Hallo allemaal, mooi forum hebben jullie! Mijn naam is Han, ik ben gepensioneerd en een autofreak. Ik heb al 35 jaar een prachtige Jaguar XJ6 en vorig jaar heb ik mijn twaalfde Citroen DS gekocht als wrak en die gerestaureerd. De moderne auto zit wat anders in elkaar maar ik heb zeven jaar met een Citroen XM gereden met hydractief 2, dus de electronica is mij ook niet helemaal onbekend.
Mijn tweede zoon kocht een jaar of tien geleden een nieuwe Megane coupé, een diesel en daarmee heb ik verschilende keren gereden, lekker autootje en hij had er nooit problemen mee. Nu heeft hij een Scenic en die heeft voortdurend problemen, maar dat terzijde.
Nu wilde mijn jongste zoon graag een auto, zijn eerste echte auto en hij viel op de Megane coupe. Dus hebben we vorige week een nette coupe voor hem gekocht, een twee liter van 1996. Vanmorgen is die tweemaal goedgekeurd voor de APK want we liepen een steekproef op. !-!
Ik heb me het afgelopen weekend ingelezen op dit forum en er veel van opgestoken. Wat is er aan de hand: de motor stotterde wat bij een bepaalde stand van het gaspedaal en het lampje van de airbag/gordelspanner blijft branden. Dat laatste denk ik wel te kunnen oplossen met de bedrading onder de stoel en dat stotteren, of eigenlijk is het wat minder dan stotteren, een soort onregelmatig lopen bij een beetje gas.
Ik heb de slang van de MAP sensor nagekeken en dat lijkt in orde. Ik heb dat slangetje er wat verder opgedrukt. Het vreemde is dat de motor als hij koud is gewoon prima loopt, het inhouden begint als hij warm is geworden. Hij loopt verder prima en het vermogen is onbehoorlijk bruut. Hij gaat er vandoor alsog hij wordt aangedreven door een Saturnus raket en de Jaguar met zijn 4.2 liter motor is vergeleken bij deze kleine auto niet veel meer dan een slak. En over de DS zal ik het helemaal niet hebben, tegen de tijd dat die 100km/u gaat zit deze kleine gifkikker al over de 200km/u schat ik.
Ik ben van plan om de electronica te laten uitlezen, maar als jullie met je uitgebreide kennis en ervaring mij de goede kant op kunnen sturen dan zal mijn dank groot zijn en het bier staat voor jullie koud.
Ik zou dat slangetje sowieso vervangen, die van mij zag er ook goed uit, maar was toch niet vacuum. Kan ook geen kwaad om bougies + bougiekabels te vervangen.
Dag Han, Ja ook ik ben een al wat oudere auto freek. Ik rijdt een R19 met een megane 2.0 16V motor erin. Even een vraag voor we je probleem kunnen beantwoorden. Wat voor motor zit er in de megane coupe? een 16V of een 8V motor. Heb je eventueel plaatjes. Is alles origineel of is het originele luchtfilter bijvoorbeeld al vervangen door zo'n sportfilter. Op het gebied van 16V kan ik misschien wel antwoord geven, met 2.0 8V motoren heb ik geen ervaring. Wat ik zo in uit je bericht begrijp is dat de lambdasonde en de katalysator niet het probleem zijn, want hij heeft de emisie test doorstaan.
Bedankt voor de reacties. Het kenteken is NP-RF-66 en als je hier (http://www.mijngrossier.nl/kenteken-zoeken.html) zoekt zie je de gegevens die volgens mij helemaal kloppen. Dus de 2 liter 16V motor, de F7R van 108 kw en dat laatste is heel goed merkbaar.
Vanmiddag heb ik de bedrading onder de stoel losgehaald en doorverbonden, maar het lampje blijft branden. Ik heb de accupool los gemaakt en de hele boel goed schoon gemaakt, de diverse sensor aansluitingen losgenomen en goed bekeken, is allemaal schoon.
De accu weer aangesloten en gestart en dat gaat prima. Wat me opviel is dat hij nu koud mooi tegen de 1000 rpm draaide terwijl dat gisteren toen ik naar de APK ging net 500 rpm was. Ik ga morgen een proefrit maken en kijken wat hij nu met warme motor van plan is.
Ik hou jullie op de hoogte en nogmaals bedankt.
Als hij stationair te laag loopt kan je altijd een reset uitvoeren:
-Auto laten rusten (moet met koude motor)
-Accupolen los
-Accupolen (de draden dus) tegen elkaar houden om circuit te legen
-Tijdje zo laten staan, ff wachten...pizza
-Daarna alles weer aansluiten
-Auto stationair laten lopen
-Alle verbruikers aan (lampen, evt airco, etc)
-10-15 mins laten lopen
Stuk gereden en hij loopt beter, nog niet helemaal 100% want er zit af en toe nog een hakkeltje bij een bepaalde stand van het gaspedaal, maar hij loopt verder prima en gaat als een straaljager. Dit is een sportwagen, zonder meer.
Het airbaglampje brandt nog, maar we moeten eerst maar eens uitlezen.
voor airbag lampje kan kan je evt even rommelen met de stekkers onder de voorstoelen.
hier zit meetsal het probleem in.
Citaat van: Han S op 28 september 2011, 20:15:18
Stuk gereden en hij loopt beter, nog niet helemaal 100% want er zit af en toe nog een hakkeltje bij een bepaalde stand van het gaspedaal, ....., maar we moeten eerst maar eens uitlezen.
Kan zijn dat de TPS, throttle position sensor, dat is een variabele weerstand die de gasklepstand door geeft aan de ECU (motorbesturingscomputer) versleten is en af en toe een te lage waarde doorgeeft doordat de loper de koolbaan dan niet goed raakt. Je hebt gelijk Han de F7R is een heerlijk snel blok.
Ik word hier steeds wijzer van en dat op mijn leeftijd. Y Ik kom nog uit de tijd van de contactpunten en de constant vacuum carburateurs, maar ik leer er veel van. Misschien moet ik gewoon twee dubbele Webers er tegenaan schroeven. :)
Vandaag de polijstmachine er overheen gehaald met G10 (Farecla) en dat is een aanrader, glanst weer als nieuw.
Han, Ik hoop dat je de webers en SU's snel vergeet. Electronische brandstofinjectie loopt veel mooier.
Heb je ooit een motor met een 60mm carburateur mooi horen lopen. Op de megane zit een 60mm vlinderklep en hij loopt gewoon stationair.
Ik heb genoeg motorfietsen met carburateurs, maar injectie is een ander verhaal. Indien gewenst kan ik je wel de handleiding van het besturingssysteem toesturen via een PM
Dat zou ik geweldig vinden Jacques, ik ben dan wel opgegroeid met de (race)motoren uit lang vervlogen tijden, maar je bent nooit te oud om te leren en ik wil graag weten hoe dat allemaal werkt. Overigens heeft mijn oude Jaguar twee SU HD8 carburateurs en als je dat goed weet af te stellen loopt het heel mooi en rustig. Het probleem is dat ik een oude knar ben die van opschieten houdt en bij mij loopt hij niet echt zuinig. De voorlaatste tankbeurt haalde ik 1 op 2.7 en bij de laatste tankbeurt had ik lange stukken rustig gereden dus haalde ik 1 op 4.4.
Ik vertrouw er op dat de Megane wat zuiniger zal zijn. :D
Hahah holy shit!
Hoi Han,
F7R zijn inderdaad fijne blokken.
Voor het inhouden denk ik hetzelfde als Jacques maar het kan ook in de injectierail zitten of 1 van de verstuivers.
Die van mij had het in een verstuiver zitten.
Het resetten wat Andy beschrijft werkt ook goed. En inderdaad stekkers solderen lost vaak het airbagprobleem op.
Als de stoel er toch een keer uit moet zit je echter met een probleem 8)7
Wat ook kan gebeuren met die blokken is dat hij (bij mij in ieder geval) rond de 3500 rpm stottert/inhoudt.
Bij mij lag dat aan de verkeerde bougies en ik tank 1 op de 3 keer 98. Omdat je alles wat schoner brandt heb je minder kans op pingelen en inhouden.
De bougies die erbij mij inzitten zijn de NGK BKR6EK. Die lopen het beste met die motoren. Heb er ook anderen in gehad maar dat liep niet zo lekker als de ngk's.
Wat je verder kan doen om het lekker te laten lopen is je EGR klep afdichten en het gasklephuis een keer goed reinigen.
Verder probeer geen injectiereinigers want ook al loopt tie beter voor even gaat uiteindelijk de lambda eraan.
Dan is een keer 98 tanken een betere optie.
Wat betreft vraagbaken of informatie zijn er genoeg hier die er 1 van de f7r hebben, waaronder jacques en ik dus als je iets nodig hebt. Let us know !
Succes !
Gr, Den
Han, je het een PM
@ Den. De injectoren had ik nog niet genoemd. Ik heb zelf na 500km de injectoren moeten vervangen omdat er mindstens een niet goed vernevelde. Ik heb dit getest op een injectoren testbank van Bosch. Dit is een probleem waar je heel lastig achter komt.
@ Jaqcues, haha ik weet het. Had wel een vermoeden en heb toch een ultrasoon reiniger liggen _o_
Bedoelde de gasklepsensor (TPS), dat dat een heel goed idee is Y
Ik test ze met een aangepaste rail. bakje eronder en meten hoeveel cc ze geven. Vaak als ze niet goed nevelen dat ze dan ook het aantal cc niet halen.
Maar goed na het reinigen liep het weer goed en mocht het nog een keer voorkomen laat ik ze op de juiste manier testen.
Nu loopt het nog iets beter ;) na wat aanpassingen in het motorruim
weg
Citaat van: Jacques op 29 september 2011, 11:29:05
@Den. Ik heb een ultrasoon, maar de injectoren moeten met een puls aangstuurd worden anders verbranden ze. Te hoge stroom door de spoel. Daarom ben ik naar Bosch gegaan. Je hebt gelijk het ligt aan het sproeipatroon of na-druppelen van de injecot.
Mooi verhaal, Jacques. Was het veel werk om de TPS aan te passen ?
Voor het testen heb ik een oude verdelerkap gepakt om een puls te creeren. Het is niet de meest beste creatie maar als je 4 verstuivers hebt kun je toch aardig meten welke beter is van de 4.
Je moet wat he.
@Han, Ik hoop dat je er uit ga komen en dan veel plezier van het kanonnetje hebben...
Mooi verhaal, Jacques. Was het veel werk om de TPS aan te passen ?
Nee, koperen busjes eruit persen en de gaatjes naar een kant uitvijlen. Nu staat mijn TPS op 0,17V. Deze waarde hoort bij de R19 computer, die IK gebruik.
Dit is echt een heel leuk forum met veel relevante kennis, waarvoor bedankt want dat is de grote kracht van dit soort forums. Je komt op autoforums een enorme hoeveelheid kennis tegen die je zomaar gratis kunt krijgen, mits je er netjes om vraagt.
Dat wordt wel eens niet helemaal goed begrepen en ik heb meegemaakt dat garagebedrijven geen oplossing konden vinden voor een probleem, dat via een forum in no time werd opgelost. Dat is de grote kracht van het digitale tijdperk. Ik ben van 1943, heb nog altijd een grote analoge opnamestudio met tapemachines en een enorm mengpaneel en dat is momenteel een niche markt geworden.
Hoe het hydraulisch systeem werkt van een Citroen DS kan ik je zonder handboek uit het hoofd uitleggen, maar deze Megane is voor mij nog een redelijk stuk braakliggend terrein. De XM die ik zeven jaar reed had ook een paar computers, maar daar was nooit wat mee, heeft al die jaren perfect gelopen met hetzelfde vermogen als deze Megane dus rond 150 pk.
Maar de XM moet het met zijn turbo redden, twee liter motor met acht kleppen en buitengewoon soepel. Je rijdt 1100rpm in de vijfde versnelling en hij protesteert niet.
De Megane heb ik eigenlijk gekocht voor mijn zoon, maar ik zal er menige kilometer pret mee beleven, wat een klein gifkikkertje is dat. En dan dat geluid als hij boven de 5000 rpm komt met dat sportuitlaatje, ik denk dat ik voortaan maar een petje moet opzetten als ik er mee ga rijden. :D
Mannen, bedankt voor de goede raad en als ik wat terug kan doen hoor ik het graag. Mocht je huis of je schuur gaan verzakken, ik heb ervaring met dat soort onzin.
Hij loopt perfect, geen hakkeltje meer te bespeuren nadat ik die EGR klep heb buitengesloten met een blindplaatje. Nu alleen dat airbaglampje nog uit zien te krijgen.
Lampje verwijderen? :D
Haha, grapjas! Ik neem aan dat de airbag niet werkt zolang dat lampje brandt en ik wil hem werkend hebben.
Wat ik me ook afvraag: die EGR klep dient het milieu en dat is een goede zaak, maar als zo'n auto nieuw is neem ik aan dat hij ook netjes loopt. Als die klep blijft functioneren zoals dat hoort zal die motor ook goed blijven lopen. Er moet dus iets mis gaan, verkeerde dosering oid en uiteraard de sterke vervuiling van de inlaat.
Dus sluit je hem af en de motor loopt weer als een zonnetje op 2 oktober. Maar de productie van NOx neemt toe en geen klein beetje en eigenlijk vind ik dat best wel zorgelijk. Wat ik me ook afvraag: krijg je bij de volgende APK geen problemen met de meting?
Als ik het goed heb loopt je motor juist schoner zonder de EGR klep, heb ik volgens mij al verschillende malen gelezen dat zonder klep de viergastest nog positiever uitkomt.
Blij dat je aan het milieu denkt, maar je bent met je auto maar 0.0000001% (als het al niet minder is) van de gehele uitstoot. Wat denk je van al die fabrieken etc etc etc :)
Daar heb je gelijk mee en als ik een Boeing 747 de lucht in zie gaan weet ik dat ik zo'n uitstoot mijn hele leven niet kan maken, al word ik 200 jaar. Maar je kunt ook niet een ander de schuld geven als je er zelf aan meedoet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitlaatgasrecirculatie