heren of dame
ik had het volgende.
ik kreeg zondag de melding emissie controle. nu naar de garage geweest en de codes gewist. en blijven weg.
er stonden er een stuk of 5 in. men vertelde mij dat hij waarschijnlijk een fire gemist heeft.
nu lees ik hier dat de bobienes een 60000 km mee gaan. ik heb er al een 70000 km mee gereden.
kunnen de bonienes de oorzaak zijn van deze melding.
soms loopt hij ook bij een constante snelhied een beetje schokering.
wie heeft er raad.
alvast bedankt.
Kunnen inderdaad de bobines zijn. Als deze echt kapot zijn, dan merk je dat vanzelf, voelt alsof de auto op 3 poten loopt. Echter kan het ook zo zijn (als het niet heel sterk opvalt) dat een van de inspuiters kapot is. Dit merk je minder goed, wel heeft de motor in dat geval een klein beetje kuren, bijvoorbeeld een iets hoger stationair toerental.
Bobines vallen gelukkig mee qua prijs, volgens mij is dat 125 euro bij de renault-garage. Zelf doen kan je dan makkelijk 50 euro schelen, en is heel goed te doen. Als je dat wilt doen verwijs ik je naar de handleiding op dit forum (moet je zelf maar ff goed zoeken).
Injectie is echter een ander verhaal, stukje duurder, en volgens mij ook niet zo makkelijk zelf te doen. Wat het precies kostte weet ik niet meer.
Succes!
bonines heb ik hier al veel over nagezocht.
kan het zo zijn dat een bonine een kleine storing geeft waardoor hij soms een beetje schokkend loopt.
ps mijn auto loopt op gas. als hij de schokkend loopt doet hij dat ook op gas en benzine.
toerental blijft altijd het zelfde als hij stationaer loopt.
misschien als de bobines vuil zijn, maar wat ik gehoord heb is dat een bobine werkt, of kapot is.
Ik had met de injectie een probleem in het verleden, en deze merkte ik vooral als ik een tijdje stil stond, dan begon die emissie-lamp te knipperen. Deze ging dan even later na een paar meter rijden weer uit, dus als je dat herkent, zit de kans er dik in dat de injectie kaduuk is.
Dat schokkerige had ik ook terwijl mijn bobines er maar 5000 km in zitten.
Bleek dat er toch 1 kapot was.
Dus hij hoeft niet meteen op 3 cilinders te lopen maar langzaam aan gaan schokken,stotteren,inhouden.
Citaat van: .Erik op 8 oktober 2012, 12:18:18
Kunnen inderdaad de bobines zijn. Als deze echt kapot zijn, dan merk je dat vanzelf, voelt alsof de auto op 3 poten loopt.
Ehm als er 1 bobine stuk is dan voelt het niet als of de motor op 3 poten rijd, dan is het dat ie op 3 poten rijd.
@Eugene; het kunnen ook je bougies zijn, weet niet hoe lang die er in zitten maar als die er ook al 60k inzitten zou ik die eerst eens vervangen... (ik rij nu al iets van 90k met mijn huidige bobines)
Ik zou ook inderdaad eerst ff naar de bougies kijken.
ik had vorige week een auto die stotterde ook bij gasgeven/optrekken, geen storingen met uitlezen en de bougies zaten er al een tijdje in en waren ook niet al te fris meer. dus bougies vervangen en de auto liep weer zoals het hoort !-!
bougies zijn speciale voor gas van ngk. die zitten er nu ± 40000 km in. men vertelde mij dat ze 60000 km mee gaan.
zal ik daar dan maar nieuwe in zetten. (weer gewone of voor gas)?????
kan het ook zo zijn dat hij minder goed vonkt als de bobines ouder worden
ps ook al zitten er nieuwe in schok hij ook soms. komt maar sporadice voor dat schokken.
Volgens mij is een bobine heel of kapot, beetje stuk lijkt mij raar. Bij mijn MegII op gas gaan er volgens mij gewoon elke 30K nieuwe bougies (al weet ik dat niet zeker want voor onderhoud breng ik hem weg)
Bobine kan ook overslaan. Dan is de bobine aan zijn einde.
Inderdaad bij de renault dealert vervangen we bij gas altijd om de 30000km, maakt niet uit welke er in zitten wij vervangen ze gewoon altijd. !-! (mede om dit soort problemen te voorkomen ;) )
morgen maar weer uitlaten lezen, storing is weer terug. :cry:
zo nu maar hopen dat het weer goed is.
gaf nokkenas censor aan.
ps mijn bobines zijn van beru.
Die doen het bij mij al ongeveer 90K...
shit weer het zelfde. :cry:
morgen maar weer naar de renault.
kost weer geld
hebbie de bougies al vervangen nu?
nee morgen naar de renault om hem goed uit te laten lezen voordat ik van alles ga vervangen wat niet hoeft.
net keek ik onder de kap van de moter en zag dat link boven op het inlaatspruitstuk (is dat zwart geheel waar de inspuiting zit van het gas enzo) een sencor zit. die zit er behoorlijklos in. meschien daar valse lucht. morgen maar even bij de renault vragen of dat zo hoort te zitten.
Ik zou toch proberen korting te vragen omdat het probleem nog steeds niet opgelost is.
En eerlijk gezegd snap ik niet dat je niet eerst de goedkopere onderdelen zou nakijken en vervangen.... (4 bougies zijn echt aanzienlijk goedkoper dan 4 bobines en een nokkenassensor denk ik zo, btw persoonlijk zou ik ook zeggen dat ze de onderdelen die nu vervangen zijn gewoon weer terugzetten aangezien het probleem niet is opgelost dus dat ze onnodig vervangen (zullen ze niet meer kunnen dus dan mag er wat coulance van je garage komen, maar je zal bij een officiele dealer zitten...)
Raar dat je bij de dealer niet betaald voor het probleem maar voor het eventuele probleem.
Maar ik kan mij er ook wat bij voorstellen.
Als men het probleem meteen bij de bron aanpakt is het te snel verholpen en verdienen ze er te weinig aan,dat is ook de reden dat ze je laten betalen voor het gene wat niet stuk is en niet nodig was om te vervangen.
Dan gaat er ook wat meer tijd inzitten en is de dag snel betaald dus weer een zorg minder,behalve voor de klant.
En de klant is zo dom die betaald maar gewoon.
En zo gaat dat...
Die theorieën over ronselpraktijken gaan alleen op voor sjacheraars. Ik ben van mening dat je eigen merk-dealer je altijd helpt en geen gekke dingen uit haalt. Je betaalt er wel iets meer dan bij Henk op de hoek, maar je krijgt er meer voor. Overigens is mijn ervaring ook dat mijn dealer me gelijk korting heeft gegeven door me alleen voor onderdelen te laten betalen als eerder onderhoud geen oplossing bood. Dat is toch een aardige korting, gezien het uurloon van die rakkers super hoog is.
Kortom: altijd naar de dealer, goede service, geen gezeik.
Met die laatste regel ben ik het niet (altijd) eens: regelmatig een slechte service en gezeik gehad bij de merkdealer. Je moet een middenweg zien te vinden tussen beunhaas en merkdealer. In mijn geval is dat een Renault specialist geworden.
okee, dan pas ik bij deze mijn onderwerp van 'merkdealer' aan. Munsterhuis Enschede: goede service, geen gezeik.
zo nu bij de vriendelijk renault geweest.
bij uitlezen gaf hij aan de electronise nokkenas verschuiver. de computer zegt dat er ijzer vijlsel in zit.
nu moetik de motor fluschen. en de verschuiver vervangen.
hun lezen hem dan opnieuw in.
is dat makelijk zelf te vervangen die schuiver.
wie heeft er ervaring mee.
Je bedoelt waarschijnlijk de versteller? uhm niet echt dacht ik, en je moet dan ook meteen d-riem spanrollen en waterpomp doen..... (Vind het btw wel knap dat de computer zegt dat er ijzer vijzel inzit, volgens mij kan de computer enkel foutcodes, en parameters lezen )
het is niet de polie maar de regel klep die erboven zit. kost €130,-
deze wordt via oliedruk geregeld als het goed is.
nu is mij vraag als ik de moter flush. zaldat niet genoeg zijn.
hij spoeld dan toch schoon.
graag reactie hier op.
Geen idee dan, hoor hier enkel vragen over de nokkenasversteller en of sensor...
Het zal de nokkenaspositiesensor zijn. Heb ik maar laten doen. Mijn nokkenasversteller is ook defect, wat zich af en toe uit in een ratel bij de start. Omdat het verder geen kwaad kan laat ik het nog even, want als die vervangen moet worden, moet de hele d-riem ook mee = flink prijzig, en hij zit er net 2,5 jaar op.
Citaat van: eugene op 10 oktober 2012, 10:38:36
zo nu maar hopen dat het weer goed is.
gaf nokkenas censor aan.
ps mijn bobines zijn van beru.
Citaat van: eugene op 10 oktober 2012, 23:46:01
shit weer het zelfde. :cry:
morgen maar weer naar de renault.
kost weer geld
Hmm denk het niet want die is net vervangen......
wat ik nog vergeten was te zeggen is dat de stekker van de nokkenas censor volgens hem ook niet goed contact maakte.
de pinnentjes in de stekker. daar was er een van die te ver open stond.
nu heb ik de motor geflushd en nieuwe olie en filter er opgedaan.
ik wacht nu denkik maar of de storing weg blijft, voor ik de nokkenas verschuiver vervang.
zo de nokkenas verschuiver vervangen. daar zat inderdaad vuil tussen zoalsmen dat vertelde.
ook gelijk maar het gaskleppenhuis schoon gemaakt.
naar de renault tot en opnieuw inleren en storing gewist.
nu maar hopen dat het weg blijft.