Het gordelspanner/airbaglampje brandt al een tijdje en ik ben dat allemaal gaan onderzoeken. De Megane 1 heeft geen airbags in de stoelen begrijp ik, dus de bedrading is voor de schakelaar die het gordelcontact maakt en voor de gordelspanners naast de stoelen. Ik heb dat allemaal doorgemeten en de bedrading is in orde. Op de gordelspanners meet ik rond 0.5 k en ik weet niet of dat juist is, beide spanners meten dat ongeveer.
Wat ik me ook afvraag: hoe werkt zo'n gordelspanner, er gaat een dun draadje naartoe dus het zal een klein stroompje nemen. Zit er een springlading in ofzo? Een CO2 patroon?
In het kleine stekkertje welke op de spanner zit bevindt zich ook een spoeltje en als je dat stekertje loshaalt worden de beide vergulde pennetjes kortgesloten door een metalen kransje dat door de stekker naar buiten wordt gedrukt.
Megane I heeft wel airbags in de stoelen, tenminste bij de phase 2. Of dat bij de phase 1 ook zo is weet ik niet.
Gordelspanner werkt met een springlading.
De stekkerverbinding zelf bij de meg1 is vaak het probleem,de oplossing is de bedrading door solderen en het stekkerblok laten vervallen.
Hij is van 1996 en ik denk dus fase 1. Hoe weet ik of die gordelspanners nog in orde zijn? Kan ik dat meten? Ik neem aan als hij al is afgegaan dat ik dan een open verbinding meet.
De bedrading heb ik al veranderd naar bus en pen stekkertjes en die moeten een goed contact maken. Maar solderen is geen enkel probleem.
Bedankt voor de reacties.