Renault Mégane Club

Mégane 2 Technisch 2002-2009 => [Mégane 2] Overig => Topic gestart door: Drekepeteke op 31 mei 2012, 20:24:18

Titel: Ratelend geluid
Bericht door: Drekepeteke op 31 mei 2012, 20:24:18
Kan mij iemand vertellen wat dit is?
Het komt boven uit de motor dus niet aan de kant van de distributie en dynamo.
Hij doet het heel af en toe met een koude start.

http://youtu.be/WRIt0pYavJQ

Het betreft een Megane 2 phase 1 uit 2004 1.6
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: Drekepeteke op 31 mei 2012, 21:26:26
Correctie.
Ik heb net met een hulp gekeken en geluisterd.
Het komt wel van de distributie zijde af.
Helemaal aan de bovenkant.
Dus ik denk het verstelbare nokkenas tandwiel(Versteller)
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: matthew op 31 mei 2012, 22:35:22
Jep is idd de verstelbare nokkenaspoelie.
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: Drekepeteke op 2 juni 2012, 09:46:36
Welk onderdeel moet ik dan precies hebben en waar kan ik dat online bestellen?
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: matthew op 3 juni 2012, 09:42:19
Dat is een verstelbare nokkenastandwiel en de driem moet eraf dus moet ook allemaal weer nieuw.
Online bestellen weet ik niet.
Je kunt bij de dealer of brezan halen.
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: Drekepeteke op 7 juni 2012, 19:22:29
Ik heb een nieuwe gehaald en er zelf opgezet.
2 uurtjes werk.
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: Drekepeteke op 7 juni 2012, 20:27:54
Oude

(http://i104.photobucket.com/albums/m168/outlaw666_2006/foto-1.jpg)
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: Drekepeteke op 7 juni 2012, 20:28:42
Nieuwe

(http://i104.photobucket.com/albums/m168/outlaw666_2006/foto2.jpg)
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: Jeremy op 7 juni 2012, 21:24:17
Kan je niet anders een mooie How-to maken? want ik ben bang dat ik het binnenkort ook moet gaan vervangen en bij de garage kost het een vermogen.
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: Minkert op 7 juni 2012, 21:47:39
Je inlaat poelie is niet goed gemonteerd, die witte streep op je poelie moet gelijk staan met de gleuf in je kleppendeksel...
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: Drekepeteke op 7 juni 2012, 21:53:53
Jawel,ik heb de riem er niet vanaf gehad dus is hij in de stand blijven staan zoals ik de auto heb uitgezet.
De riem heb ik op spanning gehouden,aangetekend en de nokkenastandwiel eronder vandaan geschoven en de nieuwe erondergeschoven.
Zo hoefde ik alleen maar de bovenkant open te maken.



Snap je?

How to do gaat helaas niet want ik heb maar 2 foto's gemaakt.
Maar het ging vrij makkelijk.
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: Drekepeteke op 7 juni 2012, 22:12:13
Mij koste het 190 euro voor het tandwiel en 2 uurtjes werk.

De dealer vroeg voor zich 631 euro en de lokale garage 790 euro voor het maken.

Van de dealer;

"Goeden Middag,

De kosten voor het vervangen van de distributieriem zijn Bruto:  € 499,00 incl BTW.
Voor de verstelbare nokkenastandwiel moet u bijtellen € 207,37 Ibcl BTW.

Totaal is dit € 706.37 INCL BTW.
Op het distributiegedeelte geven wij ivm een actie 15% korting. ( 74,85 )
Hiermee zal de totale kosten € 631,52 INCL BTW en montage."


 
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 7 juni 2012, 22:18:28
Uhm dus je hebt de riem ook niet vervangen? Ben erg benieuwd hoe lang dit goed gaat,hoe heb je btw je riem onder spanning gehouden?)
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: Drekepeteke op 7 juni 2012, 22:28:11
Die riem ligt er pas 30000 km op.

Die heb ik op spanning gehouden met 2 griptangen links en rechts en een spanband en zodoende dat er geen spanning meer ontstond op het tandwiel zodat ik het tandwiel eronder vandaan kon schuiven.
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: Tedo op 8 juni 2012, 07:39:26
Het lijkt wel een virus bij die 1.6 16v's, want zo start ik ook in 50% van de gevallen. Net als bij jou zit mijn d-riem er pas 2 jaar/35.000 km om, dus vervangen daarvan is eigenlijk zonde.
Dat het ook op deze manier kon wist ik niet, maar net als Michiel vraag ik me af of het zo wel (lang) goed gaat. Mede omdat dealer en garage zeggen dat het niet kan zonder demontage en vervanging van de d-riem. Daarom neem ik die ratel voorlopig maar voor lief, want het schijnt geen kwaad te kunnen (het maakt alleen een hoop herrie).
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: Drekepeteke op 8 juni 2012, 08:41:35
De dealer zegt dat omdat zij dan alles openmaken en de riem er vanaf halen.
Daardoor moet je alles weer op tijd zetten en de riem opnieuw spannen.
En dat opnieuw spannen is niet goed voor de riem.
Vandaar dat de dealer zegt"alles vervangen"
Anders kunnen ze geen garantie geven.


Op mijn manier blijft alles zoals het is,de spanning op de riem,de riem zelf blijft op zijn plaats,de stand van de tandwielen.
Je verwisseld enkel de verstelbare nokkenas tandwiel.
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: Tedo op 8 juni 2012, 09:24:14
Klinkt goed.  !-! Net als Jeremy ben ik wel benieuwd hoe, en wat je daarvoor nodig hebt.
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: Drekepeteke op 8 juni 2012, 09:51:31
Een steek en ringsleutel 16
Een dopsleutel 10
2 grip(klem) tangen.
Een schroevendraaier.
Een torxbitje.

Thats all.
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 8 juni 2012, 10:33:18
Persoonlijk ben ik dus niet van griptangen op een getande riem... En je hebt hem dus niet op spanning gehouden,je hebt de spanning iets hoger moeten maken om zo het tandwiel los van de riem te krijgen. Ik hoop voor je dat het goed is gegaan zo,maar zou het zelf nooit zo doen. Liever 400 euri meer kwijt en garantie dan ook maar een beetje kans op een ventueel knappende riem,of een riem die een tandje anders staat... (heb zelf best wat kapotte riemen gezien en daar word je over het algemeen niet vrolijk van. Maar nogmaals als het werkt heb je mazzel en houd je mooi geld in je zak,gaat het ter zijner tijd fout,dan ook niet klagen ;)
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: Drekepeteke op 8 juni 2012, 11:06:55


Als ik als zoals jij zegt" beter het zekere voor het onzekere" had moeten aannemen had ik al helemaal geen Renault moeten kopen.
Laat staan een Megane.

Zo blijft het enigzins betaalbaar voor een kwalitatief slechte auto.
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 8 juni 2012, 14:36:05
Oh misschien heb jij die ervaring,zou kunnen door bezuinigen op juist onderhoud,maar ik rij er nu al 80k mee,en net weer nieuwe apk en enkel 2 banden en een koplamvertselmotortje hoeven te vervangen.... (totale rekening inclusief grote beurt airco service,en de apk 632 euri,bij 30k per jaar met een 1,4 16v op gas......) Maar enkel na de aanschaf wat rare problemen gehad,maar na overstap naar een echt goede garage nu net zo betrouwbaar als de gemiddelde jap/duitser.... Mijn Meg staat nu op 207.000 km en rijd en voelt beter aan dan de Chevrolet van mijn schoonvader (65k en 4 jaar oud) Wat ik dus al zeg zoek eens een echt goede garage,dan word ook jou Meg (na waarschijnlijk een hoop achterstallig onderhoud) ook wel betrouwbaar hoor.
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: Drekepeteke op 8 juni 2012, 15:13:45
Mijn mening was gebaseert op het forum,niet zozeer op eigen ervaringen.

Eigenlijk doet het er ook niet toe.
Ik vond het een goede goedkope oplossing en hoop dat andere er ook wat aan hebben.

:)
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: Tedo op 8 juni 2012, 16:04:48
Enorm bedankt daarvoor in ieder geval!  !-!

Of ik het zelf ook durf is een tweede...  :huh:

En wat betreft het kwalitatief slecht zijn van de Megane II: het klopt dat er een hoop kwalitatief slechte (elektrische) onderdelen in en op zitten (op inkoop daarvan werd destijds beknibbeld),
maar de auto's an zich zijn niet zonder meer slecht (zoals bijv. de Laguna II ph. 1 dat wel is/was).
Ik heb er twee, en ik moet zeggen dat ik het gezien de reputatie van de Megane II nog wel mee vind vallen qua defecten en kosten. Goed onderhoud is daarbij wel een must, zoals Michiel al aangeeft.

Maar sowieso komt er bij mij geen 1.6 16V meer (worden gelukkig ook niet meer geleverd in de Megane III vanaf dit jaar).
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: Minkert op 8 juni 2012, 21:08:16
Nou ik weet niet hoe jij dit gedaan zou moeten hebben maar bij het vervangen en monteren van je nokkenas versteller poelie moet je altijd de bout er handvast indraaien en dan de poelie draaien tot je een klik voelt dan is de poelie (gereed) om het zo maar even te zeggen. plus dat ik op jou foto bij de oude en de nieuwe poelie al zag dat ze niet gelijk stonden (streepje) en de poelie moet op 110 nm vast dit doe ik altijd samen met een collega omdat dit in je eentje niet te doen is dan verdraaid de motor van tijd waar nog bijkomt dat als je riem los ik geweest in jou geval de poelie vervangen moet je hem altijd 2 keer rondraaien de krukas dan dit om de spanning over de riem te verdelen die verandert altijd zoals jij het heb gedaan kan het nooit goedgaan ik zag ook dat je de opstaande rand van je uitlaatnokkenas poelie beschadigt heb kijk daar mee uit die breken heel snel af en dan is het ook einde verhaal.....
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: Drekepeteke op 8 juni 2012, 23:21:12
Maakt niks uit.
Het geratel is weg en hij loopt beter als voorheen.
Einde verhaal.
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: Drekepeteke op 9 juni 2012, 12:24:44
Citaat van: Drekepeteke op  8 juni 2012, 23:21:12
Maakt niks uit.
Het geratel is weg en hij loopt beter als voorheen.
Einde verhaal.
Citaat van: Minkert op  8 juni 2012, 21:08:16
Nou ik weet niet hoe jij dit gedaan zou moeten hebben maar bij het vervangen en monteren van je nokkenas versteller poelie moet je altijd de bout er handvast indraaien en dan de poelie draaien tot je een klik voelt dan is de poelie (gereed) om het zo maar even te zeggen. plus dat ik op jou foto bij de oude en de nieuwe poelie al zag dat ze niet gelijk stonden (streepje) en de poelie moet op 110 nm vast dit doe ik altijd samen met een collega omdat dit in je eentje niet te doen is dan verdraaid de motor van tijd waar nog bijkomt dat als je riem los ik geweest in jou geval de poelie vervangen moet je hem altijd 2 keer rondraaien de krukas dan dit om de spanning over de riem te verdelen die verandert altijd zoals jij het heb gedaan kan het nooit goedgaan ik zag ook dat je de opstaande rand van je uitlaatnokkenas poelie beschadigt heb kijk daar mee uit die breken heel snel af en dan is het ook einde verhaal.....

Zoals ik al zei heb ik alles aangetekend.
Zoals de poelie eraf is gegaan is die er ook weer opgekomen.
En ik heb nergens aan gedraaid.
Dus de het aantal riemtanden van de linkse naar de rechtse poelie zowel naar de onderste is hetzelfde als voorheen en ook hetzelfde op de nokkenas.

En dat de streepjes op de eerste foto niet hetzelfde staat als de tweede foto is omdat ik de auto gestart heb om te testen.


En de spanning van de riem verdelen is onzin want zodra je start trekt de riem zich strak van de onderste poeli naar de rechts bovenste naar de links bovenste totdat de cirkel weer rond is want alle poelies kunnen onafhankelijk van elkaar kunnen ronddraaien.


Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: Nicole op 10 juni 2012, 10:35:58
Citaat van: Drekepeteke op  7 juni 2012, 22:28:11
Die riem ligt er pas 30000 km op.

Die heb ik op spanning gehouden met 2 griptangen links en rechts en een spanband en zodoende dat er geen spanning meer ontstond op het tandwiel zodat ik het tandwiel eronder vandaan kon schuiven.
Als ik je riem zo zie, zou ik die gaan vervangen.(kan vertekend beeld geven op m'n telefoon, dat hij er in het echt beter uit ziet, maar zoals ik hem zie zeg ik vervangen.)
Tevens wordt er niet voor niets gezegt dat de riem moet.
Ik vind het link hoe je het gedaan hebt.
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: duckie1098 op 10 juni 2012, 13:57:52
Wat mankeert er dan aan die riem volgens jullie?Oke, je kunt zien dat ie gebruikt is maar dat mag ook na 30000 km.belangrijk is denk ik dat ie niet opnieuw gespannen is.ik weet niet precies hoe je de riem omhoog getrokken hebt maar als ik zo'n oplossing zie zonder de riem te beschadigen, durf ik dat ook wel aan + dat die riem er natuurlijk niet als een viool-snaar opligt.Beetje inventiviteit is niet verkeert toch?en die paar krassen op die rand van de uitlaat-poelie zegt me niet zoveel.

groetsels,

Ben
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 10 juni 2012, 14:52:39
Hij heeft de riem omhoog getrokken met 2 griptangen,als het zonder gevolgen blijft heeft ie mazzel,gaat het fout moet ie ook niet klagen.... (aangezien de nokkenassen e.d. niet gefixeerd zijn,is de kans erg groot dat de distributie niet meer helemaal op tijd staat)
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: duckie1098 op 10 juni 2012, 16:21:06
1 tand verschil merk je wel, dan zou ie in ieder geval niet meer zo goed lopen als drekepeteke zegt.Bovendien heeft ie alles afgetekend inclusief de tandriem, dus dat kan dan eigenlijk niet misgaan.

groetsels,

Ben
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: Drekepeteke op 10 juni 2012, 18:03:18
Citaat van: Roadkill (Michiel) op 10 juni 2012, 14:52:39
Hij heeft de riem omhoog getrokken met 2 griptangen,als het zonder gevolgen blijft heeft ie mazzel,gaat het fout moet ie ook niet klagen.... (aangezien de nokkenassen e.d. niet gefixeerd zijn,is de kans erg groot dat de distributie niet meer helemaal op tijd staat)

Ik heb gebruikt gemaakt van die 1mm spelling die in elke riem zit.
De riem is niet elastisch en de spanrol voor te spannen zit geen veer in maar zit vast.

Als je het linker tandwiel iets draait naar rechts merk je dat er speling komt tussen het linker tandwiel naar het rechter tandwiel naar het onderste tandwiel.
Dus van de onderste naar de links bovenste tandwiel word hij iets strakker.

Van dat die millimeter speling heb ik gebruik gemaakt.
De griptangen heb ik links en rechts vastgezet zodat de riem niet van de links bovenste en de onderste tandwiel kon afschuiven of verspringen,dus op spanning gehouden
Zodoende kon ik ik het verstelbare nokkenas tandwiel er onder vandaan schuiven.

Ik heb dus gebruikt gemaak van de minimale speling die er als was,dus niet de riem opgerekt.

Die riem ziet zo vettig uit van het sleutelen en van de stortbuien donderdag avond midden op straat.
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: Minkert op 11 juni 2012, 21:02:27
Maakt niet uit hoe de riem vet is geworden feit is dat de riem vet is!! Heb je wel eens gezien wat vet met een v-snaar of distri riem doet ?
Daar schrik jij nog van.
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: Drekepeteke op 11 juni 2012, 21:46:13

Ik schrik nergens van.
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: duckie1098 op 11 juni 2012, 23:36:38
Ik heb veel gewerkt met cnc freesbanken waar ook tandriemen in zitten.Meestal zijn deze riemen, na jaren draaien, bijna door en door vettig maar hier gebeurt dus echt helemaal niks mee.Deze riemen worden tegenwoordig van andere materialen gemaakt dan vroeger.Ducati gebruikt bijvoorbeeld riemen met kevlar draden / versterking.Je moet je eens verdiepen in de constructie van zo'n riem.Alleen als ze te strak staan gaan ze snel kapot.

Groetsels,

Ben
Titel: Re: Ratelend geluid
Bericht door: matthew op 13 juni 2012, 23:02:12
Mod Break:
Houd het gezellig hier,daarom paar berichten aangepast.
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev