Renault Mégane Club

Projecten en Wall of fame => Projecten => Topic gestart door: Christian de Vriend op 12 december 2011, 20:34:00

Titel: Mijn megane coupe 2.0 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 12 december 2011, 20:34:00
Hallo Allemaal

Het werd toch maar eens tijd dat ik een project topic ging aanmaken,ik was van mening niet veel meer te doen aan de mc
maar jammer genoeg gaat het virus niet weg,en ben ik gedwongen om door te gaan  :q

Mijn megane heb ik zo goed als standaard gekocht,met 34.500km op de teller in 2004 (alweer)
nu 8 jaar later staat er 196000 op de teller,en heb ik vele km's met veel plezier gereden.

Zal jullie dan ook de hele geschiedenis besparen van wat ik allemaal gedaan heb,of heb aangepast,hier is een korte lijst

Motor:
zelf gemaakt luchtfilter systeem
denzo iridium bougies
magnecore bougiekabels
FSE dubbel membraams benzine druk regelaar
4 - 2 - 1 supersprint spruitstuk
supersprint kat vervanger (met demper voor tegendruk)
middendemper vervanger
raceland eindemper met op afstand bedienbare klep.

Remmen:
EBC schijven (gegroefd en geventileerd)
EBC yellowstuff remblokken

Onderstel:
KW schroefset variant 2 (hoogte+hardheid)

Exterieur:
testarossa skirts
RS achterbumper
evo spoiler
hoge dakspoiler
team dynamic pro race 1,2 velgen (16" 7j )
falken 952 banden 205/45 r16
motorkap en dak gewrapt in 3M carbon folie

interieur:
helemaal niks,enkel sport stuurtje

Audio:
pioneer DEH-P8100BT radio
lightning audio 2x100w en 2x200w amp
lightning audio 1x150w amp
lightning audio 2x150w conp voor en achter
lightning audio 1uf cap.
Groundzero zekring met lage voltage waarschuwing


Wat er nog aan gaat komen?
-Koplampspoilers (beplakt met 3M carbon folie)
-Gecleande achterklap (beplakt met 3M carbon folie)
-16v interieur (enkel de bestuurders stoel te repareren)
-BMC luchtfilter
-Perfect power piggyback (tbv ecu,en de afstelling ervan)

Als dit er allemaal op zit,wil ik een nos installatie op de mc monteren,puur om het werkend te zien,in samenwerking met de perfectpower piggyback
de nos set heeft een controller,en dus geen knoppen op het stuur o.i.d ,maar gewoon controller aan,en vol gas geven,de rest gaat van zelf.
Ik begin met de 25pk shot,en als de motor toe is aan revisie,dan gaat die naar 50pk shot,maar nogmaals,dus is een meer jaren plan.

Genoeg gekletst,hier de foto's

de 1e zijn zoals in mn megane heb gekocht (fotos zijn gemaakt op de dag van aankoop)

(https://lh3.googleusercontent.com/-FXNErIRW7UY/TDBRz2RTnjI/AAAAAAAAAzM/SD8SCpe2Qio/s640/mc%2525200.5.JPG)

(https://lh5.googleusercontent.com/-g9xrJhcQe00/TDBR2pYuBPI/AAAAAAAAAzU/ozX2i6ykvm8/s640/mc%2525200.3.JPG)

(https://lh4.googleusercontent.com/-ouZ_3BLteFk/TDBR8ntdm2I/AAAAAAAAAzk/fIlv7FhbmYs/s640/mc%2525200.6.JPG)

En dit zijn de fotos zoals het er nu voor staat.

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/My%20Megane%20Coupe/_MG_6632.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/My%20Megane%20Coupe/_MG_6615.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/My%20Megane%20Coupe/_MG_6620.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/My%20Megane%20Coupe/_MG_6622.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/My%20Megane%20Coupe/_MG_6626.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/My%20Megane%20Coupe/_MG_6624.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/My%20Megane%20Coupe/P1010361.jpg)
Titel: Re: Mijn megane coupe ph1 (christian)
Bericht door: Christian de Vriend op 17 februari 2012, 13:29:38
Er zijn een paar veranderingen in de planning gekomen,aan de ene kant ten goede... maar aan de andere kant..
komt mn megane de komende 6 maanden zeeland niet meer uit.

Het is zo goed als zeker dat mn koppakking door is,en gaat de motor er over 2 a 3 maanden uit de megane,en dan gaat het
nodige gebeuren,sowieso de pakking,maar daarna hoop ik nog wat andere dingen te kunnen doen,maar nogmaals,dat hoop ik

Dit gaat gebeuren:
koppakkking vervangen
kop laten vlakken (indien nodig afpersen)

Wat er dan eventueel gaat gebeuren:
complete kop revisie (vlakken,afpersen,nokken polijsten,klepzetels bewerken)
cilinders laten honen
zuigerveren vervangen
krukaslagers vervangen
alle keringen pakking ect. vervangen.

Waar niet meteen een 2,0 16v ? geen tijd,geen zin,hoop gedoe,en ik vind het wel best zo met mn 1.6

wel gaat er 1 van de 2 dingen gebeuren,als het torretje weer vers is,of ik spaar door voor een turbo conversie
of ik installeer mn NOS installatie die al kant en klaar ligt op zolder,het ligt al 3 a 4 jaar stof te happen,dus nu de mooie
gelegenheid om het eens te installeren.

Dit setje heb ik destijds gekocht samen met een nos controller,dit zorgt ervoor dat ik niks hoef te doen,enkel het systeem
aanzetten dmv een schakelaar,gaspedaal onderin,en alles word automatisch geregeld,de controller
kan ik instellen bij elk toerental de installatie gaat inspuiten,en bij welk toerental dit weer stopt,
als hij begint,kan ik dit geleidelijk laten doen,ipv dat de motor het in 1 klap krijgt,die opbouw tijd kan ook apart worden
ingesteld,en daarbij is het ook mogelijk de toename van pks aan te passen.
Bij de nos set krijg je een aantal nozzels,deze bepalen hoeveel pk je motor voor zn kiezen krijgt,dit kan tot 25,50,75,100 ect..
gaan,ik ga hem inzetten op 50,maar de controller kan ik instellen dat die van de 50 pk, ik tot 30% kan terug regelen.

En bovenop alles,kan deze controller gekoppeld worden aan een ecu (die moet dit wel ondersteunen) de controller geeft
aan wanneer hij de nos installatie activeert,en ecu weet dan dat hij moet overschakkelen op een andere instelling
op deze manier kan je met die extra instelling weer iets meer benzine toevoegen,maar de hoofdzaak is toch wel om
de ontsteking te verlaten,normaal word deze vervroegt als je een auto laat chippen,vervroegen betekend dat de ontsteking
plaats vind,nog voor de zuiger op zn bovenste dode punt komt,door het te verlaten zorg je ervoor dat de ontsteking plaats
vind als de zuiger daadwerkelijk op dat dode punt komt,met als doel dat de zuiger,drijfstang en krukas (veel) minder belast
worden als de nos word ingespoten.

Heel verhaal,maar de bedoeling is dat mn megane even voorrang krijg dit jaar.
Titel: Re: Mijn megane coupe van 8v naar 16v (christian)
Bericht door: Christian de Vriend op 23 augustus 2012, 11:58:47
Zoals menig van jullie al weten,ben ik sinds gisteren de aape trotse eigenaar van een Megane Coupe phase 1 2.0 16v
ui 1996 met 190.000 op de teller.

Komende tijd ga ik alles overzetten,maar aller eerst gaat de megane grondig geïnspecteerd worden op eventuele techinsche
gebreken,daarna komt de rest aan de beurt,wat ik allemaal van plan ben ga ik (nog) niet opnoemen,te veel om te te noemen
dus ik zie wel wat er komen gaat.

technisch moet het volgende gebeuren zoals het er nu naar uit ziet
-remmen voor vervangen
-fusee nakijken voorzijde
-raampjes achter nakijken (gaan beide niet meer open)
-km teller valt soms weg
-schokdempers nakijken,indien nodig al schroefset overzetten
-velgen overzetten,op de speedlines zitten 4 verschillende merken banden.

Na aankoop ging het meteen mis,we stonden in zwijndrecht met 1 lekke band,1 band met dikke bobbel en een thuiskomertje
dus met 80 over de snelweg naar vrienden gereden in oudenbosch,en daar kreeg ik een set velgen te leen,dus op de fotos
zie je geen speedlines.

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/P1040506.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/P1040505.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/P1040504.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/P1040503.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/P1040502.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/P1040501.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/P1040500.jpg)
Titel: Re: Mijn megane coupe van 8v naar 16v (christian)
Bericht door: Christian de Vriend op 25 augustus 2012, 12:37:55
De 1e afbraak en wederopbouw punten zijn al gedaan.

eerst heb ik de radio overgezet,geen muziek is toch saai.

als tweede had ik voor de 1,6 nog een nieuw bmc/cda filter liggen,de aanwinst zat er aan te komen,dus heb ik deze nieuw in de kast
laten liggen,en nu was het een mooie gelegenheid om deze te monteren,het is nog ff tijdelijk,straks komen er nette buizen in,en word alles wat aangepast.

als derde heb ik de zij blinkers overgezet,dat oranje vond ik maar niks.

en als laatste (voor vandaag) heb ik de velgen en spoortverbreders overgezet,en het maakt hem nu toch weer anders.


Hier de foto,excuus voor de viezigheid,volgende week krijgt de 16v een fikse schoonmaak beurt.

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/P1040512.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/P1040513.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/P1040514.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/P1040515.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/P1040516.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/P1040517.jpg)

Titel: Re: Mijn megane coupe van 8v naar 16v (christian)
Bericht door: Christian de Vriend op 12 november 2012, 16:10:19
Kleine update

zaterdag 10 nov is de 16v de testbank op gegaan,en moet zeggen dat ik trots ben op de resultaten,het blokje is nog vers

uiteindelijk behaalde ik 134bhp en 181Nm op de wielen.

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/Megane120LChristiaan.jpg)

Titel: Re: Mijn megane coupe 2.0 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 19 december 2012, 22:24:32
Vandaag was dan jammer genoeg de grote dag,mn ouwe trouwe 1,6e is nu naar zn laatste rustplaats gegaan.

omdat ik het te druk heb,heeft tuninghouse mn megane uit elkaar gehaalt,en weg laten brengen.

Er zijn 4 dozen met onderdelen uit de megane gekomen,met de nodige bumpers,spiegels,spoilers ect... dus dat
ga ik op het gemakje uitzoeken.

Moet zeggen dat ik er enigs sinds wel moeite had met de volgende foto's

van de sloop heb ik 75 euro gekregen,ik wist eigenlijk niet wat ik er mee moest,ik wilde het niet zomaar over de balk smijten
dus heb ik besloten het te besteden aan een kerst cadeau voor mn liefste,namelijk een sieraad.

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Sloop/IMG_0108_zps32168572.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Sloop/IMG_0109_zpseabbe291.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Sloop/IMG_0118_zpsd04d587f.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Sloop/IMG_0119_zps2af07a1f.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Sloop/IMG_0122_zps7f9299df.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Sloop/IMG_0123_zps2d452b3a.jpg)
Titel: Re: Mijn megane coupe 2.0 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 2 januari 2013, 23:09:37
Nieuw jaar,nieuwe ronden en nieuwe kansen

Volgende maand gaat er weer het 1 en ander gebeuren,ik verwacht erna dat het wat rustiger gaat worden,aangezien het "alles in 1 klap" is

De gehele ophanging en remmerij gaat aangepast/vervangen worden.

wat heb ik gekocht?

-Brembo 280mm cup schijven
-ferodo 3000 remblokken
-rem zadels en klauwen voor de 280 schijven
-extra set met fusee's
-katalizator
-middendemper
-seabring sport eindemper.

Nog aan te schaffen:
- stalen remleidingen

Wat gaat er gebeuren?

KW set aanpassing en monage (voor en achter)
fusee's zullen naar alle waarschijnlijkheid nieuwe lagers krijgen (uit voorzorg)
alle fusee kogels worden vervangen
de remklauwen worden vervangen voor montage van grotere schijven
remschijven vervangen voor 280mm brembo's
nieuwe stalen remleidingen monteren

Op deze manier kijgt de 16v een nieuwe en frisse ophanging,zo kan ik er weer tegenaan voor de komende jaren.

Daarnaast gaat de huidige kat leeg gehaalt worden,en word er een loze buis tussen gelast (kat vervanger)
de seabring eindemper gaat gemonteerd worden,aangezien de oude demper (met klep) aangepast moet worden,en ik een compleet RVS
uitlaat systeem wil,wacht ik met de montage,en aangezien seabring er stil is (naar mijn zit) zet ik die er onder voor de komende tijd,ik wacht alleen ff
af hoe het geluid is,is het te tam,dan gaat de middendemper er ook van tussen.

De benzinedruk regelen die in de 1,6 zat,gaat gemonteerd worden op de 16v.

Of het meteen gebeurd,of iets later (afhankelijk van banksaldo :) ) gaan alle vloeistoffen in en rond de motor vervangen worden
aangezien ik niet weet welke meuk mn voorganger(s) er in gegooit hebben.
tevens de achter schijven en blokken ook vervangen.

Verder zie ik wel wat ik nog ga doen,van de zomer ga ik nog wat onderdelen van de 1,6 overzetten.

fotos volgen nog.
Titel: Re: Mijn megane coupe 2.0 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 20 februari 2013, 10:26:36
Kleine update

Gisteren een afspraak gemaakt met Tuninghouse,volgende week dinsdag breng ik de 16v naar hem
toe,en gaat de verbouwing beginnen,het volgende zal gedaan worden

montage remschijven
montage KW set
nieuwe fusee kogels
nieuwe stuur kogels
nieuwe wiellagers
nieuwe remleidingen (goodrich leidingen)
nieuwe rem olie
nieuwe motor olie
nieuwe bak olie
montage kat vervanger
montage sport eindemper (seabring)

als er nog centen over zijn,gaan er denso iridium bougies gemonteerd worden.

Na dit gebeuren zal het wat stiller worden,ik wil eerst genieten van de 16v
zn top weet ik nog steeds niet,aangezien de remmen vervangen moesten worden,
wellicht van de zomer wat meer dingen ondernemen

montage dakspoiler,de evo wacht nog,die gaat er op als de gecleande klep er op gaat
montage instelbare benzine druk regelaar
montage deurgrepen in kleur
vervangen buitenspielen (temp sensor defect)
kachel repareren.

leuke zomer klusjes :)
Titel: Re: Mijn megane coupe 2.0 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 23 februari 2013, 22:14:30
jaja

Bij 16v motoren,horen ook 16v boetes,vandaag lag er een envelop in de bus van C.J.I.B.
of ik 590 euro wil betalen,dus je zien de bui al hangen,eerst maar even de boete betalen,dan zien we verder  :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Titel: Re: Mijn megane coupe 2.0 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 23 maart 2013, 22:14:39
Volgende week nieuwe rondes nieuwe kansen

De staatskas in aangevuld,mn spaarrekening ook,dus het word weer tijd om de draad op te pakken
en de nodige dingen aan te passen aan de 16v.

As dinsdag staat de afspraak vast bij Tuninghouse,daar zal de nodige aanpassingen gemaakt worden.

Binnenkort is het eigenlijk de bedoeling om ook de achter remmen compleet te vervangen,zo kan ik met een gerust hart
gaan hoeken met de 16v,die dan ook de KW set er onder heeft zitten.

Al met al zal die met de RTC openingsmeeting aangepast zijn.
Titel: Re: Mijn megane coupe 2.0 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 3 april 2013, 23:17:51
Vandaag ff een kijkje genomen bij tuninghouse,het ziet er goed uit

er moet nog het 1 en ander gebeuren,maar de montage van de remmen gaat zonder problemen.

Wat je op de fotos ziet is de KW set van de 1.6e gemonteerd op het fusee van een megane coupe phase 2
samen met de remklauw en gaffel (deel wat klauw aan fusee vast maakt) met de brembo cup schijven en ferodo blokken.

morgen word de andere kant af gemaakt,en komen ook de remleidingen binnen.

De uitlaat hangt er nu ook onder.

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/IMG_0383_zpsa455d8ee.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/IMG_0384_zps233c5ca9.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/IMG_0386_zps6c052686.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/IMG_0389_zpsbeba29fd.jpg)
Titel: Re: Mijn megane coupe 2.0 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 19 april 2013, 23:53:06
Kon het even niet laten... was toch alleen op de snelweg :)

Titel: Re: Mijn megane coupe 2.0 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 19 mei 2013, 20:37:32
Zat me zaterdag ochtend te vervelen,toen ik me bedacht dat ik nog koplampspoilers ergens had liggen met een lap 3M carbon folie
dus heb ik mn stoute schoenen aangetrokken,heb de verffohn uit mn bedrijfswagen gepakt,en ben begonnen.

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_0498_zpsb5a4dd1d.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_0499_zpsdbe4d222.jpg)

Met dit als 1e eind resultaat

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_0500_zpsa3e4733b.jpg)

Van (Heatzone) Mark kreeg ik het voorstel,dat het wel af zou maken ,als de grilletjes ook in carbon geplakt werden.
toen bedacht ik me in eens,dat ik de grilletjes nog had liggen die van de 1,6e af kwamen,en die waren geplakt met die folie,dus naar zolder
gerent... en jawel... zie hier het resultaat.

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_0502_zpsffd85816.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_0503_zps7d8f7d9e.jpg)
Titel: Re: Mijn megane coupe 2.0 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 28 mei 2013, 20:46:16
De 1e lichtelijke tegenvaller zit er jammer genoeg aan te komen,de koppeling is aan het
sterven,tijdens een ritje trok ik goed op vanuit de 1e versnelling,en de koppeling slipte
hopelijke ga ik de dag des oordeels ontlopen,en ben al gaan rondneuzen

Kort maar krachtig,ergens komende maanden gaat er een nieuwe koppelings set in
en als we dan toch bezig zijn,dan maar meteen een versterkte sasch koppeling
omdat dat toch alles open gaat,gaan we maar meteen het vliegwiel afdraaien,dan is
dat ook maar meteen gedaan.

na de koppelingset staan de achterremmen op de nominatie,en dan hoop ik toch wel ff vooruit
te kunnen.
Titel: Re: Mijn megane coupe 2.0 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 15 juni 2013, 21:03:28
Aangezien ik devileyes wil monteren,maar toch zwarte details wil,heb ik voorlopig de H4 koplampen van de 1,6 gemonteerd.
men moet hiervoor de bedrading aanpassen,maar werken doet het wel.

De voorbumper gaat ook (ooit) gewrapt worden,maar dat is voor later.

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_05751_zpsd8860cda.jpg)
Titel: Re: Mijn megane coupe 2.0 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 20 juni 2013, 08:43:23
Gisteren heb ik mn bedrading maar eens beter nagekeken,mn koplampen waren net kaarsenlichtjes in het donker
is misschien romantisch en gezellig,maar niet met 130 km/h op de snelweg.

Daarom heb ik mn stoute schoenen aangetrokken,heb 2 stuks H4 connectors besteld (voorbedraad) vervolgens de stekker die in de oude
H7 koplamp zit,er uit gehaalt met een waterpomp tang,en daar de kniptang in gezet.

In die bedrading zaten een paar klemmetjes waar mn haren van overeind gaan staan,naar mij mening ook gevaarlijke klemmen,namelijk deze
(http://www.forcetools-kepmar.eu/WebRoot/StoreNL/Shops/457210838/4E83/2AD1/BAA9/6D7D/84D2/C0A8/28B9/3129/FD-1290rood.jpg)

Wat je krijgt is dat bij het aanknijpen van de klem,de mesjes in de ader gaan,hierdoor gaan er sowieso een paar soepele adertjes
afgesneden worden,dit leidt er toe dat de ader diameter afneemt,en zeker bij hogere amperage,kan dit kortsluiting en/of brand veroorzaken.

Ik heb een rol krimkous gepakt,en rode doorverbinders van AMP,heb in mn schema's van de dealer ff opgezocht wat de bedrading
betekend van de stekker (deze stekker verbind koplamp met de auto) en toen gaan knippen.
Daarna ff getest of alles het goed deed,en jawel het probleem was opgelost,in dim stand bleek mn groot licht ook mee te gaan branden
waardoor beide peertjes op 6v branden,ja dan ga je niet veel zien in de nacht.

Dit is er vanaf gekomen (van de bedrading aanpassing van mn voorgangers)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_06311_zps950f1802.jpg)

Dit is het eind resultaat

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_06301_zps38614317.jpg)

En ff totaal fototje gemaakt.

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_06291_zpsbe041049.jpg)
Titel: Re: Mijn megane coupe 2.0 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 29 juni 2013, 22:37:11
Vandaag weer een onderdeel erbij gehaald.

Dit is een spruitstuk van een clio/r19  1,8 16v ,de spruitstukken van de clio williams en de megane 16v werden vervangen door
dit exemplaar,als ze werden aangepast voor het circuit of rally.

Of dit echt zo is weet ik nog niet, 20 July of 10 Augustes gaat de 16v op de testbank met het huidige spruitstuk,daarna word deze gemonteerd
en gaan we het verschil zien.

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_0674_zps1e415f57.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_0675_zpsda81fbf1.jpg)
Titel: Re: Mijn megane coupe 2.0 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 4 juli 2013, 23:12:48
Men zegt,zie het positieve in het negatieve

mn APK gaat veel geld kosten,daar in tegen is mn zoektocht voor het ontbrekende deel van m'n
F7P spruitstuk tot een rap eind gekomen,morgen ben ik in het bezit van dit deel,samen met
een set remschijven en blokken voor achter.

denso iridium bougies gaan er ook in volgende week....

en meer updates komen nog binnenkort  !-!
Titel: Re: Mijn megane coupe 2.0 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 6 juli 2013, 12:45:25
En jawel.... de onderdelen zijn binnen,volgende week gaan de remmen er onder,en kan met enige trots zeggen dat de 16v straks rondom Brembo
schijven heeft,voor de nodige rem kracht.

Het laatste deel van het spruitstuk is ook binnen,als van de winter de koppeling vervangen word,gaat het spruitstuk gemonteerd worden
en dan ergens volgend jaar ga ik zien wat het echte resultaat is op de testbank.

Voor een optimale afstelling heb ik straks 2 keuzes,of een verdelerkap op de 16v monteren,en een kabelboom van een clio 16v of willi monteren
of een complete stand alone motor management ter vervanging van de motor ECU.

Voorlopig heb ik nog ff de tijd om dit allemaal uit te zoeken,voorlopig maar eens de rest van de puntjes aanpakken.

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_0693_zps78592c13.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_0694_zpsdc300de0.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_0695_zpsfb662355.jpg)
Titel: Re: Mijn megane coupe 2.0 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 22 juli 2013, 16:05:26
Zooo kleine update.

APK achter de rug,en meteen 1200 euro lichter op de rekening... maar swa , dit heb ik een beetje zien aankomen nadat we hem controleerde na aankoop.

Er zit nu een andere stoel in de 16v tijdelijk,ik ga nu opzoek naar iets degelijks zodat de huidige stoel gerepareerd kan worden.

Afgelopen zaterdag is de 16v de bank op gegaan,het resultaat met de kat vervanger was minimaal,maar toch ietje winst.
17 Aug. gaat hij weer de bank op,dan gaan we iets toepassen zodat de ontsteking vervroegt word,om zo meer vermogen
te krijgen,of dit gaat lukken weten we nog niet,als het lukt,dan vertel ik het hoe of wat.

Jammer genoeg is de kabel gebroken van het slot voor de motorkap,dus dat word nog een leuke uitdaging om de kap open te krijgen.

Voorlopig ga ik me concentreren op de kleine dingen,want de volgende motorische stap gaat aardig wat centen kosten,alvorens ik dat
ga doen,ga ik eerst de rest van de technische punten aanpakken,en dan het uiterlijk.

Hier een afbeelding van de dyno resultaat.

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/testbankresultaar16V20-07-2013_zpsdff47b79.jpg)
Titel: Re: Mijn megane coupe 2.0 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 25 augustus 2013, 19:44:16
Vandaag weer lekker bezig geweest.

De audio die er in zat (wat je audio kan noemen) wat zo slecht,dat ik vandaag een deel van mn audio gemonteerd heb,wat uit de 1,6 is gekomen.

bij het monteren van mn compo-set kwam ik er achter waarom ik van voor vrijwel geen geluid had,de deur speakers zaten er niet meer in,
dus ikke blij dat ik die gaten weer kon vullen.

De achterspeakers waren,en zijn,ook een probleem,de speakers die er in zaten waren 13cm ,de groudzero speakers zijn 16cm
aangezien ik ff geen zin had om weer die ouwe meuk terug te doen,heb ik de huidige speakers op de oude grilletjes gemonteerd,ziet er niet
uit,maar geluid geeft het wel.

Mn stuur kolom kap heb ik ook vervangen,de 16v had een audiopook,die zat in de weg,en ik gebruikte hem toch niet
de pook zelf heb ik vanaf dag 1 weg gehaalt,maar zat tegen een gat aan te kijken,vandaar de kap van de 1,6.

En omdat ik toch bezig was,heb ik een filtertje gemonteerd op de slang van de stappenmotor,zo krijg de motor verse lucht.

vorige week heb ik de stappen er uit getrokken,zowel op het gasklephuis als het spruitstuk zijn de gaten afgedopt.

Dus al met al een lekker productief weekje achter de rug,dus hier zijn de nodige fotos.

Aller eerst de erg weg.

afdopplaatje op het gasklephuis
(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_1075_zps48510b58.jpg)

Afdop bout in het spuitstuk
(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_1076_zpsd292a323.jpg)

Filtertje op de stappenmotor
(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_1072_zpsd949e95d.jpg)

De ouwe meuk van de hoedeplank
(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_1074_zps963c7848.jpg)
(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_1073_zpsc588c969.jpg)

De nieuwe hoedeplank speakers,zowel de doos als zoals ze nu zitten.
(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_1067_zps010cbf4c.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_1069_zps165db6c5.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_1070_zps4124e481.jpg)

De compo-set die van voren is gemonteerd,je ziet er niks van,dus fotos maken had weinig zin :)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/DSC00004_zpsfc28e194.jpg)
Titel: Re: Mijn megane coupe 2.0 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 26 december 2013, 14:24:18
Zooo Kerst (bijna) achter de rug,en heb van mn lief een H4 bi-xenon set gekregen,en al eerder van Josje een H1 xenon set gekocht.

Het geeft een klap meer licht in het donker.

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/16VH1enH4Xenon_zps33640f01.jpg)

Het is de bedoeling dat (met name voor Frensh Car Show 2014) de koppeling binnenkort vervangen gaat worden,zoals het er nu naar uit ziet is dat
begin february.

Naast een versterkte koppeling,gaat het vliegwiel afgedraait worden tot 4400gram
Het 1.8 16v spruitstuk gaat er op,en tevens aanpassing aan het uitlaat systeem.
omdat de bak,en het blok,er hoogst waarschijnlijk toch uit gaan,dan ook maar meteen een shortshifter kit monteren.
en de 16V krijg nieuw bloed in de bak en blok.

Het is daarna de bedoeling meer aan het uiterlijk te gaan doen,paar weken geleden hebben ze een vuurwerkbom naar de auto gegooid
die de nodige schade heeft veroorzaakt,dus voor het ook ziet de megane er nu niet uit,al helemaal niet voor een liefhebber.

Dit is de shortshifter kit die er straks op komt.

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/Megane16vshortshiftkit_zps7bbf13c5.jpg)
Titel: Re: Mijn megane coupe 2.0 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 9 februari 2014, 12:04:39
Tijdje stil geweest,tijd voor een kleine update.

Na de vuurwerkbom schade heeft iemand ook nog zn trekhaak in mn hoek gezet aan de bestuurderzijde,gelukkig is de man het netjes komen
melden,maar leuk is anders, het schade bedrag is goedgekeurd door de verzekering,en tegenpartij heeft al schuld bekend,
dus nu is het wachten op het geld.

Zoals het er nu naar uit ziet,gaat mn 16V in mijn ogen voor 80% klaar zijn na de reparatie qua exterieur,Dit komt door een paar voordelen die ik
heb met de schade,geluk bij een ongeluk denk ik maar,Daarna is de koppeling aan de beurt.

wat er voor het schade herstel gaat gebeuren:
nieuwe koplampen,knipperlichten,zijscherm en grillen
grillen,motorkap,dak en gecleande achterklep in carbon folie
uitlaat aanpassingen,uitlaat spruitstuk 1800 16v en middendemper montage
montage skirts

kort daarna zal de 16V een volgende reparatie ondergaan,namelijk het vervangen van de koppeling,tevens krijgt de 16v een grondige onderhouds beurt
de distributie riem word vervangen,samen met de KVS pomp en motorsteunen,alle vloeistoffen worden ververst.
tevens gaat er dan (gezien alles toch open gaat) een versterkte koppeling en verlicht vliegwiel gemonteerd worden,samen met een
SPAL radiator fan (voor betere koeling)

Het vliegwiel en koppeling heb ik al binnen.

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/IMG_2049_zpsbf06dee8.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/IMG_2047_zpsec63cf91.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/IMG_2044_zpsc9274747.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/IMG_2043_zpsc140c5a9.jpg)
Titel: Re: Mijn megane coupe 2.0 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 29 mei 2014, 15:07:24
zojuist het laagje stof van m'n project pagina afgeblazen.

Voor mij een aantal aardig bewogen maanden wat betreft de 16V (voor mijn doen dan)

Begin dit jaar heeft er iemand een trekhaak in de 16v gezet,dit is hersteld,en voor het schade bedrag heb ik meerdere dingen kunnen
aanpassen aan de 16V qua uiterlijk,het resultaat hebben sommige wellicht kunnen zien op de CRS/RTC openingsmeeting.

tijdens deze reparatie is het spruitstuk vervangen voor een F7P spruitstuk,en op een testbank meeting is gebleken dat ik onderin (rond 3000 toeren)
een deel van mn koppel moet inleveren (wat voelbaar is) en dit kreeg ik bovenin een klein beetje terug,dus binnenkort weer terug F7R spruitstuk
monteren.

