hallo heren,
Huidig na een enkele uurtjes rijden gaat de auto KNOEPEN of iets..
Het zit aan de passegiers kant en is zeer irritant >:(
Enig idee waar het aan ligt.
Onderzochte onderdelen:
Gasbuis (vering)
Lagers
Rem klauwen
Rem schijven
stuur poot brug (iets.)
vering
Rubbere kop (boven in)
Aandrijf as
Moter steur (rubber)
en nog steeds... :neen: ben radeloos...
Je voelt ook iets of wat aan het stuur als hij knoept.
bouten e.d. heb ik allemaal al eens goed aangedraait (niet te strak).
Alvast bdenkt voor het mee denken en evt. het helpen naar oplossingen!!!
:-* (niets achter zoeken)
Soort "getok"?
Bij mijn megane was het een homokineet.
In het begin deed hij het soms, na enkele dagen ging hij regelmatig "tokken"
Tokt hij dan trouwens snel achter elkaar?
En doet hij het ook als je gaat sturen als je stil staat (ja ik weet dat het eigenlijk niet goed is, maar kan je altijd ff proberen gezien je de oorzaak zoekt :) )
Dit heb ik ook en dan vornamelijk als ik rem of als ik stuur.
Denk aan de stabalisatorstang rubbers, heb alleen geen tijd gehad om het te onderzoeken.
Heb je het enkel met rijden of ook gewoon stil staand,met stationair,en heeft ie de hele tijd als je rijd of enkel met sturen?
Toplager
Tip voor de kloekers: stabilisatorstang rubbers zijn hier erg goedkoop (heb ze daar zelf ook gekocht)!
www.autopartsonline.nl/
Citaat van: Nicole op 17 oktober 2011, 20:59:07
Soort "getok"?
Bij mijn megane was het een homokineet.
In het begin deed hij het soms, na enkele dagen ging hij regelmatig "tokken"
Tokt hij dan trouwens snel achter elkaar?
En doet hij het ook als je gaat sturen als je stil staat (ja ik weet dat het eigenlijk niet goed is, maar kan je altijd ff proberen gezien je de oorzaak zoekt :) )
Hij tokt nadat hij warm is gelopen (enkele uren).
Dan is het zo dat hij het alleen doet bij sturen optrekken remmen en drempels/hobbels op de weg.
als hij stil staat, doet hij niks (zowel uit als stationair).
duw ik op mn moterkap aan de passagierskant tokt hij weer ondanks hij uit staat!!!
Citaat van: juul op 17 oktober 2011, 21:45:57
Dit heb ik ook en dan vornamelijk als ik rem of als ik stuur.
Denk aan de stabalisatorstang rubbers, heb alleen geen tijd gehad om het te onderzoeken.
Je woont toch in de buurt? doen we keertje afspreken als het oplgelost is bij mij, dan kan kunnen we het zelfde bij jou wagen uitvoeren! Y
Citaat van: Roadkill (Michiel) op 17 oktober 2011, 21:49:26
Heb je het enkel met rijden of ook gewoon stil staand,met stationair,en heeft ie de hele tijd als je rijd of enkel met sturen?
Beide.
hij tokt alleen nadat hij goed op tempratuur is (uurtje>(of meer) rijden)
Citaat van: nd-photo.nl (Andy) op 17 oktober 2011, 22:18:45
Tip voor de kloekers: stabilisatorstang rubbers zijn hier erg goedkoop (heb ze daar zelf ook gekocht)!
www.autopartsonline.nl/
Al na gekeken.
ook a vervangen maar geen resultaat...
---
ik vermoed dat het iets is met het frame dat hij schuurt/beweegt.
verder heb ik nog geen enkel idee...
BEDANKT VOOR JULLIE REACTIES!
Kijk eens naar de ashoes aan de motorkant (van de kant van het probleem). Het kan zijn dat hier een scheurtje in is gekomen en een deel van het vet eruit is gelopen. Dit komt wel een beetje overeen met je probleem, een bijna droog lopende homokineet die koud nog net genoeg gesmeerd word maar warm gaat schuren/wringen/oid.
oke! dat is een hele goeie tip!
dat ga ik eens onderzoeken! :)
ff vraagje dan, wat gebuert er als hij kapot gaat?
Dan sta je voor de helse klus om de homokineet aan die kant te vervangen :q
Wiel eraf, aandrijfas los maken aan de fusee kant, fusee los maken, aandrijfas eruit halen en dan de homokineet van de uitgaande kant halen. Als je een beetje pech hebt (weet niet hoe het bij die motor zit) fungeert de homokineet ook nog als een afdichting dus kan een deel van je versnellingsbakolie eruit lopen.
Citaat van: Renegade op 18 oktober 2011, 12:04:37
Dan sta je voor de helse klus om de homokineet aan die kant te vervangen :q
Wiel eraf, aandrijfas los maken aan de fusee kant, fusee los maken, aandrijfas eruit halen en dan de homokineet van de uitgaande kant halen. Als je een beetje pech hebt (weet niet hoe het bij die motor zit) fungeert de homokineet ook nog als een afdichting dus kan een deel van je versnellingsbakolie eruit lopen.
oke dus wel voor eeeen heeeeel huge groot probleem.
niks ernstig ? (wiel eraf? iets..)
@frank kunnen we doen maar ligt natuurlijk ook aan het weer.
en homokineet gaan we ook maar een keer even nakijken.
Áls het de homokineet is, wacht er dan niet te lang mee.
Óf hij gaat breken, en anders (als je net als mij pech hebt) loopt de homokineet misschien vast, en dan ben je verder van huis..
Succes !-!
Citaat van: juul op 18 oktober 2011, 20:19:41
@frank kunnen we doen maar ligt natuurlijk ook aan het weer.
en homokineet gaan we ook maar een keer even nakijken.
Doen we daggie afspreken! :) kijken we samen naar beide wagens :) 2 paar ogen zien meer als 1 paar :)
Kan jij zaterdag? of zondag (overdag) (geef ff PM voor adres ofzo :P )
gaat dit weekend helaas niet lukken i.v.m verjaardagen.
En weet nog niet wanneer ik het ga doen, heb geen zin om ziek te worden door op de koude grond te gaan liggen.
Als ie stuk gaat sta je stil..... Heb het zelf een keer of wat bij mijn oude GSI gehad,die vrat echt homokuneten....
Citaat van: juul op 18 oktober 2011, 21:17:43
gaat dit weekend helaas niet lukken i.v.m verjaardagen.
En weet nog niet wanneer ik het ga doen, heb geen zin om ziek te worden door op de koude grond te gaan liggen.
Doe ik wel :) vind het meestal wel lekker, zoals het maar niet nat is of sneeuw..
kou maak ook niet zo heel veel uit deken doet wonderen maar aangezien het herfst is probeer ik de natte gronden te vermijden.
Kijk of je ergens van die kleine stukjes vlonder kan uithalen :q mn ouders hadden een stuk of 5 van die 50x50cm platen over van t tuinhuisje en die leg ik op de grond als ik onder de auto moet zijn.
Citaat van: Renegade op 18 oktober 2011, 23:01:42
Kijk of je ergens van die kleine stukjes vlonder kan uithalen :q mn ouders hadden een stuk of 5 van die 50x50cm platen over van t tuinhuisje en die leg ik op de grond als ik onder de auto moet zijn.
Dat is ook makkelijk..
ik heb ook een plank op wieletjes :)
(http://www.onlineoffers.nl/images/producten/2011/07/garage-ligwagen-type-prof.jpg)
Citaat van: Roadkill (Michiel) op 18 oktober 2011, 21:28:08
Als ie stuk gaat sta je stil..... Heb het zelf een keer of wat bij mijn oude GSI gehad,die vrat echt homokuneten....
Stil stond ik inderdaad wel, maar niet op de manier hoe ik het graag zou willen.
Bij mij is de boel vast gelopen.
Hij begon ineens te stuiteren, toen ik wou stoppen liep mijn wiel al los, die zat vast in mijn spatbord en m'n meg lag met de neus op de grond.
(schade is wel te zien op mijn projectpagina)
Dus het kan (helaas) ook anders aflopen.
ja ik heb het gezien!
ernstig! :(
daarom ben ik ook een beetje in paniek :P
Ik moet ook eerlijk vertellen, zodra ik nu een homokineet zou horen tokken, dat ik ook geen meter meer verder rijd hoor!
De kans is heel klein dat het (weer) gebeurd, maar na deze ervaring kijk ik nu wel uit.
Waarschijnlijk zal die van jou gewoon breken, maar dat weet je (helaas) van te voren nooit..
Maar weet je/jullie al meer?
Ik geloof dat Frank nu niet meer zo snel antwoord na het akkefietje in de Chattopic. :police:
Ik weet ook niet wat de Moderators hebben gedaan, ( Vermoed wel dingen ) maar dat zijn mijn zaken niet! ;)
Door div. verjaardag dit weekend helaas geen tijd dus zal wel volgende week worden.
Gelukkig word het nog niet erger maar we houden het in de gaten.
Ook gaat de auto weer omhoog want ik raak al de grond met de voorbumper als ik bij ons de drempels af rij
bij het winkelcentrum.
Citaat van: ShiftGear ( Erwin de Rijke ) op 22 oktober 2011, 22:05:37
Ik geloof dat Frank nu niet meer zo snel antwoord na het akkefietje in de Chattopic. :police:
Ik weet ook niet wat de Moderators hebben gedaan, ( Vermoed wel dingen ) maar dat zijn mijn zaken niet! ;)
Dan heb ik dingen niet mee gekregen, sorry haha!
vandaag even zoals aangeraden de rubbers gecontroleerd. (en de homo nog iets:P )
alles ziet er goed en normaal uit.
geen scheurtjes e.d.
ze zijn zelfs amper vies.
(alleen de aandrijf stang is lichtelijk verroest) (schuren > spuiten en gaat jaren mee :) )
andere suggesties!
wat ik wel vond, de remblokjes lopen een heel klein beetje aan op de remschrijf.
deze heb ik opnieuw eropgezet en afgestelt (met hulp) en gaat nu weer goed!
ook heb ik vandaag voor het eerst een homo (nogiets) los gezien.
mn oom was bezig met de voorste wielen aansluiten op de versnellingsbak (of iets)
en dat akkefietje...
was geen eens is zo ernstig als het lijkt...
ik zat net even te denken kan het misschien niet iets van een fuseekogel zijn of iets dergelijks
ga morgen even (als ik tijd heb) onder de auto kijken of er speling op zit.
Citaat van: juul op 24 oktober 2011, 19:33:46
ik zat net even te denken kan het misschien niet iets van een fuseekogel zijn of iets dergelijks
ga morgen even (als ik tijd heb) onder de auto kijken of er speling op zit.
Gewoon even de krik eronder draaien en aan het wiel trekken, als hij op en neer gaat is het niet goed...
Ja maar dit kan ook lagerspeling zijn he
Lagerspeling... oej... dan valt je stang van de homo (nogiets) eraf.
ik heb van het weekend een uitgebreide instructie gekregen van een rally auto bouwer. (en ik kan het nog steeds niet uitspreken)
Meestal moeten ze ff bijgevet worden zei hij.
homo-kie-neet !-!
Citaat van: nd-photo.nl (Andy) op 26 oktober 2011, 09:17:00
homo-kie-neet !-!
Wel goed spellen he... ;)
Homokineet (http://nl.wikipedia.org/wiki/Homokineet)
Citaat van: WikiPediaEen homokinetische koppeling of kortweg homokineet wordt vooral gebruikt als onderdeel van een knikbare aandrijfas in onder andere auto's.
Citaat van: Dante op 26 oktober 2011, 14:11:34
Wel goed spellen he... ;)
Homokineet (http://nl.wikipedia.org/wiki/Homokineet)
Ja die dinger heb ik zondag les in gehad :P en met eigen ogen gezien en gevoeld en meet gespeelt :)
daarna moest hij toch onder de auto gemonteerd worden... :P
[offtopic]
@Dante
Dat was uiteraard de uitspraak versie :)
grazi Grazie!
[/offtopic]
[offtopic]
Ik had al zo'n vermoeden dat je het fonetisch bedoelde... :q
Prego!
PS: Het is grazie ;)
[/offtopic]
@frank
dus je hebt nu een nieuwe homokineet eronder liggen als ik het goed lees of was dat ergens anders bij.
En zo ja is het knoepen dan weg.
Citaat van: juul op 28 oktober 2011, 06:41:54
@frank
dus je hebt nu een nieuwe homokineet eronder liggen als ik het goed lees of was dat ergens anders bij.
En zo ja is het knoepen dan weg.
Ik heb GEEN nieuwe eronder liggen, mn oompje lief was er 1 onder zijn rally auto aan het zetten.
omdat het een rally auto is, is het een extra grote zware uitvoering, vandaar kon ik even goed kijken :)
die van mij is even bijgevet.
en het knoepen is weg! :)
Wat een beetje vet al niet kan doen, mooi!
Citaat van: Frank A.K.A. Xanquezer op 28 oktober 2011, 08:18:38
Ik heb GEEN nieuwe eronder liggen, mn oompje lief was er 1 onder zijn rally auto aan het zetten.
omdat het een rally auto is, is het een extra grote zware uitvoering, vandaar kon ik even goed kijken :)
die van mij is even bijgevet.
en het knoepen is weg! :)
Maar dat komt wel weer terug hoor,wees maar niet bang! Als ie eenmaal knoept dan is het nog even wachten tot ie knapt,dan heeft ie namelijk al ff droogelopen.....
Klopt. Dat zei mijn monteur ook. Aangezien bij mij de ashoes lv slecht sluitte, was er al vuil ingekomen. Daar had nieuw vet niet een nieuwe homokineet kunnen voorkomen.
(http://www.lancia-stratos.nl/homokineet.jpg)
Ter info :)
ik ga zo n paar uur rijden dus ben benieuwd!
Fingers crossed!
Nou ik duik nu onder de auto en ga is kijken wat het bij mij kan zijn.
Nou ben er onder geweesten er zit wel wat speling aan de rechterkant, maar weet nou niet of het van de homkineet is.
Als de wielen recht staan heb ik geen speling.
als laat maar naar rechts stuur ook niet
en als ik naar Links stuur dan wel.
Je kan hem ongeveer een halve centimeter heen en weer bewegen maximaal.
Maar de as beweegt ook mee komt dit gewoon omdat ie door de speling mee gaat, en kan ik de homkineet gewoon losmaken
zonder dat me as er uitvalt?
En is het dan wel de homokineet of toch wat anders?
Dit kan misschien wel verklaren waarom ik het tikken rechts hoor, ook hoor ik het wel eens met remmen.
Niemand een idee?
En wat is makkelijker homokineet vervangen of op de sloop gewoon een complete as.
En die dan compleet vervangen?
En kan ik de as er dan zo uithalen of moet ik eerst nog ergens de olie van aftappen?
Ik zou persoonlijk gewoon een andere as kopen.
En event. die euro's (ik weet niet wat je hebt te besteden) als je het kan missen meteen een nieuwe, want wie weet krijg je met een 2e hands as dezelfde problemen snel weer.
is een nieuwe as dan wel compleet met homokineet en wat zou zoiets kosten
Ja, die dingen zitten aan elkaar vast & zien er vaak zo uit:
(http://img68.imageshack.us/img68/1415/aandrijfassen9gx.jpg)
Linkerkant zit aan de wielen, de pijlen geven de ashoezen aan & de rechterkant zit aan de aandrijving vast.
BTW, niet mijn foto, maar van een Suzuki-forum...
bij mij zit aan de rechterkant een rubberring om de as op ongeveer een kwart van de as.
Citaat van: juul op 29 oktober 2011, 19:42:39
is een nieuwe as dan wel compleet met homokineet en wat zou zoiets kosten
Ik zou eerst ff op mijnautoonderdelen.nl en mister-auto.nl kijken.
Als hun ze hebben, heb je een prijsindicatie. :)
@juul,ik zal morgen ff kijken of ik de rekening kan vinden van de Kangoo een week terug,wat ze er precies vervangen en wat het kostte. Ja van de Kangoo,daar zijn redelijk wat onderdelen met een Meg1 uitwisselbaar,als ik het goed begrepen heb is een Kangoo op het zelfde platform gebouwd,dan heb je een prijsindicatie.
Mij kostte het 250 voor de homo & 35 aan manuren, maar goed, dat was bij een vriend in Italië...;)
Voor de Kangoo was het 148.66 euri ex btw per aandrijfas en 193 euri loon,prijzen ex btw,en voor dat loon hebben ze 2 assen,1 wiellager een band en een stabilisator stang vervangen... Dus als een Kangoo daadwerkelijk gebaseerd is op het onderstel van een megane zal je ongeveer op 225 euri uitkomen?
Hier staan ze ook op: http://www.mister-auto.nl/fl/aandrijfas/renault-megane-coupe-da0-1-1-6-e-90ch_v5347_g13.html
@frank is het geluid nog steeds weg ?
Morgen even bellen voor de andere as, had helaas pech met het controleren van de as had een wielbout afgebroken
kreeg hem er gelukkig nog wel uit.
Is het makkelijk te doen om zo'n as op de stoep te vervangen?
Kijk dat scheelt wel al minimaal 35 euro, maar welke moet ik dan precies hebben.
Morgen maar is rondbellen
Citaat van: juul op 30 oktober 2011, 21:38:08
@frank is het geluid nog steeds weg ?
Morgen even bellen voor de andere as, had helaas pech met het controleren van de as had een wielbout afgebroken
kreeg hem er gelukkig nog wel uit.
Is het makkelijk te doen om zo'n as op de stoep te vervangen?
sorry, was afgelopen weekend weg :)
ik heb vrijdag 220 KM afgelecht in 4 uur (continu met draaiende motor)
EN GEEEEEEEN GEKNOEP!!!! :D
Hoe krijg je het voor elkaar om een wielbout af te breken?
ja als ik dat is wist had ik hem niet afgebroken,waarschijnlijk van het steeds los en vast draaien omdat ik toch al aardig wat heb gehad met de auto.
Zag dat er al een oud breukje in zat toen ik hem bekeken had, dus ja dan kan je er op wachten he.
aajjjjjjj
gelukkig niet onderweg...
pfoe..
gr
nee gelukkig niet reed de volgende terug vanaf st' walrick zag ik een auto in de berm staan.
Wat een pech voorwiel weg.
dat kan er gebeuren ja :P
heb een andere as gescord en die gaat er morgen onder. !-!
indien hier mee het Tokken weg is gaat er van de zomer een hele nieuwe onder.
Hoop dat hiermee mijn probleem is opgelost en ik laat het jullie weten.
Ook gaat hij weer terug omhoog omdat ik bij ons winkelcentrum met de bumper de grond al raak
en ik ook op 80% van de drempels hier me uitlaat raak en hij hierdoor weer lek is gegaan op de katalysator l-
Citaat van: juul op 14 november 2011, 20:04:56
heb een andere as gescord en die gaat er morgen onder. !-!
indien hier mee het Tokken weg is gaat er van de zomer een hele nieuwe onder.
Hoop dat hiermee mijn probleem is opgelost en ik laat het jullie weten.
Ook gaat hij weer terug omhoog omdat ik bij ons winkelcentrum met de bumper de grond al raak
en ik ook op 80% van de drempels hier me uitlaat raak en hij hierdoor weer lek is gegaan op de katalysator l-
Ramp bak :P
ik denk dat het je gewoon gaat lukken! :)
Eigenlijk moeten we een weekendje eruit trekken om ff de boel na te kijken.
Kan je aankomend weekend? (geef ff PM/DM voor je mob nummer, dan sms ik je even)
ja hoor heb ik weer alles los krijg ik het asje niet uit de as.
Heb ik hem eindelijk los lijkt ie er voor de helft nog in te zitten(of zijn het er twee? lijkt me niet.)
Weet iemand hoe groot dit gat is om hem eruit te slaan, heb van alles al geprobeerd maar het wil nog niet echt lukken.
Niemand een idee?
Dan kan ik hem morgen namelijk regelen of zelf maken op het werk want het moet wel iets zijn wat je niet
zomaar kapot slaat.
Kan je iets specifieker zijn,ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met: "ik krijg het asje niet uit de as"
Wat ik bedoel is dat de as aan het einde over mekaar geschoven zit en daar zit een soort van splitpen doorheen die
hem op z'n plek houdt, om het maar even zo te zeggen.
Maar vandaag er even op uitgeleefd maar hij bleef zitten, heb hem toen maar uitgeboord met een 5mm boortje.
Dit net ver genoeg om hem er af te schuiven.
Omdat de vervang as door middel van een veer op z'n plek wordt gedrukt hoeft deze niet met een pen vastgezet te worden.
Helaas werd het toen te donker en mij te koud om verder te gaan dus morgen alles goed vast zetten en dan hopen dat het over is.
Nog een vraagje hoe mag je een fuseekogel bewegen? Alleen rond kunnen draaien of mag hij ook iets op en neer en/of heen en weer?
De andere as zit eronder en het tokken is weg !-!ook weer de gewone schokdempers terugeplaatst
omdat ik het toch niet echt fijn vond om wat lager te rijden (raakte bijna alle drempels wel,waardoor de katalysator lek is gegaan).
Het enige is dat ik de veer nu iets hoor als ik gas geef. Kan dit van het liggen komen of toch weer iets anders??
We zullen morgen maar weer even kijken eventuele suggesties zijn welkom.
Is het makkelijk zelf te doen om de homkineet te vervangen?
Bij mij is er een zelfde geluid waarneembaar in bochtenwerk.
is opzich wel vrij simpel maar met een brug gaat het wel iets makkelijker.
En je kan dan wel het beste complete as vervangen. Gaat dan in een keer.
Zelf denk dat het in de andere koppeling van de as zit waar die op de as van de motor wordt geschoven zeg maar.
As is nu dus vervangen en het knoepen/tokken is weg nu alleen de fuseekogel nog vervangen en dan hoop ik dat dat
het was voor voorlopig(afkloppend op stuk hout).