Op papier staat er:
Onderhoud A: 15.000 km of jaarlijks
Onderhoud B: 30.000 km of tweejaarlijks
Onderhoudsindicator in de auto:
Onderhoud A: 30.000 km of jaarlijks
Onderhoud B: 30.000 km of tweejaarlijks
My renault:
Onderhoud A: 30.000 km of tweejaarlijks
Onderhoud B: 30.000 km of tweejaarlijks
Wat zegt je dealer. En niet hee
Belangrijk wat zegt je bankrekening. Als het leas is zou ik de korte aan houden.
Volgens de site van een dealer:
Renault A,B of A+B onderhoudsbeurt
Dit onderhoudstype geldt over het algemeen voor de nieuwe modellen van Renault. Afhankelijk van de leeftijd van de Renault wordt een A, een B of de A+B beurt voorgeschreven. A wordt meestal voorgeschreven bij onderhoud in jaren 1,3,5 en verder. De B beurt wordt voornamelijk voorgeschreven in de even jaren; dat wil zeggen de Renault is dan 2,4,6 etc. jaar oud. Bij een A beurt controleren wij onder andere de auto op de door Renault voorgeschreven punten en vervangen wij het interieurfilter van de Renault. Bij een B beurt wordt onder andere de olie ververst en het oliefilter vervangen en controleren wij de auto op de door Renault voorgeschreven punten. Voor het exacte advies raadplegen wij het speciale Renault onderhoudsprogramma en voeren het kenteken en kilometer stand van de betreffende Renault in. Het systeem van Renault geeft automatisch het advies wat op dat moment voor die Renault wordt voorgeschreven. Het kan ook voorkomen dat de A en B beurt gecombineerd wordt voorgeschreven (=A+B beurt) doordat de Renault een bepaalde combinatie van leeftijd en kilometer stand heeft bereikt. De uitleg van de exacte werkzaamheden van de voorgeschreven beurt lichten wij toe tijdens het maken van de afspraak.
Volgens renault zelf zou bij een jaarkilometrage van meer dan 20.000 per jaar, overgeschakeld moeten worden naar een A+B beurt...
@hemi
die begrijp ik niet ; een A en B beurt; Imo is het een A OF een B en niet beiden. B is toch een A met wat extra zaken ?
Iig wil een dealer jouw auto elk jaar in de garage terug zien daar komt het op neer.
Indicator in auto bij 30000 km: Die van mij is al gaan branden bij ca 16000 km.
@Jeroen2016:
Misschien ging jouw indicator branden bij 16.000km omdat het aantal dagen tot de eerstvolgende service was verstreken?
V.w.b. de A+B-beurt: als je binnen een jaar 30.000 km aflegt, zal naast de A beurt ook de motorolie en het filter moeten worden vervangen, dus +B;
Een A+B is qua prijs ook goedkoper dan een losse A en een losse B tezamen...
(https://www.dealerportal.nl/DealerportalControl/BestandPreview.aspx?mode=&guid=4129fcd3-c736-480e-b097-7e06935febfe)
Die van mij telt netjes af tot "0" vanaf 30k en gaat dan netjes naar de dealer (2x per jaar).
Het maakt ook uit of je veel lange afstanden rijdt (snelweg) of korte stukjes stadsverkeer.
Bij lange afstanden kan je rustig wat langer doorrijden, hou wel je oliepeil in de gaten.
Nee niet langer door rijden! Na 2 jaar gaat de kwaliteit van de olie achteruit. En als je dan ook nog eens een motor hebt met een distributieketting...... Gaat de ketting vanzelf een keer ratelen.
Het a beurtje kun je wel een x overslaan,het pollenfilter gaat prima 30.000 km mee. Maar de olie dus niet overslaan, gewoon elke 30.000km of 2 jaar verversen.
Maar toch een tussentijdse check is voor veel mensen hard nodig. Vloeistoffen op peil zetten. Bandenspanning en de controle op gebreken om pech onderweg te voorkomen.
Dit verhaal kwam ik pas geleden tegen, en daarom vervang ik elk jaar mijn olie en filter en heb nooit problemen.
In de Autoweek van deze week wordt een MB C klasse met ruim 700.000 km gekeurd. De auto is kern gezond, de eigenaar verteld echter in het artikel het volgende.
Hij heeft bij ruim 9 jaar bij Total gewerkt en ververst vanaf het begin dat hij de MB heeft iedere 10000 km de olie, want zegt hij, de additieven zijn na ca 10000 km grotendeels uitgewerkt en nemen de onverbrandde vuildeeltjes vanaf dan niet of slecht op, gevolg inwendige vervuiling....
let wel, ik heb autotechniek gestudeerd, werk in de auto industrie maar heb geen belang bij welke oliemaatschappij dan ook, ik begin echter mijn conclusies te trekken. Sowieso als je weet dat de moderne motoren met directe inspuiting en niet meer smerende benzines (schraal door het ontbreken van lood), meer roet produceren dan vroeger, zo veel zelfs dat roetfilters bij benzine motoren ingevoerd gaan worden of reeds ingevoerd zijn, zo oa bij de 1.2 THP...
Ververs ook maar ieder zijn mening:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=103907
Praat maar eens met GMTO, Forté, en andere specialisten Jeroen. Heb ze laatst ook weer gesproken en ze zeggen unaniem: Die intervallen zijn te groot, en dat is echt oorzaak van heel veel problemen.
Alfa gaat terug naar 15.000 km intervallen. En ik denk dat er nog wel wat meer volgen.
Mijn privé auto's gaf ik elk jaar nieuwe olie. Dat was zo'n 12,5 tot 15k km. De Clio IV van de wederhelft maakt 5.000 per jaar en krijgt elk jaar nieuwe olie. Maar goed, zie dat als garagehouder zoals jij maar eens aan klanten te verkopen...
De intervallen zijn niet te lang; de meeste mensen rijden te weinig...
30k kan prima met een moderne diesel, helemaal als je 2x per jaar ververst...
En als je het voorgeschreven kilometrage niet haalt: gewoon minimaal elk jaar laten verversen!
Die zogenaamde "olie-experts" vergeten in hun theorieën gemakshalve dat er ook nog filters in het circuit zitten; niet dat de olie daar beter van wordt, maar die halen wel nadelige componenten enige mate tegen...
adinsx:
Ik garagehouder ??
@Jeroen2016,
Ik denk dat ie mij bedoeld. Ik heb samen met mijn compagnon een kleine dorpsgarage waar de service en koffie nog hoog staan.
En ik kan adinsx als hoofdredacteur van een technisch autoblad wat ik altijd met veel plezier lees.
@adinsx,
Wij hebben veel contact met GMTO, we zijn allebei in opleiding voor GMTO diagnose specialist. Ik heb de GMTO hybride en ev specialist diploma gehaald en wij kopen bij hun al ons diagnose apparatuur en zijn nu bezig om het pass Thru werkend te krijgen voor Peugeot/Citroën en Renault. Verder doen wij veel zaken met BG en ook hun vinden de onderhouds intervallen te lang.
Ikzelf adviseer mijn klanten elk jaar als ze niet aan de kilometers komen. Of anders zo rond de 15000km de olie en filter te verversen. Dieselrijders rijden meestal wel de kilometers maar daarbij vind ik 20000km toch ook echt wel de max. Of ook hier weer elk jaar als je de kilometers niet maakt.
Toyota houdt in BE al lang de intervallen op 10.000 km voor olieverversing. Ik hou me daar zelf ook aan, voor elke auto.
In USA zijn de intervallen korter. Daar ververst men nog vaak bij 5.000 km met conventionele olie of ook bij 10.000 km voor synthetische olie.
Er heerst in USA wel eens het idee dat je olie best ververst als ze begint bruin te worden.
Voor mijzelf : jaarlijks een olieverversing waarbij ik er altijd zeker van probeer te zijn dat die wordt uitgevoerd met een goede kwaliteit synthetische olie.
De filters hou ik wel in het oog en ik gebruik hiervoor mijn gezond verstand. Vuil = vervangen. Renault schrijft voor de bougies en luchtfilter 60.000 voor. Het lijkt me niet wijs om dat nog op te rekken.
Idem voor remolie op 120.000 en koelvloeistof op 150.000 km.
Maar breng zo een interval van 10.000 per jaar voor olieverversing maar eens aan het verstand van iemand uit mijn vriendenkring die ooit met een BMW 5 serie diesel (5 cylinder) reed van 160.000 km tot 360.000 km zonder olieverversing. Hij vulde wel ongeveer 5 liter olie bij per 10.000 km. Na afloop reed de auto nog altijd, waren er geen motorproblemen en is de auto weggegaan door veelvuldig elektrische problemen op een leeftijd van 17 jaar.
Voor de leek die nog nooit een slecht gesmeerde motor zag in het echt, zijn er op Youtube makkelijk filmpjes te vinden.
Wie voor de 1,2 TCE 130 een officieel onderhoudsschema wil hebben kan me een PM sturen met emailadres. Ik heb er hier eentje op de pc staan, uitgeprint door de Renault dealer met alle info wat moet gedaan worden en wat er in een A of B beurt is inbegrepen edm. Het lukt me op dit moment niet om dit als bestand toe te voegen hier.
@Haelewyn: wie heeft er tegenwoordig nog remolie?!? 2 jaar ipv 120.000 km is het trouwens ook bij mijn weten...
:neen:
Is 'remvloeistof' tegenwoordig een meer juiste term ?
Even nagekeken voor de vervanging, ook in tijd : 120.000 km of 3 jaar.
Geen enkele garage die hier je remolie / vloeistof gaat vervangen op 3 jaar met 30.000 km. Ik ga daar ook niet naar vragen. Zal ze na 4 jaar eens meten als ik aan zo'n prulletje om dat te meten kan komen. Tegenwoordig zeer goedkoop via Ebay, verzonden vanuit China - wel even een maand wachten op levering. Al vanaf 3 dollar op de .com versie van die website, verzending inbegrepen.
In mijn vorige auto (Citroën C4) is de remvloeistof nooit vervangen geweest en die was 10 jaar en had meer dan 80.000 km.
Auto daarvoor (Citroën Saxo) is de remvloeistof ook nooit vervangen geweest, 12 jaar en bijna 70.000 km.
Ik heb nog nooit remvloeistof vervangen in mijn leven denk ik. Bij eender welke auto.
130.000 km op 5 jaar...
160.000 op goed 1 jaar... Nooit nodig geweest tot nu toe. Of vergeten na te kijken, dat kan ook.
Ik heb ook nog nooit lang genoeg met een auto gereden om de koelvloeistof te 'verslijten'..
Ik heb vandaag zo'n meettoestelletje besteld voor de eigen auto's. Ik kijk het dan wel eens na.
Nou heren "techneuten", dan hier weer eens een kans om iets bij te leren...:
https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/auto-onderdelen/remvloeistof (https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/auto-onderdelen/remvloeistof)
tech·neut (de; m,v; meervoud: techneuten)
(negatief) iem. die alleen belangstelling heeft voor het technische aspect van iets
(Van Dale)
Je zal dat moeten vertellen aan de dealers waar ik klant was.
Zij beslisten stuk voor stuk om de remolie niet na 2 jaar te vervangen. Nog nooit heeft er een het zo uitgevoerd.
Sterker nog : toen ik er zelf naar vroeg kreeg ik het advies 'nog ok en moet niet vervangen worden'.
Mijn auto's zijn altijd grotendeels of volledig dealer-onderhouden geweest (soms in een goede universele garage). Ik heb mijn plicht gedaan...
Maar binnenkort ga ik het zelf ook meten. De prul die ik daarvoor bestelde aan 3 euro is identiek aan wat hier voor 20 euro wordt verkocht. Zou het echt werken ? Eens een paar wrakken controleren misschien... de auto gaat ook nu naar de officiele dealer voor onderhoud.
Prijs-kwaliteit is die hier beter dan de kwik shittermerken.
Misschien is die tekst meer voor de technici hier in Be dan voor de techneuten.
Citaat van: hemi24 op 6 februari 2018, 22:36:34
Nou heren "techneuten", dan hier weer eens een kans om iets bij te leren...:
https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/auto-onderdelen/remvloeistof (https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/auto-onderdelen/remvloeistof)
Ow eindelijk, nu weet ik waar dat voor dient.
Ik ben vandaag langs geweest in de garage om een afspraak te maken, volgende week woensdag mag de GT binnen voor zijn onderhoud.
Afgelopen week nog even zitten zoeken in de papieren die bij aflevering bij mijn Megane zijn afgegeven:
Onderhoud v.w.b. remvloeistof staat voorgeschreven als vervangen elke 3 jaar of 120.000km.
Dat zei ik 6 berichten geleden ook al...
Dat gevoel heb ik in meer topics.
Citaat van: knight-rider op 8 februari 2018, 23:41:48
Ik ben vandaag langs geweest in de garage om een afspraak te maken, volgende week woensdag mag de GT binnen voor zijn onderhoud.
Het eerste onderhoud, onderhoud A is ondertussen gebeurd
Heeft me 135 euro gekost (onderhoud A, nieuw batterijtje voor de keycard en vervangwagen voor 1 dag)
Batterij voor de keycard ga ik in de toekomst zelf kopen en vervangen denk ik, want vind eigenlijk een beetje duur bij Renault.
Wie vervangt er nou na 1 jaar de batterijen van de sleutelkaart. 8)7 als de batterijen van de sleutelkaart minder worden, geeft de auto daar een melding van.
De auto gaf die melding al van oktober vorig jaar (vond dat ook al snel), heb dus eigenlijk al lang gewacht.
Met de tweede sleutelkaart geen probleem, maar die heb ik ook bijna nog niet gebruikt.
Idd vrij snel
De batterij kan heel simpel zelf vervangen?
koop een strip waar 10 batterijen opzitten bij de action voor 1 euro ... de keycard heb je zo open.
en weet iemand misschien welke maat ruitenwissers wij nodig hebben voor de megane 4? liefst aerotwins
ff opmeten want meten is weten
Ja maar dat vinden de meeste niet leuk.
Het gros doet liever gokken, vervangen 4 dingen dan gaan ze hier tips vragen, maar o wee om geld uit te geven aan een goede diagnose, want ja die mannen die dat kunnen zijn de dieven van de portomonnee! 8)7
Ik heb van de tweede sleutelkaart de batterij uit genomen om te voorkomen dat ik op een gegeven moment met 2 platte batterijen tegelijk zou staan. Als ik me niet vergis blijft de keycard actief een signaal geven en ontvangen, zelfs als je die een jaar in een lade legt.
Vervangen kan je simpel zelf. De batterij kan je simpel bestellen op internet of aankopen in een winkel in de buurt. Je hebt een CR2032 batterijtje nodig daarvoor.
Hier zie je het op een filmpje hoe het moet.
https://www.youtube.com/watch?v=8DNHR4lJtyc
Ik vind het zelf een klein beetje beschamend om aan de garage te vragen om bv de sproeiers even bij te stellen. Het is een beetje als vragen of ze voor jou het tankje van de sproeiervloeistof kunnen vullen. Ik vind dat je die dingen zelf moet kunnen. Oliepeil controleren en bijvullen was een test om aan je rijbewijs te raken ooit in BE. Een wiel vervangen, etc moet je ook zelf kunnen als er niets fout mee is. Voor dat laatste : dan zou je ook kunnen denken dat dat nou net een mooi klusje is waarom je pechhulp neemt.
Een luchtfilter vervangen... Is vaak zo eenvoudig !
Ik herinner me nog dat iemand op een cursus ooit zei dat wat je een goede hulpverlener maakt is te weten hoe ver je zelf kan gaan en die grens niet te overschrijden maar op tijd hulp te vragen. Dat houdt wel in dat je moet doen wat je kan of wil doen... en de rest aan de vakman overlaten.
Citaat van: mark29 op 18 februari 2018, 10:53:21
Ja maar dat vinden de meeste niet leuk.
Het gros doet liever gokken, vervangen 4 dingen dan gaan ze hier tips vragen, maar o wee om geld uit te geven aan een goede diagnose, want ja die mannen die dat kunnen zijn de dieven van de portomonnee! 8)7
Je verwoord het weer helemaal goed!
Citeer
Ik vind het zelf een klein beetje beschamend om aan de garage te vragen om bv de sproeiers even bij te stellen.
Waarom is het beschamend om hulp aan een garage te vragen, die mensen hebben er toch verstand van....?
Het is net als zelf je auto niet kunnen tanken. Ergens blijven er zaken die je zelf moet kunnen en doen. Dat is mijn mening.
Ik ken er die altijd naar een tankstation met bediening gaan. De pompbediende daar heeft er ook verstand van.
Ieder zijn idee .. Ben er trouwens wel geweest omdat ik het niet goed kreeg en het ook niet stuk wil maken.
Mijn megane gaat ieder jaar voor de APK dan krijgt hij altijd een grote beurt erbij , En om de 5 jaar een nieuwe distributieriem ,
De auto is helemaal top Auto rijden kost eenmaal geld , En mensen bespaar niet op onderhoud .is zo dom
Citaat van: AJGT op 18 februari 2018, 09:57:23
De batterij kan heel simpel zelf vervangen?
koop een strip waar 10 batterijen opzitten bij de action voor 1 euro ... de keycard heb je zo open.
10 batterijtjes kopen om jaarlijks (of minder dan jaarlijks) eentje te vervangen is wel wat veel lijkt me.
Batterijtjes die te lang liggen lopen ook leeg he.
Maar ik ga idd wel zien om in de toekomst dat batterijtje zelf te vervangen.
Ik denk dat hij die strips bedoelt van 10 verschillende batterijen voor een paar euro, die je bv ook wel eens in lidl / aldi vindt. Hij wil misschien zeggen dat het goedkoper is om 10 batt voor 1 euro te kopen dan 1 batterij voor 2 euro.
Citaat van: haelewyn op 18 februari 2018, 11:18:03
Ik heb van de tweede sleutelkaart de batterij uit genomen om te voorkomen dat ik op een gegeven moment met 2 platte batterijen tegelijk zou staan. Als ik me niet vergis blijft de keycard actief een signaal geven en ontvangen, zelfs als je die een jaar in een lade legt.
Vervangen kan je simpel zelf. De batterij kan je simpel bestellen op internet of aankopen in een winkel in de buurt. Je hebt een CR2032 batterijtje nodig daarvoor.
Hier zie je het op een filmpje hoe het moet.
https://www.youtube.com/watch?v=8DNHR4lJtyc
Ik vind het zelf een klein beetje beschamend om aan de garage te vragen om bv de sproeiers even bij te stellen. Het is een beetje als vragen of ze voor jou het tankje van de sproeiervloeistof kunnen vullen. Ik vind dat je die dingen zelf moet kunnen. Oliepeil controleren en bijvullen was een test om aan je rijbewijs te raken ooit in BE. Een wiel vervangen, etc moet je ook zelf kunnen als er niets fout mee is. Voor dat laatste : dan zou je ook kunnen denken dat dat nou net een mooi klusje is waarom je pechhulp neemt.
Een luchtfilter vervangen... Is vaak zo eenvoudig !
Ik herinner me nog dat iemand op een cursus ooit zei dat wat je een goede hulpverlener maakt is te weten hoe ver je zelf kan gaan en die grens niet te overschrijden maar op tijd hulp te vragen. Dat houdt wel in dat je moet doen wat je kan of wil doen... en de rest aan de vakman overlaten.
Ja, ik laat dat batterijtje in de tweede kaart gewoon zitten, want die word wel af en toe gebruikt.
Ik ga nu eens de prijzen voor deze batterijtjes vergelijken, dan weet ik waar ik ze tegen de beste prijs kan kopen als ik ze nodig heb.
Dat filmpje had ik ook al gevonden (de meeste zijn nog van de ode keycard).
De sproeiers had ik zelf al naar gekeken, maar kon er geen beweging in krijgen.
Ben er ook niet speciaal voor naar de garage gegaan, maar nu bij het onderhoud gevraagd of ze daar eens naar wilden kijken.
Ze hebben in de garage zelf nog moeten bellen om navraag te doen, maar blijkbaar zijn de sproeiers die vernevelen ipv een vaste straal zoals op de Megane GT staan niet verstelbaar. (dat wisten ze dus zelfs niet bij de dealer)
Ik kijk wel geregeld de niveaus van de vloeistoffen na en indien nodig vul ik die ook bij. (Zelfs andere mensen help ik daar geregeld mee)
Nu ben ik ook aan het uitkijken naar een dashcam voor in de auto (had ook al dual dashcam in mijn vorige auto) en die ben ik ook van zin volledig zelf te installeren, had dat ook gedaan in de vorige auto. Alleen het kiezen van een geschikt model is wat moeilijker.
Batterij van mijn keycard is ook net na 1 jaar leeg gelopen, gaf niks van te voren aan. Kreeg een melding toen het echt helemaal op was. Is wel snel vind ik. Mijn Megane wordt elke nacht geladen/gelost door nachtkoerier, die gaf ook aan dat het moeilijk open ging en ze hebben zelf de batterij van vervangen nog pas geleden (nu 1 jaar en 3 maanden).
CR2032 batterijen kan je kopen bij ACTION. 8 stuks voor €0,85. Ga ik weer kopen en in handschoenen kastje bewaren. Ik heb ze eerder gebruikt voor in huis, moet zeggen gaat even lang mee als wat in het apparaat zat (elektronische weegschaal e.d.)
https://www.action.com/nl-nl/nl/multimedia/batterijen/
Citaat van: haelewyn op 18 februari 2018, 20:47:04
Ik denk dat hij die strips bedoelt van 10 verschillende batterijen voor een paar euro, die je bv ook wel eens in lidl / aldi vindt. Hij wil misschien zeggen dat het goedkoper is om 10 batt voor 1 euro te kopen dan 1 batterij voor 2 euro.
Ik ga ook geen batterijen kopen die ik dan niet kan gebruiken.
Trouwens die goedkope batterijen gaan vaak ook gewoon minder lang mee dan de duurdere (dat is een feit, zelf al meermaals getest).
Dan kan je beter online goede merk batterijtjes kopen, want online zijn ze vaak goedkoper dan in de winkel.
Nieuwe megane kopen, en vervolgens zeuren om een paar euro voor een batterij.
Citaat van: mark29 op 19 februari 2018, 08:08:57
Nieuwe megane kopen, en vervolgens zeuren om een paar euro voor een batterij.
Bedankt, ik heb me moeten inhouden om die opmerking niet te maken
:lmao:
Citaat van: Abdelitto op 18 februari 2018, 21:24:43
Batterij van mijn keycard is ook net na 1 jaar leeg gelopen, gaf niks van te voren aan. Kreeg een melding toen het echt helemaal op was. Is wel snel vind ik. Mijn Megane wordt elke nacht geladen/gelost door nachtkoerier, die gaf ook aan dat het moeilijk open ging en ze hebben zelf de batterij van vervangen nog pas geleden (nu 1 jaar en 3 maanden).
CR2032 batterijen kan je kopen bij ACTION. 8 stuks voor €0,85. Ga ik weer kopen en in handschoenen kastje bewaren. Ik heb ze eerder gebruikt voor in huis, moet zeggen gaat even lang mee als wat in het apparaat zat (elektronische weegschaal e.d.)
In het handschoenenkastje ja gezellie als de keycard het niet meer doet hoe kom je er in dan :D ken mensen die doen dat met slotspray en als het slot niet meer open gaat zeggen ................. zit in het dashboard kastje :lmao:
https://www.action.com/nl-nl/nl/multimedia/batterijen/
:D :D :D
@Fluppie
Uuuuh je auto manueel te openen misschien !-! !-! !-! :D :D :D :D
Als je je keycard klep opent (waar je je batterij ook vervangt, daar gaat het nu ook over) zit er een sleutel erin. Wist je zeker niet?
Ten 2e, auto geeft het toch wel aan dat het batterij vervangen moet worden, dus je auto kan je nog open maken. Hilarisch hoor.
Filmpje gaat over batterij vervangen van je keycard, maar dan zie je duidelijk je autosleutel erin.
https://www.youtube.com/watch?v=8DNHR4lJtyc