Hallo, onze megane is van het ene op het andere moment gaan hangen en ook steeds dieper. In eerste instantie dacht ik dat er een van de "fietspompjes" kapot/lek was maar aan beide kant leek me sterk... Ook zit er nog voldoende vering in en lijkt alles naar behoren te werken. Dus maar even langs een garage gereden en na veel zoeken, bellen, nog eens kijken, nog een keer bellen kregen we te horen dat er een torsiestang van de achteras kapot zou zijn. Dit was volgens de monteur(s) niet los te vervangen en zou daardoor de hele achteras vervangen moeten worden.... De kosten mits alles alles goed/redelijk los zou komen kwamen sowieso al uit op 700 euro en dan mag er niks geks gebeuren of muurvast zitten want dan zou het wel eens op kunnen lopen.
Ik vind dat nogal wat geld gezien de waarde van de hele auto (helaas) niet meer zal zijn... Maar klopt dit? Hebben ze werkelijk zo'n vreemde constructie gemaakt bij Renault dat dit ding niet los te vervangen is en de hele as verwisseld moet worden? Het zou wel droevig zijn mocht dat zo zijn... En qua prijs, ik denk dat zo'n achteras (als deze al in zij geheel vervangen moet worden) toch wel voor een 2-300 Euro te vinden moet zijn en dan neem ik het nog ruim. Dat wil zeggen dat het vervangen dus ergens tussen de 4-500 euro gaat kosten aan manuren, wat omgerekend weer een neerkomt op een volle werkdag...
Heeft er iemand een tip? Maken en tegen welke kosten? Of het hok tegen knijpprijzen laten ophalen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Mark kan je hier alles over vertellen.
Je kunt in ieder geval ook een gereviseerde achteras uit Polen kopen. Der onder zetten en uitlijnen gaat gauw een dag in zitten.
Dank je, wacht ik even de reactie van Mark af :)
Het gaat er me eigenlijk ook om of de torsiestang niet los te vervangen is?
Heb jij een fase 1 of 2? Want ik heb mijn oude as ook nog liggen. Deze is nog wel goed, alleen de torsiestaven zitten vast gerot. Dus ik kon de as niet verlagen. Deze staat dus nog op de originele hoogte. !-! 60 euro mag je hem hebben. ;) af te halen in Rijssen.
De oude as er onderweg en de nieuwe er onder met alles overzetten en uitlijnen was ik ongeveer 3 uur bezig.
Als je een classic of een break hebt, dan is deze as niet zo geschikt. Want die zijn wat zwaarder aan de achterkant, en dus zit daar ook een iets sterkere as onder.
Mijn oude achteras komt onder een cabrio vandaan, deze past ook gewoon onder een coupe en hatchback. ;)
Mijn gereviseerde as heb ik bij het bedrijf ANTALEX besteld, was met verzendkosten 330 euro (antalex.europe@gmail.com) had het met 4 dagen in huis. !-!
Dit bedrijf reviseerd alle torsieassen van Renault, peugeot en citroen.
Kijk super !-! Ik heb eigenlijk geen idee fase 1 of fase 2 bouwjaar is dacht ik 2000 en kenteken is XT-GJ-09 het is een megane 1.4e
Mocht deze as 1 op 1 passen dan heb ik hier zeker interesse in! Ook het werk van 3 uur, nou oke als alles tegen zit en een bak koffie 5 uur klinkt me beter dan een vanafprijs van 700 euro :)
Nu alleen nog even zien of iemand me kan vertellen of onze megane een fase 1 of fase 2 betreft, ben er helaas zelf niet echt in thuis.... Dit is de auto van mijn vrouw, zelf rijd ik een Alfa romeo 156 3.2V6 :P
Ah, ik lees nu je aanvulling/volledige post pas en het betreft idd een classic. Is jouw as met wat werk alsnog passend te maken of toch opzoek naar een andere vervanger?
En zijn er nog bekende bedrijven welke een goede gebruikte as zouden hebben liggen? Ben totaal niet thuis in de Renault wereld (excuses) maar vaak zijn er binnen een club/forum als deze wel bekende adresjes of specialisten aanwezig. 330 euro voor een gereviseerde as is opzich niet duur maar dan rijst toch de twijfel of het nog loont om te vervangen...
Ik weet trouwens niet helemaal zeker of de classic ook een verstevigde achteras had. Ik zal het ff navragen.
De as past er wel onder, deze hebben allemaal de zelfde afmetingen. ;)
Kijk, dat het past qua afmetingen is al mooi! Dan blijft het natuurlijk een optie Y graag horen we van je of jouw as passend is op de classic qua stevigheid.
We houden het forum in de gaten, alvast bedankt voor het navragen :) past het dan gaan we even kijken hoe we de as van je kunnen overnemen en ophalen.
Dit is een fase 1:
(http://slovenskainzercia.sk/x-sk/inz/1424/1424428-predam-renault-megane-1-6i-rn-classic-r-v-1999-12.jpg)
en dit is een fase 2:
(http://staticclub.caradisiac.com/1/passion-marque-modele/megane-classic-1999/photo/8831111883/3177366eb2/megane-classic-1999-megane-classic-1l9d-img.jpg?v=6)
We hebben een fase 1 duidelijk :)
Past jouw as daarop? Ah ik zie aan je onderschrift dat je een fase2 hebt, totaal andere achteras?
Ja de fase 2 heeft een iets andere constructie.
Maar ik heb ook ff een vraag geplaatst of een fase 2 as ook onder een fase 1 past. Dus daar zal ik morgen wel een antwoord op hebben. ;)
Het lijkt me dat het wel past, maar dit moeten we natuurlijk wel zeker weten.
Maar de torsiestaven van een fase 1 as zitten door de constructie binnen in een buis, daardoor komt er geen vocht bij. En dus zitten ze bijna nooit vast gerot.
Dus wat je ook kunt doen is: een fase 1 as van de sloop halen, en daar de torsiestaven van uithalen en die in de as van je classic zetten.
Willem heeft al meerdere fase 1 assen verlaagd, en daar gingen de torsiestaven moeiteloos van los.
Ik kan eens naar de huidige as kijken. Ik heb intussen wel een beetje ervaring met torsieassen. Misschien valt het mee. Ik ben daar in ieder geval goedkoper in dan een garage.
Waar kom je vandaan?
Citaat van: mark op 18 augustus 2015, 22:08:39
Ja de fase 2 heeft een iets andere constructie.
Maar ik heb ook ff een vraag geplaatst of een fase 2 as ook onder een fase 1 past. Dus daar zal ik morgen wel een antwoord op hebben. ;)
Het lijkt me dat het wel past, maar dit moeten we natuurlijk wel zeker weten.
Wachten we het antwoord daarop nog even af !-!
Citaat van: mark op 18 augustus 2015, 22:08:39
Maar de torsiestaven van een fase 1 as zitten door de constructie binnen in een buis, daardoor komt er geen vocht bij. En dus zitten ze bijna nooit vast gerot.
Dus wat je ook kunt doen is: een fase 1 as van de sloop halen, en daar de torsiestaven van uithalen en die in de as van je classic zetten.
Willem heeft al meerdere fase 1 assen verlaagd, en daar gingen de torsiestaven moeiteloos van los.
Kijk, dat zou dus volgens de garage waar ik ben geweest niet mogelijk zijn (wat ikzelf vreemd zou vinden) en vandaar dat de gehele as verwisseld zou moeten worden.... Maar zoals jullie aangeven moeten deze met verlagen ook los en wat los kan zou mijn inziens dus ook los vervangen moeten kunnen worden....
Citaat van: Willem op 18 augustus 2015, 22:22:41
Ik kan eens naar de huidige as kijken. Ik heb intussen wel een beetje ervaring met torsieassen. Misschien valt het mee. Ik ben daar in ieder geval goedkoper in dan een garage.
Waar kom je vandaan?
Bedankt voor het aanbod Willem maar ik ben van Tilburg en ik zag dat jij uit Delft komt, opzich overbrugbaar qua afstand want heb er nooit moeite mee om verder te rijden naar een expert maar de megane hangt dermate door dat ik deze afstand te groot vind om af te leggen, heb geen idee wat het doet mocht het fout gaan maar kan me er wel een voorstelling van maken :x
Tilburg is idd niet heel handig qua locatie.
Nou heb ik in Delft ook geen locatie om eraan te sleutelen die heb ik Friesland wat het nog lastiger maakt.
Je kan zelf een poging wagen om te kijken of de staven een beetje gangbaar zijn. ;)
Het stelt eigenlijk niet zo veel voor.
Bij de achteras zitten aan elke kant een zwarte plastic dop, deze haal je er af. (kan een beetje vast zitten)
Dan kom je bij de torsiestaven.
(http://i82.photobucket.com/albums/j261/DexterXL/DSCF7777.jpg)
(heb ff een paar foto's gejat van mijn naamgenoot hier op het forum ;) )
(http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/torsie02.jpg)
Met een zelf gemaakt persje kun je de staven er uit trekken.
Je neemt een buisje of een grote dop uit je ratel setje, een m10 bout die lang genoeg is, een m10 moer en een dikke ring die groot genoeg is.
hiervoor moet je wel eerst de schokbrekers los halen. ;)
Waar haalde je die as vandaan Mark?
Mijn gereviseerde as komt uit polen weg bij het bedrijf antalex.
Een fase 2 as met verzendkosten is 330 euro.
Voor prijzen voor een fase 1 as moet je ff met het bedrijf mailen. antalex.europe@gmail.com
Kijk top! Dat ziet er niet eens heel lastig uit... En zelf begin ik er niet aan, heb geen garage of oprit en op straat gaan liggen klote heb ik ook geen zin in :neen:
Maar met deze info kan ik uiteraard wel naar een (bekende) garage gaan en vragen of zij dit willen doen. Is het verder plug&play? Dus torsiestang eruit en nieuwe erin? Of moet ik nog rekening houden met ringetjes etc om vast te zetten? Dan kan ik die uiteraard ook vast halen.
En zijn die torsiestangen makkelijk te vinden?
Misschien dat Willem er nog enkele heeft liggen gezien hij wel bekend is hiermee??? Dan zou ik die ook over kunnen nemen, anders maar eens op de sloop gaan vragen.
Altijd handig zo'n forum :) bij de garage waar ik was geweest zou het zeker 700 euro of meer kosten en zou de complete as vervangen moeten worden en een avondje hier op het forum leert me dus dat het wel los vervangen kan worden en dat het niet eens zo gek duur zal zijn.
Daar is het forum ook voor, hier zijn altijd wel een paar mensen met wat kennis actief ;)
Nee Willem heeft geen staven op voorraad liggen.
Je moet alleen ff de stand (van de goeie kant) van de as opmeten. zodat de rijhoogte het zelfde blijft
Ik denk dat je voor staven bij een sloperij moet wezen. Of je stuurt een mailtje naar het bedrijf in polen.
Misschien kunnen zij een paar staven opsturen. Maar dan moet je wel eerst weten of de torsie staven een beetje gangbaar zijn. ;)
Als de renault dealer ze kan leveren, zijn ze vrij prijzig.
Die heb ik niet liggen omdat die bij het verlagen niet nodig zijn. Heb alleen gereedschap voor het verlagen liggen.
Duidelijk verhaal!
Ik zal met deze info naar het garagebedrijf gaan en het hem eens laten lezen Y als ik het al begrijp dan moet het voor de monteur al helemaal een duidelijk verhaal zijn...
En zoals ik het begrijp ben je afhankelijk van hoe vast alles zit er maar een paar uurtjes aan kwijt hooguit.
Dus schokbrekers los, dop eraf, misschien de bende nog eens flink inspuiten met imal of iets dergelijks, trekkertje erop of ff zelf fabriceren, stangen eruit, nieuwe erin, dop erop, schokbrekers erop en we kunnen weer zorgeloos rijden!
Qua fora ben ik idd niet geheel onbekend (ja hier wel) zit met de 156 ook op de 156club maar heb altijd wel het idee dat er hier en daar mensen zijn die net wat meer weten over een specifieke vraag dan de gemiddelde garage omdat juist hier de liefhebbers zich verzamelen en daarmee een hoop kennis! Waar de meeste mensen zeggen afgeschreven of is de moeite niet, kan niet, moeilijk moeilijk denk ik altijd, eerst ff checken bij de liefhebbers want die willen graag dat hoe oud ook, de auto/merk blijft rijden.
Top gasten !-!
Oh ja, voor wie het leuk vind, weet niet of het hier mag maar wil ik ook best mijn project 156 eens hier posten.... Ben er zelf wel erg trots op maar ja, tis hier geen Alfaforum 8)7
Check, zou ik dus bij hobby kunnen posten :)
Bij het onderwerp algemeen hebben we een topic voor hobby's. Hier heeft iemand anders ook een project pagina. Dus daar zou je ook een project pagina voor de alfa kunnen maken. ;) !-!
Ah je had het al gezien. :D
Ja ik ben snel Hahaha maar ik heb een topic aangemaakt!
Nu hopen dat het euvel achteras snel verholpen wordt dan zal ik me ook eens netjes voorstellen met de megane
Ah nice zal morgen is ff kijken.
Ik hoop het voor je. ;)
Ik hou jullie op de hoogte in dit topic. Nogmaals bedankt voor snelle en duidelijke reacties !-!
Iemand nog een idee waar de torsiestaven los te krijgen zijn?
Heb met de vader en oom van onze monteur voor de megane een discussie gehad... Monteur was zelf 4 weken op vakantie en heeft het familiebedrijf van zijn vader en opa overgenomen en tijdens zijn afwezigheid hadden jut en jul de leiding.... Torsiestaven los vervangen was niet mogelijk, dit dat een hele discussie :D maar naar het zien van de uitleg en foto's in dit topic, tja...
Maandagavond kan ik de megane langsbrengen, monteur is weer terug en die wil er wel eens naar kijken (ook uit nieuwsgierigheid) maar het liefst heb ik dan al torsiestaven liggen of onderweg.
Iemand een tip waar ik die dingen ergens los kan scoren?
Kijken of je ze bij een sloperij eruit kunt krijgen?
Ja dat zou kunnen maar daar heb ik helemaal geen tijd voor de komende weken en we willen toch de megane wel weer snel kunnen gebruiken, de 156 als daily is geen optie. Qua tijd zit ik muurvast en heb ik er te weinig van om zelf op de sloop te gaan hobbyen.
Je kunt dan het beste eens bellen of ze de torsiestaven ook los aan je verkopen. Dan kunnen ze gewoon opgestuurd worden.
Heb het ook ff geplaatst op onderdelenlijn eens kijken of er iemand reageert. Anders inderdaad eens naar de sloop bellen.
Als je hier in nederland niks kan vinden, moet ff naar dat bedrijf in polen mailen. Ik had mijn achteras in een paar dagen thuis ;)
Ik zou gewoon een complete achteras eronderuit halen. Zelfs op de sloop ben je dan zo klaar. 4 moeren (moerensplijter) 2 handkabels en 2 remleidingen. Montage zou ik op een brug doen met gebruik van assteunen. In ieder geval bij Weteringbrugautos staan er nog genoeg megane's (zelfs een cabrio)
Ik heb nu 2 aanbiedingen binnen voor €150.-
Iemand een idee wat het wisselen van zo'n as op z'n max gaat duren qua tijd?
Alleen torsiestaven of een complete as?
Want voor 150 euro heb je ook een complete kale sloopas. ;)
Complete achteras incl remtrommels etc.
Maar dan weet ik nog niet hoeveel werk erin gaat zitten... Wil de kosten beperkt houden anders gaat ie eruit
Haal je uit de sloopas de torsiestaven als dat lukt. Dat scheelt in arbeidsuren.
Dat is inderdaad een optie, maar waaraan moet ik dan denken? Uurtje om ze eruit te halen bij mijn eigen as, half uurtje uit de as van de sloop en een uurtje om ze er bij mijn as in te zetten? Zeg als het tegenzit 4 uur en als het mee zit een uurtje of 2,5-3...?
Of moet dat sneller kunnen :)
T zou in een 1,5 a 2 uur wel moeten kunnen eigenlijk. Hangt ervan af of de torsiestaven vast zitten of niet.
Mooi !-! Dan zal ik dat maandag eens bespreken, als hij ermee akkoord gaat om het zo te maken dan kan ik die as gaan halen.
Bij een classic loopt de dorpel wat langer door, net als bij de hatch en break. Dus zul je de 4 moeren waar de torsieas mee vast zit er uit moeten draaien, en de as een stukje laten zakken om de staven er uit te trekken. ;) bij het verlagen is het laatste stukje dorpel wat bijbuigen voldoende, maar jij moet de hele staven er uit trekken ;) de auto zal daarna wel uitgelijnd moeten worden. (Belangerijk dat je wel een fatsoenlijk adres vind die weten hoe je zo'n torsie as er recht onder zet ;) ) de torsiestaven hebben M10x1.5 schroefdraad. ( dat is standaard M10 schroefdraad)
Tja, of het een fatsoenlijk adres is... Ik denk het wel maar geen specialist of zo. Daar ben ik ook niet zo in thuis, de Alfa breng ik zonder twijfel naar een specialist ongeacht waar ik in NL zou staan weet ik deze wel te vinden, helaas heb ik dat met Renault niet. Dealer vind ik te duur, daar kom ik nooit alleen al vanwege het uurloon.
Als je een specialist weet in de buurt van Tilburg dan is dat altijd welkom.
Maar er recht onderzetten? Dat zal toch wel lukken? Neem aan dat de as er maar op 1 manier in past?
Nee deze kan wat schuiven. bij het uitlijnen moet de achterkant op worden gekrikt (niet onder de as uiteraard), met de uitlijn sensoren aan het wiel. Dan de moeren van de as iets los draaien zodat de as wat kan schuiven. Dan verkoop je de as een paar tikken met de moker totdat de as er 100% recht onder zit. Dan de 4 moeren weer vast zetten.
Dan een rondje rijden en vervolgens nog een keer uitlijnen om de voorkant uit te lijnen. (En een dubbel check voor de achteras) dit alles bij elkaar was ik een uurtje bezig met het uitlijnen. ;)
Dus met een uurtje of 4 werk moet het wel klaar zijn?
Als je de juiste handremkabels aan de andere as hebt zitten. En de remmetjes ook nog goed zijn zou ik gewoon de andere as er onder zetten. ;) even de remmen ontluchten is ook zo gebeurt. Het idee dat je alleen de torsiestaven er uit trekt werkt alleen bij een coupe of cabrio. Want daar heb je de ruimte om de staven er helemaal uit te trekken zonder de as te laten zakken. ;)
Mijn mijn nieuwe as waar ik alles over moest zetten, zat het er met 2 uurtjes onder. En dat was op mijn dooie gemakje. Dus in 4 uurtjes moet dat makkelijk kunnen.
Megane wordt gemaakt !-! Achteras compleet vervangen, nieuwe apk erop tot november 2016 en 2 nieuwe voorbanden. Kosten: 450,- euro
Zelfde bedrijf, andere monteur.... Een maand geleden kostte het vervangen van de achteras alleen al 700+ euro... Ben blij dat de eigenaar weer terug is :)
Oh ja, monteur heeft gelijk een 2de hands sleutel geregeld en leert hem in op onze megane, kosten: service !-!
Kijk dat is netjes. !-!
Mooi geregel !-!