Ik heb een probleem met mijn 1.6e megane coupe op gas. Eerst als hij op gas rijdt dan houdt hij enorm in bij lage toerentallen, gevolgd door een backfire. Op benzine liep hij toen normaal.
Maar nu begint hij op benzine ook raar te lopen. Hij loopt onregelmatig stationair, en bij optrekken houdt hij in, en loopt hij heel rauw. Net alsof hij op 3 cilinders loopt. Vervolgens loopt hij dan hortend en stotend, en dan ineens weer normaal. Ook op gas, bij hogere toerentallen loopt hij normaal.
- slangetje van MAP-sensor is vervangen, was gescheurd
- stappenmotor is vervangen, was kapot
- bougies zijn vervangen voor Bosch FR-78x
- Aanzuigbuis is vervangen, was gescheurd
- verdamper is schoongemaakt
- gasklephuis is schoongemaakt
Ik niet meer weten....... 8)7
Ow en naast de accu liggen 2 stekkers los, die in elkaar passen. Ik heb ze schoongemaakt en in elkaar gestoken, maar als ik nu het contact omdraai dan hoor ik van achter het interieurfilter wat 'tikken'. Weet iemand wat dit kan zijn??
waarschijnekijk is je inlaat spruitstuk stuk
ik heb dat ook bij mijn alfa 156 gehad dan loop hij heel erg slecht
of je neemt een nieuwe of tweedehands
of bij mij hebben ze hem dicht gemaakt
maar ik denk dat het beter is om 1 op de sloop tehalen
en dat tikken schijnt een kwaal te zijn bij de megane heb ik ook is van de kachel
om het te maken moet het dashboard er uit is mij te duur
het tikken duurt maar even
Het tikken is je recirculatie klep.
Hier kun je een nieuw tandwieltje voor kopen en repareren maar dan moet wel je kachelhuis eruit en als je airco hebt moet de airco leeg.
Stekker los daarvan kan in ieder geval geen kwaad.
En dat je motor slecht loopt kan een bobine stuk zijn of een/meerdere injectors vervuild.
Maar bij gas auto zou ik eerst eens beginnen met kleppenstellen.
Dit moet namelijk bij een 8v elke 15000km gebeuren.
ik heb geen airco
tegen mij is gezegt dat het 8 uur werk is
weet een van jullie wat zo iets kost
en voor het heel slecht lopen op gas na een backfire is echt je inlaat spruitstuk
mijn alfa heeft in totaal 3 weken bij de garage gestaan voor ze er achter waren ook alles vervangen en schoon gemaakt
laat er maar een s naar kijken
Nou hij loopt niet slecht na een backfire, maar het probleem is vooral DAT hij backfired! Hoe kun je dat testen dat het inlaatspruitstuk kapot is?
na een backfire kan er een scheur ontstaan in de inlaat spruitstuk waar door die slecht gaat lopen door dat hij valse lucht aan zuigt
ik denk dat je dat alleen kan zien door hem er af tehalen
Oorzaak backfire kan zijn verkeerd afgestelde bougie's of versleten.
Je zou wel even alle aansluitingen op je inlaatspruitstuk en luchterfilter gebeuren kunnen controleren of alles echt erop zit en dicht is.
Toch ook kleppen stellen.
En je inlaatspruitstuk zelf nog even niks mee doen.
Maar ja je moet het zelf weten natuurlijk. (maar dit is geen alfa)
ik zeg niet dat het een alfa is
maar bij het uitlezen van de motor kan je al zien of hij valse lucht zuigt
maar is het spruitstuk het laatse waar ze naar kijken
ik neem aan dat hij al is uitgelezen ?
zo ja en hij zuigt valse lucht kijk er na
voor de rest doe er mee wat je wilt
Backfire kan meerdere oorzaken hebben (zie boven), de bougie keuze is er zeker 1 van.
Zie topic: http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=6854.0
Jouw 1.6e megane is een 8 klepper en heeft een K7M motor (als ik 't goed heb). Je gebruikt de verkeerde bougies als het een K7M motor is.
De bougies die daar in moeten volgens boek Etzhold (So wird's gemacht) zijn:
- Bosch FR7DC
- NGK BCP5ES
- etc
Op gas moet je dan plaatsen:
- Bosch FR6DC
- NGK BCP6ES
- etc
Ik gebruik NGK en de backfire problemen waren als sneeuw voor de zon verdewenen.
voeger monteerden wij bij de lpg motoren altijd de bosch FR78X ipv de originele renault bougies.
Daarmee waren veel problemen mbt backfire opgelost.
Dat zou hier het probleem dus niet zijn.
Ik denk net zoals Matthew de klepspeling/bobines.
Inlaatspruitstuk is van aluminium, das kan bijna niet scheuren, wel kan de pakking stuk zijn, maar dat moet hij ook slecht stationar lopen.
daarom hij loopt ook slecht stationar zegt hij
En heel raar, na even de computer geresetted te hebben loopt hij nu wel goed op benzine. Alleen toen ik naar gas overschakelde heeft hij 1 x een backfire gehad, goed om een nieuwe aanzuigbuis a 67 pleuro weer doormidden te doen scheuren.... grom. Maar heeeel af en toe heeft hij met optrekken nog even dat stotterend lopen. Ik neem aan dat hier de kleppen voor verantwoordelijk zijn dus worden a.s. maandag de klepjes gesteld. En dan proberen we gewoon als een ware teletubbie NOG EEN KEER!!! Hehehehehe
Intussen is er nog geen verbetering in gekomen. Hij blijft (als hij ook maar enigzins op temperatuur is) stotteren bij optrekken, maakt niet uit in welk toerengebied. Als ik dan wat speel met het gaspedaal, dus voorzichtig gas lossen tot hij weer 'pakt' en dan met fluwelen voetje gas geef, dan doet hij het vrij normaal. Maar hier is dus niet fatsoenlijk mee te rijden. Dit is dus op benzine, over LPG praat ik nog niet eens!
Auto is laatst uitgelezen, meerdere keren en dit kwam eruit:
- Inlaattemperatuursensor kapot > direct vervangen
- TPS-sensor (stand gaspedaal) kapot > direct vervangen
- KVStemperatuursensor (onderste) kapot > direct vervangen
Storingen zijn eruit maar nog geen enkele verbetering!
- Injectors zijn gecontroleerd en schoongemaakt
- Inlaatspruitstuk gecontroleerd, lekt niet
- Bobines zijn allebei vervangen
- MAP-sensor is vervangen om te proberen
- Stappenmotor en gasklephuis schoongemaakt
- Alle luchtslangen zijn dicht
Ik weet het niet meer...
Sludge verwijderen uit je verdamper.. Heb je dit al gedaan? Ik heb er trouwens champion bougies er inzitten (tegelijk gedaan met de sludge verwijderen en kleppen stellen). Geen backfires sindsdien meer gehad
Is er al compressie gemeten en zijn de bougiekabels nog goed?
sludge is verwijderd, maar zoals gezegd loopt hij slecht op benzine! Bougiekabels zijn nieuw. Compressie moet ik dan nog controleren, evenals kleppen stellen. Nog meer oorzaken?
Benzinefilter? Luchtfilter? Olie, oliefilter? Brandstofpomp?
Citaat van: RobCoupe op 8 maart 2009, 18:40:02
sludge is verwijderd, maar zoals gezegd loopt hij slecht op benzine! Bougiekabels zijn nieuw. Compressie moet ik dan nog controleren, evenals kleppen stellen. Nog meer oorzaken?
Ik zeg beginnen met kleppen stellen, als die op benzine niet goed loopt zal die dat op gas ook vaak niet doen!!!
Het voordeel van kleppen stellen is dat het je alleen een pakking kost als je het zelf doet...
klopt eerst kleppen stellen.En als je pech hebt zijn ze misschien uitgesteld en moet er een nieuwe/revisie kop op.maar ja toch eerst stellen dit is ook voor benzine om goed te lopen belangrijk.
Dit moet ook elke 15000km gecontroleerd worden!
kleppen stellen heeft niet gewerkt, helaas. Liep wel wat beter, maar haperde nog wat. Maar!!!! Zojuist reed ik bij een rotonde weg, trok lekker op zonder haperen en ineens viel al het vermogen weg. Hij stotterde enorm en er was nog nauwelijks vaart in te krijgen. Thuisgekomen kap open gedaan, en de motor was erg warm. Terwijl de meter binnen bijna niets aangaf. Koelvloeistof kookte niet, al weet ik niet hoezeer ik dit moet vertrouwen omdat er rotzooi in het reservoir zit. (dit is niet schoongemaakt na een koppakking reparatie) Er kwam wel blauwe rook onder het inlaatspruitstuk vandaan. Weet iemand wat het probleem kan zijn? Zit zelf te denken aan een waterpomp die niet meewerkt of een kapotte thermostaat, waardoor misschien de computer in noodloop springt? Enige spoed gevraagd!!!
koelvloeistoftemperatuursensor stuk,als die aangeeft dat die koud is en de motor is warm gaat die ook niet lekker lopen en dit geld ook voor als die koud is en hij denk dat motor warm is dan loopt die ook iet goed.
Rook kan ik zo even niet verklaren dan moet er iets liggen olie of koelvloeistof
nou het is niet eens dat hij niet lekker loopt, hij loopt bijna niet..... met heel veel moeite aan de praat te houden. Maar welke is het dan? De bovenste of de onderste?
nou het grootste probleem is opgelost.... het was een stekker van de linkse bobine die los hing. Maar het stotteren bij flink gasgeven blijft. Iemand ideëen?
eerst kleppen stellen!!!
is al gebeurd, maar niet volledig verbetering. Wel ietsje, maar het stotteren is er nog steeds. zie 5 posts terug..
Hoe erg is het stotteren, loopt de auto wel goed stationair op 4 cilinders??
Heb je al eens 1 voor de bougie kabels los genomen?
Valt de auto dan op elke cilinder ongeveer evenveel terug?
hij loopt perfect stationair, en als je rustig gas geeft ook. trap je het gas echter flink in dan begint hij te stotteren en in te houden, hij accelereert dan wel maar niet zo snel als normaal. Neem je dan rustig wat gas terug dan pakt hij hem in een keer wel op, en dan kun je weer rustig gas bijgeven waarna het stotteren wegblijft. Geef je dan weer een beetje teveel gas, dan begint het weer.
Ik vind het lastig om te bedenken wat nou jou probleem kan zijn, is de auto ook uitgelezen en heb je misschien de foutcodes bij de hand?
Hij is uitgelezen en hij gaf aan dat eerst alleen de inlaatluchttemperatuur sensor kapot was, die is toen vervangen. Opnieuw uitgelezen en toen gaf hij de gasklepsensor aan, ook vervangen. Opnieuw uitgelezen en toen gaf hij de kvs temperatuursensor aan (de onderste). ook vervangen. daarna geen foutmeldingen meer.
De katalysator stuk,dat er af en toe een schotje voor de uitlaatgasstroom gaat zitten waardoor hij inhoud
Nope, is laatst een nieuwe op gekomen omdat deze lek was.
Nog meer ideëen?
Niemand meer inspiratie?
een bobine misschien, die soms de geest geeft, gooi er eens met een gieter wat water overheen en kijk eens wat er gebeurt....er zitten er 2 boven op je klepdeksel...
Je kan wel een auto uitlezen op storingen maar wie zegt dat die storing ook aanwezig is in dat component. Veel belangrijker is het zien en intepreteren van staten en parameters.
Wat zijn de waarde's die de sensoren afgeven naar de RE injectie. Zijn de temperaturen goed, is de luchtdruk inorde, geeft de lambda-sonde een juist signaal enz.......
Voorbeeld in de RE injectie staat een bepaalde storing je gaat dat onderdeel vervangen maar de storing blijft erin staan. Hoe komt dit? Heel simpel er is een ander onderdeel die boosdoener is maar die valt waarschijnlijk toch nog binnen de waarde's om niet in storing te gaan, maar wel om de boel in de war te schoppen.
Uitlaatgasmeting is ook heel belangrijk bij storing zoeken. Wat zijn de waarde's die uit de uitlaat komen. Daar kan je ook al heel veel aan af zien in welke richting je het moet gaan zoeken.
Conclusie storing zoeken is niet alleen het uitlezen van storingen en dingen vervangen. Nee, je moet nadenken en waarde's vergelijken dan kom je al een heel eind.
Hopelijk heb ik je weer een beetje op de goede weg gezet om nog eens aandachtig te gaan zoeken.
Je moet altijd beginnen bij de basis. Is de compressie inorde, is de ontsteking goed, is het injectie-syteem inorde, uitlaat-systeem inorde geen valse lucht ergens, distributie-timing goed enz......
Je zegt dat hij op benzine ook niet goed loopt dan moet dat eerst opgelost worden voordat je aan het gas-systeem begint.
Motor moet eerst goed op zijn basis mengsel draaien.
Gr. Jeroen
Dat snap ik, dat is op dit moment ook het enige waar ik mee bezig ben. Het gas komt later wel. Ik heb nu een gevoel dat het in het brandstofsysteem zit, dus daar ga ik nu eens naar kijken. Ik hou jullie op de hoogte! De bobines zijn laatst allebei al vervangen.
Ik heb ook last van backfire. Alleen wat ik doe is de luchtpijp handvast (een beetje losjes maar net genoeg dat hij om de buis heen klemt) aan de gashuis. Hierdoor mocht er een backfire optreden dan knapt de buis niet (geen gaten en scheuren) maar springt hij uit de huis. Hierdoor zal de spanning wegnemen. Hij rijdt dan wel K#$!@#$ maar dan stop ik even en zet de buis weer op zijn plaats en kan ik verder rijden. Meestal heb ik backfire alleen na een koude start. Dan na 15 minuten is het weg. Koude start is bij mij ook een big problemo. Hij start nooit in een keer. (heeeeeeeeel af entoe maar dat reken ik als nooit)
Het lijkt net alsof hij niet wil pakken. Heb de bdp sensor al vervangen met stekker en al. Maar nog geen succes. Zal eens mbv de FAQ de gasklep schoonmaken etc.
Het vage is dat hij na warm geworden te zijn, gelijk start. Meestal bij stilstand van ca. 3 uur ofzo wil hij echt moeilijk doen met starten......
Net alsof de motor zooo koud wordt dat het moeilijk is op te starten.... misschien een andere sensor nog defect....
Vooralsnog geen scheuren en ernstige beschadigingen opgetreden door dat ik de luchtpijp los heb zitten.
Ik hoor het graag als je/jullie de oplossing hebt/hebben.
@ alle
Zou het misschien iets met de "botsknop" kunnen te maken hebben?
Als ik het goed heb,geeft zo'n slecht werkende 'knop' deze problemen ook,alhoewel er geen foutcode wordt opgeslagen.
Of sla ik de bal nu helemaal mis?
(http://www.postimage.org/PqWqRoS.jpg) (http://www.postimage.org/)
Bron foto (http://www.forum-auto.com/marques/renault/sujet17622.htm)
Nou ik was het zat en heb hem naar de dealer gebracht. Daar hebben ze de hele computer en motor doorgelicht en uiteindelijk kwamen ze tot de conclusie dat de bougiekabels (ondanks nieuwe) niet goed waren, ze hadden teveel weerstand. Dus nieuwe bougiekabels laten monteren (geld teruggekregen van heuts voor de slechte) en hij doet het weer! Perfect zelfs! En ook op gas!!! Alle problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.