dag jongens en meiden niet te vergeten natuurlijk.
ik ben sinds vorig week in et bezit van een '97 coupe maar nu is mijn einddemper kapot (jah heel fijn)
dus had nagevraagd bij de automat de kosten zijn €151 en de hele uitlaat vanaf de katalysator kost €270.
maar nu komt mijn vraag: ik wil graag een dubbele uitlaat zeg maar aan weerskanten een pijp hoeveel kost dit als ik dat laat doen vanaf de katalysator.
Mvg marcel
Ligt eraan, wil je het RVS of niet?
RVS word het heel wat duurder van, maar het is natuurlijk wel beter. :)
Wij hadden onder onze 16v een K-Tec RVS uitlaat vanaf de kat. met dubbele eindpijn.
Zat tevens ook een mooi, maar geen overdreven geluid in.
Edit: Foto. :)
(http://94.100.127.153/1239450001-1239500000/1239465901-1239466000/1239465966_5_g-nC.jpeg)
ik heb natuurlijk geen vetpot maar wat zijn de kosten van een rvs en een ''normale' dubbele pijp
Denk dat je daarop het beste kan googlen.
De prijzen zijn soms erg verschillend. :)
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=13243.0 hier heb je een links rechts uitlaat te koop staan.
Rvs vindt ik persoonlijk mooier klinken is wat voller, maar kost wel wat ik was 450 euro daar voor kwijt vanaf mijn middendemper na achteren, als moet ik wel zeggen dat ik een handgemaakte eindstuk heb ;)
RVS gaat richting de 600. Gewoon rond de 300, afhankelijk van wat voor einddemper je wil
klopt het idd ook dat je er 3 tot 5pk mee wint of is dat een fabeltje wat autostyle verkondigt in de catalogus??
btw zie nu de foto en zoiets wil ik ook maar vind die pijpjes een beetje er een beetje dof uitzien of het ligt aan mij hoor :$:$:$
Citaat van: Rogier op 9 juni 2011, 13:54:34
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=13243.0 hier heb je een links rechts uitlaat te koop staan.
Rvs vindt ik persoonlijk mooier klinken is wat voller, maar kost wel wat ik was 450 euro daar voor kwijt vanaf mijn middendemper na achteren, als moet ik wel zeggen dat ik een handgemaakte eindstuk heb ;)
heb je niet 2 dempers nodig? dat staat wle in de catalogus van autostyle
Nee, je hebt één eindemper met een extra gat. Vandaar gaat er een buis naar rechts richting een sierstuk. Je hebt dan alleen aan een kant eerder "rook" dan de andere kant.
Hier ook nog wat info over mijn vervanging van de einddemper toendertijds: http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=11880.0
Winst met je uitlaatlijn behaal je volgens mij alleen als je heel de lijn aanpast, als je echt iets wilt merken, begin dan met een ander spruitstuk, dat merk je meteen. Einddemper is meestal alleen iets meer "sound".
ik laat eerst gewoon de orginele einddemper plaatsen en dan ga ik sparen voor een hele uitlaat er onder. de keuze is mij te groot om nu al iets te kiezen. iig allemaal bedankt voor de reacties
ik heb me uitlaat van rvs vanaf de katalysator en heb geen vermogen winst hoor ;) hij klinkt wel lekker :P
wat waren de kosten en heb je dubbele uitlaat?
Reken op een 3 a 400 euro voor een nette dubbele achterdemper ex montage
Wat er ook al gezegd werd met het roken. Als je een goede demper heb zoals een crx vaak heeft zijn de buizen en bochten gelijk. Dan krijg je een mooie verdeling van de uitlaatgassen maar hier betaal je ook weer voor.
Het mooiste vind ik dat je een middendemper heb met 1 ingang en 2 uitgangen en hierop 2 aparte buizen naar links en rechts een kleine achterdemper van een bike.
Als ze het goed doen heb je een nette verdeling en een goed geluid. Dus niet dat 1 kant harder klinkt dan de andere kant en met die motordempers heb je een uniek geluidje
Of je kunt je middendemper niet monteren maar een t-stuk erop lassen, heb je ook geen vlammendover meer en dan roffelt het zo lekker na ;)
Citaat van: Den op 9 juni 2011, 23:55:30
Reken op een 3 a 400 euro voor een nette dubbele achterdemper ex montage
Wat er ook al gezegd werd met het roken. Als je een goede demper heb zoals een crx vaak heeft zijn de buizen en bochten gelijk. Dan krijg je een mooie verdeling van de uitlaatgassen maar hier betaal je ook weer voor.
Het mooiste vind ik dat je een middendemper heb met 1 ingang en 2 uitgangen en hierop 2 aparte buizen naar links en rechts een kleine achterdemper van een bike.
Als ze het goed doen heb je een nette verdeling en een goed geluid. Dus niet dat 1 kant harder klinkt dan de andere kant en met die motordempers heb je een uniek geluidje
Of je kunt je middendemper niet monteren maar een t-stuk erop lassen, heb je ook geen vlammendover meer en dan roffelt het zo lekker na ;)
heb je miss foto's? tis mij namelijk niet geheel duidelijk wat je bedoelt :$:$
Wat den bedoelt is dit (http://www.nolimittuningshop.nl/image/cache/data/producten/RJP10-250x250.jpg) 1 einddemper met 2 uitgangen, 1 voor de linker kant en 1 voor de rechter kant.
met dit systeem (correct me if i'm wrong) heb je een mooie verdeling van je uitlaat gassen, en van het geluid.
voor het andere heb je een splitter op de middendemper, deze spilt vanaf het midden je uitlaat al ;)
Citaat van: Den op 9 juni 2011, 23:55:30
Het mooiste vind ik dat je een middendemper heb met 1 ingang en 2 uitgangen en hierop 2 aparte buizen naar links en rechts een kleine achterdemper van een bike.
Als ze het goed doen heb je een nette verdeling en een goed geluid. Dus niet dat 1 kant harder klinkt dan de andere kant en met die motordempers heb je een uniek geluidje
Of je kunt je middendemper niet monteren maar een t-stuk erop lassen, heb je ook geen vlammendover meer en dan roffelt het zo lekker na ;)
Als ik het goed begrijp van de uitlatenspecialist is er geen plek onder een megane om dit op deze manier netjes te doen. Vandaar dat er wordt gekozen voor de opsplitsing bij de einddemper.
Onder een standaard auto moet je gaan werken met kleine dempers. Deze zijn te leveren maar het vereist echt maatwerk.
Bij ons gaat de reservewiel bak ook aangepast worden dus is het mogelijk om er iets mee te spelen.
Uitlaatspecialisten kunnen dit wel maar als ze bepaalde merken gebruiken weten ze vaak niet wat er nog meer te koop is.
Er zijn ook microdempers te koop met 1 ingang en 2 uitgangen, deze is zelfs kleiner als een middendemper en heeft 2 uitgangen van 50 rond.
Er zijn ook dubbele pijpen te koop die ovaal zijn getrokken.
Je kunt dus vele kanten op maar het ligt aan je leverancier, eigen handigheid en wat je wilt en hoe ver je hier in wilt gaan.
Niets is onmogelijk, toch ? ;)
Een uitlaatspecialist probeert de goedkoopste/beste oplossing te vinden voor de klant. En als je rondkijkt op dit forum is dat een splitsing bij de einddemper. Mijn uitlaat is custom made door een specialist met zeer veel ervaring in de tuning branche.
Niets is onmogelijk, maar uit ervaring is gebleken wat de goedkoopste/gemakkelijkste oplossing is bij de Megane.
Heb je gelijk in natuurlijk. Voor de klant het beste maar ik wil geen standaard ;) of wat een ander al heeft haha.
Het zit vooral in de bocht over de achteras, aan de andere kant zit je tank dus past dat niet.
Bij bepaalde bedrijven heb ik vaak een gevoel van net niet wat ik zoek, snap je ?
Je kan voor 300 een mooie dubbele demper hebben maar voor 400 heb je er een die net wat strakker is.
Ook heb je vaak waar de meeste provisie op zit dat die het meest wordt aangeraden, niet altijd gelukkig.
Ik merk zelf dat als ik iets wil dat vaak de duurste oplossing is/wordt ;)
Ook wordt er vaker naar uiterlijk boven functie gekeken.
Iedere bocht die gelast is kan een restrictie zijn, dus kan verlies betekenen. Scherpe bochten beperken je flow dus kan ook weer verlies betekenen.
Als je een dubbele einddemper hebt die net als bij de meeste auto's maar aan 1 kant rookt vindt het zonde omdat je toch een bepaalde look hebt/wilt maar dan de functie mist. Dan kun je gewoon een eindstuk eronder zetten zonder op de pijp aan te sluiten. Heeft ook geen functie dan verder.
Verder moeilijk uit te leggen maar gassen zoek de makkelijkste weg naar buiten. Dus als je vanuit de demper een pijp rond de reservewielbak legt moet deze dus een omweg afleggen en zal verder weining functie hebben.
Hierom opperde ik dat het vanuit het midden moest om zo 2 dezelfde lengtes uitlaat lijn te krijgen en een goede verdeling. Verder krijg je dan bij je achteras een drukpijp tussen de 2 pijpen.
Enne goedkoop en makkelijk ;) bij megane's gaat niet veel goedkoop of makkelijk toch :D
Dat begrijp ik helemaal Den, maar ik probeerde alleen maar de vraag van de Topic Starter te beantwoorden. Uit zijn vraag en antwoorden kan ik opmaken dat hij niet de moeilijkste weg zoekt. Maar eerder de gebruikelijke.
Mijn custom links+rechts uitlaat heeft mij 650 euro gekost. Dit was inclusief het aanpassen van de achterbumper zodat die mooi aansluit. Deze uitlaat blaast aan beide kanten evenveel lucht uit, ook bij stationair. Hij is bij de einddemper opgesplitst, maar er is hierbij geen gebruik gemaakt van goedkope meuk. (kleine) vermogen winst/verlies zeggen mij niet zoveel bij een 1.6 16v, dan had ik wel een andere auto gekocht.
Ja, ok op die manier maakt het niet uit dan.
650 is een mooie prijs voor rvs inclusief pasmaken van de bumper.
Maar ts heeft nu wel een duidelijk antwoord ;)
Het is meer dat ik ook wil uitleggen waarom het zo duur is, welke manier het beste werkt en waar je op moet letten.
Zelf vindt ik dat fijner als er een uitleg bij staat zodat je er wat van kan op steken
Ook de verdere mogelijkheden zijn altijd wel leuk om te lezen of wat een ander van plan is
(Indien dit goed te doen is uiteraard ;))
he leden mijn coupe heeft zaterdag de standaard demper er onder gekregen. maar nu is hij nog niet helemaal stil zoals mijn papa's scenic as die stationair draait. et probleem is dat de spruitstuk kapot is of de pakking er van lek.
Pakking kan je makkelijk zelf vervangen, (dop)sleutel 10 om spruitstuk eraf te halen.
Citaat van: nd-photo.nl op 18 juni 2011, 23:38:57
Pakking kan je makkelijk zelf vervangen, (dop)sleutel 10 om spruitstuk eraf te halen.
ik ben bang dat het hele spruitstuk vervangen moet worden. het lijkt net een diesel terwijl het gewoon een 1.6 benzine is