Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Motorisch => Topic gestart door: mnnbcn op 16 juni 2015, 15:37:49

Titel: Distributie / waterpomp K7M vervangen
Bericht door: mnnbcn op 16 juni 2015, 15:37:49
Hallo allemaal,

De waterpomp van mijn Scenic met K7M motor (1.6e) lekt. De distributie is ongeveer 70.000 km oud/jong (hij gaat zo´n 120.000 km mee, als het goed is).

Twee vragen:

- ¿Heeft iemand wel eens een waterpomp van een K7M vervangen, zonder de riem en de spanner mee te nemen?
- Heeft iemand een "step-by-step" handleiding/artiekel/stukje over het vervangen van de distributie van een K7M?

Ik heb de distributie van mijn AX wel eens gedaan, maar die had gaatjes in de tandwielen om de nokkenas en de krukas de blokkeren. Die zie ik bij de K7M niet... Ook was het eenvoudig om een gereedschapje te maken om de riem op de juiste spanning te brengen (met een gewichtje). Dat soort info heb ik voor de K7M niet....

Alvast bedankt,

Menno
Titel: Re: Distributie / waterpomp K7M vervangen
Bericht door: Christian de Vriend op 16 juni 2015, 19:07:53
Kvs pomp zit mee in de distributie riem,je zal je d-riem wel moeten loshalen,of je de riem en
spanrol dan ook vervangen,is geheel aan jouw,ik zou alleen voor dat beetje geld
ook de d-riem en spanrol mee vervangen.

net ff opgezocht,complete set (kvs-pomp,spanrol en d-riem) kost 100€
Titel: Re: Distributie / waterpomp K7M vervangen
Bericht door: mnnbcn op 16 juni 2015, 23:48:07
Dank, dat is inderdaad niet veel. Beter alles doen dus...

Maar heeft iemand ervaring met deze klus? Het ziet er op zich niet moeilijk uit, maar garages reken 3,5 uur geloof ik... iets moet er zijn...

Menno
Titel: Re: Distributie / waterpomp K7M vervangen
Bericht door: Christian de Vriend op 17 juni 2015, 22:19:20
het is een 8 klepper,dat is inderdaad nog relatief makkelijk te doen,het belangrijkste is,om de riem
op de juiste manier te monteren,zet op de oude riem en de nieuwe markering,en ook op de
nokkenas en krukas poeli.
Titel: Re: Distributie / waterpomp K7M vervangen
Bericht door: mnnbcn op 18 juni 2015, 10:47:36
Dank voor de tip!

De krukas kan je, geloof ik, vastzetten door een spie of schroevendraaier ergens aan de kant van het vliegwiel in te steken...

Menno
Titel: Re: Distributie / waterpomp K7M vervangen
Bericht door: Remko op 18 juni 2015, 13:49:04
en voordat je start even handmatig de motor ronddraaien...
Titel: Re: Distributie / waterpomp K7M vervangen
Bericht door: Umpire (Robin) op 22 juni 2015, 14:14:34
Basisregel is inderdaad wel de riem direct mee te nemen, kan slapper worden doordat je hem van spanning haalt en vervolgens weer op spanning zet. Wat christian zegt is inderdaad waar: Is niet heel moeilijk. Als je toevallig een vraagbaak hebt kun je nog makkelijke plaatjes kijken ook!
Titel: Re: Distributie / waterpomp K7M vervangen
Bericht door: mark op 22 juni 2015, 15:11:57
Deze riem stelt niet zo veel voor.

Als eerst demonteer je alle zooi die je in de weg zit.

als je dan bij de distributie riem ben aangekomen, zet je deze eerst op tijd.
Op de nokkenas tandwiel en krukas tandwiel zitten een merkteken.

als alles op tijd staat, haal je de spanner los.
Dan ff de waterpomp en spanrollen vervangen
En dan kan de riem er weer op.
Vervolgens de spanner op de juiste spanning zetten, het liefst nog een klein beetje meer spanning.
Dan draai je de krukas 2x rond, zodat de nokkenas tandwiel 1x rond is geweest.
Dan zul je zien dat de spanner precies goed op spanning staat.

En dan ff de motorsteun weer monteren en kun je kijken of de motor goed loopt.
daarna kun je het hele spul weer dicht bouwen.  ;)  !-! suc6

Het is trouwens wel makkelijk als je een kleine momentsleutel hebt voor de waterpomp.  ;) Die boutjes moeten meestal rond de 10 Nm vast
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev