Beste forummers,
Ik heb een Megane Coupe 1.6E van 1996. Laatst startte ik de motor maar hij viel uit wanneer ik geen gas geef. Ik heb dus de stappenmotor schoongemaakt en gesmeerd maar dat werkte ook niet. Heb een lange rit gemaakt om de motor goed warm te laten worden maar hij bleef nog steeds niet stationair draaien. Wie weet wat het probleem is?
De achterruitverwarming werkt trouwens ook niet, wie weet wat het oorzaak is? Zekering is nog goed.
Alvast bedankt!
voor het stationair draaien moet je even het slangetje van de map sensor bekijken deze wil nog wel eens schuren.
voor je achteruit verwarming moet je even kijken of je stekkertjes er wel ge op zitten bij je achterraam.
of even kijke als je hem in schakeld of het lampje op je dash ook gaat branden en anders zit er meschien ergens een draadbreuk.
Probleem met de automatische choke misschien??
Citaat van: sijm138 (jesse) op 22 oktober 2011, 10:05:30
voor het stationair draaien moet je even het slangetje van de map sensor bekijken deze wil nog wel eens schuren.
voor je achteruit verwarming moet je even kijken of je stekkertjes er wel ge op zitten bij je achterraam.
of even kijke als je hem in schakeld of het lampje op je dash ook gaat branden en anders zit er meschien ergens een draadbreuk.
Zoals Jesse zegt idd ff de slang van de mapsensor checken.
Wij hebben een megane gehad waar hij er helemaal af lag, waardoor hij niet stationair wou blijven lopen.
Achterruit verwarming moet je inderdaad kijken of de stekkertjes goed op de achterruit zitten.
Deze zitten aan beide zijkanten.
Als dat goed zit even kijken of de schakelaar goed werkt. Y
Bedankt voor de reacties! Ik heb een nieuw probleem! Mijn motorkap gaat niet open?? 8)7
Over de achterruitverwarming, ik heb de 2 kabels bij de achterruit gecontroleerd maar die waren goed. Ik heb ze gesmeerd met WD40 maar dat hielp ook niet. De lampje op de dashboard gaat niet aan wanneer je erop druk dus volgens mij is het een kabelbreuk? l-
Misschien schakelaar stuk?
Motorkap reageerd niet als je hem van binnenuit open doet? Of mniet bij de handel onder de kap zelf?
Waar gaat de motorkap niet open? bij de hendel aan de binnenzijde van de auto bedoel je?
Heb zo'n idee dat er een elektrisch probleem is waar al jou genoemde mankementen uit voort komen...
Ik bedoel de hendel in de interieur, je voelt die klik niet wanneer je eraan trek, dus zou je denken dat die niet goed is dicht gemaakt maar we hebben 'm goed dicht geduwd maar nog steeds geen resultaat..
Ik heb trouwens een filmpje gemaakt van het probleem: http://www.youtube.com/watch?v=ecmpJtJ9RK4
Hoe is je megane trouwens onder het rijden?
Heeft hij dat ook problemen dat hij uitslaat als je bijv. gaat remmen en dan de koppeling ff in hebt voor bijv. terug schakelen oid.?
Het probleem lijkt mij echt te zitten in de mapsensor(slang).
Motorkap zal hem zitten in de kabel, misschien is hij los, of "lam" of gebroken?
wat je ook nog kan doen is je stappen motor + gasklephuis reinigen.
Ik spring hier maar even binnen, Ik weet niet hoe ik ergens een vraag kan deponeren......Ik heb een vraag over het branden van een lampje op het dachbaord en weet niet wat het betekent. Een rechthoek met een zigzaglijn van li naar re......daarbij stottert de motor en lijkt stil te vallen.......heb deze auto sind jan 2011 en geen handleiding......wat kan dit zijn?
Dat is waarschijnlijk het motorstoringslampje die je bedoeld.
Welk motortype heb je?
Edit: ff een foto gemaakt, bedoel je het oranje lampje dat brand op de foto?
(http://i56.tinypic.com/2gx4qv4.jpg)
1.6 e
Ik denk dat het bij jou ook een kwestie is van mapsensor en mapsensorslang bekijken, en anders (wat Jesse tegen de topicstarter zei) stappenmotor + gasklephuis reinigen.
Maar stotteren kan nog meer zijn, maar eerst zal ik het bovenstaande doen (dat is allemaal vrij simpel), als dat niet werkt kun je altijd verder kijken. Y
Misschien ook wel handig om antwoord te geven op de tips, zoals MAP sensor slang nakijken en gasklephuis reinigen, anders kom je ook niet verder ;) Tip: mijn map sensor slang was ook gescheurd al was dit niet direct zichtbaar! Ik had last van een stotterende auto + hij sloeg af bij het afremmen, bochten etc.
Ja de foto geeft precies het lampje aan...... Ik begrijp dat het misschien alleen een kapot slangetje is? Naar de sensor?
Ga ik meteen controleren.....
Dat is inderdaad mogelijk, vaak ik dat wel de boosdoener.
Slangetje echt even goed bekijken, want soms valt het bijna niet op, maar zit er wel een klein scheurtje die problemen geeft. Y
Precies zoals Nicole zegt, ik kwam er bij mij "per toeval" achter, omdat ik die slang had verlegd. Tijdens het stationair draaien legde ik de slang terug en hoppa, auto sloeg af. Daarna vervangen en geen last meer van gehad.
Citaat van: Nicole op 23 oktober 2011, 13:24:09
Hoe is je megane trouwens onder het rijden?
Heeft hij dat ook problemen dat hij uitslaat als je bijv. gaat remmen en dan de koppeling ff in hebt voor bijv. terug schakelen oid.?
Het probleem lijkt mij echt te zitten in de mapsensor(slang).
Motorkap zal hem zitten in de kabel, misschien is hij los, of "lam" of gebroken?
Hoe kan ik de kabel controleren van de motorkap?
Bij het rijden valt hij idd uit als je de koppeling intrap voor het remmen. Tijdens het schakelen valt die niet uit doordat ik een beetje gas geef. :q
Dan is de kans inderdaad vrij groot dat het wel te maken heeft met de mapsensor of het slangetje, dit zelfde heb ik ook gehad, en sinds het vervangen van het slangetje niet weer gehad.
Bijna alle megane's die we gehad hebben, hebben wat met de mapsensor/slang gehad.
Motorkap moet ik ff met je mee denken hoe je die dan open gaat krijgen.
Wij hebben het ook gehad bij een, maar die had kopschade, dus daar hebben we toen maar een grilletje gesloopt om er bij te kunnen o-)
Maar dat is bij jou niet de bedoeling haha. :q
Haha dat is idd niet de bedoeling. :P
Als ik de motorkap open krijg ga ik wel de mapsensor en mapslang controleren, hopen dat het probleem daar ligt.
Zit het kabeltje nog aan de binnenkant? Ik heb dit nl ook gehad en toen was het hendeltje los van het kabeltje gekomen. met een tang heb ik de kabel toen nog kunnen pakken en open getrokken.....
Citaat van: GVE op 23 oktober 2011, 15:10:09
Zit het kabeltje nog aan de binnenkant? Ik heb dit nl ook gehad en toen was het hendeltje los van het kabeltje gekomen. met een tang heb ik de kabel toen nog kunnen pakken en open getrokken.....
Ik heb geen idee. De Megane ligt al een week stil door dit probleem en ineens gaat de motorkap niet meer open. Heb het ook druk met school dus heb geen tijd meer om te kijken.
Vandaag bezig geweest om de motorkap te openen maar het is nog steeds niet gelukt!! :neen: Wat kan dit zijn? Je voelt wel weerstand bij de hendel maar je voelt niet die klik zeg maar. Je hoort de kabel bij de motorkap nog. Heb alles geprobeerd zoals naar beneden duwen, naar boven trekken, met schroevendraaier prutsen maar geen resultaat! Wil zo snel mogelijk weer dat stationairprobleem oplossen en weer rijden..
Niemand een idee van het motorkapprobleem? l-
Het is dat ik niet kan rijden anders ging ik naar de garage...
Het is krapjes aan, maar je kunt de motorkap via de achterkant van de voorbumper handmatig openen. Het vergt wel wat kracht, maar is zeker te doen. Zo heb ik de mijne ook een keer open gekregen.
Hoe bedoel je via de achterkant van voorbumper? Waar je normaal de motorkap opent of via een krik de auto verhogen en dan via de achterkant van de voorbumper?
Ja op de krik zetten en dan via de achterkant van de voorbumper. Dan moet je zoeken/voelen ter hoogte van waar de opener zit.
Ik heb nagenoeg hetzelfde probleem als hierboven genoemd. De MAP sensor en de slang lijken me redelijk nieuw en zijn dus gecontroleerd.
Nu heb ik gelezen dat je nog even het gaskleppenhuis en of stappenmotor kunt reinigen. Is dit een lastige opdracht en is dit risicovol of kan er weinig fout gaan?
En waar kan ik het gaskleppenhuis en stappenmotor vinden?
Een andere vraag:
Ik zie in het filmpje dat de motor stationair draait rond de 2000 toeren. Maar wanneer mijn auto stationair loopt is dit rond de 750 toeren.
Wanneer ik dus voor het stoplicht sta lijkt het dat de motor aan het "zoeken" is naar het juiste toerental (je ziet de toerenteller schommelen tussen de 500 en 1000 toeren). Wanneer de motor dan in een te laag toerental komt slaat de motor af.
Wat is ongeveer het correcte toerental voor de auto wanneer deze stationair loopt?
Mocht ik dit opnieuw in willen stellen, klopt het dan dat ik het volgende moet doen:
(Koude motor) De auto uitzetten, accu loskoppelen, 15 minuten wachten, accu aansluiten, auto starten, alle verbruikers aanzetten en vervolgens 15 minuten stationair laten lopen.
Bij voorbaat dank,
Dennis
750 toeren is het mooiste volgens mij!
Mij auto heeft tegenwoordig dat hij koud start op 1000 toeren en dit na 4 minuten terug loopt naar de 750 stationair.
De handelingen hierboven genoemd is voor het handmatig resetten van je boordcomputer hierbij zal hij dus o.a. het toerental opnieuw gaan afstellen. Please correct me if i'm wrong!
Kijk even in de FAQ, daar staat oa beschreven hoe je je gasklephuis kunt schoonmaken :)
In dat filmpje blijf ik gassen, dat is niet stationair draaien. Daar laat ik soms de motor uitvallen, dat betekent dat ik het gas los laat..
Ik heb de Megane vandaag trouwens naar de garage gebracht. Moet 'm morgen ophalen, wil er niet aan werken in deze kou. Onderweg bij elk stoplicht uitgevallen maar starte daarna weer en bleef gassen. :q
Garage heeft motorkap opengekregen. Kabel bleek kapot te zijn.
Heb daarna thuis de gasklephuis een beetje schoongemaakt WD40 (remmenreiniger was op) en een doekje en heb alles weer gemonteerd. Heb de accu los gehaald, de polen schoongemaakt en gesmeerd met kopervet.
Heb de map-sensorslang gecontroleerd maar die was gewoon goed.
Onder de accu was er trouwens viezigheid zoals bladeren aanwezig. Ik heb daardoor een paar maanden geleden veel regenwater in me interieur en kachel gekregen. l- Heb dat allemaal schoongemaakt en alles gemonteerd. Aangezien die daarna nog niet stationair liep kon ik dat niet laten regelen door 15min stationair te lopen wat hier op het forum wordt verteld.
Daarna de snelweg opgegaan en goed gas gegeven en bij de volgende stoplicht bleef die opeens stationair draaien. !-! Hij schommelde wel veel van 500 naar 1000 toeren en neigde om uit te vallen. Vandaag weer getest en hij rijdt weer als vroeger. :) Stationair toerental is nog wel een beetje te laag (650 - 700 toeren ongeveer) maar ga de accu weer loskoppelen en 15 minuten stationair laten draaien met alle verbruikers aan. Hopen dat die hoger stationair gaat draaien. 800 toeren is beter vind ik.
Bedankt voor de reacties.
Voor andere Megane-eigenaren met dezelfde probleem. Reinig de gasklephuis en stappenmotor goed en ga een flink stuk rijden. Nadat je motor goed warm is (min. 15km) moet je doortrappen in ze 2 of 3 tot 5000 toeren. Als het goed is moet het probleem dan verholpen zijn. :q
Nou heb dit weekend het gasklephuis en stappenmotor gedemonteerd en schoon gemaakt.
Net los:
(http://foto.nul13.com/Images/Image_1.JPG)
Vieze gasklep:
(http://foto.nul13.com/Images/Image_2.JPG)
Vieze inlaat:
(http://foto.nul13.com/Images/Image_3.JPG)
Vieze stappenmotor:
(http://foto.nul13.com/Images/Image_4.JPG)
En schoon :) :
(http://foto.nul13.com/Images/Image_5.JPG)
Alles weer gemonteerd en tot op heden lijkt hij het goed te doen!
Maar ik houd jullie op de hoogte!!
Bedankt allen!
Mooi schoon gemaakt! !-!
Even een ander vraag. Mijn achterruitverwarming werkt niet. Ik heb de schakelaar ingespoten met WD40 en de verbindingen achter bij de ramen ook. Deze waren allemaal goed. Maar de verwarming werkt nog steeds niet ? Zekering heb ik ook gecontroleerd maar die is ook goed. Eigenlijk is het best gevaarlijk om met een beslagen achterruit te rijden dus heeft iemand een oplossing? :neen:
Heb je wel voeding achter en of een goede massa?
Anders is het een achterruitvervangen.
Hoe kan ik de voeding en massa nakijken?
doormeten met multimeter .
Vraagje als je de gasklephuis los haalt moet je dan de accu los koppelen......
Nee hoeft niet.