Nu ik de deurpanelen er toch af heb liggen, dacht ik zo dat het misschien wel verstandig was om gelijk de deuren aan de binnenkant de bekleden (dempen). Wie heeft hier ervaring mee, en kan mij daar wat over vertellen?
neem ff een kijkje op www.showyoursound.nl hier staan allerlei FAQ's over dit soort onderwerpen.
deuren bekleden staat hier beschreven.
http://www.showyoursound.nl/Editorials/Editorial.asp?EditorialID=91
Bedankt voor de tip Timo. :D
Ik was ook wel benieuwd of nog meer Megane-rijders dit hebben gedaan...
Ik heb m'n deuren ook gedempt, misschien kun je m'n showcase ff raadplegen. Dan krijg je een hele globale indruk.
Toch ff een paar tips:
- Gebruik geen dynamat, da's veel te duur. Gebruik bijv. matten van www.merford.nl of www.icefactory.nl of www.audiogarage.nl
- Laat de afwateringsgaatjes aan de onderkant van de deur open.
- Maak de deur zo luchtdicht mogelijk
http://www.showyoursound.nl/Public/Showcase/Showcase.asp?id=459 (http://www.showyoursound.nl/Public/Showcase/Showcase.asp?id=459)
Goed voorbeeld erik161 :D. Ga er binnenkort ook maar eens mee aan de slag!
Ziet er inderdaad goed uit. Nu heeft iedereen gelijk een beetje een indruk van hoe het ongeveer moet. :D
(http://image2.showyoursound.nl/erik161/SyS_2005_8_19_16_5_12.jpg)
Die matten, zijn dat deze? (Magma dempingmat)
(http://www.icefactory.nl/gfx-upload/prod/b218412e93e0adc5a62be80b58dd1494.jpg)
mijn deuren zijn dan toch heel anders gedempt ::)
dit is gewoon je paneel er af en die matten er tegen geplakt, lijkt mij dat je da binnen in je deur moet plakken toch/?? ::)
zoals bij deze wagen
(http://www.showyoursound.nl/Editorials/DoItYourself/DeurenDempen/Workshop-deuren-dempen-4.gif)
denk dat als je het alleen zo plakt als hierboven dat het niet veel nut heeft, maar gelukkig ben ik niet een audio freak :D
Hmmm nu ik er over nadenk... Dave zou nog wel eens gelijk kunnen hebben ;D.
De trillingen kunnen in Erik's voorbeeld nog gewoon tegen de buitenkant van de deur aankomen toch?! :-X
Zo creeer je een klankkast voor je woofer in de deur, kan je er veel meer kick uit krijgen.
De buitenkant van de deur is ook gedempt. Dit zie je niet meer op mijn foto's, maar dat is wel raadzaam.
Ik heb die Magma matten gebruikt, waarvan de foto in dit topic is gezet. Is niet duur, maar dempt erg goed.
Goed warm maken, als je ze gaat plakken. Dan zijn ze erg soepel
raar dat ze dat bij mij niet zo gedaan hebben dan..
miss dat mijn paneel daarop gemaakt is om als klankenkast te functioneren.
2e punt je raam verwisselen is nu dus niet meer mogelijk? ::) of teminste kan nog wel maar dan moet alles er weer af..
(http://img420.imageshack.us/img420/7839/picture002204if.jpg)
als je ziet wat je dan allemaal weg plakt...
Hmmm 35kg lood in je deur om te zorgen dat de panelen niet meer meetrillen... pfoe ben blij dat bracing ook ooit is verzonnen... zie m'n deur al zo uitzakken met overrekte scharnieren.
uhmm verklaar erix :)
De oppervlaktes krijgen te maken met een impact van geluidsgolven. Deze geven een bepaalde hoeveelheid energie af aan het materiaal van die oppervlakte en een bepaalde hoeveelheid wordt gereflecteerd. Een goede luidspreker behuizing is een behuizing die zogenaamd DOOD is. Bij een luidspreker behuizing kun je erop kloppen om te horen hoe dood deze is. Hoe hoger de frequentie van je klop geluidje is hoe stijver de behuizing is. Serieuze luidsprekerbehuizingen worden dan ook dood gemaakt door de stijfheid te verhogen en niet door de massatraagheid van het oppervlak te verhogen zoals dat is met bitumen.
MDF is bijvoorbeeld van zichzelf vrij stijf of nog stijver zijn vele hardhout soorten. Toch is dit bij serieuze luidsprekers niet stijf genoeg door de drukken die daar ontstaan. Daar stoppen ze de behuizingen niet gelijk vol met lood of iets dergelijks maar zijn wat slimmer door het geheel stijver te maken door oppervlakte verkleining en soort van schoren constructies te gebruiken. Hiermee bereik je veel betere prestaties dan wanneer er demping gebruikt wordt. Bij serieuze systemen zul je daarvoor dan ook nooit dempingsmateriaal voor dat doeleinde tegenkomen, hoogstens om de geluidssnelheid te doen dalen maar dus niet voor het dempen want dat wil je niet.
De deur van je auto is van staal wat vrij slap is en dus gevoelig voor trillingsgolven. Alles volplakken met lood is dan inderdaad wel een optie maar waarom niet alleen het probleem zelf aanpakken? Als je zelf stinkt naar zweet kun je wel parfum opdoen... maar is het niet beter om gewoon een bad te nemen?! De hoogste druk punten zitten recht achter de luidspreker. Hier dient het golffront gebroken te worden door een stijve diffusor constructie. In de rest van de deur zal er nooit veel druk aanwezig zijn. Er hangen immers maar units in met een gering diafragma oppervlak en al helemaal een geringe uitslag mogelijkheid. De luchtverplaatsing van zo'n ding zal dus niet zo heel groot zijn. De rest van de deur hoef je dus verder eventueel alleen maar rammelvrij te maken.
Voor degene die dit onzin gaan noemen. Leuk dat je alles zo volplakt... helemaal zelf weten. Maar neem voor de grap je units die je in je de hangt zelf ook eens onder de loep. Die geven vaak meer problemen, doordat de achterwand van je deur zo dichtbij zit, dan de deur zelf.....
heerlijk uitgelegd :D
Nou inderdaad :o :D. Maar wat raad jij dan aan Erix om achter je speaker te plakken?
Wat ik zelf bijna altijd bij klanten doe is een kleine diffusor maken van watervast hout dat het geluid opbreekt. Bij zo'n diffusor kun je beste denken aan houten strippen die haaks op het plaatstaal zijn gelijmd met steeds een andere hoogte, zo oneven mogelijk. Zo krijg je een vorm die lijkt op de wand van een dode-kamer in een meetstudio. Zorg wel dat het hout zelf watervast is ook watervast verlijmd is als het gelamineerd is. Spuit er eventueel voor de zekerheid wat tectyl overheen of iets dergelijks. Verder lijm ik dan hier en daar nog wat strippen om lopende golven tegen te gaan die eventueel in het staal ontstaan en soms nog een tweetal schoren tussen het buitenpaneel en het binnen paneel, afhankelijk van de deur.
Eigenlijk heeft de luidspreker unit zelf ook veel aandacht nodig maar dat blijft voor mezelf.... zorg in ieder geval dat ie droog blijft.
miss een foto reportage :P
Daar zou ik ook wel benieuwd naar zijn! :D
Op deze site kun je zien hoe een diffusor eruit ziet en wat het precies doet.
http://www.soundscapes.nu/thuis2.html (http://www.soundscapes.nu/thuis2.html)
Vertaal dit naar een deur contructie, samen met Erix verhaal.
Ik heb de versie van Erix nog niet eerder in een auto gezien. Op zich lijkt het me makkelijker om zoiets in de deur te maken, dan de hele deur volplakken met bitumen.
Voordat ik daarmee begon heb ik globaal uitgerekend hoeveel kilo de deur kan hebben, voordat de scharnieren het begeven.
Ik heb wel eens als test een paar stukken schuim gepakt met een golfstructuur, maar daar hoor je weinig verschil mee.
Dank u voor de mooie plaatjes van de link Erik...
Echter schuim zal niet werken omdat het niet stijf is. De difussor heeft namelijk 2 functies in je deur. Het breeks niet alleen de golven maar zorgt er ook gelijk voor dat de plaat van je deur een stuk stijver is wat je bij schuim dus niet hebt.
Dat bijna niemand bracing heeft gezien in car-audio ligt meer aan het feit dat dit segment zo enorm bekrompen is. Waarom dat is? zo'n 70% van de doelgroep zijn jonge gastjes, stuk voor stuk patsertjes (voel jezelf aub nie beledigd... ik ben ook patsertje geweest ;)) Bijna al die patsertjes denken alleen maar aan vetter, zwaarder, groter, blabla. Laat dit nou alleen niet helpen. Groter/meer is vaak niet beter maar ingewikkelder te controleren....
Hoe groot maak jij die diffusors meestal?
35 graden vanaf conus rand
Erg interessant Erix. Ga dit ook zeker eens proberen! :D
Ergens begin volgend jaar gaat begonnen worden aan het interieur van de demo-auto. Zal wel wa foto's van dat proces plaatsen als er intresse voor is (tis trouwens een megane ph1 en waarschijnlijk komt er een CRX-je bij voor wat extra testen).
Intresse is er zeker :D. Toevallig dat het ook een M?gane is!
Is inderdaad toevallig :P
Was eerst een Corrado en heb nog twee GT Turbo's... maar die GTT's wil ik niet belasten met zulk spul vind ik beetje zonde en het is gewicht :P
in de nieuwe automaxx staat een stukje over speakers en een link naar een site voor t dempen van deuren.
http://www.akoestiekwinkel.nl/