Hallo
Mijn Mégane cabrio 1.6 16v uit 2001 klinkt bij een koude motor goed maar als hij op temperatuur is tikt de motor bij het stationair draaien als ik wat gas geef is het weg.
Zou dit met dikkere olie opgelost zijn of heeft hier iemand ervaring mee?
Verder rijd de auto goed.
Groet Chris
Je kan ook de oorzaak aan pakken.
Ipv gevolg verdoezelen en nog eens voorzorgen dat componenten niet goed gesmeerd worden door te dikke olie.
Wat tikt er? Een klepstoter?
Heeft dat ding veel gelopen?
Ik denk idd iets met de kleppen
De auto heeft 78000 km
Wanneer is de laatste keer olie vervangen, tijd en kilometers.
En is dat stuctureel gedaan? Stel dat er steeds met te oude olie gereden is, koekt die drap aan, en krijgen kleine onderdelen niet goede smering of blijft er plakkerige stroop achter.
Stel de olie is al oud, nieuwe olie erin, motor goed heet maken, flush erin, erin laten draaien stationair, aftappen en weer nieuwe olie erin.
Dan kijken of het geluid weg is, zo ja mag je een vreugde dansje maken, zo nee, dan verder kijken en proberen te lokaliseren welke klepstoter er kapot zou kunnen zijn, in welke hoek en die dan vervangen.
Lukraak klepstoter vervangen kan ook, kans dat de problemen zich dan weer voordoen zijn groot als de motor vervuild blijft, dus die stappen met de olie, is een belangrijk iets, als je een schone motor wilt hebben.
Ow wat ik vergat te zeggen, ik ga er vanuit dat het tikkende klepstoters zijn, als het iets anders is, ik zou even laten luisteren door een monteur, want adviseren zou vanuit wat tekst is niet altijd kloppend natuurlijk.
Stel klepstoters moeten worden vervangen, moet inlaatspruitstuk eraf, kleppendeksel eraf, nokkenassen eruit.
Dan nokkenassen er weer in, alles reinigen en pasvlakken kitten, is een arbeids intensief werkje.
Nokkenaskeerringen vervangen aan beide kanten, distributie vervangen of terug zetten etc etc, het is een behoorlijk klusje.
De olie is bij de aanschaf (75000km) vervangen heeft nu 78000km
Maar als het een klepstoter is Word het een kostelijke klus.
Ik zal het geluid eens proberen te lokaliseren .
De auto ziet er verder top uit voor zijn 17 jaar.
Bij mij is het bovenste hitteschild van het uitlaatspruitstuk op een paar bevestigings punten door gerot.
Dit geluid lijkt ook op tikkende klepstoters, en heb het ook alleen met stationair.
Is heel makkelijk te controleren door er ff onder te kruipen.
Als het weer wat beter is zal ik nog eens extra goed luisteren en kijken naar de auto.
Word vervolgd