wat mijn megane al een tijdje heeft ,is dat hij vermogen mist vooral laag in toeren , pas al hij
boven de 3500 toeren komt wil het opschieten , heb de auto een keer opnieuw laten inleren bij de dealer
en wist ik wat me overkwam :shocked: , was echt snel maar dat was na 3 dagen weer voorbij terug bij af ! :cry:
hij loopt verder goed op alle cilinders niets op aan te merken eigenlijk
mijn andere megane is ook veel sneller met optrekken echt een vlot bakkie (ook een 1.6 16v )
iemand een idee wat het kan zijn ?
hoor het graag
Welk jaar is de auto?
Geloof dat de K4M vanaf een bepaald bouwjaar variabele kleptiming heeft.
Ben geen expert. Gokje; Variabele kleptiming die niet meer werkt ( om wat voor reden dan ook )
Citaat van: Nikk op 12 april 2018, 23:26:03
Ben geen expert. Gokje; Variabele kleptiming die niet meer werkt ( om wat voor reden dan ook )
Heeft een Megane 1 dat dan :?
Had mijn posting reeds aangepast. Een 1 geloof ik geen variabele maar latere wel. Anders iets met de ontsteking ( vervroeging )
Hopelijk krijg je ook nog reacties van mensen die er wat meer van weten :D
Loopt hij verder wel perfect?
Hoe is het onderhoud, oude slechte bougies kosten ook vermogen, een luchtfilter waar een boterhamzakje voor hangt heeft ook last van copd, etc.
Hoeveel kilometer staat er op het blok? Doe eens een compressie test en een lektest om de staat van de motor eens vast te stellen.
De lambdasonde regelt die, en regelt die snel? Is te zien met 4 gas test en parameters met de clip.
Kat die langzaam dicht slipt ik noem maar wat Y
De megane 1 heeft geen variabele kleptiming.
Dat is pas vanaf de Mégane 2.
Onderhoud krijgt hij altijd op tijd en dan vervang ik alles , blok heeft 180 dkm en de auto zelf
422xxx ! Hij loopt goed en netjes ook stationair , uitlaat is nieuw en de kat heb ik leeg gesloopt
Lamda sonde is vorig jaar bij de apk vervangen door een exemplaar van bosch !
Verder waren er beging van de maand geen opmerkingen bij de apk o-)
Wel vreemd: een lege kat en toch APK
Dus je hebt er een lege kat onder.... Natuurlijk geen buis er binnen in gelast....... Daar zit denk ik jouw probleem.
Ik had namelijk hetzelfde gedaan met mijn vorige megane. Toen er weer een volle kat onder zat, had ik het vermogen onderin ook weer terug.
Maar hij was opnieuw ingeleerd en daarna reed ie drie dagen gewoon vlot, neem aan ook met die leeg gehaalde kat, dan zal het toch niet aan de kat liggen lijkt me? ( Voor mij ff belangrijk om te weten, element in de kat van onze Twingo loopt op zijn end, dus die wil ik er eigenlijk ook uit hebben ;-) )
Ja, het kan wel aan de leeggehaalde kat liggen. Je heb juist op die plaats een beetje restictie nodig. Ik heb bij het vermogenstesten ook getest met een katvervanger die dezelfde diameter had als de hoofdbuis en dat resulteerde in een tragere gasrespons. Toen ik een iets kleinere katvervanger of gewoon een kat monteerde was de gasrespons weer normaal.
Met inleren word de mengselwaarde op 128 gezet. Dit blijft hij als allea goed is.
Zo niet, loopt die uit, maar dat kan lang duren. Dus heel gek is die paar dagen niet.
Ik zou toch die paar dingen doen die ik aangaf.
De auto rijd al 4 jaar met een lege kat , hoe hij daar voor was heb ik geen idee van !
De kat is verder wel in niet zo goede staat aangezien hij al 422 achter de rug heeft
Een andere kan nooit kwaad , er zit ook geen buis in dat ik weet !
Ik kan hem niet uitlezen of opnieuw inleren als iemand daarbij
Kan helpen dan natuurlijk graag !ik zou daarvoor naar de dealer anders moeten
Welke omgeving woon je? Wie weet kan iemand je helpen.
Ik woon in Biddinghuizen
Citaat van: Ryan1991 op 13 april 2018, 20:44:00
Ik woon in Biddinghuizen
Maar om bij iemand even langs te rijden vindt ik geen probleem