Beste leden,
Vol interesse heb ik hier al meerdere verhalen gelezen over
Ik heb zelf een Renault Megane Scenic II 1.6 16v uit 2005.
Sinds enige tijd heb ik dat er af en toe tijdens starten een ratelend geluid is de ene x start hij dan wel in 1x de andere x moet ik een aantal keren starten.
Nu is dit niet het enige probleem mijn boordcomputer(display) heeft ook kuren zo is de buitentemperatuur niet goed weergegeven, mijn dagteller springt op 0 en last butt not least als ik weg rijdt geeft hij niet weer hoeveel km ik nog kan rijden.
Nu vindt ik mijn display nog niet eens zo belangrijk maar het starten wel.
Ik heb ondertussen de bougies en bobines vervangen en reinig vandaag of van de week het gashuis.
Echter heb ik het voorgevoel dat dit het niet is iemand nog ideeën?
Ik ben reuze benieuwd groetend Soork
Welkom!
De ratel is je nokkenasversteller (https://www.google.nl/search?q=site:meganeclub.nl+nokkenasversteller&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=R_8wVZXaOovxaq6wgegB) :neen:
Klokje, geen idee ;)
komt daar dan ook het slechte starten vandaan?
bedankt voor je reactie
Dat zou zomaar kunnen, bij mij is de nokkenasversteller ook stervende en heb ook een slecht startende motor. Ik hoop dat het na het vervangen van de versteller het starten ook beter gaat :D
Maar wellicht zeggen de echte kenners daar iets anders over (?)
Dan hoop ik dat het reinigen van mijn gashuis de problemen op lost.
Ik heb even zitten neuzen maar een reparatie van rond de 1000 euro heb ik eigenlijk geen trek in.
Heeft het trouwens ook invloed op het keuren van de auto?
Hij moet namelijk komende maand gekeurd worden ;(
Trouwens bedankt voor het welkom heten zo voelt het dan ook absoluut.
Groet Soork
Het reinigen van de gasklep zou wellicht helpen, maar die ratel raak je er niet door kwijt helaas. 1000 euro is inderdaad geen fijn bedrag.
Ik doe het met een bevriende monteur. Aan de onderdelen ben je (online) rond de 200 euro kwijt (goed zoeken!).
Volgens de garage zou het voor de APK niet uit moeten maken. Mijn Megane is over anderhalve week aan de beurt ;)
Ik ben razend benieuwd hoe het je vergaat.
Misschien complete reparatie filmen doe ik het zelf grapje hoor.
Wanneer je hem vervangen hebt zou je dan willen laten weten wat het resultaat is?
Die ratel en uitvallen zal waarschijnlijk de nokkenasversteller zijn.
Is een groot tandwiel, daarin zitten olie kanalen.
Deze kan verstellen, waardoor de klepbediening langer open en dicht kan blijven.
Is deze kapot, kan die herrie maken, vermogens verlies, hoger brandstofverbruik.
Dus vervangen incombinatie met de distributie, advies om gelijk de waterpomp mee te vervangen.
Jouw instrumentenpaneel kuren komen heel veel voor bij de scenic 2.
Bij ons krijgt de klant dan een tijdelijk leen paneel, en dan word de defecte opgestuurd naar ac tronics in almelo, deze kunnen dat perfekt maken.
Jouw renault dealer kan dat ook vast voor jou regelen.
ok mark29 bedankt voor de reactie.
voor mij heeft op dit moment het ratelende geluid (alleen tijdens het starten) prioriteit.
Wel fijn om te weten dat iemand de display problemen herkent.
hoe duur is die reparatie?
Moet dit via de dealer? ik kan de display nl zelf ook uitbouwen en uiteraard in bouwen.
groet soork
Ik vorig jaar hetzelfde probleem met mijn Megane II 1.6 16v uit 2004. Nokkenasversteller laten vervangen en meteen maar de distributie en waterpomp. Hiermee was het startprobleem opgelost. Nu de andere problemen nog.
Ik denk dat iedereen met een Megane II 1.6 het meteen herkent: de defecte nokkenasversteller.
Het probleem is dat de distributieriem er bij vervanging van de nokkenasversteller ook af moet, en die mag niet opnieuw worden gespannen. Je hebt dus geen keuze, en daarom is de reparatie zo prijzig. Maar dan ben je daarna wel af van de ratel en het slechte starten.
Dat paneel in en uit schroeven stelt niets voor.
Die bovenste en onderste plastic kap aan de kant.
2 stekkers loshalen, en 2 x torx 20 schroefjes, en je hebt het paneel in je handen.
Wat het kost geen idee, ik doe alleen maar schroeven.
Ik weet wel dat ac tronics voor bedrijven repareert en niet zo maar voor particulieren.
Maar jouw garage kan dit vast wel voor je verzorgen, of in ieder geval een offerte voor je doen, beslissen kan altijd nog.
Die nokkenasverstellers vroeg of laat gaan ze allemaal wel een keer kapot hoor.
ok leden allemaal bedankt voor de reacties
heb vandaag de auto laten keuren idd geen probleem tijdens keuring.
heb nog een tip gekregen om het ratelende geluid te verhelpen wellicht ook iets voor de resterende leden?!?
iets dikkere motorolie zou het probleem kunnen verhelpen iemand ervaring hiermee???
Ik heb het nog niet getest maar ga dit volgende week wel doen ik heb nu geloof ik 5w30 en ga over na 5w40.
Ben benieuwd of dit werkt als iemand hier ervaring mee heeft laat het dan aub even weten.
Volgende week dus meer nieuws
Der hoort ook geen 5w30 in.
Er moet ook 5w40 in.
Dikker zou ik niet gaan, want hij versteld op oliedruk, als die te dik word, of de olie te oud, krijg die al snel kuren omdat dan de versteller niet kan verstellen.
Ik heb daar tevens ook last van. Mijn vorige megane was een 1.6 16 V 5 Deurs berline (hatchback) en die ratelde ook met starten. dat niet alleen. moest hem zelfs 2x starten soms. ik heb een video opname kunnen maken
is dat het probleem die jij ook erkent?
Hoi Dannyfm
bedankt voor je reactie en het filmpje helaas kan ik het niet goed horen.
het is wellicht een geluid dat je zelf herkent in je filmpje maar ik herken het niet.
ik zal proberen zelf een filmpje te maken es kijken of ik het geluid er dan wel op kan krijgen maar het is een vreemd geluid.
Groet soork
Thans voor je feedback Soork
Dit is dat bij mijn vorige Megane. dat is ook een 1.6 16V. ik heb nu een 2.0 en die hebt dat nog nooit gehad. mijn collega heeft ook een 1.6 en die moest ik ook 2x starten soms en 9 / 10 keer flinke ratel geluid bij koude start. ik heb even weten te regelen dat ik in een weekend even de auto mag lenen zodat ik dat geluid even kan vast leggen DMV een Video. ik geef haar die wekend even mijn Megane. ken ze even in een 2 Liter rijden!.
ze zeiden dat het aan de sensor lag die achter de Distributie Poelie lag van de nokkenas en de ander zegt dat het de nokkenas versteller is. hij gaf ook tijden lang "Inspuiting Controleren" aan en heb toen de CLIP er aan gehangen en kwam een storing van de Nokkenas Sensor af en die heb ik vervangen en toen was de melding weg. ik moet het echt even zeker weten voordat ik voor 259€ een andere Poelie bestel + een hele distributie kit.
Het zijn 2 verschillende dingen en die kan je op de clip gewoon zien. Dus gokken hoef je niet.
Citaat van: mark29 op 8 mei 2015, 07:18:22
Der hoort ook geen 5w30 in.
Er moet ook 5w40 in.
Dikker zou ik niet gaan, want hij versteld op oliedruk, als die te dik word, of de olie te oud, krijg die al snel kuren omdat dan de versteller niet kan verstellen.
Geen 5W30? Bij mijn laatste olieverversing heb ik dit er in gekregen, en hoorde ik dat Renault dit tegenwoordig voorschrijft voor dit type.
Hoorde je van wie? Een dealer of een universeel die gegevens van internet haalt? Dat vraag ik mij wel af.
Bij ons gaat de 5w30 in de diesel met roetfilter, en olie voor de benzine motoren uit de bulk dat is 5w40.
Zal als ik het niet vergeet vandaag eens op het vat kijken wat erop staat.
5W30 staat zelfs in het instructieboekje, als mogelijkheid naast 5W40. In het boekje staat: Benzine-en LPG-motoren, alle types behalve 2.0T Renault Sport. Heb deze informatie van een Bosch Car Service-garage. Maar heb dit ook een keer bij Kwikfit gehoord.
Bij mij is er een tijdje terug 5W40 ingegaan (benzine 1.4 16V).
Ik gooi ook altijd 5w40 op renault benzine motoren.
Of het moet anders zijn voorgeschreven. ;) maar dat ben ik nog niet tegen gekomen.
Gewoon eerst je motorolie verversen , kan ook al helpen.Dan zou ik gaan voor de klep die links boven op de cilinderkop zit en de oliekanalen vrij geven of niet.
En ja, als dat niet helpt zit er niks anders op dan de versteller vervangen.Maar je weet dan wel zeker dat de basis goed is.
Geluk ermee.
Ben
Gooi er wel een goeie olie in.Ik gebruik zelf vol syntetisch,maar eigenlijk alleen omdat ik om de 2 jaar olie ververs (laat doen, dat gesmeer thuis...)en omdat ik / wij geen kilometers maken.Een goede olie van een goed merk is ook goed, en de juiste dikte dan he?5W40 dus.vergeet je filter niet.KOst wat, maar dan heb je ook wat.
groetsels,
Ben
Ik heb gisteren op het bulk reservoir gekeken, het was inderdaad 5w40.
Mag aannemen dat we als dealer toch wel de goede viscositeit verkopen niet?
Hoi mark29,
En weet je dan toevallig ook het merk van de olie?
Bedankt voor de reactie
Groet soork
het merk is elf.
maarre andere merken zoals valvoline mpm enz zijn ook goed hoor.
het zijn geen motoren die 9000 toeren knallen he. als het maar op tijd ververst word. zolang het maar gerenomeerde merken zijn en niet die brol van de action ofzo.
vaak hebben automaterialenzaken nog goede olie in de aanbieding.
Action verkoopt ook Shell Helix Ultra 5W40 (http://www.shell.nl/nld/products-services/on-the-road/consumer-lubricants-tpkg/cars/helix-range/helix-fully-synthetic/ultra-5w40.html) maarja dat zijn liter flesjes.
(http://i.imgur.com/EP9hmOi.jpg?1)
Grappig, zelfs fatsoenlijke olie nu.
Maar als je met een aanbieding koopt bij een automaterialenzaak heb je ooit een kan van 5 liter voor 25 euro ongeveer. Moet je wel net een aanbieding treffen natuurlijk.