Heb bij de CC wel een lampje erin zitten maar deze doet het niet. Dit staat ook zo in het boekje. Kan iemand mij een reden vertellen. En is het makkelijk om deze wel te laten branden ??? want persoonlijk vindt ik het veel mooier
zal vast wel weer iets met regelgeving te maken hebben.
dan zit het er wel ingebouwd maar mag het bijvoorbeeld alleen gebruikt worden in andere landen,.. engeland bijvoorbeeld omdat ze daar aan de andere kant van de weg rijden,... dat is de enige reden die ik ervoor zou kunnen verzinnen.
Volgensmij is het geen regelgeving, je mag gewoon met twee mistlichten rijden. Naar mijn weten heeft de espace al standaard twee mistlichten.
Citaat van: riCChard op 8 mei 2005, 15:25:27
Heb bij de CC wel een lampje erin zitten maar deze doet het niet. Dit staat ook zo in het boekje. Kan iemand mij een reden vertellen. En is het makkelijk om deze wel te laten branden ??? want persoonlijk vindt ik het veel mooier
als het lampje erin zit zou die het toch moeten doen,
even meten of er spanning op staat,
of even bij je garage langsgaan...
zouden toch beide moeten kunnen branden...
Twee mistachterlichten mag dus niet (wegen verkeers wet).
Dat de Engelse wet dat weer wel toestaat, zal wel te maken hebben met het feit dat ze daar het verschil tussen rechts en llinks niet kennen :)
Nee hoor: Bespaart in de productiekosten weer een extra onderdeel voor engelse, indiase en japanse markt (rijden links).
Overigens zijn engelse lampen hier niet toegestaan. Elk automerk voert zo'n 23 verschillende verlichtingssets, aangepast aan de plaatselijke wetgeving.
Ik zou dus je beurs maar niet te zwaar gaan belasten met de kosten van illegale praktijken.
Citaat van: Tony op 9 mei 2005, 02:38:12
Twee mistachterlichten mag dus niet (wegen verkeers wet).
Dat de Engelse wet dat weer wel toestaat, zal wel te maken hebben met het feit dat ze daar het verschil tussen rechts en llinks niet kennen :)
Nee hoor: Bespaard in de productiekosten weer een extra onderdeel voor engelse, indiase en japanse markt (rijden links).
Overigens zijn engelse lampen hier niet toegestaan.
Ik zou dus je beurs maar niet te zwaar gaan belasten met de kosten van illegale praktijken.
Waarom hebben alle coup?s en cabrios dit dan?????
Hoef je maar een type unit te plaatsen, in plaats van 23 soorten.
ja maar ze branden bij mij dus wel allebei
Ja, dat kan.. de bedradingset is ook hetzelfde.
Maar ik zou er toch niet mee gaan rond rijden, dat kost je wel een prent.
Er zijn wel meer dingen die je auto kan, bijv harder dan 120 km/hr, het zit er op, maar mag niet.
Citaat van: Tony op 9 mei 2005, 02:52:20
Er zijn wel meer dingen die je auto kan, bijv harder dan 120 km/hr, het zit er op, maar mag niet.
Ja OK maar dat is een KEUZE die je hebt.
Als ik mijn mistlampen nodig heb, kan ik niet kiezen, ze branden allebei...
Je mag alleen de linksachter mistlamp plaatsen.. die andere dus niet.
Er is hier maar 1 achter-mistlamp toegestaan (links achter dus).
En dat is ook logisch, omdat het anders net lijkt ofdat je op je remmen trapt (voor de achterligger die je net optijd ziet)
oke bedankt voor de info, wist ik niet.
dan gaat de lamp er rechts uit.
overigens toch vreemd dat een auto tot 3 keer toe zo door de apk komt!!!!!! (waarvan 2x bij de dealer!)
had toch al mn twijfels over dat hele apk gezeur.....
Dat idee heb ik af en toe ook ;D
Maar is net als het sportuitlaten verhaal... lekken mag niet volgens de APK, herrie maken wel.
Totdat je een prent krijgt omdat je auto meer dan 92 db geluid maakt. Staat niet in de APK, maar wel in de WVW.
Dat geldt ook voor geluidsinstallaties.. ramen dicht dus!
Overigens is het mistachterlicht wel beschreven.. hebben ze niet goed gekeken.
In het boekje staat ook dat er wel een lampje in zit maar dat deze het niet doet. Maar met welke reden. In mijn vorige Megane Coup? had ik wel twee achtermistlampen en mijn Seat Cordoba ook.
Citaat van: Tony op 9 mei 2005, 03:06:09
Je mag alleen de linksachter mistlamp plaatsen.. die andere dus niet.
tuurlijk mag dit wel, ze zitten er standaard in bij de nieuwe wagens... ???
dus hebben ze ook een goedkeur voor de nederlandse wegen.... :D
niks uitbouwen, gewoon laten zitten... ;)
Weet je wat...? Ik zoek het op!
Maar volgens mij is het land-gebonden en mag het voor de Nederlandse wvw niet.
Citaat van: Tony op 10 mei 2005, 03:05:14
Weet je wat...? Ik zoek het op!
Maar volgens mij is het land-gebonden en mag het voor de Nederlandse wvw niet.
doe dat, maar ze hebben toch een nederlandse goedkeur gekregen om de weg op te mogen....
Zonder lampje... ja
Race uitlaten monteren mag ook, tenzij ze teveel herrie maken. Zelfs rijden zonder kat mag, zolang de waarden maar aan de eisen voldoen, dat is Europa: Alles mag zolang de Wet het niet verbied. Maar bij mijn weten is een (1) mistlamp verplicht (ook voor aanhangers) en is de rest additioneel of verboden. Dat veel voeruigen goedgekeurd worden met bijv. crowbars voor de koplampen, gespoten achterlichten en refectoren, wil nog niet zeggen dat dat wettelijk is toegestaan. Dat is dan weer en kwestie van geluk.
Heb net effe mijn APK boek uit de kast getrokken en de keuringseis is als volgt:Artikel 5.2.52 lid k
Personenauto's moeten voorzien zijn van: 1 of 2 mistlichten aan de achterkant van het voertuig indien het voertuig na 31 dec. 1997 in gebruik is genomen;in het geval van 1 mistlicht moet zich dit bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig.
Is Apk taal, maar als je het 6 keer leest snap je het :D
Snapte hem na 3 keer lezen al :)
Ik wist het wel... ;D
Kortom aansluiten die hap want het mag en zit er tenslotte al ;) ;)
:D Bedankt heren. Nu nog even kijken of er iemand handig met draden is
Ik heb het er eens met mijn pa(renault monteur) overgehad. Naar het schijnt als ge een trekhaak plaats en dan 2 mistlichten achteraan laat branden + het mistlamp van je aanhanger dat dan de zekering opsmoord vooraan. En Renault kennende hebben ze dan gewoon 1 mistlamp afgekoppeld.
:D maar voorlopig geen trekhaak er achter, kun je 'm ook niet gebruiken.
Overigens handig zo'n vader
Citaat van: Bart Van de Sande op 17 mei 2005, 08:12:30
Ik heb het er eens met mijn pa(renault monteur) overgehad. Naar het schijnt als ge een trekhaak plaats en dan 2 mistlichten achteraan laat branden + het mistlamp van je aanhanger dat dan de zekering opsmoord vooraan. En Renault kennende hebben ze dan gewoon 1 mistlamp afgekoppeld.
op het moment dat je de mistlampen aandoet met aanhanger erachter,
worden de mistlamp(en) op de wagen uitgeschakeld,
als de 13 polige stekker tenminste goed is aangesloten.... ;)
dus dan brand alleen de mistlamp op aanhanger/caravan,,,
Er ontgaat mij iets..?
Waarom zou je twee mistlampen plaatsen als 1 genoeg is?
Die tweede mistlamp is volgens de APK wel additioneel (niet verplicht) dus als deze wel aanwezig is wordt die op dezelfde wijze gekeurd als de verplichte lampen. Dus kapot is dan ook afkeur. Dat heb je nou met je ijdelheid. Kost alleen maar geld.
Citaat van: Tony op 20 mei 2005, 04:32:28
Er ontgaat mij iets..?
Waarom zou je twee mistlampen plaatsen als 1 genoeg is?
Die tweede mistlamp is volgens de APK wel additioneel (niet verplicht) dus als deze wel aanwezig is wordt die op dezelfde wijze gekeurd als de verplichte lampen. Dus kapot is dan ook afkeur. Dat heb je nou met je ijdelheid. Kost alleen maar geld.
omdat men het wil... ???
heb je dat wel vaker, dat je iets ontgaat....? :)
Ik bespeur enige hostility tussen Tony en Remko...
Citaat van: Timski op 20 mei 2005, 13:11:45
Ik bespeur enige hostility tussen Tony en Remko...
dit bespeur jij dan helemaal verkeerd... ;)
ik bespeur dan weer iets opruiend hieruit.... ???
Citaat van: Tony op 20 mei 2005, 04:32:28
Waarom zou je twee mistlampen plaatsen als 1 genoeg is?
Eens, en ik zou zelfs nog een stap verder willen gaan. Twee mistlampen voeren is volgens mij gevaarlijk. Het oplichten van de remlichten is niet meer zichtbaar. Alleen het derde, hoge remlicht komt aanvullend in bij remmen. Wetenschappelijk onderzoek heeft echter uitgewezen dat bestuurders niet het oplichten van de remlichten van hun voorligger waarnemen, maar het door de lichten breder worden van de zichtbare wagencontouren en daar dan op reageren.
Een van mijn vorige auto's (Volvo) had standaard twee mistachterlichten. Toen ik daar achter kwam, heb ik onmiddellijk het lampje van het rechter licht verwijderd. Auto is door mij ??nmaal voor de APK-keuring aangeboden en goedgekeurd. De keurmeester zal het ontbrekende lampje (met opzet?) over het hoofd hebben gezien.
??? Vijandigheid? Tony wordt wel vaker kort als M?gane liefhebbers hun auto egostrelend opleuken (zij noemen het tuning, Tony noemt dat ijdelheid) en daarbij volkomen voorbijgaan aan alle aspecten van veiligheid en technisch verantwoord ingrijpen in het door kundige Renault ingenieurs ontwikkelde product.
Ik sta helemaal achter hem!? :D
Groet, Hans.
? ? ?
volgens mij hans, gaat dit helemaal niet over tuning...
maar wat betreft de veiligheid, daar moet je niet mee sollen,
en ik praat echt uit ervaring, als ik zeg... NIET MEE SOLLEN...
dankzij de goed renaultveiligheid zit ik hier nog dit bericht te typen,
en met mij zijn er velen die er zo over denken...
sommige helaas niet, maar die worden ook nog wel wakker geschudt,
als ze wat ouder worden.... ;)
en wat dat lampje van die rechter mistlamp,
dat heeft de apk-keurmeester niet (expres) over het hoofd gezien,
want het is niet verplicht, maar mag er wel opzitten...
en daar ging het om...
en ook niet om de vraag waarom je dat wel of niet zou willen.
als laatste ben ik blij dat jij Tony hierin steunt... :D ;) ;D
wat een langdradig topic over 1 simpele vraag
volgens de apk mag het, alle phase 1 coupes en cabrios hebben het orgineel, dus het mag en het doet niets aan de veiligheid; het is geen meer- of minderwaarde hierbij
ik denk ook niet dat de renault ingenieurs lang nadenken over het wel of niet plaatsen van een of 2 mistlampen achter, waarschijnlijk beslissen ze dat sneller dan dat je dit topic kan lezen :)
Overigens wordt er bij tuning niet enkel egostrelend onnadenkend iets verbouwd aan een auto, alle spullen die achteraf of mijn auto zijn geplaatst zijn TUV gekeurd bijvoorbeeld, al is dit niet bij alle spoilerpakketten het geval (zeker de wat goedkopere niet)
Daarnaast als je iets anders wil dan orgineel en het gaat kapot kan het wel ijdelheid zijn wat geld kost, maar dan moet je ook geen alarm monteren achteraf dat kan ook kapot of af fabriek een airco laten plaatsen want ja dat kan later kapot gaan en je kan ook zonder........oneindige discussie; een airco is prettig, een alarm goed voor je gevoel en een mooie spoiler of een extra brandend mistlampje mooier voor je oog
als Richard zijn antwoord is beantwoord dan lijkt me dit voldoende, dank u voor al uw meningen en zoals Tony altijd zegt; Je hoeft het niet overal mee eens te zijn, een forum vol met ja-knikkers is ook geen forum. Dus als Richard om zijn eigen redenen een extra mistlamp achter wilt en dan nog steeds wil ondanks enkele argumenten tegen dan is dat zijn keuze.....
:) Ik wist niet dat dit zo?n oplaaiende discussie zou worden. Maar bedankt voor de reactie?s.
Het ging mij erom dat Renault wel de ijdelheid monteert zodat de licht units gelijk lijken maar het niet laat functioneren wat naar mijn idee (veilig of niet) vaag blijft.
Met deze mooie woorden zeg ik slotje erop :D