Hallo megane rijders,
ik ben opzoek naar een schroef set voor mijn cabrio,
Nu weet ik dat de cabrio een torsie as heeft aan de achterkant.
Kan iemand mij misschien vertellen hoe het te werk gaat als je er een schroef set onder zet. (met name de achterkant)
en wordt hij door die torsie as dan achter wel verlaagt?
Handige tips voor oa webshops,merken ect. zeer welkom,
Groetjes Jordi
Wordt op de normale wijze verlaagd als zonder schroefset enkel krijg je bij je schroefset stuggere dempers die je dan kan steken ipv de standaard achterdempers.
Hoop voor je dat die torsieassen goed loskomen ;)
Succes ermee !
Oh ja, de bouten voor je achterdempers pas vast draaien als de auto op de grond staat of opgekrikt naar de rijhoogte.
Doe je dit niet draaien de rubbers rot die aan de boven en onderkant van de nieuwe dempers zitten.
Beetje zelfde idee als met draagarmrubbers
aah okee bedankt voor je snelle reactie,
hoever wordt hij ongeveer verlaagt met een schroef set?
kan het ook zo laag dat ik bijna geen ruimte meer heb in mijn wielkas?
Voor een t-shirt vertel ik het ;) leuke site btw !-!
Met een schroefset is het verschillend, ze zitten erbij tot 8 cm en ook tot 6 of 12 cm,
Daarnaast heb je ook die in hardheid verstelbaar zijn.
Als je 6 of meer pakt moet je de voorschermen uitrollen anders loopt je band aan met indraaien van het stuur.
Achter is meestal goed te doen maar ook dat ligt weer aan de breedte van velg en band.
Vaak lopen ze wel aan als je met meerdere in de auto zit of zwaar beladen bent. Maar met maximaal 215 breed volstaat het al om de randen om te laten rollen aan de achterkant. Als je de voorschermen niet laat rollen heb je zoiezo ook kans dat als je door een putje rijdt wanneer je wiel ingedraaid is dat je band dan in je scherm kan grijpen en dan heb je een vouw in je scherm en/of meer schade.
Rick en koen en dacht joey hebben/hadden ze rond de 8 cm verlaagd dacht ik.
Peter ligt nog lager met airride maar wat er verder aan gedaan is weet ik niet, je kunt wel die plastic beschermkap eraf halen maar raadt het niet aan vanwege roest en vuil. Echt een aanslag op de onderdelen daar, doe je het wel is het zaak dat je het vaker schoonmaakt en kritisch kijkt naar beschadigingen van ashoezen en remleidingen enzovoorts.
Klopt wat den zegt maar van rick en mijn oude warwn wel de wielkasten gerold.
Als ik nog lager had gekunt dan moest ik ze nog verder rollen.
Wat liep al aan af en toe.
kan ik nu mijn achterkant ook verlagen doormiddel van mijn torsie?
Dus zonder schroefset?
Achter is alleen te verlagen dmv de torsie vering.
De schroefset komt alleen aan de voorkant.
Zie ook dit FAQ topic:
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=12644.0
dus ik kan eigenlijk ook alleen 2 verlaging veren halen voor de voorkant
en voor de achterkant hoef ik dus niks extra's te kopen? want dit stel ik af met behulp van de torsie?
Daar hoeft dus GEEN nieuwe veer tussen als je dit doet?
Klopt, zo zou je het kunnen doen.
Rick zou jij mij misschien een foto kunnen sturen van jouwn cabrio?
en misschien kunnen vertellen wat jij er precies onder hebt zitten?
Daar zijn de project pagina's voor (zie link hieronder), ik heb aan de voorkant een KW schroefset, mijn achterkant is verlaagd dmv torsie as verstellen, maar omdat ik het niet stug genoeg vond heb ik koni achterdempers gemonteerd.
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=11041.0
Bedankt voor de link;)
zou je hem ook zo laag kunnen krijgen aan de voorkant met een verlaging veer?
ik denk het niet of wel?
Nee met een verlagingsveer is hij zo laag als mijn oude (rode) megane coupé.
Bij mijn cabrio zijn aan de voorkant de kassen gerolt. Dus met alleen een schroefset, krijg je hem nog niet zomaar zo laag!
Wat houd de wielkassen rollen precies in 8)7
als je aan de binnenkant van je wielkasten voelt zit er een klein randje, deze rollen ze plat dus gelijk met je wielkasten zodat je nog lager kan ;)
Als je het goed doet, duw je daarmee ook de wielkast een klein stuk(je) naar buiten.
De kans op roest neemt echter wel toe. (ligt er ook aan hoe goed het gedaan wordt)
maar wel kans op lak schade ;)
Hoe ga je daarmee te werk eigenlijk? kun je dat randje zelf weg drukken?
of welk gereedschap gebruik je hier bij?
Ojah @ Rick hoeveel inch wielen heb jij ?
Je kan het beter door een bedrijf laten doen ;)
Om dat randje weg te drukken heb je speciaal gereedschap nodig, dat kan je dus niet zelf doen.
Het beste kan je hiervoor naar een (tuning) bedrijf, ook staan op marktplaats mensen die het aanbieden.
Ik heb 17 inch velgen, vooraan 7j en achteraan 8j. Ook de breedte van de velgen, ET maat en bandenmaat is afhankelijk van hoe laag je kan gaan.
Mijn advies is een schroefset te kopen en 5,5 centimeter te verlagen, dit is een mooi punt om te beginnen. Met deze verlaging kom je nog door de APK (kom ik niet) en hoef je de wielkasten nog niet te rollen. Toch zal dit een hele verbetering zijn. Ook kan je wennen aan het rijden met een verlaging. Als je in de toekomst toch lager wilt, kan je altijd nog wielkasten rollen en de schroefset lager draaien.
De meeste van ons zijn niet meteen extreem laag begonnen, maar zijn in de loop van jaren/maanden lager gegaan.
Ah oke, ja ik denk ook dat ik dat ga doen eerst 5,5 verlagen zelf vindt ik dat ook al behoorlijk wat :)
Maar zou ik misschien ook voor dit setje kunnen gaan?
[link]http://www.skg-carstyling.nl/skg2006/producten_detail/016734.html[/link]
Als ik dit bestel krijg ik dus alleen de schokdemper voor aan de voorkant?
en voor de achterkant niks omdat je dit versteld met de torsie as?
achter kun je evt later nog bekijken, ik heb ook alleen voor schroef, later achterverlaagd, maar omdat ik hem niet stug genoeg vond achter dus de wielkasten raakte heb ik achter stuggere demper op gezet
Citaat van: Jordi_Cabrio op 17 juni 2011, 12:22:31
Ah oke, ja ik denk ook dat ik dat ga doen eerst 5,5 verlagen zelf vindt ik dat ook al behoorlijk wat :)
Maar zou ik misschien ook voor dit setje kunnen gaan?
[link]http://www.skg-carstyling.nl/skg2006/producten_detail/016734.html[/link]
Als ik dit bestel krijg ik dus alleen de schokdemper voor aan de voorkant?
en voor de achterkant niks omdat je dit versteld met de torsie as?
Ik zou niet voor een tec gaan, eerder nog voor een v-maxx dan.
Beter zijn natuurlijk de duurdere jongens maar goed daar moet de boom groot genoeg voor zijn ;)
Ikzelf werk en rijdt liever met v-maxx ipv tec. Slechte persoonlijke ervaring mee of slechte dealer getroffen.
Maar dat is mijn ervaring hiermee. Mmisschien iemand anders wel positieve ervaring :)
Je kunt even bellen met ze maar dacht dat daar er wel stuggere achterdempers bij zaten
Als je gaat rollen vraag dan of ze voor het rollen een dikke kitnaad tussen de rand en de wielkast zetten.
Als het randje dan omgevouwen is zit die kit erin en heb je minder kans op roest, wel even goed schoonmaken van te voren.
De lak wordt vaak met een fohn warmgemaakt dus de kans op scheuren is dan minimaal.
Ik wist een hele goede die al meerdere auto's heeft gedaan voor me maar weet niet meer hoe ze heten en waar ze zitten. Was iig een uur rijden vanaf hier. Op mp staat een jongen die een rolapparaat heeft en die doet het ook netjes, je kunt het laten doen, samen doen of je kunt het rolapparaat huren van hem. Hele positieve ervaringen van gehoord.
Citaat van: Joost-cabrio op 17 juni 2011, 12:32:28
achter kun je evt later nog bekijken, ik heb ook alleen voor schroef, later achterverlaagd, maar omdat ik hem niet stug genoeg vond achter dus de wielkasten raakte heb ik achter stuggere demper op gezet
Je kunt ook dempers halen op de sloop van een station, die zijn ook stugger dan van een cabrio of coupe.
dus als ik het goed begrijp van deze foto.
(http://www.meganeclub.nl/images/stories/faq/verlagen/05.jpg)
moet je je velg er afhalen, en moet je waar dat pijltje naar wijst verdraaien?
Dat is wel heel banaal uitgelegd, echter als je niet weet hoe het moet. Moet je er simpelweg niet zelf aan beginnen. Hier zijn bedrijven voor en op het forum zijn ook enkele mensen te vinden die het doen.
Dit is geen werk voor een leek of beginner.
Nee ik ga het ook niet zelf doen. mijn vader is automonteur geweest. en die gaat het voor mij doen.
Graag zou ik willen weten wat je moet doen om hem achter te verlagen.
Gr jordi :grin:
het is heel simpel.
Je ropt die kunststof dop eraf.
Dan pak je een sterke M10 bout (klasse 10.9), bijvoorbeeld een versnellingsbakbout, die zijn perfect. Ook heb je een sterke moer nodig M10 en een flinke sluitring, geen gamma kwaliteit.
Dan pak je een dop uit je doppenset, nummer 30. Je steekt daar de bout doorheen met de moer erop gedraaid en de sluitringen ertussen en deze draai je, mits de draai in je torsiestaaf niet te verrot is, in de torsiestaaf.
Hier een voorbeeld met een PVC bus (NIET PVC GEBRUIKEN, KNAPT KAPOT, IS EEN PRUTVOORBEELD EIGENLIJK)
(http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/torsie02.jpg)
Als je dat aan beide zijden heb gedaan, kun je de draagarmen omhoog liften. Makkelijkst is om voor de tijd de hoogte op te meten (met de wielen los van de grond) en na die tijd, dat verlaag je dan zo'n beetje. Als je je ideale hoogte hebt afgesteld (ik prop er altijd een krik onder om te stellen) dan druk je de torsiestaaf er weer in. voorzicht erin tikken, pakt deze niet, dan een tandje verdraaien en weer proberen totdat hij erin glijdt.
2 tips:
2 weken inspuiten van te voren met WD40 schijnt te helpen
OOK in het midden onder die auto bij die bus inspuiten
Hamer veelvuldig gebruiken !
Ik heb nog meer tips maar die hou ik voor mijzelf zodat ik zelf ook nog is een klusje over houdt :p
Overigens heeft de megane 1 groot nadeel bedenk ik me nu, die dop past er niet op ivm je dorpel. Persoonlijk zou ik dan de achteras iets laten zakken en er dan mee bezig gaan.
Hoe doen de anderen dat bij een megane?
Overigens mocht je het willen uitbesteden dan hoor ik het, ik heb de reputatie tot nu toe alles los te hebben gekregen, van een 11 turbo tot clio 16v's en 5 gtt's. Over het algemeen zitten ze daar nogal vastgeroest namelijk :):)
Inderdaad zoals martijn zegt !-!
Hier een linkje met fotos van een leeuwtje, bij meggy's zit er geen plaatje over de torsie maar verder heb je een idee
http://zulu.messageboard.nl/13091/viewtopic.php?t=224