Goedendag
Ik ben jan. 22 jaar. En sinds 5 januari in het bezit van een renault megane ll 1.6 16v uit 2004
Rij de auto nogsteeds met heel veel plezier. Zeer fijne rijeigenschappen comfort is heel goed. Tot nu toe alleen de orginele radio vervangen. Verder nog niks. Maar komt wel in de toekomst. Teminste qua geluid. Velgen. En weet ik het allemaal.
Pas op vakantie geweest maar Duitsland. Jaaaajaa allemaal heel boeiend haha. Dus gelijk naar mijn vraag.
De auto rijd 120km/u oever 3500 toeren per minuut. Ondanks dit hoog toerental is het toch een zuinige auto. Maar mijn vraag is: zou je de orginele 5 versnellingen handgeschakelde versnellingsbak vervangen Door de 6 versnellingen handgeschakelde versnellingsbak uit de megane 2.0 16v als ik het goed heb?
Is dit mogelijk zonder de halve auto te vervangen?
Iemand ervaring
Ik denk dat je dan ook de motor moet vervangen door een 2.0, en de vering/onderstel, omdat het gewicht zwaarder wordt enzovoort.
Ik heb diezelfde vraag ook een keer gesteld op het forum. Volgens de kenners is het niet mogelijk, er zijn te veel verschillen :neen:
Een alternatief zou zijn dat je je banden vervangt door banden met een grotere omtrek, dan gaat je toerental omlaag bij dezelfde snelheid.
Is een kwestie van puzzelen welke bandenmaat geschikt is.
Ja ik had het forum al een beetje Door lopen spitten. Maar kreeg zo 1.2.3 niks gevonden. Dus ik denk stel gewoon de vraag. Denk wel dat meer mensen dat met het probleem zaten.
Of het fysiek past of niet weet ik niet, maar voor dat je aan zo'n project begint zou ik de bakverhoudingen eens vergelijken. Voor het zelfde geld zit je met een 6bak ook op 3500 toeren met 120 ;)
Wel interessant idee trouwens. Ik geloof dat er van de JH3 versnellingsbak diverse varianten zijn gemaakt, met wellicht ook verschillende bakverhoudingen (???). Hij ligt bijvoorbeeld ook in een Nissan Micra.
Hoe zou de elektronica in de auto reageren op een andere versnellingsbak? Ik heb zelf het idee dat er verder niks elektronisch geregeld is met de versnellingsbak.
Qua bakverhoudingen heb ik geen verstand meer haha. Heb de opleiding 2de monteur wel afgerond met verschillende soorten cursus. Maar dat is al bijna 4 jaar geleden haha. Sinds dien geen grote klussen meer gedaan. Qua elektrisch zal er niet veel zijn. Denk misschien 1 of 2 sensoren. Eventueel aandrijf Assen. Koppeling vliegwiel en dat soort dingen. Het idee is om net zoals bij de nieuwere auto's zo laag mogelijk toeren te rijden met een normale snelheid. Onze werk bus. Is wel een diesel maar heeft een handgeschakelde 6 bak. En die rijd 'als ik het zo uit mijn hoofd zeg' iets van 1800/2000 toeren met 120 km/u. Stel dat je dat met deze 1.6 16v ook voor mekaar kan krijgen. Dan zou niet alleen het comfort groter worden. Maar ook het verbruik. Eventueel rij eigenschappen. Misschien de wegligging. Ben eerlijk gezegt niet van plan om er voor 5000 euro in te gaan steken om het zo te gaan maken. Maar was gewoon benieuwd naar eventueel ervaringen en of het al eens gedaan was?
In principe zou een 1.6 16V met een zesbak moeten kunnen samenwerken. In de Megane III, Clio III en de Twingo RS is de K4M ook gekoppeld aan een zesbak. Of dat dan weer dezelfde is als in een Megane II 2.0? Geen idee.
Wel weet ik dat in een 2.0 de zesde versnelling een overdrive functie heeft, puur om het verbruik nog wat te temmen. Momenteel rij ik 9.1l/100 met mijn 2.0, waar ik met mijn 1.6 (met vijfbak dus) 7.7l/100 rij.
Dat is de TL4 bak. Daarin bestaan natuurlijk ook wel diverse varianten. Zou leuk project zijn, alleen jammer dat versnellingsbakken niet echt goedkoop zijn 8)7
Ik zal de bakverhoudingen eens opzoeken.
Dus als het zou passen werkt het samen. Dat waren mijn gedachtens ook. Het feit dat de 6 bak dan juist die overdrive heeft. Zou het verbruik van 7.1l op 100 km ook naar beneden gaan in theorie. Maar om het verbruik naar beneden te halen zijn een aantal dingen nodig. Maar het kan ook Door de motor minder toeren te laten draaien op de zelfde constante snelheid. Correct me if i'm wrong! En anders zou je een tandwiel verhouding in de orginele 5 bak. En met dit geval de 5de versnelling. Ook kunnen verandere Door bijv. Andere tandwielen?? Dan verliest die wel kracht. Maar ook het toerental dat die moet laten draaien om bijv. 120 te rijden? Maar dan gaan we heel ver denken. En wordt het allemaal heeeel gecompliceerd. En wijken we ook af van het feit dat de vraag was. Of het zou kunnen werken.
Toch al bedankt voor de reacties en ideeën!
Citaat van: Felix op 18 mei 2015, 20:39:47
Dat is de TL4 bak. Daarin bestaan natuurlijk ook wel diverse varianten. Zou leuk project zijn, alleen jammer dat versnellingsbakken niet echt goedkoop zijn 8)7
Ik zal de bakverhoudingen eens opzoeken.
En dat niet alleen haha. Maar de uren eraan. En stel dat het mis gaat. Ben je heel veel geld kwijt helaas. Zou wel echt een heel mooi project zijn voor iemand met veel kennis ervaring tijd. En een beetje geld zou ook handig zijn
Een verbruik van 7.1l/100 vind ik erg netjes hoor!
Is tot nu toe mijn record haha o-)
Het ging mij ook niet om het verbruik. Het ging mij een beetje om het hoog toerental deze motoren met versnellingsbakken nodig hebben om zo 120/130 te kunnen rijden. En of die met een 6 bak ook rustiger kan rijden?
De 5 bak maakt inderdaad meer toeren bij 120 km/u. In mijn oude Coupé en de Clio deed deze hetzelfde toerental bij deze snelheid. Dat is eenmaal het karakter van bepaalde motoriseringen. In mijn huidige RS zit een 6 bak en die maakt bij 130 km/u 3000 toeren en dat is erg lui schakelen. De bak die eronder zit is een ND0000. Alleen is een RS een heel andere wagen dan de standaard Mégane 2's. ;)
300 toeren bij 130 km/h? Of bedoel je 3000? En met een gewone 2.0 16V kan je ook heel lui schakelen. Zelfs optrekken in 3 lukt.
My bad moest 3000 zijn. 8)7
Ja ik denk dat een 6 bak van een rs helemaal niet gaat passen. Is ook een hele andere motor. Dus moet de versnellingsbak ook anders zijn denk ik? Maar de 2.0 van de megane ll is denk niet heel veel anders.
En indd. Dat hoog toeren is wel karakterestiek. Alleen een beetje lastig als je een gesprek wilt voeren met mensen op de achterbank terwijl je 130 rijdt haha. (Ja dan moet je maar niemand mee nemen. Ja ik ken het hahaha. Maar soms moet het ook wel eens)
Tip:
Ga eens langs de sloopt en kijk daar of er 2.0 motoren liggen en 1.6 motoren. Kijk naar de "aansluiting" van de versnellingsbak en ga vergelijken. Aandrijfassen zullen inderdaad misschien ook anders zijn (andere vertanding, lengte enz)
Zal een heel karwei worden, en of je er echt iets mee op schiet?
Wil je echt rustig in de toeren dan had je een diesel moeten nemen denk ik, 2200rpm bij 130km/h in z`n 6 met mn 1.9 dci als ik het goed heb.
Ik denk dat je het meeste succes hebt, als je naar een megane 3 of clio 3 6bak voor de k4m zoekt.
Maar het zal wel een aardig karwei worden denk ik zo. ;)
Als je alleen last hebt van het lawaai, is het denk ik makkelijker om wat geluids isolatie aan te brengen. ;)
En dat het best prijzig word, en je andere steunen, kabels en assen nodig hebt.
Dus al met al. Zou je er niet veel mee opschieten. En dat rustig rijden. Tjaa ik heb er weinig last van. En indd. Als je rustig wilt rijden. Kan je beter een diesel aanschaffen. Alleen is dat qua wegenbelasting niet altijd beter ivm lage kilometers per jaar.
Dan weet ik genoeg denk ik. Ook bedankt voor de tips.
gas
Met een JH3-145 bak van een Clio heb je voor 130km/u 'slechts' 2850 toeren nodig.
De verhoudingen zijn als volgt
Versn. | Ratio | | Snelheid |
1e | 11/37 | 3,36 | 29 |
2e | 22/41 | 1,86 | 52 |
3e | 28/37 | 1,32 | 73 |
4e | 30/29 | 0,97 | 99 |
5e | 42/31 | 0,74 | 130 |
Achtr. | 11/39 | 3,55 | |
Diff. | 16/57 | 3,56 | |
Met deze formule kan je de snelheid berekenen
Snelheid = ((Toerental / Differentiëel / Versnellingsverhouding) * (Omtrek / 100 * 60) / 1000)
De wielomtrek met een 205/50R17 is 200,05cm
Wellicht dat die bak gewoon past ;)
Een Megane II 2.0 16v draait bij 110 km/h al 3000 toeren in zes.
Dit is iets waarmee meer mensen op het forum kunnen werken. Perfect gewoon Felix.
Dat een 6 bak ook hoogtoerig was op die snelheid wist ik ook niet goed.
Dan zou ons nogsteeds de vraag blijven. Zal die bak van een clio passen ja of nee. En dit is iets wat indd gewoon op een sloop of revisie bedrijf na gemeten moet worden wil je daarmee verder gaan. En als die bak eventueel past. Dan verder kijken naar steunen Assen schakelstangen pook en nog wat kleine dingen!
Bedankt iedereen!