Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Motorisch => Topic gestart door: steffin op 24 augustus 2005, 22:28:54

Titel: chiptuning
Bericht door: steffin op 24 augustus 2005, 22:28:54
weet iemand hierzo misschien een adresje voor een beetje goedkoop chip tuning ik heb een megane coupe 1.6 e uit 96 en de prijzen die ik een beetje zie zitten tussen de 400 en 700 misschien iemand die het voor minder heeft laten doen ???
alvast bedankt
Titel: Re: chiptuning
Bericht door: Timo Zuiderduin op 24 augustus 2005, 23:06:48
zonde van het geld,.. ik denk dat meerdere mensen hier op het forum dat zullen be'amen,..
PK winst is niet hoog genoeg voor het geld dat het moet kosten!
Titel: Re: chiptuning
Bericht door: sebastiaan op 25 augustus 2005, 10:56:59
Ik sta niet achter chiptunen is weggegooid geld mijn inziens.
En... goedkoop.. (ik kan het wel doen voor je met aldi huismerkzak licht gezout voor 1 euro..) ;D
Doe het goed of doe het niet.
Titel: Re: chiptuning
Bericht door: Timo Zuiderduin op 25 augustus 2005, 11:12:58
t'is al eens eerder besproken hier op het forum,
chiptuning heeft alleen echte nut als je een turbo op je motorblok hebt. dan kan je namelijk door het aanpassen van de software een meer optimale verbranding regelen. en dan haal je echt veel pk'tjes extra eruit.

dus ik zou zeggen,.. geef dat geld gewoon uit aan andere leuke opties en als je PK's wilt zou ik voor een andere wagen gaan!!
Titel: Re: chiptuning
Bericht door: Meganez op 25 augustus 2005, 12:27:16
Citaat van: Timo Z.(Meg-Cabrio) op 25 augustus 2005, 11:12:58
t'is al eens eerder besproken hier op het forum,
chiptuning heeft alleen echte nut als je een turbo op je motorblok hebt. dan kan je namelijk door het aanpassen van de software een meer optimale verbranding regelen. en dan haal je echt veel pk'tjes extra eruit.

dus ik zou zeggen,.. geef dat geld gewoon uit aan andere leuke opties en als je PK's wilt zou ik voor een andere wagen gaan!!

Helemaal mee eens dat de vermogenswinst het geld niet waard is. Zo?n standaard chipje levert maximaal 5 pk op. Je kan er iets meer uit laten halen als je hem op maat laat chippen, maar dan krijg je een auto die nooit meer normaal stationair loopt (je moet constant gassen bij het stoplicht) en rijdt je auto heel schokkerig (elke keer als je je gas in trapt schiet je naar voren en als je het loslaat slaat tie meteen dood) en dat kost dan zo?n 700 euro..

Bij een turbo (diesel) heeft het idd wel nut omdat simpelweg de turbodruk wat opschroeven en iets meer inspuiting geven veel winst geeft, en bij een gewone atmosferische motor begint chippen pas interesant te worden als je minimaal een volledig ander uitlaatsysteem en inlaat traject hebt (airbox e.d.) in combinatie met andere nokkenassen enz enz enz..
Titel: Re: chiptuning
Bericht door: steffin op 25 augustus 2005, 12:59:24
ja oke dan maar wat raden jullie me dan aan om te doen ik heb nu al een open uitlaat en een open luchtfilter oke een andere auto kopen als ik het kon zou ik het doen maar ik wil deze ff wat sneller hebben is er een turbo voor dit blok te verkrijgen eigenlijk ???
Titel: Re: chiptuning
Bericht door: Marco K op 25 augustus 2005, 13:29:02
Er is dacht ik in Duitsland een gozer die een turbo op z'n 1.6e had gezet, en circa 140 - 145 pk aan de krukas haalde. Het kostenplaatje is echter totaal niet interessant als je geen hobbyist bent.

Wil je een Megane Coupe met 140 of 150 pk: Ga op zoek naar een 2.0 16V. Goedkoper, makkelijker en betrouwbaarder.
Titel: Re: chiptuning
Bericht door: Christian de Vriend op 25 augustus 2005, 13:54:36
Citaat van: steffin op 24 augustus 2005, 22:28:54
weet iemand hierzo misschien een adresje voor een beetje goedkoop chip tuning ik heb een megane coupe 1.6 e uit 96 en de prijzen die ik een beetje zie zitten tussen de 400 en 700 misschien iemand die het voor minder heeft laten doen ???
alvast bedankt


Gerrit (speedline) is nog bezig met een chip voor de 1.6e te ontwikkelen,zal niet vandaag of morgen gebeuren,maar hij is er mee bezig.

Zoveel zal het niet kosten,je zal natuurlijk niet op 140 pk komen,maar tis wel leuk om er alles uit te halen,dus wat dat betreft trek ik me nergens van aan,en ga mn eigen gangetje.
Titel: Re: chiptuning
Bericht door: Timo Zuiderduin op 25 augustus 2005, 14:00:35
Mijn advies is,.. pas eerst alles aan aan je motorblok wat je wilt aanpassen en ga dan pas beginnen met chippen.
dit om te zorgen dat alles optimaal gebruikt wordt. en alles afgestemd wordt op jouw motor!!
laat dit chippen doen door een professioneel bedrijf en niet door de eerste de beste aanbieder van een goedkoop chippie.

als je eerst gaat chippen en daarna de rest aanpast is het hele effect weg!!
Titel: Re: chiptuning
Bericht door: Christian de Vriend op 25 augustus 2005, 19:54:50
mee eens

Op mn coupe heb ik op de nokken en de chip na alles aangepast,dan haal je het beste resultaat uit een chip.
Titel: Re: chiptuning
Bericht door: LVD op 25 augustus 2005, 20:03:07
Dat verhaal dat het op atmosferische motoren geen zin heeft om te chippen, vindt ik totale onzin..
Ik heb zelf een Corsa GSi gehad (1.6i 8v), waar dan wel een GroepN rally uitlaat onder zat en open filter, en gechiped, en had toen ongeveer 15pk meer, maar wel een veel mooiere vermogens kromme over het hele gebied, waardoor de auto veel sneller aanvoelde...

Waar je bij moet oppassen, is dat je niet de eerste de beste goedkope chip neemt. Vaak zijn dat de zogehete "toerenchips". Hierbij verhogen ze gewoon je piekvermogen en verleggen je toerenbegrenzer softwarematig. Hierdoor zal je bij een vermogens run meer vermogen hebben, maar op het zelfde punt of later, en niet over je hele gebied en doordat je je toerenbegrenzer verlegt, zal het lijken dat je auto sneller is..
Bij een goede chip, komt er over je hele gebied meer vermogen bij. Tuurlijk moet je geen wonderen verwachten bij een zelfaanzuiger, maar het is wel merkbaar.

Het "op maat maken" van chips, is alleen leuk als je je complete motor verbouwt hebt. Die eerder gemelde 7000 euro vindt ik vrij prijzig, want voor veel minder heb je nl al een programmeerbare injectie..
Titel: Re: chiptuning
Bericht door: steffin op 25 augustus 2005, 21:25:11
maar ff terug op die turbo ik ben zelf wel een automonteur dus het er op zetten zou geen probleem zijn ik zou wel willen weten wat dat zou kosten als je dan je auto daarna nog chipt haal je er wel veel meer vermogenwinst uit dan zonder turbo natuurlijk
een 2.0 16v blok inbouwen is niet alleen duur er komt ook nog veel ste veel bij kijken met alles aanpassen kabelboom aandrijf assen motorsteunen misschien wel wielnaven enzo dus een turbo lijkt me dan wel een betere optie dan een 2.0 16v blok
Titel: Re: chiptuning
Bericht door: LVD op 25 augustus 2005, 22:23:12
Turbo is opzich niet zo heel erg ingewikkeld. Turbo erop maken, compressie iets verhogen, een brandstofregelaar halen.. Apexi heeft speciale dingen daarvoor, dat je gewoon je originele computer kan houden, maar via die regelaar spuit je dan buiten je computer iets meer brandstof in, wat die turbo nodig heeft.
Maar als je serieus overweegt om een turbo op te bouwen of te gaan chippen, stuur maar een mailtje of een PM. Een goede kennis van mij heeft een chiptuningsbedrijf en is gespecialiseerd in turbo motoren. Misschien dat we iets voor je kunnen betekenen.
Titel: Re: chiptuning
Bericht door: mickeynox op 25 augustus 2005, 22:45:20
Citaat van: LVD op 25 augustus 2005, 20:03:07
Dat verhaal dat het op atmosferische motoren geen zin heeft om te chippen, vindt ik totale onzin..
Ik heb zelf een Corsa GSi gehad (1.6i 8v), waar dan wel een GroepN rally uitlaat onder zat en open filter, en gechiped, en had toen ongeveer 15pk meer, maar wel een veel mooiere vermogens kromme over het hele gebied, waardoor de auto veel sneller aanvoelde...


15pk voor zoveel geld. vin ik een beetje te weinig voor te veel. Maar das mijn mening
Titel: Re: chiptuning
Bericht door: LVD op 25 augustus 2005, 23:02:46
maar wel 15pk over een heel breed gebied.. en tsja.. iedereen wil altijd maar veel pk's enz.. Maar het gaat/ging er mij meer om, dat je auto wat vlotter rijdt, en dat deed ie, en pakte mooier op, en reed wat soepeler..
En het is maar wat je wilt.. De uitlaat vondt ik een mooi geluid hebben, het open filter was gewoon voor de fun en het chippen was goedkoop.. al met al ben ik er niet zo heel veel geld voor kwijt geweest.. en pk's kosten nu eenmaal veel geld..
Titel: Re: chiptuning
Bericht door: Christian de Vriend op 25 augustus 2005, 23:41:10
Ik heb ook 15 pk winst

nu heb ik 92.5pk op de wielen,normaal gesproken geven ze 90pk op de krukas,ik vind dat ik toch aardig wat koppel en vermogen heb gekregen voor dat geld.
dit is wat ik gedaan heb.

-Green air filter (groter formaat)
-Aangepaste luchtslang(en) voor het filter
-Magnecore bougiekabels
-Denso iridium bougies
-Spagetti spruitstuk
-Kat vervanger
-Middendemper vervanger
-Sport einddemper.

Wat ik nog ga doen is een benzinedruk regelaar (weber) monteren,deze vervangt de regelaar die op de benzinerail zit (geen FSE) en daarna laten chippen.
Titel: Re: chiptuning
Bericht door: Marco K op 26 augustus 2005, 17:40:21
Ik heb zelf ook een 1.6e met een licht gemodificeerde in- en uitlaatlijn. Ik heb een standaard Autostyle open luchtfilter met een 12 cm dikke aanzuigbuis, een vervangings-spruitstuk, een katvervanger, een middendemper vervanger en een sport-einddemper.

Een paar maanden geleden ben ik met mijn wagen bij Beek in Den Haag geweest om hem te laten chippen. De pre-chip vermogenstest toonde een maximaal vermogen van 68 kW op de wielen, dus ook ruim 92 pk. Helaas bleek echter dat de computer uit mijn Megane van een type was wat ze niet konden vinden, en die dus niet gechipt kon worden. Enige mogelijkheid zou zijn om met een soort piggyback computer te gaan werken, maar dat zou wel erg in de kosten lopen. Erg vervelend allemaal, vooral omdat ik er 2 x 200 km voor heb gereden, maar het is niet anders. Bij Beek vonden ze het ook erg vervelend, en hoefde ik (logischerwijs) de vermogenstest niet te betalen.

Ik ben dus wel benieuwd hoe het bij jou gaat Christian. :D
Titel: Re: chiptuning
Bericht door: Meganez op 26 augustus 2005, 22:02:46
Citaat van: Marco K op 26 augustus 2005, 17:40:21
Enige mogelijkheid zou zijn om met een soort piggyback computer te gaan werken, maar dat zou wel erg in de kosten lopen.

Dat zijn gewoon kastjes, die de inkomende signalen voor je cpu opvangen en aangepast doorsturen waardoor je computer gefopt wordt als het ware. Afhankelijk van o.a. je toerental, temperatuur enz past hij dan gegevens aan van o.a. je inspuiting en ontsteking

Hier zijn ook weer veel mogenlijkheden in, die af en toe nog goedkoper zijn als chiptunen. Je hebt hierin het echte OBD-tunen (on board diagnose tuning) waarbij je een hele extra computer in je auto krijgt die je ook ten alle tijden zelf af en bij kan stellen aan de gewenste configuratie (dit is wel duur ja).
Je hebt een bijna zelfde princiepe alleen dan moet je je laptop er op aansluiten om hem af te stellen.
En er zijn kastjes op de markt die al voorgeprogrammeerd zijn (of die je laat voorprogrammeren) deze zijn vaak al wat beter te betalen.

Maar naar mijn inzien zou ik nog steeds pas een chip laten programmeren als je minimaal ook een andere nokkenas hebt. Als je meer lucht krijgt door bv een openluchtfilter houd je standaard computer er ook echt al wel rekening mee dat er meer benziene bij moet, hier heb je echt geen chip voor nodig..
Titel: Re: chiptuning
Bericht door: Jeroen op 26 september 2005, 12:09:42
Citaat van: LVD op 25 augustus 2005, 22:23:12
Turbo is opzich niet zo heel erg ingewikkeld. Turbo erop maken, compressie iets verhogen, een brandstofregelaar halen.. Apexi heeft speciale dingen daarvoor, dat je gewoon je originele computer kan houden, maar via die regelaar spuit je dan buiten je computer iets meer brandstof in, wat die turbo nodig heeft.
Maar als je serieus overweegt om een turbo op te bouwen of te gaan chippen, stuur maar een mailtje of een PM. Een goede kennis van mij heeft een chiptuningsbedrijf en is gespecialiseerd in turbo motoren. Misschien dat we iets voor je kunnen betekenen.

Ik neem aan compressie verlagen.

Verder moet men niet alleen kijken naar pk's.
Het aantal NM wat je kunt winnen is een stuk belangrijker.

Titel: Re: chiptuning
Bericht door: Meganez op 26 september 2005, 17:30:00
Het is idd verstandig om je compressie te verlagen, dus nooit je kop laten vlakken als je een turbo neemt, en het liefst lage compressie zuigers monteren en eventueel zelfs je verbrandingskamers in je kop wat laten afslijpen. Anders krijg je een veels te hoge temperatuur in je cilinderkop en verbranden je kleppen binnen no-time
Titel: Re: chiptuning
Bericht door: Jesse op 26 september 2005, 18:21:51
Het mengsel kan ook gaan detoneren, dat wil je ook niet hebben.

@RS50jochem, je spreekt jezelf een beetje tegen, je zegt dat je goed resultaten kan behalen met een non turbo motor bij chiptuning en aan het eind zeg je dat het op je Megane niet doet omdat het niet rendabel is :?

Titel: Re: chiptuning
Bericht door: Ravens op 27 september 2005, 12:06:18
Waarom kijkt iedereen alleen naar PK ??? Wat heb je aan 150 pk , als jee een NM van niks heb ?
Titel: Re: chiptuning
Bericht door: Marco K op 27 september 2005, 16:11:40
Omdat vermogen toch algemeen wordt aanvaard als eenheid van maximale 'kracht' van een motor. Als het vermogen bij een bepaald toerental stijgt, dan komt dat doordat het koppel bij dat toerental gestegen is.
Titel: Re: chiptuning
Bericht door: Ravens op 27 september 2005, 16:14:11
maar je heb toch ook schakelkracht nodig? daar was die NM toch voor ??
Titel: Re: chiptuning
Bericht door: Marco K op 27 september 2005, 17:01:56
Die Nm staat voor Newtonmeter, en is de eenheid van trekkracht, oftewel koppel.

Voor veel interessant leesvoer over dit onderwerp, check: http://www.squadra-tuning.com/wat_is_koppel_en_vermogen.htm
Titel: Re: chiptuning
Bericht door: Ravens op 27 september 2005, 21:42:30
ja ikk wist wat trekkracht was, maar als je weinig kracht heb.. dan heb je niks aan je pk's toch ??

(heb site niet door gelezen, nu momenteel geen zin in ;P:))
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev