Goeieavond mensen,
Even kort voorstellen: Ik ben Frank, 25 jaar en ben werkzaam als ICT-er in Amsterdam.
Eén dezer dagen ga ik afscheid nemen van mijn trouwe oranje '99 Peugeot 206 en wordt waarschijnlijk ingeruild voor een Mégane 2. Nu is mijn vraag: Waar op te letten bij aanschaf?
Zo had ik bijvoorbeeld deze (http://www.autotrader.nl/auto/renault/oudewater/4nqrk/renault-megane-16-16v-3dr-dynamique-luxe/detail/?zoekopdracht=renault-megane%7Ccarrosserie--hatchback%7Cprijs-tot-4000%7Cbouwjaar-van-2003%7Ckilometerstand-tot-140000) gezien. Ziet er voor de leek prima uit. Wil hier binnenkort een proefrit in gaan maken (lang leven de eindejaarsbonus). Ik vraag me trouwens bij die advertentie af of je dat navigatiesysteem nog een beetje netjes kan wegwerken.
Alvast bedankt voor de replies!
Hier hebben we al een uitgebreid gedeelte over. http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=13604.0
Hey Benjamin!
Bedankt voor de snelle respons. Heb meteen het topic gelezen. Zijn er nog bepaalde plekken erg gevoelig voor roest waar je op moet letten bijvoorbeeld?
Naar mijn weten roesten de auto's van tegenwoordig niet zo heel snel meer, behalve in geval een slecht gerepareerde schade of door ouderdom.
Ik zou in ieder geval kijken of de distributieriem recent is vervangen (dure grap bij een 1.6 16V), en of de auto goed start zonder ratels en andere bijgeluiden.
Overigens betreft de auto uit de advertentie geen Dynamique luxe, maar een Privilege luxe. Mooi voor jou, want dat was de duurste uitvoering van de "gewone" Megane II.
Persoonlijk zou ik voor een nieuwer bouwjaar gaan, de modellen 03/04 hebben imho de meeste storingen (geld niet enkel voor de Meg van die jaren maar lijkt bij veel types Renault dan voor te komen)
Je hebt er maandagmorgen-modellen bij ja, maar zo slecht als de Laguna II phase 1 zijn Megane's phase 1 (2002-2005) ook weer niet.
De phase 2 vanaf 2006 tot 2009 is wel beter, maar dan praten we ook over een ander prijskaartje.
Laat de auto voor de aankoop uitlezen zodat je weet of er foutcodes instaan.
Wat je ook zou kunnen doen is een aankoopkeuring. Zeker als je bijna zeker weet dat je die auto wil hebben. Kost een paar honderd euro (dacht 200). Kan je achteraf een hoop geld schelen.
Wat ik me trouwens afvraag: is de tijd dat je als jonge ICT'er standaard een leasewagen krijgt nu echt voorbij?
Citaat van: Karin op 12 december 2012, 17:38:47
Wat je ook zou kunnen doen is een aankoopkeuring. Zeker als je bijna zeker weet dat je die auto wil hebben. Kost een paar honderd euro (dacht 200). Kan je achteraf een hoop geld schelen.
Aankoopkeuring kostte mij bij de dealer welgeteld €29,-.
Citaat van: Tedo op 12 december 2012, 12:40:05
Je hebt er maandagmorgen-modellen bij ja, maar zo slecht als de Laguna II phase 1 zijn Megane's phase 1 (2002-2005) ook weer niet.
De phase 2 vanaf 2006 tot 2009 is wel beter, maar dan praten we ook over een ander prijskaartje.
Hmm mij valt het anders toch op dat de 03/04 modellen vaker probs geven dan de 05 en verder (terwijl ze meestal minder kilometers hebben gereden) Btw nog ff en ik heb er een ton opzitten met de Grand tour! tenminste dat heb ik er dan bijgereden ;)
Citaat van: Tedo op 12 december 2012, 19:26:14
Wat ik me trouwens afvraag: is de tijd dat je als jonge ICT'er standaard een leasewagen krijgt nu echt voorbij?
Bij dit bedrijf toevallig wel, krijg wel vergoeding.
@Michiel: Het verschil in problemen zit meer tussen phase 1 (9-2002 t/m 1-2006) en phase 2 (2-2006 t/m begin 2009). De 2005 modellen met update list radio (had jouw auto deze, Michiel?) hebben t.o.v. de eerdere modellen met tuner list radio een andere canbus aansturing, nl. een digitale i.p.v. een analoge. Dus ook andere stekkers en aansluitingen. De "problemen" (met name elektronische) werden pas grotendeels opgelost bij de phase 2. Een Megane van 2005 is dus net zo goed (of slecht) als een van 2002-2004.
Ik dacht ooit gehoord te hebben dat modeljaar 2005 al wat verbeteringen heeft gehad ten aanzien van de jaren ervoor. geen idee wat voor radio er standaard in heeft gezeten, zat een aldi ding in dat ik hem kocht ;) Maar op zich heb ik electronisch eigenlijk vrijweinig gehad, maar rij ook met de minder goed verkochte 1,4 misschien dat het daar wel eens mee te maken zou kunnen hebben?
Klopt, die digitale Canbus aansturing dus (maar dat hebben niet alle 2005 modellen). Herkenbaar aan de Update List radio unit (als die er nog inzit bij aanschaf).
Het is natuurlijk ook wel zo dat hoe meer elektronische opties erop zitten, hoe meer er stuk kan gaan. In dat opzicht is een Privilege luxe niet de beste keus.
Ok klinkt logisch inderdaad!
@ Roadkill
Denk dat je meer doelt op het aantal maandagmorgen exemplaren. Die waren in het begin erg groot.
Op deze site kan je ook vinden waar je op moet letten bij de aanschaf.
http://www.meganeownersclub.co.uk/forum/viewtopic.php?f=2&t=8855 (http://www.meganeownersclub.co.uk/forum/viewtopic.php?f=2&t=8855)
Zou inderdaad opletten of distributieriem is vervangen. Dit moet bij 120.000 km gebeuren. Kun je als onderhandelingspunt gebruiken om deze te laten vervangen, let op natuurlijk inclusief waterpomp en spanrollen! Compleet geintje rond de 800 euro bij een universele garage!
Citaat van: Marc H. op 14 december 2012, 10:36:04
Zou inderdaad opletten of distributieriem is vervangen. Dit moet bij 120.000 km gebeuren. Kun je als onderhandelingspunt gebruiken om deze te laten vervangen, let op natuurlijk inclusief waterpomp en spanrollen! Compleet geintje rond de 800 euro bij een universele garage!
Hey Marc,
Dat was inderdaad wel iets waar ik op wilde gaan letten. Je zegt 120k, maar was het ook niet na 5 jaar dat hij moest worden vervangen?
Het is 120.000 of om de 5 jaar bij de Megane II. Zelf hou ik de oude interval van 4 jaar aan (nadat ik met mijn Clio eens een gebroken riem had na iets meer dan 4 jaar).
Citaat van: Marc H. op 14 december 2012, 10:36:04
Zou inderdaad opletten of distributieriem is vervangen. Dit moet bij 120.000 km gebeuren. Kun je als onderhandelingspunt gebruiken om deze te laten vervangen, let op natuurlijk inclusief waterpomp en spanrollen! Compleet geintje rond de 800 euro bij een universele garage!
Bij mijn renault specialist komt het op 550 inclusief montage en waterpomp en de hele rataplan......
Zag deze op autoscout: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=225252900&cd=634912398600000000
Is wel ineens goedkoop vind, en goedkoop is duurkoop meestal. Stiekem wel verleidelijk, in ieder geval om een kijkje te gaan nemen.
en hoe zit het dan met de nokkenas versteller ik weet niet of al de motoren er 1 hebben maar wel dat je ze af en toe hoort bij dit type megane
Als die kapot is, hoor je dat echt meteen (ik rij er al zo'n driekwart jaar mee, kan buiten de herrie geen kwaad, is mij door een Renault monteur verzekerd). Ik laat het maken als de d-riem aan de beurt is (want die moet gelijk mee als je de nokkenasversteller laat vervangen) of als de auto slecht cq. niet meer start.
Vandaag proefrit gemaakt in bovenstaande link. Auto viel 100% mee. Op een klein deukje in de deur, en een gaatje in de stoel na rijd ie perfect en ziet hij er ook goed uit. Morgen gaat de oudeheer mee voor een laatste check en dan ben ik hopelijk de eigenaar van een Mégane uit 2004 :grin: !-!
Succes morgen
Citaat van: Frank87 op 21 december 2012, 19:50:45
Morgen gaat de oudeheer mee voor een laatste check
Doet me denken aan een reclame spotje ;)
Citaat van: Fubar (Marcel) op 21 december 2012, 20:28:16
Doet me denken aan een reclame spotje ;)
Haha
Gister de verkoop afgerond. Donderdag of vrijdag mag ik mijn '04 Renault Megane ophalen! Op een paar kleine puntjes na ziet hij er nog super uit! Bedankt voor de respons in dit topic! Zodra ik hem heb zal ik hem netjes voorstellen :p