Renault Mégane Club

Mégane 2 Technisch 2002-2009 => [Mégane 2] Motorisch => Topic gestart door: J to the H (Jeroen) op 29 juni 2013, 09:55:28

Titel: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 29 juni 2013, 09:55:28
Hallo Mede forummers,

Ik twijfel erg of ik een lpg-installatie zal laten inbouwen in mijn megane.
even een paar feitjes op een rijtje:

motor: 1.6 16 v, k4m.
Bouwjaar: april 2004
Huidige km-stand: 175.000
Km's per jaar: 25.000.
Blij mee: ja, nog steeds.
Hoe lang er nog in rijden: 3 tot 4 jaar.

Puur en alleen kijkend naar de brandstof en belastingkosten scheelt het me bij 20.000 per jaar, €1050,-
Dus zou ik de installatie er in 2 jaar uit kunnen hebben.

Natuurlijk zullen de onderhoudskosten iets stijgen.
Maar dan nog zal het uit moeten kunnen lijkt me.

Wat denken jullie hiervan?

Greetz.
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: hansenn op 29 juni 2013, 10:03:52
gezien de huidige waarde van de auto zou ik het niet doen. Dan beter de auto inruilen tegen een lpg-versie. Ben je goedkoper uit.
Maar je weet natuurlijk niet wat je terugkrijgt. ;)

Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 29 juni 2013, 12:40:47
Inderdaad, daar heb ik ook aan zitten denken. maar ik weet nu precies wat ik aan deze auto heb.

En niet geheel onbelangrijk.. al die tijd die ik heb gestoken in de led verlichting haha.

Zou ik de Megane door kunnen rijden tot 3 ton? Kom ze weinig tegen met de km stand namelijk..
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: hansenn op 29 juni 2013, 12:58:59
motorisch wel denk ik. Ook op lpg. Maar of alles wat erom heen zit ook 3 ton meegaat?
250.000km schijnt de magische grens te zijn. Vandaar is de kans op een dure reparatie behoorlijk groot. Daarom worden ze denk ik ook weggedaan bij rond die km-stand
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: vincent op 29 juni 2013, 15:05:27
wat erom heen zit zal het best wel uithouden en een v bak is ook te doen met vervangen je kent de auto en je hebt een nieuwe instalaty koop je een gebruikte met lpg is het idd afwachten
ook wat lpg instalatie betreft  miss is het goedkoper om een ander te kopen
maar je weet nu wat je hebt en de lpg ibouwer zal garanty op je instalatie geven dus ook geen omkijken naar 
zo zie ik het
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: Jacques op 29 juni 2013, 15:43:20
Van wat ik gezien heb, is het alleen maar elende met LPG in een megane. Iedere keer wat en altijd een specialist nodig. De LPG specialist wijst naar Renault  en de Renault dealer wijst naar het LPG bedrijf.  In het geval van een backfire is meteen je inlaatspruitstuk naar de haaien.
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 29 juni 2013, 15:45:45
Vreemd, dat had ik nog nooit gehoord.
Zie zoveel Megane's op lpg rijden. dacht dat t een gouden huwelijk was.
Er zullen ook wel wat probleemgevallen tussenzitten natuurlijk.
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: Fubar (Marcel) op 29 juni 2013, 16:17:32
Citaat van: Jacques op 29 juni 2013, 15:43:20
Van wat ik gezien heb, is het alleen maar elende met LPG in een megane. Iedere keer wat en altijd een specialist nodig. De LPG specialist wijst naar Renault  en de Renault dealer wijst naar het LPG bedrijf.  In het geval van een backfire is meteen je inlaatspruitstuk naar de haaien.

Qua ellende valt het met de 16V motoren alleszins mee / nooit backfire meer i.t.t. de 'oude' 8V motoren. Heb menig luchtslang horen 'knallen'. Maar ook 16V op LPG gaan natuurlijk geen eeuwigheid mee. Inderdaad, zo rond de 250 dkm dienen i.i.g. preventief hardere klepzetels worden gemonteerd door een revisiebedrijf. Dan kan de motor weer een tonnetje of wat mee en de kosten heb je er zo weer uit Y !-!
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: BadEend op 29 juni 2013, 17:21:23
De K4M motor kan makkelijk 300 dkm of meer met de originele kleppen rijden op LPG. (heb er zelf ook een met die km stand)
Deze motor is zeer geschikt om op LPG te rijden.
Backfire is sinds de LPG systemen werken met master and slave (vanaf 2003) niet meer van toepassing. (benzine volgsysteem)

Als je auto verder in goede staat is, zou ik zeggen doen!
Bij je berekening moet je wel rekening houden dat je ook nog wat benzine verbruikt. (ongeveer 5% als je lange afstanden rijd)
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 29 juni 2013, 19:23:38
Thnx Badeend.

Maarre.. Echt? verbruik je nog benzine als ie op LPG staat?
Zo leer je elke dag bij.

Wat voor systeem raden jullie aan?
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: hansenn op 29 juni 2013, 20:31:02
Citaat van: BadEend op 29 juni 2013, 17:21:23

Bij je berekening moet je wel rekening houden dat je ook nog wat benzine verbruikt. (ongeveer 5% als je lange afstanden rijd)

hoe bedoel je dat? Toch alleen bij de koude start toch?
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 29 juni 2013, 21:53:53
Ìk heb dan een 1,4 tje op lpg er in liggen, ook de een grand tour, heb nu 237,xxx op de teller en still going strong! Mijn auto schakelt momenteel binnen 500 meter al om naar lpg, geen idee hoe het is met de kleppen, hoor iig niks, en is me ook niks bekent over eventueel rook. Momenteel heb ik dus wel een lichte kvs lekkage maar dat schijnt vrij normaal te zijn aangezien de auto aan een nieuwe d-riem plus toebehoren toe is. Heb er nu een 110K zelf mee greden en de lpg installatie heeft eigenlijk 0 probs gegeven, enkel dat de indicator van de tank inhoud niet goed werkt. Maar van die hardere kleppen is in mijn ogen beetje broodje aap verhaal, dat gold eigenlijk enkel voor auto's die ook niet geschikt waren voor ongelode benzine, auto's die geschikt zijn voor ongelode benzine hebben namelijk ook hardere kleppen omdat de smering van ongelode benzine een stuk minder is dan gelode benzine.
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: BadEend op 30 juni 2013, 01:29:19
Benzineverbruik bij de start bedoel ik, tot de kvs temperatuur hoog genoeg zodat hij omschakelt.
Dat van die hardere kleppen is zeker geen broodje aap verhaal omdat niet alle motoren meer voorzien zijn van geharde kleppen. (die nodig zijn voor het rijden op LPG)

Er zijn eigenlijk geen slechte LPG installaties meer op de markt, helaas nog wel slechte inbouwbedrijven.
Een goede inbouw van een LPG installatie is belangrijker als het merk installatie. Is namelijk een vak apart.

Je hebt 2 soorten LPG installatie namelijk met verdamper en zonder. (Vialle)
Eerste werkt met dampgas en tweede met vloeibaar gas.
Voordeel van de tweede is dat deze wat koeler verbrand en het koelsysteem hierbij origineel kan blijven.
Nadeel van de tweede zijn de pomp (levensduur onbekend) en het feit dat de tankinhoud door deze pomp wat kleiner is.
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 30 juni 2013, 10:45:24
Ja, Tijdens de start wist ik inderdaad.
Maar werd een beetje op het verkeerde spoor gezet door:

Citaat van: BadEend op 29 juni 2013, 17:21:23
Bij je berekening moet je wel rekening houden dat je ook nog wat benzine verbruikt. (ongeveer 5% als je lange afstanden rijd)
Denk dat juist bij lange ritten een veel lager percentage benzine gebruikt zal worden.

Is het verstandig om het reservewiel op te offeren of is onderbouw ook mogelijk?
Reservewielcompartiment is behoorlijk groot. Hoeveel liter gaat er bij jou in Michiel?

Ik hoor dat de meeste wel positief erover zijn, dus ik denk dat ik het binnenkort ga laten inbouwen.
Bedankt voor de tips.
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: BadEend op 30 juni 2013, 15:36:11
Het benzineverbruik is minimaal een paar procent, zeker in de winter.
Onderbouw is alleen mogelijk bij auto's waarvan het reservewiel onder de auto hangt en/of er genoeg ruimte is voor een LPG tank.
Dit is bij de grandtour niet zo, tankinhoud is 69 liter bruto. (netto 55 liter)
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 30 juni 2013, 16:13:29
Dat is een hele respectabele tankinhoud!
Ik vreesde voor een 40 litertjes. Super!
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: hansenn op 1 juli 2013, 10:44:29
yep, 600km rijplezier met een volle tank
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: BadEend op 4 juli 2013, 20:12:08
Weet je al welk merk LPG installatie het gaat worden?
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 4 juli 2013, 23:53:12
Nee nog niet, heb her en der wat offertes aangevraagd per mail en zal er na de vakanties dieper induiken.
Ik wil het eigenlijk dit jaar nog wel realiseren, want hoe langer ik wacht, hoe minder het uitkan.
Maar ja, 2000 euro heb ik ook niet in een dag verdiend  :neen:..
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: Fubar (Marcel) op 5 juli 2013, 09:13:42
-je spaart 'bruto' €1 per liter LPG t.o.v. benzine(->€ 1,- per 10km)
-aanschaf LPG-installatie wordt steeds goedkoper (c.a. €1600-1750), afhankelijk van merk, garantietermijn, aanbieder (verschil in kwaliteit???).
-niet te lang wachten dusz eigenlijk :neen: o-)
Suc6 !-!
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: hansenn op 5 juli 2013, 09:51:27
kwam op een ander forum deze discussie tegen:

http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=51&t=78958

wel een paar jaar oud, maar misschien nog wel interessant.
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: Fubar (Marcel) op 5 juli 2013, 15:36:46
Iets recenter....http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5056101
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: BadEend op 6 juli 2013, 00:59:57
Ik zou gaan voor een LPG systeem met 3 jaar garantie.
En natuurlijk in laten bouwen bij een goede inbouwer.
De benzineprijs ligt op dit moment bijna 2,5 keer boven die van LPG.
Prijzen voor een LPG systeem beginnen rond de € 1700.-
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: Fubar (Marcel) op 12 juli 2013, 15:11:24
Citaat van: BadEend op  6 juli 2013, 00:59:57
Ik zou gaan voor een LPG systeem met 3 jaar garantie.
http://www.luccio.nl/lpg-onderdelen/index.php?action=extra&extra=A_lpg_inbouw&lang=NL !-!
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 26 juli 2013, 23:12:56
Goed,

Nu gaat het spannend worden.
Ik wil het nu binnen 2 weken gaan doen.
Nog even wat offertetjes bekijken enz..

Ik denk dat het een Eurogas installatie gaat worden.

Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: BadEend op 28 juli 2013, 03:36:48
Nog even een tip voor wat betreft de LPG vulaansluiting.
Laat deze in ieder geval niet in de bumper plaatsen, die komt uiteindelijk los door het gewicht van het vulpistool.
Vulaansluiting bij de benzinevuller heeft als nadeel dat het vullen langer duurt en je kans hebt op lakschade mocht er iets mis gaan.
Beste is gewoon vulaansluiting in het midden onder de achterbumper of naast de trekhaak.
Heeft ook nog eens als voordeel dat je er altijd goed bij kan onafhankelijk van aan welke kant de pomp is.

Eurogas is gewoon een Landi Renzo alleen dan wel duurder.
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 28 juli 2013, 09:55:44
Bedankt voor de tip.
Ik wil de vulopening het liefst niet in het zicht hebben, maar van dat langere tanken had ik nog niet gehoord. is dat veel langer?
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: hansenn op 28 juli 2013, 09:57:09
vulaansluiting achter de tankdop is iig wel mooi weggewerkt.
zoals badeend zegt moet je wel oppassen voor lakschade, vooral met de bajonet-aansluiting.
Echter  zolang je hier in nederland zelf lpg mag tanken en niet zoals bij veel buitenlandse tankstations een overijverige pompbediende het voor je doet, zou ik toch kiezen voor een vulaansluiting achter de tankdop.
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: hansenn op 28 juli 2013, 09:58:56
Citaat van: J to the H (Jeroen) op 28 juli 2013, 09:55:44
Bedankt voor de tip.
Ik wil de vulopening het liefst niet in het zicht hebben, maar van dat langere tanken had ik nog niet gehoord. is dat veel langer?

is mij nooit opgevallen. Ik merk wel onderling verschil bij diverse tankstations. De een vult sneller dan de ander
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: BadEend op 28 juli 2013, 15:36:20
Of dat veel langer is weet ik niet, maar in ieder geval wel langer doordat de diameter van de slang kleiner is

http://www.poulsbaarlo.nl/index.php/fotogalerij.html (http://www.poulsbaarlo.nl/index.php/fotogalerij.html)
Op deze site kan je een voorbeeld vinden van de vuller die ik bedoel bij de foto buitenvuller. Rechts naast de trekhaak zit de vuller.
Op deze manier heb je geen kans op roest, lakschade enz. en alles aan de auto blijft origineel.
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 31 juli 2013, 16:36:34
Kleine update,

Afspraak is gemaakt voor 29 augustus. Duurt nog even, maar vooruit.

Vgi/Vogels
69 liter tank,
vulopening bij benzineklep
3 jaar garantie.

verheug me er nu al op.
!-! !-!
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: BadEend op 31 juli 2013, 16:50:58
Quanta Costa?
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 31 juli 2013, 17:48:34
€1645,-

inclusief allezzz.
Dus kenteken, rdw afmelding, blabla, leenauto (excl brandstof, dat dan weer niet incl.  :P) 

Een hoop geld, maar ik denk een goeie investering in deze moeilijke tijden.
Ik ben wel als de dood dat ik hem daarna in de prak ga rijden. dan zou de hele investering een compleet fiasco worden  ;(, maar daar gaan we dus maar niet vanuit.
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: BadEend op 31 juli 2013, 20:13:06
Nette prijs, mits de inbouw goed gebeurd.
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: Fubar (Marcel) op 31 juli 2013, 20:55:03
Nette prijs=de VGI/Vogels actie !-!

Voordat je 'm in de prak gaat rijden (of iemand anders): vergeet niet eerst je autoverzekering aan te passen ivm de LPG-installatie resp. dagwaarde ;)

Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: BadEend op 31 juli 2013, 21:00:56
Verzekering verhogen is zonde van je geld aangezien deze na ongeveer 3 jaar al afgeschreven is.
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: Fubar (Marcel) op 31 juli 2013, 21:05:32
Aanpassen wil nog niet automatisch zeggen dat de premie omhoog gaat. De verzekering dient mi. op de hoogte te zijn van de LPG-inbouw. Lijkt mij i.i.g. verstandig.
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: BadEend op 31 juli 2013, 21:09:47
Als het niks extra kost altijd doen.
Doorgeven van de LPG inbouw aan de verzekering is verplicht.
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 31 juli 2013, 21:37:48
Ik laat het doen bij Olijve autogas (http://www.olijve-autogas.nl/), Een groot bedrijf dat volgens mij redelijk naam gemaakt heeft in de regio.
Het VGI systeem wordt kennelijk ook best veel ingebouwd, alleen wou de beste man mij ook het liefst eurogas verkopen omdat dit fabriek-af ook het meest gebruikt wordt door diverse fabrikanten volgens hem.
Dit systeem was echter € 1795,-, en omdat er eerder in dit topic gezegd is:

Citaat van: BadEend op 30 juni 2013, 01:29:19Er zijn eigenlijk geen slechte LPG installaties meer op de markt, helaas nog wel slechte inbouwbedrijven.
Een goede inbouw van een LPG installatie is belangrijker als het merk installatie. Is namelijk een vak apart.

ga ik geen onnodig geld uitgeven.  Y

Of zijn er mensen die vinden dat ik toch meer plezier ga beleven van een Eurogas installatie?
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: BadEend op 1 augustus 2013, 16:05:55
Enige die meer plezier gaat beleven van een Eurogas installatie is de inbouwer. ;)
LPG vuller achter de kentekenplaat is ook een mogelijkheid waarbij hij uit het zicht zit. (dit is niet mogelijk bij alle auto's.)
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: hansenn op 2 augustus 2013, 11:33:42
Achter de kentekenplaat? Kan dat ook bij een GT?
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: BadEend op 2 augustus 2013, 14:09:42
Denk het niet aangezien deze op de achterklep zit.
Informeren bij een gas inbouwer bied uitkomst.
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 3 augustus 2013, 03:00:14
Dat zou inderdaad mooi zijn. Zie je veel bij Amerikanen.
Maar bij mijn grandtour helaas niet mogelijk dus..
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 9 augustus 2013, 22:32:05
Nog ff hè,

Wat voor schakelaartjes hebben de gassers onder ons in de auto?
Eigenlijk wil ik hem niet in het zicht hebben.

Weet iemand of mijn originele brandstofmeter de inhoud kan weergeven (soms zit er een led-indicator op de gas-schakelaar. Wat ik eigenlijk niet wil)

Kan de boordcomputer nog iets met verbruik en actieradius doen of is alles in de war zodra ik over ga op gas?

Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: hansenn op 9 augustus 2013, 23:12:32
mijn ervaring is dat alle metertjes en ledjes uiterst onnauwkeurig zijn. Het beste is gewoon op je dagteller te vertrouwen en na elke tankbeurt deze op 0 te zetten.

Ik heb zelf een heel klein blokje linksboven de schakelpook. Valt niet echt op. Ongeveer 3 bij 3 cm
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 9 augustus 2013, 23:38:17
sowieso ga ik rijden op de dagteller, dat doe ik nu ook al.
Maar vind het gewoon fijn als alles blijft werken.
Kon ook in mijn '98 megane..
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 12 augustus 2013, 10:36:40
Gasmonteur belde net, is net terug van vakantie.
Omdat ik 3 jaar garantie wil, moet ik een Landi systeem nemen. VGI geeft 2 jaar garantie.
Nu wordt het ook nog 100 euro goedkoper.
Het systeem is echter niet zelflerend zoals de VGI, Ga ik hier iets van merken denken jullie?
Verder is de vraag over de brandstofmeter beantwoord door hen,
De schakelaar wordt ook de nieuwe meter.

De brandstofmeter peilt de inhoud van de benzinetank aan het begin van de rit, alleen dan.
Daarna daalt de meter aan de hand van berekeningen van het verbruik.
Dus als ik met 3/4 tank benzine begin te rijden, en ik rij 600 km op gas, zal de (benzine)meter dalen.
Als ik hem dan uitzet en weer start, ziet hij dat de tank nog steeds 3/4 vol is en zal de meter dat ook weer aangeven.

Jammer, maar dat is hoe Renault het systeem gemaakt heeft. dus niks aan te doen.
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: Fubar (Marcel) op 12 augustus 2013, 12:38:21
Citaat van: J to the H (Jeroen) op  9 augustus 2013, 22:32:05
Nog ff hè,

Wat voor schakelaartjes hebben de gassers onder ons in de auto?
Eigenlijk wil ik hem niet in het zicht hebben.
Schakelaartje wordt NIET in het dashoboard gemomteerd, maar t.h.v. de schakelpook (middenconsole)

Citaat van: J to the H (Jeroen) op  9 augustus 2013, 22:32:05
Weet iemand of mijn originele brandstofmeter de inhoud kan weergeven (soms zit er een led-indicator op de gas-schakelaar. Wat ik eigenlijk niet wil)
Tijdens het rijden op gas geeft het dashboard de orginele benzinetankinhoud aan (gaat dus heel langzaam zakken, daar je alleen bij het starten wat benzine verbruikt). De werkelijke tankinhoud qua liters kun je tijdens het resetten van de boordcomputer aflezen.

Citaat van: J to the H (Jeroen) op  9 augustus 2013, 22:32:05
Kan de boordcomputer nog iets met verbruik en actieradius doen of is alles in de war zodra ik over ga op gas?
Jazekerz!! sterker nog, het gasverbruik geeft de boordcomputer zeer nauwkeurig aan: aantal km dagteller / verbruik liter per 100 km= gasverbruik.




Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: Fubar (Marcel) op 12 augustus 2013, 12:40:40
Citaat van: J to the H (Jeroen) op 12 augustus 2013, 10:36:40
Gasmonteur belde net, is net terug van vakantie.
Omdat ik 3 jaar garantie wil, moet ik een Landi systeem nemen. VGI geeft 2 jaar garantie.
Nu wordt het ook nog 100 euro goedkoper.
Het systeem is echter niet zelflerend zoals de VGI, Ga ik hier iets van merken denken jullie?
Verder is de vraag over de brandstofmeter beantwoord door hen,
De schakelaar wordt ook de nieuwe meter.

De brandstofmeter peilt de inhoud van de benzinetank aan het begin van de rit, alleen dan.
Daarna daalt de meter aan de hand van berekeningen van het verbruik.
Dus als ik met 3/4 tank benzine begin te rijden, en ik rij 600 km op gas, zal de (benzine)meter dalen.
Als ik hem dan uitzet en weer start, ziet hij dat de tank nog steeds 3/4 vol is en zal de meter dat ook weer aangeven.

Jammer, maar dat is hoe Renault het systeem gemaakt heeft. dus niks aan te doen.


Een aantal VGI dealers geeft wel degelijk 3 jaar garantie.
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: BadEend op 12 augustus 2013, 17:36:12
De boordcomputer is berekend op het verbruik van benzine en klopt dus niet meer bij het rijden op LPG.
Wat bedoeld hij precies met zelflerend? (aangezien alle systemen de benzinecomputer volgen)(VGI installatie is in de basis een Landi installatie alleen dan met andere software)
De plek van de brandstofmeter annex schakelaar kan je zelf bepalen.
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 30 augustus 2013, 20:40:09
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-YGUC4JLA.jpg)


Het is een feit, ik rijd op gas.

Heb het nu te druk om er dieper op in te gaan, maar zal later nog wat verdere info geven.
systeem heeft me uiteindelijk 1650,- gekost. (landi)
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 16 september 2013, 10:55:36
Goed, dan gaan we er nu wat dieper op in:
Hoe bevalt het tot nu toe (2 weken in gebruik)

Bij het rijden merk ik geen verschil. Ik rijd sowieso rustig, dus heb geen idee of ik vermogensverlies heb in het hogere toerengebied, maar bij optrekken merk ik geen enkel verschil t.o.v. benzine.

Het verbruik ligt hoger dan benzine, wat natuurlijk verwacht was. Echter valt het verbruik me nog steeds erg mee.
Reed ik op benzine voorheen 1: 14,5 (6,9/100km), rijdt ik nu 1:12,2 (8,2/100km), dit is dan wel bijna alleen maar provinciale wegen dus geen snelweg.
Hier komt nog bij dat ik natuurlijk ook nog steeds de nodige benzine verbruik bij koude motor.

Ik heb gisteren 59,83 liter gas kunnen tanken en heb hiermee 744 km gereden. Heerlijk dat mijn actieradius nagenoeg gelijk is gebleven.
Opvallend is wel dat mijn boordcomputer dacht dat mijn verbruik 7,5/100km was, terwijl dit eigenlijk hoger lag. Computer kan dit toch niet helemaal meer goed uitrekenen kennelijk. Actieradius in tegenstelling tot wat hier eerder gezegd werd ook niet, omdat hij uitgaat van de benzinetank inhoud.

Omdat ik er zo'n bigass tank in wilde kwam de vloer noodgedwongen (volgens gasboer) 2 tot 3 cm omhoog. Daar baal ik wel een beetje van omdat ik nu geen vlakke laadvloer meer heb.. (Roadkill: Is dit bij jou ook zo?)

(http://www.mijnalbum.nl/Foto650-6R3O7POH.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-37VGLLS8.jpg)

Als laatste het schakelaartje.
Ik heb de inbouwer gevraagd de schakelaar niet te monteren zodat ik dit zelf kon doen.  Het schakelaartje zou net schuin voor mijn pook (rood cirkeltje) komen, maar dit is te veel in het zicht voor mij.. dus heb hem netjes heel diep weggestopt:

(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-7EKTUHGU.jpg)

Ohja...
Ik wist wel dat het kenteken aangepast moest worden, maar niet dat er ook een (gedeeltelijke) apk keuring zou plaatsvinden..
Hierdoor moest ik nog een keertje terugkomen omdat mijn koplampen totaal geen brandpunt hadden   :')..
Dus ik moest mijn led units uitbouwen en gewone halogeenlampen erin drukken (jaja! alles vie de wielkast op gevoel) en daarna laten afmelden.


Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: Tedo op 16 september 2013, 11:59:17
6,9/100km met een 1.6 16V op benzine?  _o_ (ik doe 7,9/100, en met de 2.0 16V zelfs 9,2/100)
Op benzine dan, hè.
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: Fubar (Marcel) op 16 september 2013, 13:48:35
LPG        9,63 l/100km 
voorheen:
Benzine  8,04 l/100km   

=gem. stad/provinciaal/snelweg       

(2.0 16V  F4R _o_)
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: BadEend op 16 september 2013, 23:55:00
Ziet er netjes uit, heb je ook een foto van hoe het er onder de motorkap uitziet?
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 17 september 2013, 00:13:03
Te laat aan gedacht.. Ik heb net alle plastic kappen er weer overheen gevouwen.
Ik zal binnenkort met mooi weer foto's hiervan maken.
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: lpgtopper op 20 september 2013, 11:36:36
Citaat van: BadEend op 29 juni 2013, 17:21:23
De K4M motor kan makkelijk 300 dkm of meer met de originele kleppen rijden op LPG.
Zeker weten, Idd is deze motor een super probleemloze LPG-motor en gaat ZONDER de kleppen te vervangen zeker 3 ton mee. Ik ken zelfs een 1.6 16V die, voor dat ik hem uit het oog verloor, 340.000 km probleemloos haalde en ik ken er diverse met volkomen probleemloos 2 a 2,5 ton tot nu toe. T'is sowieso een topmotor want gebruikt vaak minder dan 1/2 liter olie bij 20-30.000 km. En ik heb het gevoel ze  pas inlopen zijn bij 60.000 km. Bobine's en BDP-sensor kunnen echter wel kapot (zijn ondertussen beter ??)

Laatst in Autoweek een LPG-Scenic met 3 ton, kijk maar:
http://www.autoweek.nl/video/3595/klokje-rond-renault-scenic

Mooiste installatie is Vialle LPI die vloeibaar inspuit waardoor je een intercoolereffect krijgt en het rendement iets omhoog gaat, bij inspuiting daalt namelijk door het verdampende LPG de inlaatlucht temperatuur naar min 40 graden ofzo.
Maar daar heb ik geen LPI voor genomen, kheb LPI omdat deze geen verdamper heeft. Omdat je dan geen verdamper hebt, met extra water aansluitingen ! , blijft de motor zelf - op de inspuiters na- 100% origineel en, zo blijkt ook uit de Scenic 3 ton video, het is lastig om een verdamper + extra waterslangen ergens kwijt te kunnen onder de motorkap  en die extra niet originele waterslangen kunnen gaan lekken.

Wat me bij LPI ook aansprak is dat er geen LPG-filter op zit die je regelmatig moet vervangen.

Kheb nu met verschillende 1.6 16V's + LPI totaal 4 ton gereden: 100% onderhoudsloos en probleemloos. Prins LPG schijnt ook heel goed te zijn maar heb ik geen ervaring mee. Tank wel Shell V-power want dan blijft het benzine systeem ook mooi schoon.   Als je het heel mooi wil maken kan je nog NGK LPG-bougies (type LPG-1) monteren; kosten een vermogen maar gaan 120.000 mee. Bij onderdelendirect.nl  krijg je gelukkig  korting. Deze bougies vragen 5.000 ohm MINDER  onststeekspanning, dit ter compensatie van LPG dat MEER ontsteekspanning vraagt. Maargoed, op originele bougies gaat het allemaal ook prima hoor; in feite vraagt een LPG-motor geen ander of extra onderhoud dan een 100% benzine motor.         

Dat de gasvullingnippel bij veel Renaults achter de benzineklep gezet kan worden  is idd een genot: nooit meer bukken en rommelen met een gammele (vuile!)plastic afsluitdop op bumperhoogte; HEERLIJK !!
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 20 september 2013, 19:58:50
Thnx voor je input (lpg)topper.
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: hansenn op 20 september 2013, 20:11:30
altijd goed om een lpg-expert erbij te hebben !-!
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: BadEend op 20 september 2013, 20:35:58
Ik heb zelf ook een 1.6 16v op LPG met meer dan 3 ton. Nadeel van een Vialle installatie is dat de pompen regelmatig stuk gaan. (omdat de olie op gaat en niet bijgevuld kan worden.) Een verdamper gaat zeker 2 ton of meer mee.
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: Fubar (Marcel) op 20 september 2013, 21:02:26
Citaat van: lpgtopper op 20 september 2013, 11:36:36
Mooiste installatie is Vialle LPI die vloeibaar inspuit waardoor je een intercoolereffect krijgt en het rendement iets omhoog gaat, bij inspuiting daalt namelijk door het verdampende LPG de inlaatlucht temperatuur naar min 40 graden ofzo.
Maar daar heb ik geen LPI voor genomen, kheb LPI omdat deze geen verdamper heeft. Omdat je dan geen verdamper hebt, met extra water aansluitingen ! , blijft de motor zelf - op de inspuiters na- 100% origineel en, zo blijkt ook uit de Scenic 3 ton video, het is lastig om een verdamper + extra waterslangen ergens kwijt te kunnen onder de motorkap  en die extra niet originele waterslangen kunnen gaan lekken.

"(....)
Het systeem maakt GEEN gebruik van een brandstofpomp in de LPG-tank, die stuk kan gaan, zoals bijvoorbeeld bij Vialle LPi het geval is.:dunno: Het voordeel hiervan is dat u de LPG-tank helemaal leeg kan rijden(....)"
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 20 september 2013, 23:01:09
@Jeroen, bij mij is de laadvloer net zoiets als bij jou denk ik, maar jij kan mooi ff meer tanken al is het niet eens zoveel meer btw (ik red soms de 53 liter). Tanken met een LPG bak is echt bijna een feest, wat dat betreft vind ik het stiekum wel een beetje jammer dat de Meg weg gaat, maar goed zit denk ik zometeen op 6-7000km per jaar dus ga nu op zoek naar iets waar in de toekomst misschien een beetje knappe caravan achter kan ;) (maar eerst de Meg maar eens verkopen) Btw qua onderhoud merk ik eigenlijk ook niks dat het duurder zou zijn dan enkel benzine, en ik reed toch een 30K per jaar
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: BadEend op 20 september 2013, 23:05:08
Citaat van: Fubar (Marcel) op 20 september 2013, 21:02:26
"(....)
Het systeem maakt GEEN gebruik van een brandstofpomp in de LPG-tank, die stuk kan gaan, zoals bijvoorbeeld bij Vialle LPi het geval is.:dunno: Het voordeel hiervan is dat u de LPG-tank helemaal leeg kan rijden(....)"

Helemaal leeg rijden kan met een LPG installatie met verdamper ook niet omdat deze al voortijdig overschakelt op benzine.
Alleen bij een vialle moet je al eerder op benzine gaan rijden omdat er anders LPG bij de olie van de pomp komt en deze dan kapot gaat.
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: hansenn op 21 september 2013, 11:31:15
Citaat van: J to the H (Jeroen) op 16 september 2013, 10:55:36


Ik heb gisteren 59,83 liter gas kunnen tanken en heb hiermee 744 km gereden. Heerlijk dat mijn actieradius nagenoeg gelijk is gebleven.
Opvallend is wel dat mijn boordcomputer dacht dat mijn verbruik 7,5/100km was, terwijl dit eigenlijk hoger lag. Computer kan dit toch niet helemaal meer goed uitrekenen kennelijk. Actieradius in tegenstelling tot wat hier eerder gezegd werd ook niet, omdat hij uitgaat van de benzinetank inhoud.

Omdat ik er zo'n bigass tank in wilde kwam de vloer noodgedwongen (volgens gasboer) 2 tot 3 cm omhoog. Daar baal ik wel een beetje van omdat ik nu geen vlakke laadvloer meer heb.. (Roadkill: Is dit bij jou ook zo?)

Als laatste het schakelaartje.
Ik heb de inbouwer gevraagd de schakelaar niet te monteren zodat ik dit zelf kon doen.  Het schakelaartje zou net schuin voor mijn pook (rood cirkeltje) komen, maar dit is te veel in het zicht voor mij.. dus heb hem netjes heel diep weggestopt:


komt de vloer misschien omhoog omdat je er een grotere tank in hebt? 60 liter netto is wel een 75 liter tank. Die van mij is 69 liter bruto.

en misschien een domme vraag, maar waar staat bigass voor? :?

Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 21 september 2013, 11:40:22
Big Ass, oftewel groot... :D (ik moest het ook ff 2x lezen ;) )
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: hansenn op 21 september 2013, 12:33:19
hahaha, ja ik zag dat ook, maar wou het toch effe vragen
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 21 september 2013, 14:50:32
Sorry voor mijn taalgebruik jongens.. haha

De tankinhoud is volgens de papieren gewoon 69 liter.
Het is ook niet de tank die het probleem veroorzaken, maar de beugels die eroverheen lopen en het blok wat aan de tank vastzit.

Dan een domme vraag van mijn kant. Wat is dat voor blok, en wat is dat voor mooi draaiwiel wat daaraan zit?
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: BadEend op 21 september 2013, 16:14:20
Dat is een gasdichte kast waarin de lpg slangen aan de tank zijn bevestigd.
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 21 september 2013, 17:38:33
En dat draaidingetje?
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: BadEend op 21 september 2013, 22:58:22
Die is bedoeld om de gasdichte kast te openen en te sluiten.
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: Paul op 22 september 2013, 09:34:17
ik heb nog nooit een verdamper hoeven te vervangen. eens in de zoveel tijd de sludge aftappen, zeker als sje veel korte stukken rijdt. allebei de Laguna's met de originele verdamper 350.000 zonder problemen.

vialle pomp van de coupe ook nooit stuk gehad. die reed ik wekelijks leeg. maar die had ook maar een actieradius van 250km
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 22 september 2013, 10:36:02
250 km??  :shocked:, zat die op de plek van het ruitenwisservloeistofvaatje?
Dat moet dan een 30 liter tankje zijn ofzo.

Wat versta je onder korte stukken Paul? want ik rijd 13 km naar mijn werk.
Baal hierom dan ook dat hij pas overschakelt na ongeveer 1,5 tot 2 km rijden.
Maar volgens de gasboer staat hij al op minimaal ingesteld (40 graden)...
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: Paul op 22 september 2013, 13:44:29
Ik had een gewoon tankje (lpi met pomp) in het reservewiel, dus geen grote ringtank.
Daar tankte ik max 25ltr mee.

Korte stukken, kids naar school brengen, boodschapjes e.d. dan krijg je veel sludge in de verdamper. de plug eruit draaien als de motor warm is (motor uit!!)
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: lpgtopper op 22 september 2013, 14:56:40
Citaat van: Paul op 22 september 2013, 09:34:17vialle pomp van de coupe ook nooit stuk gehad.
Inmiddels zijn die LPI pompen beter zodat ze officieel volgens vialle in ieder geval 230.000 km mee gaan. Maar nogmaals , je hoeft dus geen lpg-filter te vervangen want heeft hij niet en geen eventuele verdamper-sludge af te tappen. Hoe zuidelijker het land hoe minder schoon de LPG is dwz zit meer vettige vaste stoffen/verontreiniging in. Daarom is bijvoorbeeld in Italie LPI populair omdat die de vettige stoffen, die in een verdamper sludge kunnen vormen,  gewoon mee ingespoten worden en verbranden.   

Gaat de LPI-pomp toch kapot dan is revisie een oplossing;  kosten all-in 375 euro.
http://www.mesman.nl/lpg/vialle-lpi-pomp-stuk

Mooie verhalen allemaal en zelf zag ik de iets duurdere LPI niet zitten maar ik heb me lang geleden laten 'ompraten' door mn gasinbouwer die vertelde dat hoe minder je onder de motorkap veranderd hoe minder er kapot kan gaan.
Nou ja, door het ontbreken van een verdamper  onder de motorkap is LPI het simpelste.   
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 22 september 2013, 17:57:25
Citaat van: J to the H (Jeroen) op 22 september 2013, 10:36:02
250 km??  :shocked:, zat die op de plek van het ruitenwisservloeistofvaatje?
Dat moet dan een 30 liter tankje zijn ofzo.

Wat versta je onder korte stukken Paul? want ik rijd 13 km naar mijn werk.
Baal hierom dan ook dat hij pas overschakelt na ongeveer 1,5 tot 2 km rijden.
Maar volgens de gasboer staat hij al op minimaal ingesteld (40 graden)...


hm die van mij schakelt al na 500 meter over naar gas...
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 22 september 2013, 18:27:47
*jaloers*  >:(
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: BadEend op 22 september 2013, 19:21:59
Reviseren van LPI pomp kan al voor ongeveer € 150,-. Er is ook een modificatie mogelijk zodat je olie kan bijvullen.
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: lpgtopper op 22 september 2013, 20:20:31
Citaat van: BadEend op 22 september 2013, 19:21:59
Reviseren van LPI pomp kan al voor ongeveer € 150,-. Er is ook een modificatie mogelijk zodat je olie kan bijvullen.
Maarja dan moet je die pomp zelf nog uitbouwen en inbouwen. Van die modificatie wist ik niet;  wat
zijn de details daarvan ? Kan je bestaande pomp in je auto laten modificeren en wat kost dat enzo ?   
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: BadEend op 24 september 2013, 16:56:32
De precieze details daarvan ken ik niet net als wat het kost. Degene die die pompen reviseren kunnen je daar vast meer over vertellen.
Vialle heeft naast de pomp nog meer zwakke punten, te weten de injectoren en de elektrische aansluitingen.
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 30 september 2013, 23:00:27
fotootjes onder de motorkap.
Niet heel veel bijzonders te zien.. Injectoren boven het blok en de computer boven de accu.
Verdamper zit ergens onder de accu-bak.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto650-W6FUQUJB.jpg)(http://www.mijnalbum.nl/Foto650-DKEYHFWA.jpg)
Titel: Re: LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 2 oktober 2013, 21:59:32
Citaat van: J to the H (Jeroen) op 22 september 2013, 18:27:47
*jaloers*  >:(

Je kan mijn systeem overnemen hoor (is dan wel inclusief auto :D )
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev