Hi,
Bij mijn vorige uitlaatspruitstuk zaten op een aantal plekken scheuren.
2 maanden geleden hebben we er een andere (scheurvrij) op gezet.
Nu na het stilstaan van 7,5 week heeft hij weer 200km gereden, en zit er alweer een scheur in van 5cm.
Ik heb er eigenlijk geen zin in om na een paar maand steeds weer een ander spruitstuk erop te laten zetten.
Dus nu is mijn vraag, wat voor spruitstuk hebben de andere 1.6e rijders erop zitten?
Ik wil nu graag op zoek naar wat anders, maar wil eigenlijk geen spaghettispruitstuk erop hebben. :)
Alvast bedankt.
Groetjes, Nicole
Lekt hij er ook op of zit er alleen een scheur in?
Want omdat hij van gietijzer is gemaakt scheurt hij vrij snel weer deur maakt niet uit hoe lang hij er al op zit en alleen blijft hij wel gas dicht.
Waar door hij begint te scheuren is het werken van de uitlaat en het gietijzer zelf.
Ik heb ons spruitstuk toendertijd helemaal dicht gelast. Las op las zeg maar scheuren deed tie niet meer maar je moet wel iemand vinden die gietijzer kan lassen. Om het aan een lasser uit te leggen kun je zeggen dat het op dezelfde manier moet al bij grote buizen of bij steunbalken van een gebouw
De vorige hebben we inderdaad ook laten lassen, maar uiteindelijk is die wel weer gaan scheuren..
Bij deze lijkt het ondertussen al meer op een barst dan een "scheurtje"..
maar lekt hij er ook op?
Zover ik weet wel..
oh ok dat is idd wel balen ja.
Waar heb je hem gekocht dan anders zou ik gewoon terug gaan voor garantie want hoort niet zo snel te gaan met zulke scheuren meestal komen we weer gewoon haar scheurtjes in.
Was het zo gelast?
(http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/plaatjes%20van%20ander%20volvos/Lassen003.jpg)
Moet echt meer zo gelast worden, met hetzelfde materiaal. Dan scheurt het niet. Zelfde uitzetting en krimping
Dan wordt de hele scheur weggeslepen. Hetzelfde doe je met poly reparaties namelijk
De hele v-vorm wordt dicht gelast, (http://vdab.be/tests/TIGlasser/Lassen_Tig_Buis_01.jpg)
Citaat van: sijm138 (jesse) op 17 mei 2011, 22:45:37
oh ok dat is idd wel balen ja.
Waar heb je hem gekocht dan anders zou ik gewoon terug gaan voor garantie want hoort niet zo snel te gaan met zulke scheuren meestal komen we weer gewoon haar scheurtjes in.
Was wel een gebruikte hoor, maar helemaal netjes en scheurvrij..
Maar hij gaat nu 200km mee, en het is weer hetzelfde feestje.
alst zo door gaat met die spruitstukjes maak ik er zelf wel 1.
deze kijk je al bijna doorheen.
Ik weet het ;)
Maar als je hem dicht laat lassen met het juiste materiaal scheurt het echt niet meer hoor.
Je kunt evt het hitteschild eraf laten. Koelt het beter en schrikt het ijzer minder.
Qua grondplaat kun je een pakking op maat knippen er zo uit laten cnc-en.
Wat ook vaak gebeurd is dat de spruitstukken koud worden gemonteerd en zo aangetrokken. Ik heb schuifmoeren gebruikt, grotere vlakke achterkant van koper, koper is zachter dus kan het spruitstuk makkelijker krimpen en uitzetten.
Ik liet het spruitstuk altijd handwarm worden en dan pas aantrekken.
der zijn nog leveranciers die de spagetti spuitstuk nog leveren voor de 1.6e
die van mij zit er nu 7 jaar op,en heeft er 140.000km op zitten,heb nog nergens last van.
Zijn er wel ja maar vindt ze erg duur voor zo'n spruitstukje hoor.
Stond er een op mp voor 300 euri, zou ik toch liever in wat anders stoppen.
Wat ik zou doen is hem met het juiste materiaal dicht laten bakken en lekker blijven rijden, mocht je toch een keer een support fohn monteren kun je altijd iets maken maar dan gelijk goed.
Je moet toch de kop en zuiger bewerken voor je die fohn erop kan zetten ;)
oh maar de 1.6 van nicole blijft zonder fohn,
welk type spruitstuk zou het mooise geluid met vermogen opleveren op een 1.6 e?
Vindt een 4-2-1 het mooiste geluid, zeker met alleen een einddemper. Klinkt wat ruwer
Wil je op een andere 1.6 een fohn zetten dan ?
Qua fohn kun je eens kijken naar een gt turbo opzet, misschien is dat een idee...
joa maar doen moet ik net even 1 inruilen waar ik dat op kan zetten.
het huidige spruitstuk moet iig gelast worden.
klinkt niet alleen mooi,maar werkt als een trein,zeker in combinatie met supersprint cat vervangen (waar een kleine demper in zit)
gaat de motor heel ander reargeren,pakt sneller op,en gaat langer door in toeren zonder in te kakken kwa koppel/vermogen,
kost toch niet veel meer vergeleken met een (nieuwe) gietijzeren spruitstuk.
ohh maar ik had zowiezo geen nieuw origineel spruitstuk gekocht,'
denk dat ik er zelf 1 ga maken daarvoor is de kennis wel aanwezig.
wat die originele spruitstukken zijn drama.
ik heb geen 2000 euro in de maand en woon niet meer bij pa en ma dus moet het allemaal in elkaar passen en lassen :P
Ik heb goede dingen gelezen over het spruitstuk van SK Tuning, maar die is helaas niet meer zo gunstig in prijs (eerst 180, nu 350 euro). Weet niet hoeveel een Supersprint spruitstuk kost, kan je denk ik eerder naar kijken denk ik (makkelijker te verkrijgen vermoed ik).
En anders ook ff marktplaats e.d. in de gaten houden
Vraagje over vervangen van spruitstuk, ik wil preventief ook de bouten vervangen waarmee het spruitstuk op het blok zit. Wie weet welke dat zijn en hoeveel die kosten (en nog mooier: ook waar ik die kan aanschaffen)
Alvast bedankt!
supersprint spruitskuk kost tussen 350 en 450 dacht ik,precies weten doe ik het niet
mijn huidige heb ik met een leuke regeling gekocht,een rmc lid kocht een megane cabrio
en moest voor haar oude megane een kat. en spruistuk regelen,die heeft ze met mij geruilt
het enige wat ik moest doen was een nieuwe kat. kopen.
ktec heeft deze spruitstukken soms ook in de aanbieding
anders kan je ook bij reichhard-motorsport.de terecht.
die bouten zijn draadeindes die in het blok zitten,zou ze gewoon bij de dealer halen.
Ik had al nieuwprijzen doorgekregen van MCC, nieuwprijs is 480e voor een Supersprint. Ik heb vandaag mn Haynes boek binnengekregen en zag idd dat je het spruitstuk erop zit met boutjes :) Das mooi! Ik had verwacht dat je de bouten in het blok moest draaien, maar dat is dus niet zo gelukkig maar.
Met een gelukje een Supersprint spruitstuk + katvervanger kunnen overkopen, vandaag gemonteerd :)
Standaard Renault spruitstuk
(http://farm6.static.flickr.com/5263/5768656763_da89d685cc_z.jpg) (http://www.flickr.com/photos/andyramdin/5768656763/)
Old stock exhaust manifold (http://www.flickr.com/photos/andyramdin/5768656763/) by AndyRamdin / ND-Photo.nl (http://www.flickr.com/people/andyramdin/), on Flickr
David Vs Goliath; Renault vs Supersprint
(http://farm6.static.flickr.com/5066/5768656611_4ba439ee81_z.jpg) (http://www.flickr.com/photos/andyramdin/5768656611/)
David vs Goliath (http://www.flickr.com/photos/andyramdin/5768656611/) by AndyRamdin / ND-Photo.nl (http://www.flickr.com/people/andyramdin/), on Flickr
Tijd voor extra "Horse"power
(http://farm3.static.flickr.com/2598/5768656453_c2c1e8f444_z.jpg) (http://www.flickr.com/photos/andyramdin/5768656453/)
Adding "Horse"power (http://www.flickr.com/photos/andyramdin/5768656453/) by AndyRamdin / ND-Photo.nl (http://www.flickr.com/people/andyramdin/), on Flickr
Supersprint gemonteerd!
(http://farm3.static.flickr.com/2428/5768656309_e1fcc7ce7c_z.jpg) (http://www.flickr.com/photos/andyramdin/5768656309/)
New Supersprint manifold in place (http://www.flickr.com/photos/andyramdin/5768656309/) by AndyRamdin / ND-Photo.nl (http://www.flickr.com/people/andyramdin/), on Flickr
Opbrengst:
-Veel "donkerder" geluid, maar geen storende resonerende toon
-Reageert stukje sneller op het gaspedaal
-Trekt onderin sneller op, minder gevoel van "dood punt"
-Voelt overal ietsje rapper
kost was,maar dan heb je ook wat... :)
heeft je kat verv. een dempertje of is het een rechte pijp?
als ik nog een tip mag geven....benzine druk regelaar er op monteren,liefst een dubbelmembraams regelaar.
dan kan ik je garanderen dat die reactie nog beter word.
Katvervanger = rechte pijp.
Heb je nog wat tips mbt drukregelaar (merk, type, etc?)? Mag hier of via PM
De gene die ik heb is van FSE tot 5 bar. met manometer (handig om te weten op wat voor druk je rijdt)
je hebt vele merken en soorten,sommige laten het toch afweten als ze een beetje moeten werken,en je wilt niet (zeker niet in hoge toeren)
dat de regelaar het (deels) laat afweten,en het blok te arm gaat lopen,op de testbank kwam naar voren dat de orginele regelaar het
in hoog(er) toerengebied het niet trok,en de motor arm ging lopen,dit kwam naar boven eigenlijk na montage van mn spruitstuk,
hierdoor kan je langer doortrekken,en daardoor moet de org. regelaar harder werken.
de regelaar
http://www.hoogstraautosport.nl/shop/index.php?route=product/product&product_id=185
manometer
http://www.hoogstraautosport.nl/shop/index.php?route=product/product&path=55_68&product_id=107
waar kom je eigenlijk vandaan?welicht dat eens langs kan komen als we weer een dynodag hebben,scheelt je kwa kosten,en je weet wat je hebt.
Kijk dat is interessante info! Thanks.
Ik woon net onder Den Bosch, Dynodag is idd wel interessant. War kan ik meer info vinden?
Nog een tip,zodra de regelaar er op zit,lambdazonde los trekken van de ecu,dan gaat de ecu ook niet bijregelen
als je de druk gaat opvoeren,als je wilt weten hoe je de regelaar moet installeren moet je het zeggen.
ik heb mn benzinerail verziekt alvoor ik er achter kwam hoe het WEL moest :q :)
je moet namelijk je orginele regelaar aanpassen,zodat deze overbrugd wordt,en de benzinedruk geregeld word door de nieuwe regelaar.
wat je dan moet doen is zoiezo een meter of 3 a 4 benzineleiding aanschaffen,onder de auto zitten 2 aansluitingen,vanaf daar moet je nieuwe slangen trekken
de oude zijn NIET te gebruiken,geloof me,ik ben 3 dagen bezig geweest om alles aan te passen,waarna ik alles er van tussen heb getrokken
en nieuwe slangen hebt gebruikt,de huidige slangen zijn niet tot nauwelijks rekbaar om verlopen of verbindings stukken te monteren.(ook niet na verhitting)
Ook niet vergeten om de nodige slangklemmen te kopen tbv de benzine slang.
standaard staat de benzine druk op 3 bar,dus 4 bar is lekker te merken :q daarna wordt het (te) rijk kwa afr (air to fuel ratio)
Dan is het zeker de moeite waard om eens langs te komen,de kosten zijn 30 euro voor een run,en je krijgt een print mee naar huis met de resultaten
deze meetings worden om de zoveel maanden gehouden,als het zover is,dan gooi ik het niet zoiezo op het forum.
en geloof me,je komt dan niet van "ver" we hebben gehad dat mensen vanuit groningen kwam voor een chip,of vanuit Adam voor een rol sessie
Eerst wat in me opkwam, past die nieuwe FSE unit niet op de plek van de originele?