Mijn handgrepen voor beginnen af te bladderen:
(http://i.imgur.com/LkucRl.jpg)
Is dat nog met een likje verf oid te verhelpen? Ik vermoed dat de dealer hier flink wat center voor vraagt (niks op marktplaats gevonden)
Je kunt het proberen te spuiten,maar het is een soort rubberen onderlaag en dat wil niet altijd hechten.
Verder zit dit stuk vast aan de deurbekleding dus ben je verplicht om een nieuw deurbekledingpaneel te kopen bij vervangen ervan.
En het komt doordat je ringen aan je vingers hebt en dan vast pakt.
Komt helaas vaak voor.... Verven lukt eigenlijk niet....
Die rubber laag kun je er met verdunde verf afbijt eraf halen.
Dat heb ik ook gedaan.
Dan blijft er gewoon hard plastic over wat makkelijk te spuiten is.
Als je de grepen wil spuiten zal je ze eerst geheel kaal moeten halen. Dan is het wel te doen (http://megane2.superforum.fr/t61-peinture-console-centrale-et-poignees?highlight=Poign%E9es+int%E9rieures). Bij latere versies waren de grepen ook gespoten (o.a. zilverkleurig). Maar ze worden nauwelijks aangeboden (ook wel logisch, want die hebben vaak hetzelfde euvel).
Ik ben wel benieuwd wat een complete nieuwe greep moet kosten (zeker als daar de hele deurkaart bijhoort, zoals Matthew zegt.) hier (http://megane2.superforum.fr/t1328-quelle-est-la-ref-des-poignees-interieures-megane-rs-les-gri) is wel iets te vinden.
Mmm dat spuiten klinkt wel interessant. Is misschien een mooi weekend klusje.
Misschien met wat spuitlijm en een stukje leer opnieuw te bekleden??(zal ook geen makkelijk klusje zijn,maar geeft wel het mooiste resultaat denk ik
Op eBay.co.uk worden een soort leren hoesjes voor deze grepen aangeboden.
Is dit wat? (http://www.ebay.nl/itm/Turgriff-Turgriffe-Renault-Megane-Renault-Megane-neu-/230769146590?pt=DE_Autoteile&hash=item35bae9bade#ht_500wt_1413)
Wel andere kleur, maar is misschien niet eens zo erg.
Zou op zich nog wel eens de goede (beige) kleur kunnen zijn. Of zilvergrijs. Ik heb gemaild en ze zijn antraciet.
Zo te zien heeft hij namelijk een privilege uitvoering, en die heeft beige grepen. Bij mij (Dynamique) zijn ze antraciet/zwart.
Ik heb ze (op de gok) maar gekocht, dus bedankt Felix!
Deze set, maar dan van de RS (ik dacht zilverkleurig) heeft als nummer 7701476921.
Volgens mij zitten ze bij mij aan het leer van het paneel bevestigd en kan ik ze dus niet zomaar omwisselen voor een ander setje :neen:
Geen idee.. Het zal hoe dan ook los gemaakt moeten kunnen worden.
Anders is er dit nog:
http://www.ebay.co.uk/itm/RENAULT-MEGANE-2002-2008-2X-DOOR-HANDLE-COVERS-grey-stitching-/350494975376?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item519b20e590
Volgens mij is het een kliksysteem. Ik zeg dit uit mijn hoofd, dus pin me er niet op vast. Het knopje voor de spiegelafstelling of raam moet je er wel eerst uit halen geloof ik.
Dan houd je de helft van de handgreep over, die kan je dan losschroeven.
Als ik ze binnen heb, zal ik het nader onderzoeken! Y
Heb je ze gekocht dan Tedo?
Citaat van: Tedo op 2 april 2012, 23:18:09
Zou op zich nog wel eens de goede (beige) kleur kunnen zijn. Of zilvergrijs. Ik heb gemaild en ze zijn antraciet. Ik heb ze (op de gok) maar gekocht, dus bedankt Felix!
Yup! Mocht het toch niet (helemaal) mijn kleur zijn dan gebruik ik ze tijdelijk om de mijne te herstellen, en verkoop ze dan weer (vast animo voor, want ze gaan bij iedereen een keer bladderen). Ook als ze niet los te krijgen zijn doe ik ze weer weg. Zoals gezegd, het is een gok. Voor € 34,- voor nieuwe grepen kon ik het niet laten (bij de dealer kosten ze tussen de 130 en 150 euro).
Ze zijn binnen, en het betreffen nieuwe handgrepen in de donker-antraciete kleur van mijn auto's. Nu maar eens kijken hoe e.e.a. vervangen kan/moet worden.
Ben benieuwd,even foto's posten ervan ook van resultaat.
@Tedo: Zo doe je dat (http://www.renaultforums.co.uk/showthread.php?t=50144&highlight=Megane+door+panel)
CiteerHi there.
Having removed quite a few door trims, you'll probably find yours is like this;
You'll need a small flat-headed scewdriver, and one with either a torx or star head.
Using the flat-head prise away the cover which is in where the door handle is (on the inside), this will expose another screw. There will also be one in where the door pull is, and by running your fingers around the outer edge of the panel (in where the hinges are, and at the door bottom) you will find at least another 2.
Once these have been removed, this is where it gets tricky; starting at a lower corner, gently (but firmly) prise away the panel from the door - it is plastic clips (which are intended as single-use only, but you want to keep them undamaged). Work your way around, then once they are all off, you will need to feed the inerior release handle through the trim aperture.
Re-attaching is the opposite of removal, but ensure that all the pop studs are on the trim panel rather than stuck on the door.
It used to be that cars were like mecanno, now its more like lego.
Best of luck, don't be afraid, but don't be reckless either.
Paul :)
Ik heb nergens een tutorial kunnen vinden, dus ben ik op goed geluk (en met wat nadenken) gewoon begonnen:
Voor menig Megane II rijder een bekend fenomeen in het interieur: afbladderende handgrepen van de voorportieren.
(http://img594.imageshack.us/img594/9818/dsc04024w.jpg)
De grepen hebben een soort rubber coating, die wel heel prettig aanvoelt, maar na verloop van tijd besschadigd raakt (door ringen en nagels),
en dan gaat bladderen:
(http://img502.imageshack.us/img502/8038/dsc04025i.jpg)
Mijn ene Megane had er iets meer last van dan de ander, en ik besloot de minst beschadigde grepen te vervangen door
nieuwe exemplaren die ik voor een kwart van de dealerprijs op eBay had gekocht (zie hiervoor in deze draad).
De passagierszijde leek me het makkelijkst om mee te starten, o.a. omdat mijn auto elektrisch inklapbare spiegels heeft, en daarvan zit de bediening in de greep van de bestuurderszijde. De greep aan de rechterkant heeft alleen een schakelaar voor het elektrische raam. Omdat een renault voornamelijk met torx-schroeven in elkaar zit, heb je voor deze klus qua gereedschap naast je handen alleen een schroevendraaier waarin je losse bitjes (torx in dit geval) kunt plaatsen. Er zijn twee maten schroeven gebruikt.
Drie grote in de maat T30 waarmee de greep aan de deur zit en zo'n zelfde schroef achter de deurhendel waarmee het deurpaneel vastzit aan de deur.
En drie kleinere waarmee de greep aan het deurpaneel vast zit in de maat T20.
We beginnen met het, rustig met de hand, losklikken van de voorzijde van de greep:
(http://img214.imageshack.us/img214/776/dsc04026u.jpg)
Je ziet nu hoe de schakelaar van het elektrische raam in de bovenzijde van de greep zit. Ontkoppel de stekker, en verwijder de schakelaar:
(http://desmond.imageshack.us/Himg829/scaled.php?server=829&filename=dsc04029ue.jpg&res=landing)(http://desmond.imageshack.us/Himg812/scaled.php?server=812&filename=dsc04028f.jpg&res=landing)
Nu is het voorste deel los, je moet alleen nog het ronde deel waarin de schakelaar zat eruit klikken.
Vervolgens verwijder je het opbergvak in het zijpaneel, door de twee dopjes die daar binnenin zitten eruit te trekken,
waarna je het bakje los kan wrikken uit het deurpaneel en recht omhoog eruit kan trekken:
(http://desmond.imageshack.us/Himg26/scaled.php?server=26&filename=dsc04036jo.jpg&res=landing)
Nu gaan we de drie T30 schroeven waarmee de andere helft van de greep aan de deur vastzit los draaien, die zich bevinden bij de rode cirkels.
De derde schroef zit achter een afdekkapje in de deurkrukschaal.
(http://img18.imageshack.us/img18/5636/t30schroeven.jpg)
Hier is het bovenste schroefgat van de greep de zien:
(http://img444.imageshack.us/img444/8572/dsc04031f.jpg)
De onderste zit een stuk dieper.
Nu kan je het deurpaneel voorzichtig aan de onderzijde lostrekken, en omhoog klappen. Hierna kan je bij de drie T20 torxen die de greep met het deurpaneel verbinden:
(http://img14.imageshack.us/img14/1947/dsc04033i.jpg)
Hierna is de greep los en kan je deze uit het deurpaneel trekken:
(http://img403.imageshack.us/img403/4503/dsc04034kp.jpg)
Nog even een plaatje achter het paneel waar je goed kunt zien waar de drie T30 schroeven vastzitten in de deur:
(http://img337.imageshack.us/img337/2945/dsc04035pg.jpg)
Vervolgens plaats je het achterste deel van de nieuwe greep op dezelfde manier terug (let op de stekker voor de schakelaar van het raam!):
(http://img204.imageshack.us/img204/6964/dsc04037t.jpg)
Hierna kan het opbergvakje weer teruggeplaatst worden, en het deurpaneel onderaan weer vastgeklikt worden.
Nu is de voorzijde aan de beurt. Monteer de schakelaar en de ronde schijf waarin deze zit terug in de voorzijde van de nieuwe greep.
Maak de stekker hiervoor aan de achterzijde vast, en klik de voorzijde voorzichtig op zijn plaats.
Het resultaat is een strakke greep zonder bladders:
(http://img594.imageshack.us/img594/5245/dsc04039v.jpg)
Hierna was de andere zijde aan de beurt.
(http://img716.imageshack.us/img716/6283/dsc04040ra.jpg)
De werkwijze is ongeveer hetzelfde, alleen moet je hier bij het omhoogtrekken van de deurkaart eerst het paneel met de (in mijn geval) vier schakelaars voor de ruitenbediening omhoog eruit trekken en de stekkers ontkoppelen. De "joystick" van de spiegelbediening zit geklemd en kan je met een draaiende beweging uit zijn huisje krijgen:
(http://img18.imageshack.us/img18/2379/dsc04041bf.jpg)
(http://img821.imageshack.us/img821/9643/dsc04042h.jpg)
Al met al was het prima te doen. Doe rustig aan, en trek er ongeveer een uur per kant voor uit. Dan blijft alles heel Y ;)
Zoals te zien is viel het bladderen van deze grepen nog mee. Mijn andere Megane heeft het iets erger. Ik wil de grepen die er nu vanaf gekomen zijn ontdoen van de coating en ze dan zilver of zwartmetallic spuiten. Deze komen dan in de andere Megane.
Ik hoop dat anderen met hetzelfde probleem hier iets aan hebben!
Netjes! Zo ga je ook te werk als je de bekleding van de deur wil verwijderen neem ik aan?
Ja, want als je de greep laat zitten, krijg je je deurpaneel er niet uit 8)7
Mooi, weet ik dat ook weer :q
Ziet er netjes uit en een mooie how to do.
Heel handig dit! Nu weet ik gelijk hoe het achterste deel van het handvat los moet. Goed bezig !-!
Bedankt heren!
Ik heb de "oude" grepen een nacht in een zak met ovenreiniger gelegd (modelbouw trucje), en daarna kan je de coating met een schuursponsje verwijderen. Wat overblijft is een gladde zwart kunststoffen handgreep. Die gaan we vervolgens spuiten (wordt vervolgd). :)
Tedo heb je Muscle gebruikt :?
Ja Roy. Mr. Muscle om precies te zijn. Krachtig goedje (en niet geheel ongevaarlijk). o-)
Inderdaad Mr. Muscle krijgt meer schoon dan menigte denkt en je kunt het goed gebruiken.
Tip keuken ontvetter, om de harde kunstoffen diep in de poriën schoon te krijgen maar let wel ga even na met een vochtig doekje je water is vuiler dan ooit tevoren Y (minimaal 1x per jaar) !-! en niet elke week/maand :neen:
De oude grepen ontdaan van de rubber coating, licht opgeschuurd en vervolgens in de primer.
Daarna weer licht schuren, twee lagen velgenzilver en vier lagen glansvernis. Paar dagen drogen, oppoetsen met Commandant carpolish 5
en ze waren klaar voor montage. Dat heb ik vanavond maar eens gedaan (wist nu hoe het moest, dus ging twee keer zo snel):
(http://img403.imageshack.us/img403/3158/greep1.jpg)
(http://img210.imageshack.us/img210/200/greep2.jpg)
Ziet er goed uit Tedo!
Dank u! :) ;)
zo die zijn opgeknapt!!! helemaal top zo!
Ze zien er fraai uit zo.
Mijn Megane heeft hier ook behoorlijk last van, maar als ik dit topic zo lees zie ik een mooi weekend projectje aankomen ;)
Ziet er netjes uit Tedo !-!
ook ik had dat probleem van die afbladerende deurgrepen. :cry:
(http://www.freebits.nl/images/616Megane_II_009a.jpg)
(http://www.freebits.nl/images/670Megane_II_010a.jpg)
en opgelost met schuren en spuiten in de kleur van de auto. ;)
Mooi kleur auto heb je iig :D enne ook ff foto's posten als ze er in zitten he!!
een schuursponsje met thinner werkt ook goed,
dan valt het rubber er zo af :)
top! gewoon even een upje omdat het zo makkelijk overzicht is
Even een vraagje, ik ben ook bezig de handgrepen aan het opknappen en liep even tegen het volgende aan. Ik heb de grepen volledig ontdaan van die vieze coating (wat een klus) toen met met plastic primer (motip) en daar overheen zwarte primer (motip).. de kleur van deze primer (niet zwart eigenlijk maar meer antraciet) is exact zoals het orgineel, een matte look, net OEM. Eigenlijk vind ik deze kleur/look top en wil ik het zo laten.
Weet iemand wat het op den duur gaat doen als ik het zo laat? ik weet dat primer niet UV bestendig is en poreus, desondanks heb ik er 4 lagen op gedaan.
Overigens gaat het alleen om het achterste deel van de grepen. Het voorste deel gaat nog gewoon hoogglans zilver en een blanke lak overheen. :)
Je primer zou op den duur wat kunnen gaan glanzen door het vastpakken.
Origineel zit er een soort van plasti-dip op, een rubber coating. Die heeft daar geen last van.
Onlangs heb ik weer een nieuwe set in het antraciet op de kop getikt, omdat ik ze geheel in het zilver toch wat minder vind.
Tedo, verkoop je je zilveren? PB me er ff over in dat geval.
(http://farm3.staticflickr.com/2837/9671671167_a57a62f494_b.jpg)
Hier mijn voorlopige resultaat. Handgrepen compleet kaal gekrabt.. (monnikenwerk!), daarna geschuurd, korrel 400, 800, 1000.. daarna plastic primer en gewone zwarte primer op het achterste gedeelte en voor het voorste gedeelte nog hoogglans zwart, moet alleen nog blanke lak overheen :) ben tot nu toe super tevreden maar wat een werk :shocked:
Ziet er goed uit! En inderdaad: het is niet een klusje wat je even tussendoor doet.
Nu nog monteren!
Ziet er erg netjes uit.
Dat ziet er inderdaad goed uit maar zou je zoiets ook niet met plasti dip kunnen spuiten?
Vast wel Roy, maar of het lang mooi blijft vraag ik me af.
Zweterige handen die iedere keer een soort draaiende beweging (ja zo'n handvatje heeft wat te lijden) maken zullen snel hun tol eisen denk ik.
Zeker omdat bekend staat dat plastidip met de hand ook weer te verwijderen is.
(http://farm8.staticflickr.com/7416/9680868372_138d8bd0a0_b.jpg)
Eindelijk klaar! blanke lak zit erop en gepolijst, echt een spiegeltje :) voor de primer heb ik bussen van Motip gebruikt, voor zwart en blanke lak die 2 euro busjes van de Action :shocked: moet zeggen uitstekend spul
gepolijst met Monello Raffini Mezzo en Monello Raffini Finale wat ik nog had liggen
de plaat daar de 2 knoppen voor de electische ramen in zitten heb ik ook mat gespoten (primer), het plaatje van de pookknop hoogglans
achteraf had ik de hendels om de deur te openen ook willen doen bedenk ik nu >:( dan is alles mooi 1 geheel
Mijn excuses voor de bump maar ik moest het toch eens vragen, hopelijk ga ik hiermee niet in tegen de forumregels...
Aangezien mijn Mégane nu hetzelfde probleem heeft had ik enkele vragen voor de leden die het hier opgelost hebben, hopelijk zijn ze er nog aangezien dit van 2013 dateert.
1) Waarom overspuiten i.p.v. gewoon zwart te laten en enkel het rubber eraf te halen? Is dit zo erg voor de ondergrond ervan?
2) Waar kan ik de volledige handgrepen online ergens bestellen? Ik heb Google tot en met pagina 10 bekeken en niks kunnen vinden, kan er iemand mij hiermee helpen?
3) Als ik de rubber eraf heb gekregen zie ik dat er velen een primer hebben gelegd en dan meerdere lagen lak en uiteindelijk nagepolijst. Is dit echt nodig? Kan men niet gewoon met een bus graffiti om zo te zeggen de klinken overspuiten en er dan klaar mee zijn of is dit echt niet mooi? (Ik heb geen verstand van alles dat te maken heeft met doe-het-zelf maar aangezien het financieel moeilijk is als student moet ik het wel zo oplossen)
Daar heb ik ook last van. met name bij de bestuurders kant waar ik zit en op me lederen stuurwiel zie ik ook de zwarte pitten in komen. Ik heb ook een Privilége model en daar valt het gewoon in erg op. ik had voorheen een Dynamique die zwart is van binnen en daar viel het niet zo erg op.
(http://www1.djdannyfm.nl/meganeii/grand/slt1.jpg)
(http://www1.djdannyfm.nl/meganeii/grand/slt2.jpg)
(http://www1.djdannyfm.nl/meganeii/grand/slt3.jpg)
Naar de sloop gaan en daar een mooi setje op de kop tikken is ook een optie! Heb ik vandaag gedaan. 5 euro kwijt.
Bij een Dynamique zie je het ook wel hoor, maar minder. Gebruikte grepen hebben het euvel meestal ook, tenzij je ze van een GT of RS model scoort (die hebben die rubberachtige coating niet, maar zijn gespoten).
Op eBay zijn ze (http://www.ebay.de/itm/RENAULT-MEGANE-MK2-II-02-05-FRONT-INNER-DOOR-HANDLE-HOLD-GRIP-LEFT-RIGHT-CHROME-/171605571840?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item27f47d3900) ook wel te vinden.
Die handgrepen, 45 euro nagelnieuw besteld op ebay, past perfect, binnen 3 dagen gelevert uit engeland.Zal het adres wel opzoeken.
groetsels,
Ben
Link staat in mijn bericht hierboven. ;)
Citaat van: Tedo op 17 augustus 2015, 21:33:49
Bij een Dynamique zie je het ook wel hoor, maar minder. Gebruikte grepen hebben het euvel meestal ook, tenzij je ze van een GT of RS model scoort (die hebben die rubberachtige coating niet, maar zijn gespoten).
Op eBay zijn ze (http://www.ebay.de/itm/RENAULT-MEGANE-MK2-II-02-05-FRONT-INNER-DOOR-HANDLE-HOLD-GRIP-LEFT-RIGHT-CHROME-/171605571840?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item27f47d3900) ook wel te vinden.
Er staat op de pagina achter die link van je dat dit gemaakt is voor:
- Renault Megane Mk2
- Production year: 2002-2005
Zal mijn Renault Mégane van 12/2006 hier ook mee werken?
Bij mijn weten zijn de binnengrepen qua constructie niet veranderd bij de phase 2.
Ik heb nog een beschadigd setje liggen. Voor de L en R voorportier. Model 2003. Hij die handig is..
Voor een bosje bloemen voor de vrouw op te halen in Rotterdam.
CiteerBij mijn weten zijn de binnengrepen qua constructie niet veranderd bij de phase 2.
De bakjes wel, de handgrepen zelf niet. Kwam er gisteren achter dat ik een ander type bakje had waardoor de rechterdeur wel paste, maar de linker niet. Beetje vreemd wel, maar goed.
Ben dus nog op zoek naar een bakje voor de bestuurderkant, P1 (model 1997).
Iemand er nog een liggen die niet stuk is?