hallo ik ben hendry,
en me vader was net weg met zn renault megane scenic,
en het volgende gebeurde de auto slaat compleet op hol,
het begon als volg me pa stap zn auto in, parkeerd uit,
rijd weg en bij het stop licht spring die ineen na de 6500 toeren in zn begrenser,
zonder het gaspendaal aan te tikken !,
daarna op n 70 km weg trek de auto ineens uit zich zelf weg zonder gas te geven, zn begrenser in eens was het hele gedoe weg,
naar huis gereden net gestart niks aan de hand,
toevallig hebben we woensdag zelf de motor storing uit gelezen deze storing zat in zn catilizator nou pc gerest en niks aan de hand dikke 250 km daarna mee gereden toen de auto werd overgenomen door iets wat benzienen in de motor propt waardoor die zn begrenser in sloeg, we hebben eerde een scenic gehad die ging niet verder dan 2500 toeren uit zich zelf en onder t rijden was de niks aan de hand maar deze slaat echt alles, bij de vorige scenic was het zn stappen motor
wat moeten we doen ?
ik vertrouw dit kreng echt voor geen meter !!!!!
mvg hendry
Ja klinkt spannend allemaal.
Heb ook een paar keer meegemaakt dat een auto op hol slaat. Maak je nog eens iets mee op een dag.
Gaat ie ophol, heeft vaak motor uitdraaien geen nut, zet hem in versnelling en laat hem afslaan.
Maarre waar hebben we het over?
Wat is het voor een scenic, welke motor ligt erin?
Wat is er verder gedaan? Stel het is een turbo motor, en de oliepeil staat te hoog, kan die op olie gaan lopen.
Kan ook zijn dat de gasklep problemen geeft en open blijft staan. Enz enz, kom eens met meer informatie, dat maakt het makkelijker.
kan iemand infomatie geven?
want dit moet verholpen worden,
morgen gaan we naar duitsland vandaar !
het gaat om een scenic 1.6 16v met 100 pony's :P paarden heeft die niet meer :P
olie is ook normaal op pijl
de scenic komt ui 2001
Ok scenic 2001 k4m motor, turbo loos dus.
Staat ie overigens in verkeerde sectie.
Valt dan onder megane 1.
Olie ook net gepijld, of ga je er van uit dat die goed staat?
Die gasklep is die nog met kabel, of al elektronisch, weet zo niet uit mijn hoofd wanneer deze overgang was.
Voor op inlaatspruitstuk zit een temperatuur sensor, hangt deze niet los? Of de vacuum slaan naar gasklep, of die naar rembekrachtiger?
Een vacuumslang die los ligt, kan er voor zorgen dat de motor te veel lucht aanzuigt, waardoor de motor toerental omhoog schiet.
net de warme motor gepeild en staat netjes op vol dusja goed en koud zou die de iets onder zitten,
kan ik niet zien, ik voelde aan het pendaal en voelde volgens mij n kabel maar of t elktrice is weet ik niet
mvg
Achterop de motor zit de gasklep, zit hier een stekker op of een kabel? Pedaal indrukken heeft weinig nut.
Als je geen idee hebt waar we het over hebben is het misschien verstandig om iemand erbij te halen of naar een garage te gaan.
Want heel veilig is het niet, als die motor op hol slaat.
ik weet waar je het over hbe, maar bij een scenic is de lastig bij te komen,
mvg
Nee joh, is met 1 oogopslag te zien, of deze kabelbediend is of elektronisch.
oke zou hem zo ff laten kijken
https://www.youtube.com/watch?v=98pEnxWPVhc
Linkje naar youtube. Dit is kabelbediend, zie je die dikke zwarte kabel over het inlaatspruitstuk lopen? Dat is de gaskabel.
http://imageshack.us/a/img267/4944/tapamotorkangoo.jpg
Dit is elektronisch
Als ie kabelbediend is, zal hij ergens valse lucht trekken.
Dan verdenk ik persoonlijk niet de gasklep.
Maar valse lucht.
Is ie elektronisch, ja kan er iets in de gasklep zijn, verkeerd signaal, door oxidatie ofzo.
Maar ik denk toch echt dat er een lekkage is.
Maar blijven gokken van achter een computer blijft lastig.
Gok (ook) op een gerafelde/hangende gaskabel. Een losse mat lijkt me te simpel :-)
Maar wie is er nou niet lid van de ANWB om die even op een snelwegP-plaats te laten checken ?
Ik zou er geen meter meer mee rijden ,voordat de oorzaak bekend is.
wij hebben de elektronische
Citaat van: megcab2000 (Willem) op 21 maart 2015, 17:28:50
Gok (ook) op een gerafelde/hangende gaskabel. Een losse mat lijkt me te simpel :-)
Maar wie is er nou niet lid van de ANWB om die even op een snelwegP-plaats te laten checken ?
Ik zou er geen meter meer mee rijden ,voordat de oorzaak bekend is.
Nou ik dus bijvoorbeeld, anwb komt steeds slechter uit storingen, en na een hele hondse brhsndeling van de klantenservice na 24 jaar mooi opgezegd....
Voot ts, zou hem eens goed laten uitlezen bij een (goede) dealer
Bij uitlezen kun je waardes opvragen. Door juist uit te lezen kun je waardes aan werking koppelen. Dit gebeurd meestal niet maar wordt er enkel gekeken naar storingen. Die worden niet altijd juist door de computer opgepakt omdat het onderdeel binnen een bepaalde waarde zit. Omdat de werking dan correct is zonder fouten.
Maar goed, electronische gasklep. Als de wagen het altijd heeft is er zeker een vacuümlek. Dit is dus niet het geval ??
Voetmat klemt op of bij het gaspedaal, kabelbreuk boven gaspedaal of is er onlangs nog aan de wagen gewerkt (onderhoud oid) ?
Als de wagen draait (stationair) spuit je (licht vernevelen) met remmen reiniger op de vacuümleidingen en algemeen het inlaatdeel (spruitstuk, rondom gasklep, leiding naar de rembekrachtiger) maar niet in de buurt van de luchtfilter. Gaat de wagen dan anders lopen is het een vacuümlek. Vacuumlek verhoogd stationair allicht maar stopt uiteindelijk bij een bepaald rpm. Dit is omdat de wagen (ecu) de waarde van de gasklepopening en andere waardes niet logisch vindt en zal dan noodloop inschieten.
Is het niet dat de wagen anders gaat draaien moet je toch echt een diagnose gaan stellen met het uitlezen van waardes, werking en stap voor stap controleren.
Ik denk toch echt aan de TPS (gaspedaalsensor) of gasklephuis
Berichten die niet tot een oplossing van dit probleem leiden naar klets maar raak verplaatst... :police: