Enige weken geleden heb ik een Megane uit 1998 gekocht (2.0 8v). Tijdens het starten zag ik altijd "----------" op het display komen, met "oil" er naast. Ik las oa hier dat dit normaal is. So far so good.
Vanaf vandaag is echter deze melding veranderd in "oooooo----". Iemand een idee wat er hier aan de hand is? De auto heeft ieg voldoende olie.
Jep, als je start zegt ie altijd even ooooooo. Daarna oil ok en je km-stand als het goed is
000000 is gewoon olie okidoki idd
bij:
000--- en minder moet je eens aan bijvullen gaan denken langzamerhand
Remko: sugereer je hier dat de automatische oliepeiling van de Megane niet te vertrouwen valt?
bijna net zo betrouwbaar als de bandenspanningsmeter bij de nieuwere type's :D
OK dan ga ik zo de olie maar eens peilen.. intuitief vind ik het toch vreemd dat de olie "opeens" 2 posities verschoven is..!
het sensortje van de olie is idd zeer onbetrouwbaar! Die van mij geeft al een tijdje aan dat hij leeg is, maar na peilen zit hij helemaal op peil.....Leuk zo een HULP middel....
dat ie een klein beetje schommelt, is normaal.
als ie aangeeft dat ie leeg is, terwijl er nog inzit, dan zal toch die sensor kapot zijn..
OK het is duidelijk dat de peiling op zich niet te vertrouwen valt. Betekent dit echter ook dat deze peiling alle kanten uit kan slaan en om de haverklap kan veranderen, zonder dat er daadwerkelijk ook iets verandert?
Edward: doel je toevallig op schommelen door de positie waarin de auto staat? Of kan het ook zo zijn dat wanneer je de auto start terwij hij nog warm is, er nog olie in het blok zit waardoor bij minder peilt? Ik neem aan da de betreffende sensor in het karter zit?
Hoe lang duurt het doorgaans eer de olie uit het blok terug het karter in 'gevallen' is?
Citaat van: Dee-ehn op 18 oktober 2006, 18:17:02
Edward: doel je toevallig op schommelen door de positie waarin de auto staat? Of kan het ook zo zijn dat wanneer je de auto start terwij hij nog warm is, er nog olie in het blok zit waardoor bij minder peilt? Ik neem aan da de betreffende sensor in het karter zit?
Hoe lang duurt het doorgaans eer de olie uit het blok terug het karter in 'gevallen' is?
Exact dat bedoel ik.
Soms scheelt dat bij mij een 3 streepjes ofzo. Dat is meestal bij warme motor inderdaad.
Hoe lang, ik dacht een 10 minuten of een kwartier?
Die van mij is juist wel betrouwbaar,
ook als ie schuinstaat of net heeft gereden.
ik peil hem ook regelmatig.
ff oud topic omhoog halen!!!
Ik zie tegenwoordig geen 000000 meer. En ook geen --------- of iets daar tussen in.
Wel staat er Oil ok. Ik weet dat het er wel stond.
Waar zou dat aan kunnen liggen?
zal ik eens proberen.
!-!
bij mij geeft ie ook alleen maar oil ok. aan,
dan even op het knopje van de boardcomputer drukken en hij geeft 000000 aan !-!
Jep das hier ook zo. !-!
Ik dacht dat ie het voorheen meteen aangaf. Maar das blijkbaar niet zo!
thx
Bij mij is het helemaal vreemd. De ene keer is mijn olie totaal op. De andere keer zit hij volledig vol. Terwijl als ik peil, is het prima. Waar zit die sensor? Kan ik hem zelf vervangen?
Die sensor zit bij je oliefilter in de buurt en dan het carter in vanuit je onderblok.
Dat is genoeg info om te beslissen dat ik 'm lekker kapot laat wezen!
Maar aangezien mijn melding alles of niets is, kan het ook het stekkertje zijn/slechte verbinding tussen de sensor en de computer.
Je kunt het proberen te resetten door even de massa klem van je accu te halen.
Had een soort gelijk "probleem"
Eerst gaf de auto altijd ooooooo aan.
Echter vorige week stond er ------- en dit knipperde.
Volgens mijn garage bleek dit een bekend kwaaltje te zijn van Renault. Sensor schoonmaken is 9/10 x de oplossing.
En anders, gewoon geregeld je oliepeil meten. Doen we toch wel? toch? :)
Het is ook maar een indicator natuurlijk.
In de kleine luchtvaart hoeft de brandstof indicator alleen maar 0 aan te geven als er niets in zit. Verder maakt het niet uit 8)7