Advertenties


Recente berichten

#1
[Mégane 3] Motorisch / Re: Gerommel in 5e versnelling...
Laatste bericht door MartijnB - 5 december 2024, 19:19:07
Zie dat afgelopen oktober inderdaad de transmissie olie is vervangen met zijn beurt en apk. Echter had ik wel de pech dat op 6 november op de snelweg net voor een viaduct de melding stop kans op motorschade ging branden met een schuddende auto tot gevolg, verstuiver cilinder 1 bleek defect. Die avond nog gemaakt door de anwb, vervolgens op 8 november op 500m van huis hetzelfde liedje, verstuiver van cilinder nr 3... Nu hopen dat het daarbij blijft.

Veel plezier met de Captur!
#2
[Mégane 3] Motorisch / Re: Gerommel in 5e versnelling...
Laatste bericht door i2paq - 4 december 2024, 14:44:39
Laat anders eens naar je bak kijken, iig. de olie. Dat is / was bij ons nooit gebeurd denk ik.

De Captur rijd heerlijk!
#3
Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - 3 december 2024, 13:26:27
16-11-2024 – 2de Mégane in de Familie

Mijn broertje was al een tijdje aan het oriënteren naar een alternatief voor hun Renault Clio 3 1.2TCE om hun recent aangeschafte caravan te trekken.
Zijn eis was dat de vervanger de caravan zonder problemen moest kunnen trekken. Mijn broertje met zijn budget zat eerst naar zware oude SUV's te kijken. Eenmaal wetende dat de caravan niet zo heel zwaar was max, stelde ik een Mégane met een TCE180 voor (F4R).
Deze vielen gemiddeld binnen zijn budget en met dit blok trekt de auto de caravan alsof het niets is. Zelfs de bergen in.

Op MP en gaspedaal stonden er ook wel enkele te koop in NL. Dus zo 2 exemplaren op de agenda gezet en er zo een ochtend tegenaan gegooid. Moesten wel terug zijn voor de Sinterklaas intocht.

2 Mooi Blauwe Mégane Estate GT180 welke allebei uit 2011 kwamen en tussen de 166 en 198k aan ervaring. Daar schrikken we niet zo van als het onderhoud een beetje op orde is.
Eerste stond in Tiel bij een handelaar. Tot 2017 netjes bijgehouden in de boekjes en daarna is het radio stilte. Distributie was ook uit 2017 en de Michelin Allseason banden uit 2019 waren ook echt aan het einde.
De auto reed verder goed en op wat velgrand schade na, zag de auto er netjes uit voor 1 met 198k aan ervaring.
Indien de distributie, onderhoud en banden op order gemaakt worden, verwacht ik ook wel een nette auto, maar de verkoper wou ons hier niet in tegemoet komen. Ook de inruil was voor wat mijn broertje er van wilde te karig. Dus dit werd het in ieder geval niet.

Door naar de volgende in Utrecht. Een beetje hetzelfde verwachtende. Ook weer bij een handelaar.
Echter werd ik dit keer snel positief verrast. Boekjes waren netjes ingevuld. Distributie en banden (Michelin PS4) waren in 2022 vervangen en laatste onderhoud was van november 2023. Dus dat was top.
De auto zag er met 166k net wat strakker uit als de eerste. Wielen waren ook een stuk netter en de audio was door de vorig eigenaar flink onder handen genomen. Met Focal speakers en sub achterin de auto.

Auto reed netjes. Maar deze voelde een stuk potenter aan als de eerste. Geen idee of er wat met deze auto gedaan is (Remap naar 210PK? ) of dat de eerste simpelweg niet in orde was. Vanaf 3K touren, kwam het blok al los tot de 7K touren. Erg vlot. Is er achter te komen of de auto gechipt is zonder dat we hem op een dyno zetten?
Mijn broertje maar iig aangegeven om er wanneer mogelijk e5 in te gooien ipv e10.

Ook zaten er gele verlagingsveren onder. Vanaf en afstandje zag je ook wel dat de auto iets verlaagd was. Kon niet zien welk merk, maar verwacht een 2 a 3 cm verlaging.
Verder goed rond gekeken in en om de auto. Zag er eigenlijk allemaal netjes uit. Mijn broertje een beetje balen dat we geen onderhandelingstroeven hadden. Dan zou het afhangen van wat ze voor de Clio zouden krijgen.









Misschien dat de oude eigenaar dit voorbij ziet komen en ons wat kan vertellen of de aanpassingen.
Teruggekomen de deal rond kunnen maken en een acceptabele prijs gekregen voor de oude Clio. Vervolgens ook direct teruggereden met de Mégane.

Mijn broertje blij. Ik en mij pa jaloers. Top auto. Binnenkort een onderhoudsbeurt en APK inplannen en even aankijken of alles naar behoren blijft werken.

En dan komen ze er van het voorjaar wel achter hoe het gaat rijden met de caravan.

Verder blijf ik de komende maanden nog wel druk met het huis. Wel van de week een 2de poging gedaan door 4 nieuwe banden voor mijn Mégane te bestellen. Dit keer Yokohama Advan Fleva V701. Banden waren paar dagen later binnen en ik was blij om te zien dat de DOT code 2224 was. Juni 2024, dus helemaal top. De wielen bij mijn garage achtergelaten die ze bij gelegenheid wisseld. De oude banden gaan dan een keer op de circuitvelgen om ze via deze weg op te rijden (2 nieuwe Hankooks en 2 oudere, maar nette Vredestein banden).



En daarna wil ik de Mégane  vooral laten taxeren in geval ik aangereden wordt door iemand anders. Verzekeraar zal nu zeggen dat de auto economisch afgeschreven is. En als deze coupe totall verklaard wordt, ga ik ook geen andere meer vinden. Maar dan kan ik misschien wel rondkijken naar wat anders.
De laatst bekende prijzen voor aangeboden coupes (F7R) variëren ook van 7500 tot 18000 euro (voor zeer nette exemplaren), in Europa (stuur aan de linker kant). Dus dat zou de taxatie zeker waard zijn.
En dan blijft het een "wat een gek ervoor over heeft" situatie.

Maar dat doet er nu niet toe.
#4
[Mégane 4] Overig / Re: Onoplosbaar (?) Climate Co...
Laatste bericht door AO - 23 november 2024, 10:44:24
Hier trouwens het antwoord van ChatGPT (op zich best knap om de situatie zo goed te begrijpen):

Het klinkt inderdaad als een complex probleem met de climate control van je Megane IV, maar er zijn een aantal mogelijke oorzaken die je zou kunnen onderzoeken. Hier zijn een paar suggesties:

1. **Verkeerd functionerende kleppen (mix-/mengkleppen)**: Zoals je zelf al aangaf, zou het kunnen zijn dat de klep die de warme lucht van de motor en de koude buitenlucht mengt, niet goed werkt. In de 'Hi' stand draait het systeem waarschijnlijk naar maximale verwarming en sluit het de buitenluchttoevoer volledig af, waardoor je alleen de warme lucht uit de motor krijgt. Bij lagere temperaturen lijkt de klep mogelijk niet goed af te stellen, waardoor er te veel koude lucht in de luchtstroom komt, wat het verwarmingseffect vermindert.

2. **Probleem met de temperatuur-/luchtstroomsensoren**: Ook al lijkt de temperatuur binnen in de auto goed te worden gemeten (zoals het aansteken van de AC bij te hoge temperaturen), kan het zijn dat de sensor die de temperatuur van de luchtstroom meet, niet goed werkt. Als deze sensor onjuiste waarden doorgeeft aan het systeem, kan de climate control denken dat de lucht al op de gewenste temperatuur is, terwijl deze in werkelijkheid veel kouder is.

3. **Luchtcirculatiesysteem**: Een ander mogelijk probleem is de luchtcirculatie. Het lijkt erop dat de auto normaal werkt als het systeem op 'Hi' staat, wat erop wijst dat de luchtstroom correct is wanneer de auto het systeem maximaal opwarmt. Misschien is er iets mis met de circulatie van de lucht wanneer een lagere temperatuur wordt ingesteld, waardoor de lucht niet goed genoeg door de warmtewisselaar kan stromen. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met een gedeeltelijk geblokkeerde luchtstroom of een probleem met de blower of luchtsystemen die de lucht op de juiste plekken verdelen.

4. **Koelvloeistof of verwarmingselementen**: Het kan geen kwaad om toch nog eens te controleren of het koelvloeistofniveau perfect is (zelfs als dit eerder gedaan is) en of er geen lucht in het systeem zit, wat vaak kan leiden tot slechte prestaties van de verwarming. Ook al heb je al aangegeven dat het koelwaterniveau op peil is, het zou goed zijn om zeker te weten dat er geen blokkade in het verwarmingselement zelf zit.

5. **Storing in de elektronica of software**: Er zou een softwareprobleem kunnen zijn waarbij het systeem de verwarming niet goed aanstuurt, ondanks dat de temperatuur in het kachelhuis goed lijkt. Het kan een idee zijn om te vragen naar een software-update of een reset van het systeem (zelfs als dit recent is gedaan), aangezien sommige systemen na updates soms niet goed functioneren.

6. **Kleine lekkage van warme lucht**: In sommige gevallen kan er een klein lek in het systeem zitten, bijvoorbeeld bij de verwarmingselementen of de aansluitingen, waardoor warme lucht ontsnapt voordat deze de roosters bereikt. Dit kan ook verklaren waarom de roosters kouder zijn dan verwacht, vooral bij lagere instellingen.

Omdat de Renault-dealer het probleem nog niet heeft kunnen achterhalen, zou ik aanraden om een andere specialist te raadplegen die wellicht meer ervaring heeft met de klimaatregeling van dit type auto. Ook een onafhankelijke garage die gespecialiseerd is in klimaatbeheersingssystemen kan mogelijk verder helpen.

Het lijkt in ieder geval te wijzen op een probleem met de luchtverdeling of temperatuurregeling van het systeem, vooral gezien het feit dat het probleem zich alleen voordoet bij lagere temperatuurinstellingen. Het kan inderdaad iets te maken hebben met kleppen die niet goed afstellen of met een luchtcirculatieprobleem.
#5
[Mégane 4] Overig / Re: Onoplosbaar (?) Climate Co...
Laatste bericht door AO - 22 november 2024, 13:03:51
Hoi MartijnB, de buitentemperatuurmeter geeft netjes de juiste temperaturen aan op de center console, plus de A/C stond uitgeschakeld bij de beschreven scenarios.
#6
[Mégane 4] Overig / Re: Onoplosbaar (?) Climate Co...
Laatste bericht door MartijnB - 19 november 2024, 18:41:32
Wat geeft je buiten temperatuur sensor weer? Weet niet hoe het bij de Mégane 4 werkt (ws anders als ik jouw verhaal lees) maar bij mijn 3 was die kapot (zit aan de onderkant van de linker spiegel). De climate control ging toen altijd max koelen. Na een werkend exemplaar van de sloop werkte alles weer naar behoren.
#7
[Mégane 4] Overig / Onoplosbaar (?) Climate Contro...
Laatste bericht door AO - 16 november 2024, 11:28:24
Wat kan hier aan de hand zijn? Ik heb het hele internet en alle FAQ over dit onderwerp - ook op dit forum - al bekeken trouwens. Afgelopen september voor mijn vrouw een mooie Megane IV Touring GT-Line (1.2 TCe 130, 90K kms, 2016) gekocht bij Renault dealer. Auto rijdt prima en alles werkt naar behoren. Echter, toen de temperaturen buiten omlaag gingen bleek dat het interieur niet goed/snel opwarmt. Alleen op de temperatuurinstelling 'Hi' op de climate control (wij hebben het Rlink systeem met grote scherm) wordt het interieur wel snel warm. Op alle andere standen tussen de zeg 20 en 25.5 graden blijft het heel lang koud.

Afgesproken dat we bij Renault dealer in de buurt diagnose konden laten doen onder garantie. Die is gedaan. Temperatuur in kachelhuis op 2 losse momenten gemeten en die waarden zijn goed (lopen goed op/af). Is ook vergeleken met andere Megane zelfde type daar aanwezig en temperaturen gemeten in kachelhuis bij verschillende temp instellingen op CC waren vergelijkbaar. Echter, de uistroomtemperatuur bij de roosters in onze Megane komt om onverklaarbare reden zelfs lager uit dan de ingestelde temperatuur. Dit bij warme motor en koud interieur. Na 40 mins rijden bij 23 graden ingesteld is de gemeten uitstroom rond de 19 graden. Dit terwijl het interieur nog 14 graden is.
In mijn eigen auto met goed functionerende CC komt de uitstroomtemp bij instelling 21.5 graden - vlak nadat de motor warm is en het interieur koud - uit op maarliefst 34 graden (!). Nadat het interieur opwarmt bouwt die uitstroomtemp vanzelf af. Bij onze Megane gebeurt die opbouw en afbouw duidelijk niet en daarom blijft het interieur eindeloos koud. De enige manier om de auto warm te krijgen is door handmatig de temp. op 'Hi' in te stellen. Dan komt er prima warme (zelfs hete) lucht uit de roosters. Maargoed, dat is niet zoals het hoort natuurlijk.

De Renault dealers hebben inmiddels de handdoek in de ring geworpen. Ze komen er niet uit waarom dit fenomeen zich voordoet als de temperaturen gemeten in het kachelhuis goed zijn, het koelwater op peil is, de climate control geen foutmelding geeft, het systeem en interieur op 'Hi' wel goed en snel warm wordt (dus geen verstopte of luchtbel in matrix?) en de auto bij hogere interieurtemperaturen netjes zelf de AC aanzet (dus interieur temp sensor lijkt ook te werken?). De blower werkt goed. Bij een hogere blower stand (zeg 4) warmt trouwens de auto wel wat sneller op dan bij een lagere stand (zeg 2, waar wij normaal de blower op ingesteld hebben staan). Let wel, we praten op blower stand 4 dan nog steeds over een rit van ruim een uur die nodig is om van 16 graden interieur naar 22.7 te gaan bij temp instelling 23 voor beide kanten! Dit met twee inzittenden (die ook bijdragen aan het opwarmen). Mijn eigen auto (Jaguar F-Pace) heeft 15 minuten na koude start nodig om van 14 graden interieur die op 21.5 te brengen bij 21.5 gevraagd aan beide kanten, dus zoals het hoort.

Mijn 'voorzichtige conclusie' is dat op een of andere manier teveel koude lucht met de warme lucht zich mengt. Iets wat blijkbaar met temperatuur ingesteld op de 'Hi' stand niet gebeurt omdat alleen in die stand de uitstroomtemp uit de roosters wel merkbaar en meetbaar warm is. Kan het zijn dat ergens valse lucht wordt meegenomen of dat een bepaalde klep die buitenlucht toevoegt blijft openstaan waardoor het systeem onvoldoende warme lucht kan bijmengen? Ik breek hier al een tijdje mijn hoofd over. Ik verwacht eigenlijk niet dat het hele CC systeem niet werkt ofzo (ook omdat AC prima werkt, softwarefix verwarming recent is gedaan + alle andere functies ook OK).

Ik hoop dat het iets simpels is wat we met zn allen over het hoofd zien hier. Heeft iemand op dit forum misschien nog ideeën of ervaringen hiermee die kunnen helpen, of verdere checks die de moeite waard zijn om te doen?
Excuses voor deze lap tekst, maar ik dacht meteen maar alle gegevens en verhaal erbij :-). Wij doen ondertussen de temp steeds handmatig op Hi zetten en zodra het warm is in de auto weer lager. Niet onoverkomelijk, maar liever zien we dat het systeem zelf zn werk gaat doen. Dank voor het meedenken!
#8
[Mégane I] Overig / te koop: roadbox megane 1
Laatste bericht door StanSan - 13 november 2024, 10:24:45
Goedemorgen,
Ik ben alweer een aantal jaar Megane loos, maar bij het opruimen van onze opslag kwam ik mijn oude roadbox voor de megane1 tegen.
Voor ik hem op Marktplaats zet wil ik hem eerst hier te koop aanbieden.. voor de echte liefhebber dus..... Ik wil er graag 100 Euro voor hebben. Fotos moet ik nog maken... 
#9
[Mégane 3] Overig / Re: Stuur staat vast in midden...
Laatste bericht door Jazzper29 - 12 november 2024, 23:21:17
Hallo Bart, allen, ik ben nieuw hier en sinds een jaar in bezit van een Megane III Estate (bouwjaar 08/2012) waar ik reeds de nodige waterlekkage toestanden via panoramadak mee te stellen heb gehad. Gelukkig is dat na enig aandringen toch door verkoper grondig aangepakt door slangen A-stijl te vervangen en interieur/tapijt eruit te lichten om te drogen.

Verder is het fijne auto maar heb ik ook last van een zelfde soort stuurprobleem wat jij beschrijft.
Op lage snelheid stuurt de auto normaal, maar boven 30-40 km/u begint het stuur te 'bevriezen' rond de middenstand. Door constant (met enige kracht) te moeten corrigeren is de auto niet losjes te sturen en wordt het stuurgedrag nogal hoekig.

Ik ben er van overtuigd dat dit geen normaal gedrag is maar heb moeite de juiste diagnose en oplossing ervoor te vinden. Ben dus heel benieuwd hoe het jou hiermee inmiddels vergaat en of je met Auto-Elect iets verder bent gekomen?
#10
[Mégane 3] Overig / automatische parkeerrem links ...
Laatste bericht door Roy71 - 11 november 2024, 09:44:27
Hallo,

Vorige week trok de auto slecht, gestopt en geconstateerd dat de remschijf links achter roodgloeiend was, na 1km gereden te hebben. Af laten koelen, auto uit gezet, automatische handrem er een keer op en af gedaan (hendel) , toen was ie weer los.
Wiel er af gehaald, de remvoering goed met perslucht schoon geblazen, daarna een halve bus remreiniger er op leeggespoten. Die klikhoudertjes ietsje met kopervet ingestreken, dit ging een week goed, tot de rem op een gegeven moment weer vast zat, de handrem er een keer op / af ,was weer ok.
De remschijf / blokken zijn overigens een kleine 2 jaar geleden vervangen.
Wie weet wat hier aan de hand kan zijn, het gaat om een BOSE 1.5DCI uit 2012 met 290000km op de klok.
EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev