Beste lezers,
We hebben een klein maar storend probleem, het afslaan van de motor bij een relatief koude start.
Met wat hulp van bestaande topics heb ik het gaskleppenhuis gereinigd en weer gemonteerd. Dit heeft zeker het stationaire toerental opgekalefaterd, in plaats van een magere 500 toeren draait die nu keurig rond de 900 toeren. Het rare blijft wel dat hij nu weliswaar keurig rond loopt maar spontaan alsnog uitvalt. Er komen geen bijzondere bijgeluiden uit het blok.
Het betreft een 2004 1.6 benzine versie.
Heeft iemand een idee?
Bedankt! !-!
Hoor je een ratelend geluid? Ik vermoed namelijk dat je auto de eerste symptomen van een defecte nokkenasversteller vertoont, aangezien je gasklephuis al schoon is.
Hoeft niet altijd geluid te zijn.
Dit kan de nokkenasverstellerpoelie zijn.
Maar ik zou hem eerst even laten uitlezen bij de dealer, kan namelijk ook alleen de nokkenassensor zijn.
Ja idd afslaan wil nogal eens de nokkenassensor zijn bj dat type.
Vaak is dan advies die te vervangen en ff de inspuiting opnieuw te herprogrammeren met nieuwere software.
Eerst uitlezen met clip, dan kan je verder kijken, gokken schiet ook niet op.
Als het je nokkenasversteller is die verrot is dan heb ik hier een linkje naar een voordelige nieuwe nokkenasversteller op eBay ;)
Deze heb ik zelf ook besteld, bij de dealer kost hij volgens mij meer dan 200 euro.
http://www.ebay.nl/itm/KO-O-ZMIENNYCH-FAZ-ROZRZ-DU-RENAULT-LAGUNA-MEGANE-1-6-16V-ORYGINA-7701478505-/121493697739?pt=LH_DefaultDomain_212&hash=item1c4996b4cb
Bedankt voor de reacties.
Vanochtend dan toch een vervelend bijgeluid mogen horen bij het starten.
Vanuit de bestuurders positie gezien links voor een ratelend geluid. Wat op mij vreemd overkomt want daar zit niet de distributie?
Ik meen dan 2 jaar geleden de sensor vervangen is.
Join the club zou ik zeggen, ik heb het ook, maar hoe het zit met de locatie van het geluid, geen idee.
In de tussentijd heb je hier leuk leesvoer van wat Britten met het zelfde probleem (en oplossing!)
http://www.renaultforums.co.uk/showthread.php?t=226601
Edit: hier heb je het hele zooitje bij elkaar, waterpomp, distributieriem, spanners, nokkenasversteller etc ;)
http://www.ebay.nl/itm/DEPHASER-PULLEY-TIMING-CAM-BELT-KIT-WATER-PUMP-RENAULT-1-6-16V-MEGANE-LAGUNA-/151226781324?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2335d18e8c
Bedankt voor de link! Mocht het inderdaad de poelie zijn dan hebben we tenminste een set tegen een goede prijs te pakken
Ge er bij een ratelend geluid maar vanuit dat je nokkenasversteller overleden is.
Je zou de auto kunnen starten en gewoon stationair laten lopen. Hij zou dan binnen een paar minuten afslaan. Dan is je nokkenassensor of versteller sowieso defect.
Dus geen gas geven!
Uit laten lezen bij de dealer geeft ook al vaak een uitslag.
Ik neem aan dat jij ook dit geluid hebt bij het starten? Ik heb het af en toe, lang niet altijd. Maar nu ik er nieuwe olie in heb gegoten heb ik het wel vaker :(
Zo ziet een defecte nokkenasversteller er van binnen uit trouwens.
En zo vervang je hem (ziet er overigens makkelijk uit dan het volgens mij in werkelijkheid is. Ten eerste lees ik veel dat het ook verstandig is de riem mee te vervangen.)
Hier uitleg over hoe variabele kleppentiming werkt. (Met een Nissan blok)
Ik ben van plan hem zelf te vervangen. Alleen weet ik nog niet wanneer.
Succes dan maar Felix. _o_
Ik zou het niet aandurven i.v.m. distributieriem enzo.
Dank je Tedo!
Ik doe het waarschijnlijk met een bevriende monteur. Ik heb in ieder geval al het nodige gereedschap, vandaag werd dit setje bij mij langs gebracht :)
(https://drive.google.com/uc?id=0B2rSkqxJdYX1dFN3QkRZWmV2Tlk)
(Trouwens sorry OceanBlue dat ik je topic een soort van kaap o-))
No problem! Alleen maar interessant om meer informatie te zien en te lezen.
Ik vermoed zelf dat de ratel (tot nu toe 2 keer gehoort) eerder uit de start motor komt dan het blok zelf, ik denk dat de krans dan iets blijft hangen. Voor de rest is er geen ratel te ontdekken.
Tot nu toe helaas nog geen tijd gehad om naar de dealer te gaan en ECU uit te lezen, ik lees ook dat de BDP sensor nog wel regelmatig wil stuk (bij mij is die 2 jaar geleden vervangen).
En dan zijn er nog de leuke klusjes als de ruitenwisser pomp vervangen (defect) and 1 speaker maar dat komt door het te enthousiast luisteren van muziek ;)
Je zal niet de eerste zijn die de startmotor vervangt terwijl de nokkenaspoelie defect is.
Geen probleem, is goed voor de onderdelen verkoop!
Beter als de auto ijskoud is, dan ratelt hij meestal, iemand de auto laten starten, en jij met oor boven de distributie hangen, dan hoor je zo waar het vandaan komt.
Heb je het geluid vaker gehoord, dan onderscheid je het geluid vaak wel hoor.
Ik zou zeggen; zoek niet verder en luister naar Mark. Ik spreek uit ervaring.
Hahaha, ik ben geen jomanda uit tiel hoor.
Maar die dingen gaan zoveel kapot, elke megane 2 met 1600 moet er een keer aan geloven hoor.
Maar tijdig olie verversen doet ook veel goeds hoor.
Die dingen zijn erg gevoelig voor iets dikkere olie door ouderdom.
Die koffer is wel handig zie ik, maar zit ook wel teveel gereedschap in hoor.
Maar wat ik mis is het speciaal gereedschap om die nokkenasdoppen er in te zetten.
Wat je nodig hebt voor de 1.6 is de blokkeerpen met schroefdraad voor de krukas.
Beugel om de nokkenassen te blokkeren.
De afdichtdop en moer van de nokkenasversteller haal ik los terwijl de distributieriem er nog opzit, scheelt namelijk behoorlijk torderen van de nokkenas.
Zodra deze gelost zijn, dan pas haal ik altijd de d-riem los.
Met timen van die versteller kan je die beugel gebruiken, die je vastzet en 2 pennetjes hiervan vallen in de versteller, waardoor die op tijd staat.
Lastig uit te leggen, in de praktijk niet zo spannend.
Jesses, toch wel anstig dat alle MegII's met een 1600 Liter motor hier mee te maken krijgt.
Bij mij zijn de riemen en waterpomp in mrt dit jaar vervangen. Hierna heb ik twee maal een geratel gehoort bij het starten. Gelukkig al een hele lange tijd niet meer. Ik heb nog geen 100.000 op de teller.
Mark, gereedschap om de nokkenasdoppen vast te zetten? Druk je er die niet gewoon met de hand in dan?
Dat er een hoop gereedschap bij zit wat ik niet nodig heb vermoedde ik al. Maar ach, de set was relatief goedkoop en beter te veel dan te weinig zeg ik dan :P
Afgelopen dagen geen ratel meer gehad, wel een moeizame start vanmorgen.
Die plunjer (of elektroventiel/klep whatever) die de olietoevoer naar de nokkenasversteller regelt mag ook wat kosten zeg 8)7 Ik hoop dat die voorlopig heel blijft.
Citaat van: Ambassador op 17 december 2014, 00:16:52
Jesses, toch wel anstig dat alle MegII's met een 1600 Liter motor hier mee te maken krijgt.
Bij mij zijn de riemen en waterpomp in mrt dit jaar vervangen. Hierna heb ik twee maal een geratel gehoort bij het starten. Gelukkig al een hele lange tijd niet meer. Ik heb nog geen 100.000 op de teller.
Je zou haast zeggen; vervang die nokkenasversteller gelijk mee bij een distributiewissel (net als de waterpomp). Die van mij had met 85.000 al drie distributieriem-wissels achter de rug, waarvan een met nokkenasversteller en nokkenaspositiesensor.
Ja niet gelijk vervangen is kosten kwestie denk ik, en veel mensen geloven er niet in.
Waterpomp preventief snappen veel mensen nog maar die versteller niet.
Voor die nokkenasdoppen heb we gereedschap om te plaatsen.
Ja is een soort kom waar je ze in zet. Met ene grote cilinder erachter daar klop je op met een hamer, zo kan je mooi die dop er recht inslaan op de juiste diepte.
Maar beunstyle met een dop kan het ook hoor.
Hier nog een setje voor de liefhebbers.
http://link.marktplaats.nl/m880909146
Mmm, ik ga denk ik voor beunstyle. Er ligt hier nog wat exotisch vliegtuigonderhoud gereedschap, daar moet het wel mee lukken :q
Zo net ff'kens de boordcomputer uitgelezen. De nokkenasversteller, in het bijzonder de electroklep, werkt niet goed en zou vervangen moeten worden. Verder stond er nog een storing in voor de BDP sensor.
De tweede vind ik bijzonder omdat die twee jaar geleden vervangen is. Monteur gaf al aan dat de electroklep de oorzaak van uitval is
dus vind ik het wat loos om die sensor wederom te vervangen.
Vervangen bij de dealer is € 182,-. Iemand een idee of dit een fatsoenlijk bedrag is of juist zeg "neeeee joh dat kan je makkelijk zelf voor veel minder" :)
182 euro voor een bdp sensor. 8)7 8)7 8)7 is natuurlijk wel met monteren, maar dan als nog een bak geld.
Dit kun je makkelijk zelf doen, en die sensor kost bij een onderdelen zaak iets van 35 euro. (zal bij de dealer rond de 75 euro of daar in de buurt zijn)
Scuzie, niet helemaal duidelijk gepost. Electroklep is 182 en de bdp was 155,-. Die laatste is in ieder geval rijkelijk veel... de eerste storing kom ik weinig info over tegen.
Ex btw ook nog zie ik nu net