Goedemorgen heren (en dames),
Ik ben op dit moment autoloos en zou graag een tweedehands Renault Megane Grand Tour wil aanschaffen. Ben zelf absoluut geen ervaren auto inkoper, dus alle tips en suggesties zijn welkom. Op dit moment is het budget 4000-5500 euro en zoek ik naar Megané GT > 2006, kmstand < 180000 (is flexibel, daar ik 3-4 jaar met de megane zou willen rijden en op dit moment slechts 15.000 km per jaar rijdt), 2.0 16v
Ben er nog niet over uit of ik via een dealer of een particulier moet/wil kopen, maar ben wel bezig een route uit te stippelen door Nederland (N-holland, Utrecht en Z-holland) om de auto's te kunnen bekijken. Heb er nu pas 2 op mijn lijst.
Nu begreep ik dat 2006 juist het jaar is waar de megane GT een facelift heeft gehad, waaraan kan ik dat zien? (liefst met afbeeldingen)
Verder zoek ik het forum en internet door naar alle tips en waar je op moet letten (dit draadje is top: http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=13604.0).
Hebben jullie nog tips, suggesties of goede auto-dealers?
Groet,
Welke heb je op je lijst staan dan?
Je zou bijvoorbeeld naar deze kunnen kijken
http://link.marktplaats.nl/m785522991
Veschil tussen Ph1 en Ph2 is vooral het front. De grille zit bij de Ph1 horizontaal terwijl die bij de Ph2 meer in een V vorm zit. De achterlichten zijn ook veranderd.
Eventueel is de mijne ook te koop, wel een ph1 met wat meer kilometers en maar een 1,4tje, maar wel dik binnen je budget en lekker goedkoop op gas...
@Roadkill, bedankt voor je reactie maar ga voorlopig echt op zoek naar een ph2 (vandaar dat ik deze laat zitten http://link.marktplaats.nl/m790185612).
Dit is dus een ph1 grill
(http://fotos.marktplaats.com/kopen/8/bd/UCXIPvkuh16PN5101+UUxg==.jpg)
en dit een ph2
(http://fotos.marktplaats.com/kopen/0/2d/KZKnzZwDAzhANXNI8K75Zg==.jpg)
@felix, die staat inderdaad op mijn lijst om te bellen ivm distributieriem en rijklaar kosten.
op mijn lijstje o.a.
http://www.vaartland.nl/occasions/57457-renault-megane-grandtour-1-6-business-ecc-trekhaak.html
http://link.marktplaats.nl/m793015442
Die blauwe is wel een heeeeeeeeeel kale uitvoering......... (heb daar nog wel een sleepring voor liggen ;) )
@roadkill, ze zijn beide blauw, toch? over welke heb je het?
Eigenlijk niet echt bij stil gestaan.
Michiel bedoelt deze http://link.marktplaats.nl/m793015442
Inderdaad, die blauwe is wel erg kaal. Soms vind je zelfs voor weinig modellen waar bijna alles op zit (Leren bekleding, stoelverwarming, navigatie, panoramadak, leuke velgen, xenon, dikke motor, etc) maar dan moet je wel mazzel hebben en/of je budget bijstellen of een wat ouder model kopen.
heren ik heb nu mijn oog laten vallen op
http://www.car-business.nl/renault/renault/megane/renault_megane_grand_tour_1_6_16v_expression_ecc-1090309.html
deze is niet "kaal" megane 2 expression en comfort. Alleen als ik het kenteken bij de RDW nacheck (https://ovi.rdw.nl/ 85-TD-DS) zie ik "openstaande terugroepactie", wat moet ik me hier van aantrekken en wie kan me meer informatie geven?
Ben van plan a.s. maandag een proefrit te maken. Alle extra tips en suggesties zijn van harte welkom.
Fijne zondag
Die terugroepactie is van toepassing voor het kunsstof deel bovenop de achterklep. Die wil nog wel eens los raken.
De verschillen in uitvoeringen zit hem vaak in de stoffering. Zilveren dakrails. Zilveren versiersels in de grille. Lichtmetalen velgen. Navigatie. Climate Control. Zilveren strip boven de kentekenplaat. Spoiler. Xenon. "Donkere" koplampen. Panoramadak. Stoelverwarming. Zonnebrilvakje. Mistlampen voor. Een opbergvak in het midden van de achterbank. Ophangpunten voor een scheidingsnet. Stootstripts in carosseriekleur. Parkeersensoren. Inklapbare spiegels. Elektrisch verstelbare en verwarmde spiegels (Volgens mij zijn de handmatige überhaupt niet leverbaar geweest in NL) CD Wisselaar. Meer weet ik even niet :q.
Dit is dus in principe mogelijk op een Megane. Dus in dat opzicht is bovenstaande Megane ook aan de kale kant, maar het is maar net hoeveel waarde je daar aan hecht.
Mag ik vragen wat de vraagprijs is voor die Megane?
hallo felix,
tx voor je snelle reactie. Ik dacht dat de rode megane iets minder kaal zou zijn ivm
E.C.C
Elektrische ramen achter
Elektrische ramen voor
Gordijn/hoofd airbags achter
Gordijn/hoofd airbags voor
Hoofdsteunen achter
Middenarmsteun
Middenarmsteun voor
Mistlampen
en daarom dacht ik dat dit een comfort (http://nl.wikipedia.org/wiki/Renault_M%C3%A9gane#Uitvoeringen) zou zijn.
Vraagprijs is 3750,
Bijna alles wat je noemt is standaard op alle Megane's behalve de ECC en de electrische ramen achter.
Op wiki staat voor de phase 1 wel exact wat alle verschillen zijn per uitvoering, helaas voor de phase 2 niet...
In je openingspost noem je een 2.0 16V, maar alle links zijn verder 1.6 16V's ?
@tedo idd maar het vinden (marktplaats) van een 2.0 voor <5500 euro valt erg tegen.
@jeroen oh dat wist ik niet
Een phase 1 moet wel lukken denk ik Y
Precies, misschien deze (http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/renault/m784094250-renault-megane-grand-tour-2-0-16v-dynamique-luxe-airco-6versn-tr.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr)?? (eerste wat ik tegen kwam op marktplaats)
Dan heb je een 2.0 op LPG met xenon Ph1 koplampen, erg fraai naar mijn mening :q
bedankt felix, is idd een leuke. Alleen wil ik het houden op een phase 2 (en benzine) omdat ik verhalen hoor en lees over o.a. de elektronische problemen van phase 1
Maar met wieldoppen? 8)7 Winterbanden zeker. Naja, een set velgen is snel gekocht.
En wat betreft problemen met phase 1: die nu nog rijden zijn wel oké. Niet (veel) minder dan een phase 2, die ook kwaaltjes kan hebben. Zeker de 1.6 16V.
Sterker nog: ik denk dat je met een phase 1 2.0 16V beter af bent dan met een phase 2 1.6 16V.
En het bedrijf waar de blauwe 2.0 op LPG met Xenon staat zou ik met een hele grote boog omheen lopen. (tip: Google!)
Mmm, mja dit was dan misschien niet zo'n goed voorbeeld. Ik vond de wieldoppen ook al vreemd ja.
Maargoed, er zijn nog genoeg andere auto's te koop :q
Misschien is dit (http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/renault/m789476639-renault-megane-grand-tour-2-0-16v-dynamique-luxe-nieuwe-apk.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr) een alternatief (geen idee of deze verkoper wel te vertrouwens is)
Nog eentje (http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/renault/m793858096-renault-megane-break-1-6-expression-airco-lmv-cruise-1e-eig.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr)
Deze ziet er ook interessant uit. Is bij een particulier.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=247962251&asrc=st
Citaat van: bijnamegane op 30 maart 2014, 23:30:14
bedankt felix, is idd een leuke. Alleen wil ik het houden op een phase 2 (en benzine) omdat ik verhalen hoor en lees over o.a. de elektronische problemen van phase 1
Als LPG rijder kan ik je aanraden om voor een LPG auto te gaan, je betaalt een 10-je meer mrb per maand maar bij elke volle tank scheelt het je een eurootje of 50. Verder zijn Renaults naar mijn idee op LPG niet ondetrouwbaarder dan de benzine versies (ik heb nu een 243K op de teller staan en motorisch gewoon goed. Ik raad je wel een 2,0 liter aan btw,meer kracht,betrouwbaarder dan een 1,6 en met de 6 bak een stuk comfortabeler dan de 5 bak in mijn 1,4tje (en moet bijna net zo zuinig kunnen zijn scheelt bij de 120k/u toch bijna 1000tpm die 6e versnelling)
Dat laatste over het verbruik kan je vergeten. De 6 werkt als overdrive, maar een 2.0 rijdt gemiddeld toch echt 1:10 waar een 1.6 1:13 doet. Op benzine dan. Van een 1.4 weet ik het niet op benzine.
En die 1000 toeren minder; ik zal het eens testen. Je kan wel enorm lui schakelen met een 2.0.
Is een 2.0 motor ook op de snelweg minder zuinig als een 1.6?
Op lange stukken is het beter natuurlijk. Maar ja: je hebt niet overal snelweg, en je staat ook nog wel eens in de file (optrekken en remmen). Het gaat om het gemiddelde.
Maar met die 2 liter, ben je geneigd vlotter te acceleren, omdat zo makkelijk gaat.
Je ziet ze niet veel, maar de 1800 16v is ook een erg fijne motor. Heeft net die power wat de 1600 mist, maar niet het lompe van de 2 liter.
In de Scenic I ph. 2 nog wel regelmatig. Mijn pa heeft dat blok in een Megane I HB. Rijdt goed!
Maar toen de Megane 2 kwam viel het doek voor dat blok in de Megane serie.
Kan met de 1,4 op zich ook vreselijk schakellui rijden hoor, rij ook erg vaak al met 50 in zijn 5,maar ik heb het dan ook niet zo op toeren maken,had van mij echt een minimaal een 6 bak achter gemogen (7 of 8 versnellingen was nog mooier geweest) Wat de 1,4 op benzine verbruikt zal niet veel minder zijn dan op gas dus denk zo'n 1 op 13-14.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat ik de 2 liter toch echt wel zuiniger kan laten rijden dan 1: 10 hoor dat zijn waardes voor een Laguna 2ltr turbo Aut4 met redelijk doorrijden(als ik de verhalen zo beetje lees op het laguna forum.)
Ik heb 'm nu 6 jaar, met allerlei verschillende afstanden (woon-werk, maar ook drie keer 1200+ km naar Zuid-Frankrijk), maar 9,6l/100 km is toch wel het gemiddelde. En ja; ik hou wel van doorrijden. ;)
Natuurlijk kan het zuiniger; als je rijdt zoals mijn pa (die met die 1.8 16V 1:15 tot 1:16 haalt).
Maar die heeft alle tijd van de wereld :D
Even een kleine update ik heb vorige week toch de "rode" 1.6 16v gekocht . De afgelopen dagen slechts 150km mee gereden en het enige wat me tot dusverre opvalt is het dat het aantal toeren hoog is t.o.v snelheid ~3100 rpm : 110km.
Oh en ik heb meteen een winkelhaak (scheur) gemaakt in het stofdeel net boven de passagier gordel ;(. Iemand een idee hoe ik dit het best kan repareren?
Wil jullie allemaal bedanken voor de tips en suggesties, ook al heb ik niet echt naar jullie geluisterd. Hoop alleen op het forum te komen met positief gerelateerd megane berichten :)
Dan moet je eens 120 gaan rijden.... (al vind ik 3100tpm bij 110km/u nog niet eens zo veel)
Van 5 naar 6 scheelt 200 à 300 toeren met een zesbak, afhankelijk van de snelheid.
Huh ik dacht dat een 2 liter op 2900tpm zit bij 120km/u? (in 6) en mijn 1,4 doet 3700-3800tpm bij dezelfde snelheid
Denk dat de bakverhoudingen dus al helemaal anders zijn van een 6bak
Dat zou wel kunnen, maar doorschakelen van 5 naar 6 scheelt dus 2 à 300 toeren (dus van 3300 in 5 naar 3000 in 6), geen 1000.
mijn 1.6 rijd 3500 tpm bij de 120 ;) ik ben nu over de 600km met 1 tank en het lampje brand nog steeds niet :P dus mijn 1.6 doet goed zijn best !-!
Mijn 1.6 rijdt 1:13 ongeveer, dus met 60 liter in de tank zou je theoretisch 750-800 km moeten kunnen halen. De boordcomputer geeft dat met een volle tank ook aan. Maar of dat in de praktijk ook zo is...?
als ik zo zou blijven rijden dan zou ik volgens de boordcomputer ongeveer 699 km kunnen rijden. ik ga straks weer ff tanken (ik moet vanavond naar Amsterdam)
Ik ben erg tevreden met het rij gedrag van de meg 2, met de meg 1 heb ik 1 keer 725 km gereden
Ik heb net weer 700 km gereden op mijn 60 liter gas....
Boordcomputer zegt over 9000 km nu 7.8L/100KM maar in werkelijkheid is het net ietsje meer verbruik, 1 op 12,5
Ik rijd altijd redelijk rustig met de (gechipte) 2.0t op 98 ultimate. Bij 120 maak ik zo'n 2700 toeren in 6.
Dan rij je zeker rustig, want dat is het verbruikscijfer van een 1.6 16V. !-!