Wat te doen bij een slecht lopende motor. wanneer het koud is en je wilt wegrijden, laat je de koppeling opkomen en slaat ie af. Laat staan wanneer ik em op LPG overschakel. Hij komt dan onder een bepaald toerental en kan het dan niet meer aan. Ook is het net een tractor wanneer de motor eenmaal warm is.Wanneer de motor nu warm wordt valt het mee, loopt ie lekker en is er geen tractor geluid meer, bij koud nog wel. Op LPG loopt ie nog niet lekker bij koud weer en het net laten lopen van het blok.
Megane 1.6e uit 1997 LPG
Kleppen gesteld
Nieuwe stappenmotor geplaatst
Gasklephuis schoongemaakt
Slangetje mapsensor vervangen
Mapsensor vervangen (geen verschil met vorige)
Stappenmotor in verdamper schoongemaakt
Sludge uit verdamper gehaald
Nieuwe bougies
bobines vervangen
Aanzuigslang lucht vervangen
Olie
Oliefilter
Forte Gas Treatment
/EDIT:
Tractorgeluid is al wat verminderd naar mijn weten. Het laatste wat ik heb vervangen zijn de bobines. Nog te gaan: benzinefilter, nieuwe bougiekabels (heb er per ongeluk 1 kapot getrokken).
Injectors vervuild.
waar vind ik die dingen 8)7 :?
Blijkbaar in het spruitstuk..
We hebben een inlaat en een uitlaatspruitstuk? Welke kan meestal een scheur bevatten? Als ik het goed heb zit bij de 1.6e het inlaatspruitstuk bij het schutbord en het uitlaatspruitstuk achter het hitteschild?
Wel hoor ik bij mijn inlaatspruitstuk (spruitstuk wat het meest richting de voorruit zit) een tsjjjjjjjjj geluid. Niet constant, maar af en toe. tsjjjjjjjjj.. rustig.. tsjjjjjjjj.. of is dit normaal? K7M motor.
Nog even bobines aan het lijstje toegevoegd.
M'n auto slaat af wanneer ik deze koud overschakel op gas. Enig idee waar dit mee te maken heeft?
Misschien spruitstukpakking stuk of een vacuumslang.
Wat Paul zegt dat verklaard ook het geluidje wat je hoort.
het is niet een constant geluid.
Op gas luistert het systeem helemaal nauw.
Mijn auto moet ook weer naar de gasboer, op snelweg etc geen probleem zodra ik tot stilstand komt bam slaat hij af
kan met de gascomputer te maken hebben met het lucht aanvoer etc.
ik adviseer je toch om met je auto in dat geval even langs een gasboer te gaan.
Ik heb trouwens ook af en toe dat tsjjjjjj geluid lijkt een beetje op een turbo :9~
bij mij is het alleen bij vel optrekken.
heb jij dat ook?
en met betrekking tot het wegrijden en doorschakelen dat hij dan uitslaat, zal dat misschien te maken kunnen hebben met het feit dat hij dan over schakelt op gas?
of bedien je die handmatig?
Gr !-!
Het probleem komt alleen voor wanneer deze koud is en een hele tijd niet heb gestart. Het beste is dan eerst tussen de 5 a 10 minuten op benzine rijden en dan pas over te schakelen. Dit gaat overigens prima en heb dan helemaal geen last. Het overschakelen op gas bedien ik dus nu handmatig na zo'n 5 a 10 minuten.
Het tjsss.. tjsss.. geluid heb ik wel altijd, maar het is niet constant in één geluid te horen. Je hoort het dus wel constant, maar het is een onderbroken geluid. Het is geen turbogeluid en heb het dus niet met optrekken. Lijkt op een soort van inspuit geluid.
Is het btw mogelijk dat je auto veller loopt na installatie van nieuwe bobines? Heb het gevoel namelijk dat de oude bobines wat trager reageerden. 't Gaat nu allemaal wat sneller en soepeler.. Kan dit?
Ojaah, vind het tractor geluid al wat minder.. gaat de goede kant op..
Heb de vacuumslangen bekeken, maar er is niets kapot. Heb btw ook nog even me luchtslang vervangen, was zowat door midden gescheurd. Heeft ook totaal geen effect gegeven.
twee weken terug me luchtslang vervangen.. was hard nodig, check foto's. Wat ik me afvraag, wat doet de elektrische aansluiting op de luchtslang? Zie foto's
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-VRUJERRK.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-UFFF6SL6.jpg)
je inlaatluchttemperatuur meten
Nu deze dagen loopt de auto slecht op gas. Auto start 'automatisch' op benzine en schakelt over op gas wanneer de toerenteller boven een bepaald toerental gaat. Geen probleem, dat werkt.
Wat nu wel het probleem is is wanneer de auto is overgeschakeld wil de auto (omdat ie koud is?) onder de 500 toeren lopen. Trap ik de koppeling in, dan slaat ie af.
Nu moet ik dus eerst 5 min op benzine rijden voordat ik gas kan inschakelen en de auto wel normaal op gas blijft lopen.
Wat kan hiervan het probleem zijn?
Heb nog wel een oud topic gevonden, maar deze zegt verder niets. http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=2852.0
misschien even bij de gas boer het gas opnieuw inleren,maar loopt de motor nu wel verder goed op benzine,want als er hier nog een probleem zit heeft het geen zin om naar het gas te kijken.
Hij loopt nu wel netjes op benzine.. Heb het idee ook dat ie wat feller reageert na twee nieuwe bobines.. Gas loopt ie verder ook perfect, alleen wanneer de motor dus echt koud is, zoals het weer van nu, moet ik em echt de eerste 5 min op benzine laten rijden.
hmmm daar zou ik zo verder niet iets op durven zeggen.
Als het verder niet stoort niks aan doen,anders toch even langs een gasinbouwspecialist gaan en vragen of ze er iets mee kunnen.
Het gas laat ik maar even voor wat het is.. Hij loopt en schakel dan maar wat later over op gas.
Nu een ander iets. Heb van de week mijn olie vervangen door 5W40 en met een nieuw oliefiltertje. Nu start mijn Megane slecht. paar keer pleur gas bijgeven en dan loopt ie wat beterder, maar sinds dat ik de olie heb vervangen heb ik het idee dat ie bij het starten slechter loopt.
Ideeen? Olie zit er genoeg op. Niet teveel, maar ook niet te weinig.
vermoed iets van problemen met de aansturingscomputer van het gas.
In principe zou die moeten regelen dat je wagen indien het gas ingeschakeld staat altijs start op benzine en daarna automatisch overgaat op gas.
ff langs de gasboer dus!
Als je zeker weet dat er niet teveel olie in zit dan is het denk ik pech en heeft het er niks mee te maken.
Je hebt toch wel in ieder geval een halfsynthetische olie gebruikt?
@Matthew
Was het niet de bedoeling en aanbeveling voor de 1.6e K7M van vol synthetische olie?
@Timo Z.
Gas laat ik nu maar ff voor wat het is, deze winter overleef ik het wel om het op deze manier te doen. Als de zomer er weer aankomt heb ik er geen last van.
ja mag er ook in maar hoeft niet,maar dan ga ik er nu wel vanuit dat het niet daar aan licht in ieder geval.En foll sybtheet is altijd beter
Ben denk ik een beetje laks met de auto. Nu moet ik ook erbij zeggen, dat ik de auto niet voor woon werkverkeer gebruik en niet alle dagen erin rijd. Weinig tijd en 's avonds vroeg donker speelt ook een rol.
Heb nu dan toch maar een Fuel System Cleaner van Forte aan de benzine toegevoegd. Het forum al druk nagekeken hierop en heb hier al een eerste fout mee gemaakt. Er wordt namelijk ergens hier op het forum 1x gezegd dat het beter is om het potje niet aan een helemaal volle tank toe te voegen, maar bijvoorbeeld 3/4 tank of wat minder voor een betere werking. Daarbij wanneer de auto al lekker warm is, wat hoger in de toeren te gaan rijden. Dit laatste moet ik dan nog maar even doen. Moet nog 460 kilometer rijden met Forte. Is het raar of kan ik in deze 40 kilometer al merken en weten dat het blok beter loopt, althans wanneer ie lekker warm is. Heb namelijk het gevoel dat het blokje echt super draait wanneer ie lekker warm is.
Koud loopt ie nog steeds als een tractor en op gas nog steeds kans dat deze afslaat met teruggaan van de toeren (beter uitleggen.... :) Ik bedoel hiermee. Wanneer ik van 2 wil terugschakelen naar 1. Dan trap je de koppeling is en loopt het toerental terug. Wanneer de motor dus koud is, gaat het toerenteller snel naar beneden en kan ie niet juist stationair gaan draaien waardoor ie onder het stationair toerental komt en (dreigt) af te slaan).
dat is puur gas,maar dat kun je proberen door het gas opnieuw te laten inleren,helpt dit net en zolang die blijft lopen niks aan doen.
Als ik een dot gas geef bij stilstand met mijn deur open, ruik ik nu een dikke verbrande lucht. Kan dit komen omdat ik een potje Forte Fuel System Cleaner aan de benzine heb toegevoegd? Ook vind ik dat m'n 1.6e niet echt snel trekt (traag met optrekken vanuit de 2e versnelling met 20km/h naar 60km/h), hij doet er lang over.
Heb nu zo'n 65km gereden met Forte in de "volle" tank.
is de kat niet stuk/verstopt
hoe kom ik daar achter :? Weet alleen wel, de laatste keer dat ik er tegen aan klopte, klonk ie errug hol.
en vandaag rook ik niets. Misschien wat verbrande olie wat nog aan het blok hangt.
Goed, even een vraag mbt Forte. Is het op het moment ook mogelijk om Injector Reiniger van Forte toe te voegen aan mijn tank? Heb er nu namelijk net 100km opzitten en tank nog redelijk vol, maar er zit wel een potje Fuel System Cleaner van Forte in.
Wij doen altijd gas treatment en fueltreatment van forte er tegelijk in,dus dat is geen probleem.
wat is het verschil met al die potjes dan?
Je hebt dus:
Gas treatment
Fuel treatment
Fuel System Cleaner
Injector reiniger
Fuel treatment doet alles reinigen tot aan de injector en gas treatment reinigd vanaf de injector.
Injector reiniger zal sterk reinigen op de injectors
dus wat is nu eigenlijk beter?
ligt er aan wat je wilt reinigen,maar ik zou voor fuel treatment en gas treatment gaan.
ultrasoon reinigen van injectoren is nog beter denk ik dan reiniger,blijkbaar zit er
in een injector een klein filtertje,met reiniger krijg je niet niet helemaal schoon,met een
ultrasoon bad wel.
maar dit is als het aan de injectoren ligt
Fual System Cleaner in mijn tank gehad, maar geen resultaat. Ik dacht wat te merken, maar er is geen verandering.
Vandaag is de auto bij de garage geweest en die gaf de optie voor de kleppen te stellen. Dit heb ik pas nog gedaan.. Heb gezegd dat de auto ook al 380.00 heeft gelopen. Toen gaf ik aan nog een andere cilinderkop te hebben liggen. De reactie daarvan was, dat het niet veel zin zou hebben, want het zou aan iets in het onderblok liggen.
het klinkt heel raar ik heb hetzelfde gezeur gehad mijn kleppen zijn ook vervangen en had nog steeds problemen.
ik heb als laatst mijn accupool losgehaald voor 20minuten met de sluitel op het contact laten staan en naar 20minuten weer de accupool vast gemaakt de auto gestart aantal keer gas gegeven met de koppeling in in zijn vrij gezet toen gas gegeven en koppeling op laten komen toen sloeg hij over op lpg en loopt sindsdien perfect!
probeer het eens zou ik zeggen !-!
Ik zou dat eens kunnen proberen, maar heb slechte hoop.. Dat het blokje 380.000 heeft gelopen moet zijn 280.000
lambdasonde nog niet getest (is al wel binnen)
hetzelfde gezeur bij Marcelo nog niet getest
Even terug te komen op één van mijn bovenstaande posts.
Het onderblok, hoe kan deze defect raken? Mijn motor loopt dus niet 100% en een nieuwe cilinderkop (gereviseerd), omdat deze op gas loopt, heeft volgens de garage geen zin.
Wat kan ik daaraan doen??