Daarna was de motor aan de beurt,de vorige eigenaar heeft het de 16v waardeloos onderhouden,alles slecht gemonteerd,en goedkope meuk gebruikt.
vorige week is de motor met subframe er van onder gegaan,de koppeling is vervangen samen met de drukgroep,deze is versterkt
het verlichte en gebalanceerde vliegwiel is gemonteerd,en de distributieriem is vervangen samen met de de kvs pomp.

tijdens het demonteren kwamen we er achter dat het het hele motor ophang gebeuren aan de rechterkant bouten miste,of de zaten los,
of finaal dol gedraaid,de kap van de distributieriem aan de boven zat nog maar met 2 bouten "vast" 1 zat los,de ander was er al uit gegaan
en was ook niet meer recht,alle bouten van de hele distri. kant zaten of los,of knal vast.

al met al,alle motor steunpunten zijn vervangen,op de dogbone na,want daar verwacht ik powerflex rubbers voor,ik wil ergens volgend jaar alles
vervangen qua motor/bak steunen en draagarmen met vibratechnics en powerflex,aangezien nu de kosten ook wel aardig opgelopen zijn
was er nu even het budget niet voor.

tijdens het demonteren is de airco er af gehaald,en de motor is omgebouwd naar non airco,tevens is de motor kabelboom vervangen voor een
andere,zowel de non airco ombouw als de kabelboom komen van een 16v cabrio die ik samen met iemand gekocht heb als donor.

Ergens tussen door heb ik ook nog een olie radiator van iemand overgenomen met de nodige slangen,enige wat ik nog nodig heb is een
sandwichplate.

En ja,als we dan toch bezig zijn,dan maar ook meteen het luchtfilter systeem aanpassen,hierbij moet men denken aan een luchtfilterbox
van een 1994 espace V6,het filter hiervoor zou volgende week binnen moeten komen,de behuizing en flexslang voor de koude lucht liggen al klaar.

enige wat eigenlijk nog moet gebeuren is de achteras zien te verlagen.

Maar eerst moet as zaterdag het blok verder afgebouwd worden,enige wat moet gebeuren is rand apparatuur weer aansluiten
het blok ligt weer terug in de 16v.

De nodige fotos volgen nog,maar wil eerst alles af hebben alvorens ik alle laat zien.
Titel: Re: Mijn megane coupe 2.0 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 12 augustus 2014, 21:19:06
Bij deze gooi ik toch nog wat fotos op mn pagina.

De post hierboven legt uit wat er precies is gedaan toen het blok er uit is gegaan,echter zijn er in de tussentijd alweer een paar kleine aanpassingen gedaan.

Het luchtfilter systeem is aangepast,er zit nu een luchtfilterhuis onder de motorkap van een espace v6 uit 1994,deze huizen worden ook vaak gebruikt voor de
cup clio's.

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_2582_zpsc917d22e.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_2581_zps94d43260.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_2579_zps37212030.jpg)

Op het moment is de megane geschorst,in de tijd dat hij stil staat gaan er een paar kleine dingen gebeuren.

de kunststof brandstofrail word vervangen door die van de clio 16v/williams,echter is deze aangepast,de aansluiting voor de 5e injector is afgedopt
en de brandstofdruk regelaar is er van tussen gehaalt,hierdoor kan ik een dubbel membraams instelbare regelaar monteren die ik nog heb liggen.
tegen worden de brandstofleidingen van de rail tot onder de auto vervangen door degelijk spul,ipv het standaard meuk.

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/5e570ee8-40ec-4f5d-9fe5-314cfc0a2f06_zps2a9c14e1.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/benzinerail1_zps246cec63.jpg)

De remklauwen worden gereviseerd,en krijgen de kleur geel,weer eens wat anders dan rood.

Tevens worden alle panelen vervangen voor beter uitziende uitvoeringen (gewoon standaard)

De motorsteunen (3 stuks) worden vervangen voor beter spul,de dogbone (tussen subframe en bak) word geupgrade met powerflex rubbers,de linker en rechter
motorsteun worden beiden vervangen door motorsteunen van vibra technics ,uiteraard is dit geen standaard spul,maar word dit gebruikt voor op het circuit.

de dogbone met powerflex

(http://www.k-tecracing.com/products/general/172_inline_1.jpg)

Vibra technics motorsteunen

(http://www.vibra-technics.co.uk/_assets/parts/images/ren300_738.jpg)

(http://www.vibra-technics.co.uk/_assets/parts/images/ren222m_736.jpg)

Hier zijn nog enkele fotos van de motor demontage.

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/16V%20motor%20de-montage/IMG_2512_zps6d9fd1fe.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/16V%20motor%20de-montage/IMG_2520_zps780d3a5f.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/16V%20motor%20de-montage/IMG_2523_zps0065ddfd.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/16V%20motor%20de-montage/IMG_2525_zps329e5795.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/16V%20motor%20de-montage/IMG_2529_zps59b179c2.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/16V%20motor%20de-montage/IMG_2534_zpsa2c73643.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/16V%20motor%20de-montage/IMG_2536_zps7736da77.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/16V%20motor%20de-montage/IMG_2537_zpsbeb98062.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/16V%20motor%20de-montage/IMG_2541_zps0ef3b54e.jpg)

Dynamo was ook aan vervanging toe

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/16V%20motor%20de-montage/IMG_2542_zpsbe15bb81.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/16V%20motor%20de-montage/IMG_2544_zps7e42bec9.jpg)

De ingevreten en versleten vliegwiel,drukgroep en koppeling

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/16V%20motor%20de-montage/IMG_2545_zps422537f1.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/16V%20motor%20de-montage/IMG_2546_zpsc5f0b7ec.jpg)

Blok klaar en terug in het ruim

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/16V%20motor%20de-montage/IMG_2551_zps754e9c5b.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/16V%20motor%20de-montage/IMG_2552_zpscca2fbe6.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/16V%20motor%20de-montage/IMG_2553_zpsf2d9908b.jpg)
Titel: Re: Mijn megane coupe 2.0 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 23 augustus 2014, 11:19:13
aangezien de 16V voorlopig stil staat,en ik mn tijd een beetje probeer te vullen,ben ik opzoek
gegaan naar een apart projectje voor de 16v,iets wat niet "ff" te doen is,en veel uitzoek
werk,trail and error zal kennen.

wat is de bedoeling? in woorden heel simpel.een 7 inch touchscreen in de megane te
monteren met daarop een overzicht van bijv. olie druk en temp,samen met kvs temp.

de "rekenkracht" van dit verhaal is een raspberry pi b+ ,of dit allemaal gaat werken weet
ik niet,maar vind het al prachtig om het uit te zoeken.

Het duurde niet lang voor ik door had dat het niet mogelijk is een renault van voor
1998 ff aan te sluiten via obd aan een computer(tje) ,ik zal met een clip modulle
moeten gaan werken,of direct op de sensoren wat aan moeten sluiten.

nogmaals,het zal niet makkelijk zijn,zal ook trail and error zijn,maar hé,een mens moet
wat te doen hebben

Dit is overigens een raspberry pi b+ (past in de palm van je hand)
(http://static.itpro.co.uk/sites/itpro/files/styles/gallery_wide/public/raspberry_pi_model_b_0.jpg?itok=sPwsp_ln)
Titel: Re: Mijn megane coupe 2.0 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 21 mei 2015, 23:39:25
Vandaag was eindelijk de dag aangebroken dat de 16v door de APK ging,jammer genoeg niet zonder slag of stoot,vorige week een voorkeuring gedaan,en daar kwamen
wat puntjes naar voren.
-co waardes te hoog (dduuhhh zonder cat geen wonder) de cat moest nog worden aangepast.
-remleiding afgekeurd ivm corrosie
-achterlichten massa probleem (bekend probleem en makkelijk verholpen)
-stadslicht defect (meteen beide vervangen door LEDs)

Nadat alles opgelost was,had ik een afspraak gemaakt voor de keuring,bij aankomst kwam ik er achter dat (wellicht door vervangen van de remleiding) het
ABS lampje branden,toen heb ik even een vloekje gedaan,en kreeg ik er een drifje achteraan,want aanstaan de zaterdag moet de 16v de testbank op om te
kijken of de AFR (air to fuel ratio) nog goed is,want over 1,5 week ga ik naar french car show in de UK.
meteen een nieuwe afspraak gemaakt om dat laatste puntje na te zien,want ik ging dit makkelijk oplossen door het abs lampje door te verbinden met de
olie lampje,s'avond wilde ik dit aanpassen,maar het lampje bleef nu uit,volgende dag naar de apk gereden..... en jawel...... apk gekeurd.

1 bonk genot op de terug weg,en 1e wat ik deed was... natuurlijk de cat er van onder,en de xenon in de koplampen.

Wat is er in de afgelopen maanden gebeurd?
-standaard brandstofrail vervangen door die van de williams,met een afgedopte brandstofdruk regelaar.
-externe dubbel membraam instelbare benzine druk regelaar geïnstalleerd.
-setje gereinigde injectoren geïnstalleerd.
-brandstofleidingen tot onder de megane vervangen
-de onderste motorsteun (de dogbone) vervangen,en de standaard rubber vervangen voor powerflex paars rubbers.
-de motorsteun zelf vervangen voor een tijdelijke standaard steun.

globale plannen voor dit jaar?
-vibratechnics motorsteunen monteren,deze heb ik al in bezit,er moet alleen een custom plaat gefreesd worden,samen met de powerflex rubbers van
de dogbone,zorgt ervoor dat de motor straks niet meer kan bewegen en/of kantelen,wat er voor zorgt dat de motor soepeler draait,en als je echt
de natuurkundige wet er op naslaat,dan zal al het vermogen worden omgezet maar de as,ipv op de "rotatie" beweging van de motor,het schudden
van de motor blijkt echt in de praktijk er voor te zorgen dat je iets wat vermogen verliest,enige nadeel is dat je veel meer motor geluid/trilling
in de auto hoort,maar dat neem ik voor lief.
-verlaging achter
-luchtslang voor luchtfilterbak aanpassen.
-hele remmerij leiding meuk vanonder de megane trekken,en vervangen voor iets degelijks. (wat de grootste klus gaat worden)

zeker de laatste staat hoog aan de lijst,die abs pomp deed sowieso al niks meer met mn huidige remmen,de hrc (hoofdrem cilinder) kan het ook
niet helemaal aan,en de remdruk regelaar is ook elk jaar maar afwachten of die niet vast zit.

plan van aanpak?

ABS pomp weghalen
hoofdrem cilinder vervangen voor die van de laguna
remdruk regelaar vervangen voor een handmatig instelbare (en verplaatsen naar een plek bij de handrem)
al het koper leiding werk er van onder trekken,en vervangen voor een voor remleiding met stalen/rvs bescherming.

En wellicht tussendoor gaat de rolkooi er in,die al 4 jaar in de schuur ligt.

Al met al ga ik as weekend eerst genieten van de 16v,dit weekend zal ik wel wat fotos in mn topic plaatsen.
Titel: Re: Mijn megane coupe 2.0 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 22 mei 2015, 16:50:11
Bij deze de nodige fotos van de onderdelen

De dogbone (onderste motorsteun) met powerflex paars rubbers.

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_20150522_084524_zpsck99godh.jpg)

De Vibratechnics motorsteunen (motor en bak steun)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_20150522_121814_zpsxcos5x0s.jpg)

Benzinerail met weg gewerkte brandstofdruk regelaar.

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/benzinerail1_zps246cec63.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/5e570ee8-40ec-4f5d-9fe5-314cfc0a2f06_zps2a9c14e1.jpg)

Externe brandstof druk regelaar.

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_20150522_161733_zpsdk60wvso.jpg)

En zoals het er nu uit ziet onder de motorkap.

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_20150522_161758_zps5eduyw20.jpg)
Titel: Re: Mijn megane coupe 2.0 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 24 mei 2015, 10:12:02
Gisteren is de Megane de testbank op gegaan voor controle,om te kijken of de nieuwe injectoren goed functioneren,echt wat
ik niet had verwacht,is dat door het vervangen van het luchtfilterhuis (van de espace v6) er toch weer een winst geboekt is.

Het resultaat is 5pk en 8Nm erbij,dit komt op een totaal van 147pk en 200Nm schoon aan de haak (op de wielen)

Dat maakt dat de motor rond de 165pk en 225Nm aan de krukas. (147pk en 180nm is standaard)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/Resultaat2023-05-2015_zpsrqtosqts.jpg)
Titel: Re: Mijn megane coupe 2.0 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 2 november 2015, 12:12:33
Zo... even het stof er af blazen...

Valt niet mee,megane rijdend houden,en een kleine erbij hebben (of is het andersom??  :q )

Afgelopen maanden wat spullen gekocht voor de 16v,en wat plannen gemaakt van wat ik wil,tijds bestek? .... mja goeie vraag
ik zie wel.

Over 2 weken ga ik langs Jacques om een plaat te maken zodat de vibratechnics motorsteunen gemonteerd kunnen worden.

Enkele maanden geleden heb ik van Dirk olie temp en druk meter gekocht,samen met de temp sensor,ik heb nog een nieuwe
adapter/sandwichplate gekocht voor de sensoren,en een nieuwe temp sensor,dit geheel moet nog worden aangesloten,dit gebeurd
zodra ik volgende maand de olie ga verversen,de olie word dit keer vervangen door Castol edge 5W30 vol syntheet.

Deze winter ga ik er voor om een standalone ecu te monteren,ik wil het huidige elektronische brein er uit trekken,en er iets voor
terug steken wat beter werkt en programeerbaar is,dit laat ik doen door BS-autotune,op de dynodagen is gebleken dat er nog
leuke aanpassingen en winst te behalen is,wat dat precies gaat doen weet ik niet,ik hoop de 150pk en 200nm aan de wielen voorbij
te gaan,na deze aanpassing zal het wel een aardig eindje gedaan zijn met het motorische deel,wellicht een kop revisie (ooit) en dan
meteen laten flowen,maar dan is toekomst werk.

Qua uiterlijk gaat het om 2 belangrijke dingen,die kont omlaag gooien,en de wielkuipen te laten uitrollen en meteen weer
strak maken,aangezien her en der de nodige puntjes roest te voorschijn komen.

De verlaging is helaas mislukt toen Willem kwam,alles zit rot vast,ik heb nog 1 mogelijkheid,en dat is een glijhamer te gebruiken
en hopen dat het los komt,zo niet... dan gaat er een mailtje naar het bedrijf waar Mark zn as vandaan heeft gehaald.
Titel: Re: Mijn megane coupe 2.0 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 18 november 2015, 21:59:02
Afgelopen zondag was het dan zover,na maanden in de kast hebben gelegen,zijn de Vibra technics motorsteunen dan eindelijk gemonteerd,ik ben
zondag ochtend naar Jacques gereden,daar aangekomen heeft hij de nodige aanpassingen gemaakt aan de steunen om deze
passend te maken voor de megane,ze waren eigenlijk bedoeld voor een clio.

Resultaat? iets meer trillingen in de auto,maar een gaspedaal response waar ik van stond te kijken,de middelste baksteun was al vervangen
voor een exemplaar met powerflex paars rubbers,dus de motorophanging is afgerond.

Op naar het volgende...  :q

Voor nu hier nog de nodige fotos


de motorsteun
(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_20151115_123224_zpsxn2kfeuh.jpg)

de baksteun
(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_20151115_171505_zpsny8dcp6u.jpg)

de middensteun
(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Megane%2016v/IMG_20150522_084524_zpsck99godh.jpg)
Titel: Re: Mijn megane coupe 2.0 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 8 februari 2016, 18:11:50
Afgelopen zondag mn action cam maar eens uitgetest.



Titel: Re: Mijn megane coupe 2.0 16V
Bericht door: Christian de Vriend op 7 mei 2016, 09:23:12
Iedereen is lekker met zn gebakje bezig,en ook bij mij begon het de afgelopen tijd te kriebelen.

Een maand geleden heb ik een piggyback gekocht,dit is een computertje die je tussen de motor en de standaard ecu monteert,ik wilde
eerst voor een stand alone gaan,maar dat koste 1300 euro,en dan moest er niks tegen zitten,plus dat er veel functies via de ecu en de kabelboom
lopen naar de ubix (interieur ecu/zekeringkast) en het bedrijf die de standalone verkocht,zit in de randstad,het zat me niet lekker,dat als het echt
tegen zit/zat,ik naar de randstad moet om hulp te krijgen.
Op enig moment herinnerde ik me dat ik voor mn 1,6e een nos set had gekocht,en daar een piggyback op wilde aansluiten,hiervoor ben ik naar
Tovami van ruud frederiks gegaan,dit is ons vaste adres voor de dyno dagen,deze bood mij ook voor de 16v een piggyback aan,aangezien deze man
echt geen troep verkoop,en ook achter zn producten staat,heb ik dit dan ook meteen gedaan,hij moet alleen nog geïnstalleerd worden.

Moraal van dit verhaal? dit apparaatje biedt de mogelijkheid de motor te kunnen afstellen,zeker omdat die bovenin te rijk staat,en onderin nog
marge heeft voor aanpassing.

Met dit in gedachte zat me nog iets dwars,vlak voor frensch car show vorig jaar heb ik mn downpipe moeten vervangen op de avond voor vertrek
echter wist ik vrijwel zeker dat die nog ergens lekte,allen kon ik dit niet vinden,aangezien hier iemand in de buurt heel goed rvs uitlaten kan lassen
heb ik het meteen goed aangepakt,en hebben we de hele meuk (op einddemper na) er van onder getrokken,en word alles aangepast en/of vervangen,
1 ding in algemeen is dat de middenpijp voorheen 2,5 inch was,dit is te dik voor een atmosferische motor,en daarom word alles 2 inch (51mm)

Dit is wat er gedaan word.

Uitlaatspruitstuk:
-flens lekte op 1 cilinder,dus hele flens word gevlakt en er komt een nieuwe pakking tussen.
-de poorten worden geflowd,of netjes afgewerkt en glad gemaakt van binnen,of het uitmaakt weet ik niet,maar beter is het sowieso
-koppeling naar downpipe/vlamboog word gecontroleerd.

Downpipe/vlamboog:
-koppeling spruitstuk word gecontroleerd en eventueel aangepast
-Lambdasonde aansluiting word verplaatst.
-er komt een V-band koppeling voor naar de cat

Katalizator:
-Word ook met V-band koppelingen voorzien,en een aparte vervanger.

Middenpijp:
-Word voorzien van V-band koppelingen,ook naar de einddemper.
-Simons middendemper word vervangen door een Arlows rvs middendemper.

en een paar foto's

Dit is een V-band koppeling,voornamelijk gebruikt in de racerij (afbeeldingen als voorbeeld)
(http://vibrantperformance.com/catalog/images/1486_WEBL.jpg)

(http://www.deedsengineering.com/cms/wp-content/uploads/v-band-step-4.jpg)

Het begin
(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Uitlaat%201_zps2ihsydeu.jpg)

(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Uitlaat%202_zpshdlbghqg.jpg)

1e begin aan de lambda aansluiting
(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Uitlaat%203_zpscluxziig.jpg)
(http://i774.photobucket.com/albums/yy22/chris-mc/Uitlaat%204_zpshiccvauw.jpg)
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev