Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Motorisch => Topic gestart door: mich op 5 oktober 2005, 23:09:36

Titel: Verbruik met katvervanger
Bericht door: mich op 5 oktober 2005, 23:09:36
Is het zo dat je met een katvervanger theoretisch minder moet gaan verbruiken (brandstof) of zal dit juist meer worden?? Hierbij wel dezelfde rijstijl hanterend als met een kat eronder...

Tweede vraagje: Wat zijn de meest merkbare gevolgen als de Lambda Sonde kapot is?? Moet je dat merken in hoe de motor loopt, soepel of minder soepel, of ook in het verbruik??
Titel: Re: Verbruik met katvervanger
Bericht door: mich op 12 oktober 2005, 19:27:41
niemand die het weet????
Titel: Re: Verbruik met katvervanger
Bericht door: Timo Zuiderduin op 12 oktober 2005, 19:30:29
verschil zal waarschijnlijk zo minimaal zijn dat niemand er een duidelijk antwoord op kan geven!!

maar ik gok dat je automatisch meer met je gaspedaaltje zal gaan spelen omdat het geluid wat leuker is,. je zal dus meer gaan verbruiken daardoor, maar dat terzijde, ik denk niet dat het veel zal uitmaken!
Titel: Re: Verbruik met katvervanger
Bericht door: Stefan op 12 oktober 2005, 20:23:45
Ik denk het ook niet idd ;)
Titel: Re: Verbruik met katvervanger
Bericht door: RaymondTroost op 12 oktober 2005, 20:40:40
Als je lambda sonde kapot is.. dan kan die in gaan houden meetsla rond de 2,5 duizend rpm Stionair niks.. Je comp weet namelijk niet meer de benzine luchverhouding.. hij kan ook wat witte rook vertonen :P Ervaring met vorige auto  :)
Titel: Re: Verbruik met katvervanger
Bericht door: Marco K op 12 oktober 2005, 21:25:08
Weinig kans dat het verbruik echt merkbaar verandert met een katvervanger, positief of negatief. Met een open luchtfilter zou het verbruik theoretisch ook moeten verbeteren omdat het brandstofmengel geoptimaliseerd wordt, maar da's ook nattevingerwerk.
Titel: Re: Verbruik met katvervanger
Bericht door: versace1 op 22 oktober 2005, 22:23:15
theoretisch gezien zou je iets meer vermogen uit kunnen halen en motor reageert sneller omdat de uitlaat dan minder tegendruk geeft aan de motor. mijn mening is dat je pas een (merkbaar) verschil zult merken als je een getunede motor hebt. (chiptuning, openlucht filter,race-uitlaat aangepast aan je motor ,enz.. ) hetzelfde effect als je alleen een openlucht-filter monteert op een volledig standaard auto.

je zult waarschijnlijk een verbeterde reactie op het gaspedaal krijgen en iets meer geluid uit de uitlaat.

bij tdi's heeft het eigenlijk alleen positief effect op de turbo, de turbo is sneller op toeren en daardoor reageert de motor sneller op het gaspedaal.   
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev