Iemand die in z'n Mégane III al xenon heeft ingebouwd? Mijn vraag is waar je dan de balast hebt geplaatst aan beide kanten? Ik heb onmogelijk veel plaats (airco en compacte opstelling motorruimte), of ben niet creatief genoeg.
Misschien dat iemand hier kan helpen, anders verkoop ik ze terug!
Groeten :)
Hallo,
Ik heb de ballasten boven op de balk, die voorin het motorcompartiment loopt gemonteerd.
Onder in deze balk lopen ook veel kabels van de motor.
Past prima en tot nu toe gaat het allemaal goed.
Nico
Dat zal ik eens proberen !-!
Hoe is het lichtbeeld? Heb je de lampen er goed ingekregen, ik heb de indruk dat ze tegen dat zilveren kapje komen (dat je vanvoor in de koplamp ziet)?
Ik heb de slimline van Pilot. Die heb ik onder de lamp gezet. Daar zit een ruimte in waar ze precies inpassen. Past echt top! Geen kabels zichtbaar niks!
MOD: s.v.p. geen berichten quoten waaronder je op reageert.
Hey Tzeunis! Hoe heb je ze eronder gestoken? Gewoon de koplamp naar voor geschoven en eronder gestoken? Ik heb hetzelfde setje!
Yes. Als je de lamp eruit haalt zie je een aan de onderkant van je lamp een rechthoekige ruimte meen ik. Daar past je ballast precies in. Heb geloof ik niks hoeven aanpassen dacht ik... Is echt een werkje van 30 minuten per kant maximaal. Kabels is even passen en meten bij het terugzetten van de lampunit, maar past makkelijk.
Zo zie je niks zitten en heb je toch mooie xenon. Ballast wordt niet warm, dus geen worries voor je kunstof. Dit is de makkelijkste en mooiste manier mijns inziens.
Succes!
Ik zal ook eens kijken of mijn ballast daar in past. Lijkt een hele mooie oplossing.
Over het lichtbeeld ben ik tevreden en het past nu in ieder geval bij de LED balkjes die ik in mijn Bose uitvoering heb.
Hallo Allen,
Ik ben sinds 2 weken de trotse eigenaar van een nieuwe megane estate 115 Tce BOSE.
Nu was ik op zoek gegaan naar een xenon kitje, want de halogeen lampen staan nou niet echt mooi bij de led's. Nu werd mij bij mijn lokale car audio dealer geadviseerd om eeen PILOT (proline) kitje erin te knallen. Goedkopere sets geven storingen bij deze auto werd mij verteld.
Nu is mijn vraag, is dit een verkooptrucje? Of zijn de iets goedkopere kits ook storingsvrij.
Alvast bedankt
Gr Erwin
Simpelweg een verkooptruc. De kwaliteit zal heus beter zijn, maar een goedkopere set is vaak ook gewoon prima kwaliteit.
Overigens hoorde ik tijdens gebruik van mijn after market setje xenon wel af en toe een ruis in het radiosignaal.............
Ok, ik ga eerst nog wat meer navraag doen voordat ik een (te) duur setje erin knal.
Citaat van: JanJ op 22 januari 2013, 00:37:12
Overigens hoorde ik tijdens gebruik van mijn after market setje xenon wel af en toe een ruis in het radiosignaal.............
Was dit in een nieuwe Megane? Zo ja zou ik me daar wezenloos aan gaan irriteren.
Bedankt voor de reacties
pilot is echt gewoon het beste de andere setjes geven ook wel licht maar de lichtbundel is meer
verspreid,dus niet echt gefocust.je zou het verschil zelf eens moeten zien tussen mijn pilot en mijn kingco set
voor mij in ieder geval alleen nog maar pilot
Pilot setjes zijn inderdaad prima setjes, maar je betaald ook wel een hoop voor de naam. Uiteindelijk is Pilot niets meer dan een handelsnaam die op de ballasten gegraveerd is. Ook Pilot koopt de ballasten en lampen in China in. Producten uit China hebben over het algemeen de naam om slecht van kwaliteit te zijn. Er komt inderdaad ook rommel vandaan, maar Apple producten komen ook uit China, dus producten uit China zijn niet per definitie slecht. Ik weet van een voormalig werknemer van Pilot dat ze veel tijd steken in het testen van de producten, en een goede garantie/service hebben en dat is ook wat waard. Maar of het zóveel waard is, voor mij persoonlijk niet. Maar voor iemand anders kan dat natuurlijk wel zo zijn.
Hoi,
Op dit momemnt zit ik erover te denken om ook een Xenon after market in mijn Megane te plaatsen. Dit omdat ik het gele licht niet zo mooi vind staan bij de felle LEDS en doordat je met Xenon ook een beter zicht hebt.
Ik ben nog wel een beetje aan het twijfelen omdat ik mij soms irriteer aan tegenliggers waarbij het licht heel verstrooid is en je daardoor zowat verblind wordt. Hoe bevalt de Xenon bij jullie? Is het verstrooid licht?
Daarnaast vroeg me af welke lichtkleur jullie hebben? Het liefst wil ik dezelfde lichtkleur als de LEDs.
Omdat jullie goede ervaring hebben met de slimline Pilot wil ik daar ook voor kiezen. Weten jullie een adres die deze kit kan inbouwen? Of is het heel makkelijk zelf in te bouwen? Zo ja waar hebben jullie deze dan besteld?
Omdat het een leaseauto betreft zou ik na het verlopen van het contract de orginele verlichting weer terug willen plaatsen. Weten jullie of dit eenvoudig te doen is?
Ben benieuwd naar jullie reactie.
Joop
Joop,
dit is best zelf te doen als je een beetje handig bent (en zelfs zo handig hoef je niet te zijn). Omdat ik in België woon kan ik je moeilijk een adres geven voor plaatsing, misschien redelijke afstand. Ik heb mijn gewoon bij een shop afgehaald. Je kan ze ook gewoon bestellen via internet.
Voor de kleur zou ik gewoon 6000k nemen, dit zou normaal +- zelfde kleur moeten geven als de ingebouwde LED's.
Over het strooilicht, daar heb ik niet echt last van. Ik ben wel op zoek naar iemand die het aandurft om mijn koplampen te retrofitten. Natuurlijk wil ik hiervoor betalen en de nodige verplaatsing doen (dealer OEM kost me wat teveel) Bij deze een oproep naar personen die het aandurven!
Ik heb bewust voor 4300k xenon gekozen omdat dit ook de "lichtwarmte" is die fabrikanten standaard monteren Y !-!
En wie van jullie zijn hier voorstander van LED als dimlicht? :shocked:
LED heeft niet genoeg licht opbrengst voor dimplicht... :neen:
Ik heb het in mijn auto wel in de mistlampen (voor de sier ivm combi met xenon zelfde kleur)
Idd Led voor dimlicht is geen aanrader.
En voor xenon zou ik ook voor 4300K gaan, met dezelfde reden als Dante.
Waarom is het volgens jou geen aanrader matthew?
Ook de lichtopbrengst?
Jep, ik zou zeggen probeer het anders.
I will.
Maar niet de standaard powerleds die je tegenwoordig veel voorbij ziet komen...
Aan 6 watt heb je niet voldoende. aan 11 watt ook niet.
Maar ik laat nu een setje komen van 22 watt. Ik ben heel benieuwd.
Maak me alleen een beetje zorgen over de verspreiding van het licht.. Dat wordt nog even spannend..
http://www.light-pros.com/22-watt-led-headlight-kit/ (http://www.light-pros.com/22-watt-led-headlight-kit/)
Het is allemaal nog zo nieuw, dat er nog niks over in het nederlands te vinden is...
Laat je bevindingen maar hier horen, als je het gemonteerd hebt.
Met wat er nu vaak gemonteerd wordt is in ieder geval niet genoeg licht opbrengst.
Ben ik me absoluut van bewust, dus ik ben ook zeer benieuwd.
Nog niet overtuigd, maar wel geprikkeld haha.
Duurt nog wel een maand of 2 voordat ik ze geinstalleerd heb, maar ik zal zeker mijn ervaring posten.
Ik heb sinds kort een demo model in bezit van een estate dci130 Bose. Natuurlijk zit daar alles op en aan, behalve Xenon. Dus ook maar een Proline Setje 6000K besteld van Pilot.
Ik heb de lampunit gedemonteerd, wat inderdaad vele malen simpeler is dan bij een grandtour (megane II) die ik hiervoor had. (heb er een foto van gemaakt, maar die plaats ik later even bij)
Afhankelijk van het motor type heb je ofwel ruimte rondom de achterzijde van je lampunits of niet. Bij de dci130 is het krap aan, gezien die motor forser is van formaat. De units hebben inderdaad zo'n prachtig voorgevormd vakje aan de onderzijde dat nergens anders voor lijkt te zijn gemaakt van het behuizen van je Xenon ballast, die je met meegeleverde klittenband vellen kunt plaatsen (wel eerst ontvetten). Daar de invertor kabels (die blokjes waar op staat: 23000 Volt PAS OP) vrij kort op de ballast zitten is dat dus hetgeen waar passen en meten en proberen het werk zal zijn. Verder moet je een gat maken van ong. 23mm diameter in je lampafdekkapje, waarin een meegeleverde rubberen afsluiter kot te zitten zodat het vocht buiten gehouden wordt.
Ik heb ze momenteel nog niet geplaatst, daar ik eerst even was begonnen aan de combinatie zaak genaamd LED verlichting. Normaliter gaat dimlicht i.c.m. je stadslicht, dus had ik ook Pilot LED T10 W5W (stekers) gehaald van ebay (kost een fractie van de winkelprijs daar)... blijken de LED strips de complete functionaliteit van je stadslichtjes te hebben overgenomen! die krijg je dus in een uitoering met LED strip gratis en voor niks af fabriek geleverd :D
Dat ter info voor de ombouwers onder ons. Die T10 van mij hebben nog wel nut, daar ik een aantal andere W5W stekers zal vervangen door LED varianten.
Een aantal weken geleden ik heb een pilot pro line 6000k xenon set laten inbouwen in mijn megane 3. Tijdens het inbouwen heb ik meegekeken en de koplampen zijn eenvoudig te demonteren. Het inbouwen van de set duurde ongeveer een uur.
De eerste avond kwam ik erachter dat mijn linker koplamp na een tijdje rijden uitviel. Ik kon gelukkig vrij snel terecht bij de garage om dit op te lossen. De monteur vertelde me dat het soms voorkomt dat de ballast af fabriek niet goed is. Hij heeft een nieuwe geplaatst en de xenon lamp 10 minuten aan laten staan om het te controleren. Hiermee dacht hij dat het opgelost zou zijn. Het probleem was niet opgelost en ik kwam hier pas een aantal dagen later achter. Hierna weer terug naar de garage en bleek het de weerstand te zijn. Het schijnt dat xenon lampen andere waardes doorgeven aan de boardcomputer. Ze hebben er een weerstand kabel tussen geplaatst en het probleem is opgelost.
Van de zomer zou ik de koplampen willen retrofitten. Heeft iemand hier al ervaring mee?
Ik persoonlijk niet, maar onze Clubponsor Retrofitlab (http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=16702.0) vast wel ;) !-!
Citaat van: Ilkay op 17 mei 2013, 19:52:28
De eerste avond kwam ik erachter dat mijn linker koplamp na een tijdje rijden uitviel. Ik kon gelukkig vrij snel terecht bij de garage om dit op te lossen. De monteur vertelde me dat het soms voorkomt dat de ballast af fabriek niet goed is. Hij heeft een nieuwe geplaatst en de xenon lamp 10 minuten aan laten staan om het te controleren. Hiermee dacht hij dat het opgelost zou zijn. Het probleem was niet opgelost en ik kwam hier pas een aantal dagen later achter. Hierna weer terug naar de garage en bleek het de weerstand te zijn. Het schijnt dat xenon lampen andere waardes doorgeven aan de boardcomputer. Ze hebben er een weerstand kabel tussen geplaatst en het probleem is opgelost.
Het is inderdaad een probleem dat door een weerstand relais opgelost kan worden. Renault's kennen een geringe afwijkings acceptatie in spanningscontrole. Omdat een Halogeen een continue spanning kent zul je dat niet tegen komen, maar een Xenon ontsteekt op hoogspanning en wordt later gereguleerd door de ballast. Dit merkt de boardomputer op als een spanningsverschil en knalt de lampunit uit.
Ik had het ook en heb Pilot gebeld voor dit probleem. Daar vertelden ze meteen dat het bij Renault (en sommige andere merken) gevoelig ligt. Momenteel kun je dat oplossen met een Universeel Relais kabel van Pilot (ong. 25,- ). Het is eigenlijk niks meer dan een lus die nog even langs wipt bij je accu. Netjes voorzien van alle nodige stekkers en afschermingen. Pilot is nog in ontwikkeling met een nettere oplossing, maar die is nog niet productie geschikt.
Ik heb die universele kabel vanmiddag in mijn estate 130dci geplaatst. De weerstanden heb ik op de burggen gemonteerd, naast de ballasten (die bij mij ook wel passen onder de lampunit, maar bij de 130 dci heb je domweg te weinig plaats voor die invertors die eraan bungelen ;( )
De interne artikel code van Pilot is 'SXTOR' / BC Relais Universeel
Ik heb eigenlijk 2 vragen:
1. is het nou wel of niet toegestaan om achteraf xenon in te bouwen in een megane uit 2010?
2. heeft iemand foto's van hoe het er uit ziet na het inbouwen van de xenon? zowel de de lamp als die aan staat, als onder de motorkap hoe het is weggewerkt.
1. De wet is aangepast vanaf 1 julil 2012 en staat het toe aftermarket Xenon te plaatsen in auto's zonder gebruik te maken van koplampsproeiers. Hoe de wethandhaving er precies mee omgaat is per geval te bekijken. Ik heb toevallig enkele weken geleden een "Gaarne volgen"-opklaplamp voor me neus gekregen op de A2 en daar werd wel even naar de koplampen gekeken, maar geen opmerking over gemaakt. Je moet het gewoon proberen (tenzij je auto geen helder glas heeft, want dan krijg je alleen maar een witte vlek te zien en strooi je het licht waar het niet heen moet.)
2... heb even een helicopterview gemaakt van mijn cable routing in de Megane 3 (dci130 energy blok zit nogal strak in zijn vel). zie http://youtu.be/CGNAwFQ4iJM
Bedankt voor je reactie Rebos, en je filmpje.
Ik ga eerst nog even aankijken of de halogeen genoeg licht geeft.
dagrijverlichting (en interieur en kenteken verlichting) ben ik al wel aan het vervangen voor LED.
Ik heb beide geprobeerd. De Halogeen variant van GPThunder (7500 / 8500 series) geven mooi licht, maar de bundel van Pilot Xenon haalt echt een behoorlijke lengte meer dan Halogeen
In de headunits van de Megane 3 wordt gebruik gemaakt van gescheiden dim en groot licht, dus is er wel een complicatie op je bankrekening en/of een ruimtegebrek in het motorhuis, gezien je 2 sets moet monteren wil je alles op Xenon. ik zie echter niet in waarom je groot licht zou uitvoeren in Xenon, gezien je die marginaal gebruikt.
Ik heb gekozen voor een combinatie van Pilot Xenon Proline H7 als dimlicht units (incl. die universal kabel dus) en een set GPThunder 7500 voor het groot licht. Die Xenon mede vanwege mijn kilotetrage per jaar (zo'n 45000). Mijn vorige Megane (II) kennende gaan Halogeen gemiddeld 20000 mee en wanneer de ene klapt, klapt de ander binnen korte tijd ook. 8)
En het vervangen van stadslichtjes heeft geen zin als je LED strips hebt op de auto (het lampje dat gemonteerd zit is daar voor de sier cq. om de verwarring in de fabriek te voorkomen aan de lopende band). Die vervang je dus alleen als je geen LED strips hebt. Je kunt hiervoor vrijwel ieder stekertje gebruiken, maar de 5-punts varianten (zoals die van Pilot) geven de meeste opbrengst
PuckStar; als het goed is krijg je met wat geduld het gehele boeltje gewoon mee in de koplamp! Bij mij is dat zo gelukt. Geen gaatje maken in het afdekkapje, gewoon alles erin.
Zitten er geen regels aan in de vorm van automatische hoogte regeling en sproei installatie?
http://www.autoverlichting.eu/shop/wetgeving-xenon-en-dagverlichting/54-wetgeving-xenon-verlichting.html
Oorspronkelijk was het zo dat je bij een auto vanaf 31-12- 2006 met achteraf ingebouwde xenon een automatische hoogteregeling en sproei installatie moest hebben, maar deze regel is komen te vervallen.
Wel moeten het lichtbeeld en de lichtkleur aan bepaalde eisen voldoen. Daarnaast mag het licht niet verblinden.
Kijk dat zijn mooie berichten. Had tot juni dit jaar een Seat Altea met het probleem dat deze voorzien moest worden van de gestelde eisen. Had toen al alles uitgezocht en ben er vanaf gestapt omdat het te moeilijk werd.
Dus kan ik het nu volgens de gewone regels inbouwen ;-)
Zijn de lampen van xenon universeel? Ik bedoel hiermee kunnen pilot lampen in een goedkopere set gezet worden of is dit weer afhankelijk van het merk. En heb je nog te maken met iets van een canbus?
Ben een leek op dit gebied
Rayman;
De meeste zijn wel universeel ja! Wat betreft canbus kan je simpel controleren door een lampje uittenemen en kijken of er een melding op de boordcomputer verschijnt.
bedankt voor de reactie
Hallo hallo, ik heb Pilot Xenon Pro Line ingebouwd in mijn Megane 3 maar helaas valt 1 lamp iedere keer uit. Ik begrijp dat ik een "universal cable" nodg heb maar ik weet niet precies welke dit is. Is er iemand die mij kan vertellen welke kabel ik precies nodig heb? Bedankt!
writer, ik weet niet wat je bedoelt met universal cable. Je hebt gewoon de kabel van de originele H7 socket naar de canbus en van de canbus naar de ballast. Verder hoeft er normaal gezien niets tussen. Heb je al eens geprobeerd de werkende lamp te verwisselen van kant? Als deze dan wel werkt ligt het gewoon aan de ballast.
Hi MrkriaMk, dank voor je reactie. Ik bedoel de extra (optionele) kabel waarover hierboven ook gesproken wordt. Zie ook: http://www.youtube.com/watch?v=CGNAwFQ4iJM&feature=youtu.be
Gebruiker Rebos schreef hier in mei j.l. het volgende over:
" Het is inderdaad een probleem dat door een weerstand relais opgelost kan worden. Renault's kennen een geringe afwijkings acceptatie in spanningscontrole. Omdat een Halogeen een continue spanning kent zul je dat niet tegen komen, maar een Xenon ontsteekt op hoogspanning en wordt later gereguleerd door de ballast. Dit merkt de boardomputer op als een spanningsverschil en knalt de lampunit uit.
Ik had het ook en heb Pilot gebeld voor dit probleem. Daar vertelden ze meteen dat het bij Renault (en sommige andere merken) gevoelig ligt. Momenteel kun je dat oplossen met een Universeel Relais kabel van Pilot (ong. 25,- ). Het is eigenlijk niks meer dan een lus die nog even langs wipt bij je accu. Netjes voorzien van alle nodige stekkers en afschermingen. Pilot is nog in ontwikkeling met een nettere oplossing, maar die is nog niet productie geschikt.
Ik heb die universele kabel vanmiddag in mijn estate 130dci geplaatst. De weerstanden heb ik op de burggen gemonteerd, naast de ballasten (die bij mij ook wel passen onder de lampunit, maar bij de 130 dci heb je domweg te weinig plaats voor die invertors die eraan bungelen ;( )
De interne artikel code van Pilot is 'SXTOR' / BC Relais Universeel"
Goed, dan zijn we weer op de hoogte. Jammer dat er dan nog een extra kabel moet tussen gezet worden 8)7 Je hebt idd niet zo heel veel plek meer. Ik heb mijn in de koplamp zelf gekregen, daar past alles netjes in, met wat gewriemel weliswaar.
Ja klopt, zou 1 van deze kabels moeten zijn:
http://www.pilotxenon.com/?id=56&title=bekabeling
Maar ik weet niet welke.
Ik dacht de "CAN-bus kabel universeel" maar daar staat bij "alleen noodzakelijk bij een Pilot Classic xenonkit", ik heb een Pilot Pro Line dus dit kan niet de goede zijn.
Als ik kijk bij de "CAN-bus kabel Pro line" dan staat daar "Deze Can-bus kabels zijn standaard inbegrepen bij aanschaf van een Pilot Pro line xenon kit" maar ook "Deze kabels werken alleen op de Pro line series". Spreekt elkaar dus een beetje tegen...
Wordt er dus niet veel wijzer van allemaal... Zal maar eens contact opnemen met Pilot!
Tips/hulp is wel nog steeds welkom :)
Ps, heb ook alles in de koplamp gebouwd, hoop dat de extra kabel ook nog past anders zal ik een manier moeten vinden om de kabel erin te laten gaan.
Volgens mij is het de CAN-bus kabel universeel dat je moet hebben, omdat daar staat dat hij de voeding rechtstreeks van de batterij neemt en hij dus de standaard bekabeling van de wagen omzeilt! !-!
Heb de kabel binnen gekegen, aangesloten de hele set deed het maar nu niet meer. Boel teruggebouwd naar de standaard koplampen, nu doet links het niet meer. Ik heb het idee dat de zekering van de linkerkoplamp eruit ligt, deze zit volgens mij in het zekeringkastje onder de motorkap, maar kan natuurlijk nergens een beschrijving vinden van welke het moet zijn. Iemand enig idee? Rechter koplamp doet het wel, achterlichten ook. Heb links al ander lampje geprobeerd, geen effect. Dus hoop dat het de zekering is :)
De Megane 3 leent zich prima voor een projector retrofit (http://www.retrofitlab.com/projector-kits-1/bi-xenon-mini-h1-twin-kit.html)!
We ontvingen vandaag deze foto's van een Belgische klant. Hier meer foto's op Facebook (https://www.facebook.com/media/set/?set=a.673364209382049.1073741853.399126563472483&type=3&uploaded=14)
(https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1549435_673364572715346_1707358790_n.jpg)
(https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/1524761_673364842715319_1716386542_n.jpg)
(https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/1551510_673364319382038_60844836_n.jpg)
(https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/1517461_673364402715363_634757799_n.jpg)
Citaat van: Retrofitlab op 2 januari 2014, 14:17:54
De Megane 3 leent zich prima voor een projector retrofit (http://www.retrofitlab.com/projector-kits-1/bi-xenon-mini-h1-twin-kit.html)!
We ontvingen vandaag deze foto's van een Belgische klant. Hier meer foto's op Facebook (https://www.facebook.com/media/set/?set=a.673364209382049.1073741853.399126563472483&type=3&uploaded=14)
Bouwen jullie het om? Of moet de klant dat zelf doen? Als jullie het doen wat zijn dan de kosten? En geven jullie ook Forum korting?
En hoelang verkopen jullie deze al? Is er al bekend of de lampen goed dicht blijven en er dus geen vocht komt en blijft? Dat zie je vaak bij lampen waar aan gesleuteld is.
Citaat van: PuckStar op 2 januari 2014, 14:26:05
Bouwen jullie het om? Of moet de klant dat zelf doen? Als jullie het doen wat zijn dan de kosten? En geven jullie ook Forum korting?
En hoelang verkopen jullie deze al? Is er al bekend of de lampen goed dicht blijven en er dus geen vocht komt en blijft? Dat zie je vaak bij lampen waar aan gesleuteld is.
Ja we doen ook aan ombouw, een ombouw als deze zou normaal circa € 340 kosten (complete kit € 200, ombouw € 140). Voor forum leden 20% korting op de onderdelen, dus dan zit je op € 300 in totaal (koplampen los aanleveren). We verkopen deze setje 2 jaar, indien lampen netjes open gemaakt worden en eventueel nieuwe kit wordt toegevoegd indien nodig dan blijven ze mooi dicht en geen vocht!
Citaat van: Rebos op 27 mei 2013, 21:55:47
Het is inderdaad een probleem dat door een weerstand relais opgelost kan worden. Renault's kennen een geringe afwijkings acceptatie in spanningscontrole. Omdat een Halogeen een continue spanning kent zul je dat niet tegen komen, maar een Xenon ontsteekt op hoogspanning en wordt later gereguleerd door de ballast. Dit merkt de boardomputer op als een spanningsverschil en knalt de lampunit uit.
Ik had het ook en heb Pilot gebeld voor dit probleem. Daar vertelden ze meteen dat het bij Renault (en sommige andere merken) gevoelig ligt. Momenteel kun je dat oplossen met een Universeel Relais kabel van Pilot (ong. 25,- ). Het is eigenlijk niks meer dan een lus die nog even langs wipt bij je accu. Netjes voorzien van alle nodige stekkers en afschermingen. Pilot is nog in ontwikkeling met een nettere oplossing, maar die is nog niet productie geschikt.
Ik heb die universele kabel vanmiddag in mijn estate 130dci geplaatst. De weerstanden heb ik op de burggen gemonteerd, naast de ballasten (die bij mij ook wel passen onder de lampunit, maar bij de 130 dci heb je domweg te weinig plaats voor die invertors die eraan bungelen ;( )
De interne artikel code van Pilot is 'SXTOR' / BC Relais Universeel
Is dit alleen als je auto canbus heeft?
Oftewel heb ik (Megane 3 uit 2010) ook deze weerstanden nodig?
Soms wel, soms niet PuckStar. Dat zal je enkel weten wanneer je ze erin hebt zitten en je een probleem hebt. Ik had dit niet nodig.
Ik twijfel al een tijdje of ik xenon in wil bouwen.
Zijn er nog nadelen mbt seinen (blijft xenon branden of moet deze hierna weer opstarten?), of met automatische schakelen tussen dagrijverlichting en dimlicht (in tunnels ed)?
Heb nu een setje H7 philips Xtreme Vision erin gezet en ik merk dat ik veel heb aan het beetje extra licht, de borden zijn nu meer zichtbaar voor mij. Xenon zal dit effect alleen versterken.
Gewoon doen. Werkt goed. En als je de mogelijkheid hebt gaan voor een retrofit!
Bedankt!
Ik ga mij eens verdiepen in retrofit.
Ik had er nog nooit van gehoord in elk geval.
madmaus; een stukje hierboven staan wat fototjes van dergelijke retrofit op een Mégane III !-! Alles wat je erover wil weten kan je ook bij www.retrofitlab.com vinden
Ik zat erg te twijfelen om het bij Retrofit te doen maar wat mij nu tegenhoud is dat ik óf 2a3 dagen mijn lampen kwijt ben (in geval van opsturen), óf 2 keer heen en weer moet rijden, omdat ze het niet in een paar uur kunnen ombouwen. Beiden gevallen zijn verre van ideaal voor mij.
Of ik moet het helemaal zelf gaan doen maar ben dan bang dat het me niet goed lukt om weer goed dicht te krijgen enzo.
PuckStar; dat is hier bij mij hetzelfde probleem! Ik kan de lampen ook niet lang missen. En zelf durf ik het niet doen. Hopelijk bij deze een oproep aan iemand die het aandurft en in redelijke tijd geklaard krijgt.