Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Motorisch => Topic gestart door: Hugo op 25 januari 2009, 21:15:36

Titel: 2.0 IDE systeem uitschakelen?
Bericht door: Hugo op 25 januari 2009, 21:15:36
Ik heb zojuist een vriend van me gesproken die 7 jaar bij renault in de garage heeft gewerkt.
Hij had het erover dat het bekende vervuilingsprobleem van dit type motor kon worden vermindert.

Ik ben niet zo veel verstand van en weet niet of dit een goede oplossing is maar hij vertelde het volgende.

Door de EGR klep van het uitlaatsysteem te scheiden door de pakking weg te halen en hier een metalen plaatje
tussen te doen schakel je het hele IDE systeem uit en is er duidelijk minder sprake van vervuiling.
Het is maar een hele kleine ingreep dat in een uurtje te doen is.
Je krijgt geen storing en de motor (mits daarvoor geen probleem met de motor) loop in een keer goed
zonder iets af te stellen.
Dit zelfde heeft hij ook gedaan bij een vw lupo die ongeveer een vergelijkbaar systeem heeft en dat gaat ook gewoon goed.

Hij kom me niet vertellen wat er met het brandstof gebruik zou gebeuren maar volgens hem zou het wel mee vallen.

Ik ben ook van plan om dit te doen, wat denken jullie hiervan.
Is dit aan te raden??

Alvast bedankt Hugo (megane cabrio 2.0 IDE)




Titel: Re: 2.0 IDE systeem uitschakelen?
Bericht door: Paul op 25 januari 2009, 21:23:29
Het ide systeem zou ik niet uitschakelen, want dan loopt hij niet meer.
Ide is de directe brandstofinspuiting ;)
Egr uitschakelen kan goed en voorkomt een hoop vervuiling van de motor.
Zorg er wel voor dat je er een stevig plaatje tussenzet anders brand er gewoon een gat in.
Titel: Re: 2.0 IDE systeem uitschakelen?
Bericht door: Hugo op 25 januari 2009, 21:39:54
Heeft het ook nog nadelen als de EGR niet meer werkt (vermogen/brandstofgebruik enz).
Op een of andere manier hebben ze het toch nodig gevonden om deze er tussen te plaatsen?
Titel: Re: 2.0 IDE systeem uitschakelen?
Bericht door: Paul op 25 januari 2009, 21:42:59
Nee, is puur emissie
Titel: Re: 2.0 IDE systeem uitschakelen?
Bericht door: Paul op 26 januari 2009, 22:07:09
geen problemen met de apk
Titel: Re: 2.0 IDE systeem uitschakelen?
Bericht door: Tommy op 27 januari 2009, 11:20:45
Als je dit laat doen ben ik erg benieuwd naar het resultaat.
Titel: Re: 2.0 IDE systeem uitschakelen?
Bericht door: Liebherr-machinist op 9 maart 2009, 21:37:28
iemand een idee hoe dik het plaatje moet zijn dat er tussen moet en wat de rijeigenscchappen worden zoals verbruik en vermogen???
Titel: Re: 2.0 IDE systeem uitschakelen?
Bericht door: Nick Mattheus op 12 maart 2009, 00:21:49
Het enige wat een EGR doet, is een deel van de uitlaatgassen terug te voeren via de inlaat zodat deze nog eens verbrand worden om een "schonere" uitlaatgassen te krijgen.
Dit plaatje ertussen zetten kan dus heel goed en normaal zou het niets aan de rijeigenschappen of motorvermogen mogen doen. Wel kan het zijn dat de computer hier een foutmelding bij geeft, dit weet ik niet zeker.
Titel: Re: 2.0 IDE systeem uitschakelen?
Bericht door: M@ttie op 12 maart 2009, 10:19:45
Zover ik weet moet het geen probleem opleveren want de computer kan niet meten hoeveel uitlaat gassen er terug gevoerd worden de motor in, en de EGR-klp blijft gewoon bewegen. Dus het moet gewoon goed gaan!!!
Titel: Re: 2.0 IDE systeem uitschakelen?
Bericht door: zoef100 op 16 maart 2009, 20:31:45
En als je gewoon de stekker eraf haalt ? Geeft wel misschien een melding maar zowat ?


volgens mij kan het alleen bij diesels , bij benzine motoren wordt de verbrandings temperatuur veel te hoog en kan je een pingelend effect krijgen of klets ik nu uit m`n nek?.

Is er een reparatieboek van dit type ? Haynes of iets dergelijks ?

Update heb inmiddels al  renault CD`s  gevonden op internet met al de
gegevens en plaatjes
(http://img19.imageshack.us/img19/8118/20ide.jpg)
Titel: Re: 2.0 IDE systeem uitschakelen?
Bericht door: Liebherr-machinist op 7 april 2009, 15:51:07
lijkt me stug dat je verbrandings temp te hoog wordt aangezien er geen warme uitlaatgassen bij komen alleen nog maar de rijwind
Titel: Re: 2.0 IDE systeem uitschakelen?
Bericht door: Dirk Kuipers op 7 april 2009, 16:07:35
Hé, dat klinkt bekend.. Ik had ooit ook zo'n ding.. :P
Gewoon een plaatje gemaakt en die er tegenaan geschroefd. Op het uitlaatspruitstuk heb ik hem ook dichtgemaakt.
Titel: Re: 2.0 IDE systeem uitschakelen?
Bericht door: M@ttie op 7 april 2009, 18:27:51
@ Dirk, als jij je EGR had laten zitten had die compressor m er wel afgeblazen denk!!!   :P
Titel: Re: 2.0 IDE systeem uitschakelen?
Bericht door: zoef100 op 8 mei 2009, 11:46:01
Bij gebruik volgens voorschrift biedt Forté Air Intake Cleaner de volgende voordelen:

Reinigt het inlaatgedeelte inwendig.

Reinigt gaskleppen, gasklephuizen en Electronic Throttle Modules (ETM's).

Reinigt EGR-kleppen en stationair- luchtregelkleppen.

Reinigt inlaatspruitstukdruksensoren en herstelt zo het belastingsignaal.

Reinigt het carterventilatiesysteem.

Laat bewegende delen en gasklepmechanismen weer goed functioneren.

Verbetert de prestaties en zorgt voor een gunstiger brandstofverbruik.

Is dit wat ???  Neem aan dat je de zwarte buis bij 8 moet losmaken en bij 8 inspuiten ????
Zie plaatje hierboven van de IDE 2.0V16
Titel: Re: 2.0 IDE systeem uitschakelen?
Bericht door: matthew op 10 mei 2009, 22:59:04
dit is vooral om je gasklep te reinigen je moet dit doen met lopende motor en dan beetje bij beetje inspuiten en je haalt dan de slang los van luchtfilterhuis naar gasklep,dit is goed om te doen bij elke beurt,maar of het echt alle problemen van de ide zal oplossen ..dat denk ik niet.
Titel: Re: 2.0 IDE systeem uitschakelen?
Bericht door: matthew op 11 mei 2009, 21:12:04
Ideaal onderhoud /bijhouden van een ide motor zou zijn:

Als alles al een keer is gereinig goed dan,

-Bij elke 3e tankbeurt een busje Gas treatment en Fuel treatment van Forte
-Bij elke onderhousbeurt(liefst om 15000km) voor het aftappen van de olie 2busjes motor flush van forte en dan volgens procedure reinigen en dat is een 20 minuten iets verhoogd stationair toerental laten draaien,dan aftappen en olie en oliefilter vervangen.
-Zo blijft de motor het meest optimaal.

Mocht je motor nog niet uitelkaar zijn geweest of goed gereinigd dan advies:

-Je inlaatspruitstuk loshalen en reinigen (eventueel een dag van te voren een klein beetje motor flush op de zuigers laten lopen dmv een bougie(voor elke cilinder) eruit te draaien en dan een nacht te laten staan en dan doen wat hier allemaal na staat)
-Je motor eerst laten reinigen door hem via carterventilatie te laten opzuigen van gas treatment(wel graag door ervaren monteur laten doen want anders sneuveld je kat in no time en misschien wel meer).
-Terwijl je zo reinigd ook 2 busjes motor flush aan olie toevoegen,na dit alles alles aftappen en filter vervangen en dan nog een keer motor flush 2x toevoegen en volgens procedure reinigen,en dan weer nieuwe olie en oliefilter en dan is klaar.

Zo het onderhoud uitvoeren dan blijft motor inwendig en egr klep goed schoon,nadeel van  zo onderhouden :het is wel wat duurder.

Ik hoop dat ide rijders wat baad hebben bij deze informatie.
Titel: Re: 2.0 IDE systeem uitschakelen?
Bericht door: zoef100 op 20 mei 2009, 13:53:14
Mattie heel erg bedankt voor de info  :q
Titel: Re:2.0 IDE systeem uitschakelen?
Bericht door: zoef100 op 13 oktober 2010, 09:34:52
Hoe is de stand van de EGR klep bij motor uit ?   Staat deze dicht of open ?  Ik heb namelijk de stekker eraf getrokken omdat de motor ineens van de ene dag op de andere dag slecht loopt . Even een stukje ervoor .Had de auto  gewassen de dag ervoor . Daarna nog ff een boodschapje gedaan bij de plaatselijke snackbar om de hoek en toen reed de auto nog  perfect. De volgende dag naar het werk ineens hikkerig/stoterig rijden en stationair schommelt deze soms enorm maar slaat niet af . Heb s avonds na m`n werk, thuis eerst met forte intake cleaner zitten spuiten in de inlaat .  Bougies kabels ingespoten met een sealing . Daarna een klein ritje gemaakt maar merkte ietsjes verbetering . De volgende dag reed de auto ineens een stuk beter maar stationair nog schommelend , net of deze af en toe op drie poten loopt. Heb s `avonds na m`n werk de stekker van de EGR klep eraf getrokken en heb toen een km of 30 gereden rustig en soms flink optrekkend , er brand (nog) geen lampje en merk eigenlijk amper verschil . Stationair loopt tie nog niet goed voor de rest redelijk tot goed  . Ga de olie /filter , bougies en bougiekabels ook nog vervangen kijken of dat soms helpt. Maar wil graag weten van kenners wat er kan gebeuren als de stekker eraf blijft en of de klep wel dicht staat ? Graag jullie antwoord hierop  _o_

Tank vanaf het begin V power af en toe een injector cleaner
Titel: Re:2.0 IDE systeem uitschakelen?
Bericht door: matthew op 13 oktober 2010, 23:01:01
Origineel af renault kun je geen nieuwe egr meer krijgen in ieder geval en krijg je een afdichting plaat.Dit zou ik zeker toepassen.
Titel: Re:2.0 IDE systeem uitschakelen?
Bericht door: zoef100 op 14 oktober 2010, 08:53:44
Ik heb gisteren renault gebeld en gesproken met chef werkplaats en hun wisten niets af van een afdichtings setje ?
Titel: Re:2.0 IDE systeem uitschakelen?
Bericht door: matthew op 14 oktober 2010, 23:05:04
Daar is een officiele mededeling voor geweest,dus dan zijn ze niet echt bij.
Titel: Re:2.0 IDE systeem uitschakelen?
Bericht door: zoef100 op 15 oktober 2010, 15:52:31
Dank je wel mathew voor je antwoord.


De auto rijd na inspuiting van forte intake cleaner rechtstreeks in de inlaatbuis een stuk beter .
Zondag nog het stappenmotortje schoonmaken , heb de link gekregen van een ander forum lid maar vraag me af of je dat motortje zomaar weer terug kunt stoppen ? Moet deze niet opnieuw ingeleerd worden na verwijdering ? Heb ook spuitbujes gekocht van kontak chemie 60 voor het reinigen en 61 voor het beschermen tegen coroderen van de elektrische kontakten . Ga ik op alle stekkertjes doen
Titel: Re:2.0 IDE systeem uitschakelen?
Bericht door: zoef100 op 17 oktober 2010, 21:38:04
update EGR afgedopt zodat de EGR stekker er weer op kan , klusje van niks  Y   20 minuutjes werk incluxief  afdopplaatje maken.
De 2 bouten losdraaien van de EGR klep die tegen het blok aan zitten. (Ring sleutel 13)   Let op het bestaande plaatje valt er snel tussenuit deze is 0.2 mm dik . Vervang dit plaatje voor een plaatje 1 of 1.5 mm (had zelf nog plaat 1.5 mm liggen ) en neem de maten over van het bestaande plaatje.
Uitzagen , haaks vijlen en bramen eraf vijlen. Gaten voor de 2 bouten erin boren , en afbramen. Uiteraard GEEN middengat maken. Plaats deze er tussen schroef de 2 bouten erweer op en klaar.  En weg dat gezeik met uitlaatgassen terug in je blok via deze klep.

stappenmotor is ook een simpel klusje ,  stekkertje eraf ,ook met 2 boutjes M10 los draaien , en motortje losnemen . Heb deze flink ingespoten met een intake cleaner , 2 minuten laten intrekken en schjoongeblazen met busje perslucht. Daarna weer gemonteerd.

Merk eigenlijk weinig verschil loopt iets beter , injectorcleaner op een 1/4 tank Vpower gedaan. .
Merk alleen nog steeds op de snelweg lichtelijk inhouden met optrekken , trap je het gas goed in dan wil deze wel , maar dat was wel anders toen de auto nog perfekt was toen ging deze als de brandweer.
Hoop op verbetering na een tijdje.
Nog de bougies en kabels vervangen .
Mocht het nog zo blijven dan ga ik zoals mathew  zei de motorflush schoonmaak laten uitvoeren door een garage.
Titel: Re:2.0 IDE systeem uitschakelen?
Bericht door: zoef100 op 22 oktober 2010, 13:21:54
Matthew zit er ook ergens een carterontluchtingsslang op die auto ?  Zo ja waar en kan je die loskoppelen ? Of  apart in een blikje oid  af laten voeren ?  Hoe te werk gaan ?
Titel: Re:2.0 IDE systeem uitschakelen?
Bericht door: matthew op 22 oktober 2010, 21:43:44
zie mail
Titel: Re:2.0 IDE systeem uitschakelen?
Bericht door: zoef100 op 9 november 2010, 13:45:53
Afgelopen zondag de bougies vernieuwd , eerst het rekje met die bougiekabels lostrekken en de kabels loshalen van de Disbobine en dit compleet via je inlaatspruitstuk weghalen anders kom je er niet bij.
Pijpsleutel erop met daarop een dop en een verlengstuk , de bougies 1 voor 1 een slag lossen. Daarna met een rubber uitdraaitule losgedraait en de bougies eruit genomen. De eerste bougie zat onder de olie (Die   K (garage die met olie gemorst heeft) de bougie vooral porcelein  zat ook onder de smeer ? Ook het aansluitkontakt met de kabel zat onder de vette smurrie. Niet erg bevordelijk voor kontakt. De tweede zat ook smurrie op , de derde en vierde niet.
De bougiegaten schoongemaakt met een doek met ontvetter. Aansluiting Bobine kabels ingespoten met een reiniger en uitgespoten met luchtdruk. Nieuwe bougies erin gedraait , en de boel weer aangesloten.
start de auto en liep als een zonnetje , proefrit en de PK`s waren er weer  _o_ .  Oil catcher zat ik aan te denken als nog een ekstra,  maar bij de IDE komt amper vieze dampen rechtstreeks de inlaat in omdat er nog een "resonator" tussen zit. In ieder geval zit de EGR afgedopt , tank Vpower en heb het inlaattraject gekuist, inlaatcleaner van Abcon erin , nieuwe olie + filter  , en nieuwe bougies .
Maar had nog een paar vraagjes wil de olie verversing zelf gaan doen ,
Heb je iets speciaals nodig om de oliemoer los te krijgen?
Of kun je dan met dop of ringsleutel ?
Zo ja kun je die tool ergens kopen ?
Is het gewoon met de klok mee vast en tegen de klok in los ?
Hoeveel liter olie moet erin ?

Mijn dank  !-!
Titel: Re:2.0 IDE systeem uitschakelen?
Bericht door: fitz op 9 november 2010, 17:42:53
http://www.elektroda.pl/rtvforum/download.php?id=375215
Ik heb het zelf nog niet bekeken, maar dit schijnt een werplaatshandboek te zijn.
Misschien heb je er iets aan.
Titel: Re:2.0 IDE systeem uitschakelen?
Bericht door: zoef100 op 10 november 2010, 12:49:48
Hey bedankt voor de link hoop dat anderen er wat aan hebben maar die heb ik al in m`n bezit idd erg handig en speciaal voor de IDE 2.0 v16  !-!  Heb em gehaald bij problemcar.nl
Titel: Re:2.0 IDE systeem uitschakelen?
Bericht door: zoef100 op 12 november 2010, 20:20:18
auto rijd weer stotterend , geef het op !
Update de auto rijd weer aardig goed (knock on wood  :D), het ligt echt aan de inlaatkant  en dan de kleppen. Goed gespoten met intake cleaner van forte met draaiende motor op 2000 toeren. Daarna flink ingespoten zonder de motor aan en een paar uur laten staan. Daarna de snel weg op en een lange rit gemaakt en de auto reed steeds beter . Stationair loopt hij nou aardig mooi en de wijzer ietsjes schommelend op 750 toeren.
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev