinder nr 3... Nu hopen dat het daarbij blijft.
Veel plezier met de Captur!
Veel plezier met de Captur!