Renault Mégane Club

Algemeen => Algemene zaken => Topic gestart door: ShiftGear ( Erwin de Rijke ) op 8 november 2011, 16:43:45

Titel: Het Nieuwe Brandstof E10: niet alle Renault's zijn geschikt, Checklijst!
Bericht door: ShiftGear ( Erwin de Rijke ) op 8 november 2011, 16:43:45
Ik heb laatst een site gevonden waar je kan zien of je auto geschikt is voor het nieuwe brandstof E10.
hier heb ik de link waarop een lijstje staat met enkele modellen die NIET geschikt zijn, waaronder 2 tal Méganes: http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/#/Renault

Even wat dingetjes op een rij:
Citeer
Wat is E10 nou eigenlijk precies?

E10 is een mengsel van tenminste 90 procent fossiele brandstof en maximaal 10 procent ethanol. De E staat voor ethanol en de 10 geeft het percentage daarvan aan. Het idee erachter is dat de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen vermindert, zonder dat auto’s massaal aangepast hoeven te worden aan een andere brandstof soort. Overigens is de bekende Euro95 vaak feitelijk E5. Al jaren wordt daarin maximaal vijf procent ethanol bijgemengd. Dit heeft nog nooit tot problemen geleid.

Is E10 nou echt slecht voor je auto?

Het gros van de auto’s zou probleemloos op E10 moeten kunnen rijden. Zo’n 10% van de auto’s kan problemen krijgen doordat de ethanol sommige rubber en kunststof afdichtingen, keerringen en pakkingen aantast.

E10 is dan wel goedkoper maar het zou ook minder zuinig zijn dan normale benzine. Klopt dat?

Ja, het verbruik stijgt wel iets. De energie-inhoud van ethanol ligt net wat lager en de motor heeft er daardoor dan ook net wat meer van nodig. Het gaat om een verschil van tussen de twee en vijf procent. Een Australisch onderzoek toonde ooit een gemiddeld meerverbruik van 2,8% aan; het gezaghebbende Duitse tijdschrift Auto, Motor und Sport spreekt van cijfers rond de twee procent. De hoogte van dat percentage is overigens ook afhankelijk van de conditie van de motor en de rijstijl en –omstandigheden.

Komt E10 ook in NL?

Vanaf januari 2011 mag E10 in Nederland worden verkocht. Maar op een enkele kleine pomp na die het nu al levert, zal E10 pas vanaf 2012 aangeboden worden. De brandstof zal ook als zodanig aangeduid worden, er komt een speciaal E10 label. E10 zal in ons land náást Euro 95 verkocht worden en niet zoals bijvoorbeeld in Frankrijk, in plaats van. Iedereen die dat wil kan dus gewoon het vertrouwde Euro 95 blijven tanken. Ook de premiumbrandstof blijft natuurlijk gewoon verkrijgbaar.

Al met al zitten er voor en na delen op, misschien is het wel leuk om hier in deze topic over te Discussiëren, ook over andere alternatieven brandstoffen.

Titel: Re: Het Nieuwe Brandstof E10: niet alle Renault's zijn geschikt, Checklijst!
Bericht door: Dante op 8 november 2011, 16:51:50
Dus eigenlijk alleen de 2.0 motoren van Renault zijn niet geschikt voor deze brandstof :neen:
Titel: Re: Het Nieuwe Brandstof E10: niet alle Renault's zijn geschikt, Checklijst!
Bericht door: ShiftGear ( Erwin de Rijke ) op 8 november 2011, 17:12:49
Van de Mégane 1 niet! Wat ik niet snap is dat de Mégane II en III Rsen er niet tussen staan, die hebben ook 2liter turboblokken en AtmosferischeBlokken net als de Espace Velstatis Laguna Avantime, Zou het een foutje zijn?
Titel: Re: Het Nieuwe Brandstof E10: niet alle Renault's zijn geschikt, Checklijst!
Bericht door: Dante op 8 november 2011, 17:19:47
Of hebben die net een ander motortype..? Dus alleen bepaalde 2.0 motoren..?
Titel: Re: Het Nieuwe Brandstof E10: niet alle Renault's zijn geschikt, Checklijst!
Bericht door: Xanquezer (Frank) op 8 november 2011, 17:32:43
Pfoe.. ik niet :P


Alleen NIET geschikt voor de f5r!   2.0 16V   (megane)
Titel: Re: Het Nieuwe Brandstof E10: niet alle Renault's zijn geschikt, Checklijst!
Bericht door: Dante op 8 november 2011, 17:36:48
Verdomd, het staat er gewoon bij...8)7
Titel: Re: Het Nieuwe Brandstof E10: niet alle Renault's zijn geschikt, Checklijst!
Bericht door: Christian de Vriend op 8 november 2011, 18:50:35
Tering,dat simpele gebakje van mij kan dus E10 aan.... :P leuk mee te experimenteren  :q

Denk dat men dan toch wel een keer de testbank op moet,om zeker van te zijn dat het blok niet staat te pingelen,tenminste
dat zou ik doen,zeker als men een instelbare benzine druk regelaar geïnstalleerd heeft,je wilt niet weten hoe een blok
er uit ziet,als het te lang heeft staan pingelen.
Titel: Re: Het Nieuwe Brandstof E10: niet alle Renault's zijn geschikt, Checklijst!
Bericht door: Gerard Paas op 8 november 2011, 19:22:27
zo zo, zelfs dat ouwe lijk van mij mag  E10 in de tank !-!
Titel: Re: Het Nieuwe Brandstof E10: niet alle Renault's zijn geschikt, Checklijst!
Bericht door: ShiftGear ( Erwin de Rijke ) op 8 november 2011, 19:22:27
Kleine hint voor mij?  :q
Titel: Re: Het Nieuwe Brandstof E10: niet alle Renault's zijn geschikt, Checklijst!
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 8 november 2011, 19:55:29
Maar zie het nut er niet echt van in,zelfde als met aardgas,ja superleuk goedkoop tanken alleen zuipen als een ketter,en 0 power,overall gezien net zo duur of zelfs duurder. Ik houd het gewoon op gas,daar is nog steeds geen alternatief voor ;)
Titel: Re: Het Nieuwe Brandstof E10: niet alle Renault's zijn geschikt, Checklijst!
Bericht door: Tedo op 8 november 2011, 21:03:03
Nou, ik heb afgelopen zomer in Frankrijk gewoon 98 getankt in mijn Megane II 2.0 16V, ik hoef die E10 rommel niet...  >:( (al zou het dus wel kunnen).
Titel: Re: Het Nieuwe Brandstof E10: niet alle Renault's zijn geschikt, Checklijst!
Bericht door: Christian de Vriend op 8 november 2011, 21:27:29
Citaat van: ShiftGear ( Erwin de Rijke ) op  8 november 2011, 19:22:27
Kleine hint voor mij?  :q

Voor iedereen die alles heeft aangepast en/of opgevoerd  :)
Titel: Re: Het Nieuwe Brandstof E10: niet alle Renault's zijn geschikt, Checklijst!
Bericht door: Koentje op 8 november 2011, 21:28:21
binnenkkort dus ff E10 tanken:P
Titel: Re: Het Nieuwe Brandstof E10: niet alle Renault's zijn geschikt, Checklijst!
Bericht door: matthew op 9 november 2011, 21:29:21
In de 2.0 turbo motoren ook zeker niet doen.
Liever zelfs nog 98 erin dan 95.
Titel: Re: Het Nieuwe Brandstof E10: niet alle Renault's zijn geschikt, Checklijst!
Bericht door: ShiftGear ( Erwin de Rijke ) op 10 november 2011, 08:34:55
Citaat van: matthew op  9 november 2011, 21:29:21
In de 2.0 turbo motoren ook zeker niet doen.
Liever zelfs nog 98 erin dan 95.

Oké, hebben we daar een mooi antwoord op, maar dan komt er bij mij de volgende 2 vragen op:
Lopen die motoren te arm dan? Of komt er extreem veel warmte vrij?
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev