Hier dan maar even het volgende probleem l-
Heb de laatste last van stotteren. Of te wel als ik rij (snelheid toerental enz. maakt niks uit) dan lijkt het net of hij
een keer overslaat nu had ik wel wat gevonden op het forum Bougiekabels.
Alleen ik heb er nog bij dat ie af en toe in stationair wat schommelt in de toeren (net of je in zijn vrij gas bij geeft).
Dus ja wie kan mij vertellen wat dit kan zijn.
Gr juul
het gaat hier om een 1.6e k7m motorblok
check je bobines, bougies en meet je bougiekabels door op weerstand. Kijk ook even naar het slangetje van de map-sensor.
slang van de map sensor is pas vervangen
Wat je kunt proberen is om een kwartier je accu polen eraf te halen, deze even tegen elkaar houden zonder dat ze op je accu zijn aangesloten natuurlijk.
Daarna alles aansluiten, auto starten zonder gas te geven. Alle verbruikers aanzetten, achterruitverwarming, verlichting, ventilator en radio. De auto 10 minuten stationair laten draaien zonder extra gas. Alles wordt dan opnieuw gereset.
Hierna zou het weg moeten zijn. Zelfde probleem hadden wij ook met onze k7m namelijk.
Indien het stationair nog te laag kun je de draden van de stuurpomp doorverbinden dan loopt de motor standaard 200 toeren hoger stationair. Is ook een officiele renault modificatie geweest. Dit zou het stotteren tegen moeten gaan in ieder geval.
het stotteren gebeurt voornamelijk wel als je rijd en niet als je stationair draait.
ook het schommelene van de toeren gebeurt onder het rijden
Klopt, daarom kan het zijn dat er een sensor niet goed registreerd wat de waardes zijn.
Een reset bied dan uitkomst om alles op nul te zetten.
Zou zeggen probeer het, baad het niet dan schaadt het niet.
Tip: raam open, sleutel uit de auto als je accu weer aansluit. Soms schiet de auto op slot bij het aansluiten.
Wel de radio en klok opnieuw instellen achteraf...
nou als het morgen na het werk droog is dan gaan we dit ff proberen
Ik hoop voor je dat het iets oplost. Zo stel je ook de stappenmotor, gassensor en diverse andere sensoren opnieuw in. Daarom met alle verbruikers stationair laten draaien totdat alles in is gesteld. Doe je dit niet draait de auto te laag stationair met als gevolg van uitvallen van de motor zodra je een verbruiker aanzet.
Succes !
Gewoon je vacuumslang vervang kost 15 euro bij renault dealer is het opgelost had precies het zelfde.
Mvg Robert
Ja dat dacht ik ook
En na alle slangen vervangen te hebben had de auto het nog en erger.
Nieuwe mapsensor, stappenmotor, vacuumslangen, bdp en bobines waren niet de oorzaak. Na reset was het in orde. Toen de oude onderdelen stuk voor stuk teruggezet en alles bleef werken.
Resetten kost niks en lost het niets op kunnen we altijd verder kijken. Er worden te snel lukraak onderdelen vervangen.
Als ik naar de dealer had geluisterd hadden we een nieuw blok erin liggen terwijl het hele andere oorzaken had. Bij uitlezen komt er vaak een onderdeel naar voren wat kapot is maar soms is het onderdeel 'kapot' omdat de oorzaak ergens anders ligt.
Wat ook kan is vuil in de stekkers ipv kapotte onderdelen of dat de pinnetjes terug zijn geduwd. Ook vaak de oorzaak van slecht lopen bij de injectoren.
Kijk maar eens op andere renault-fora. Komt vaker naar voren dan je denkt ;)
Citaat van: juul op 12 maart 2011, 12:58:25
slang van de map sensor is pas vervangen
Is al vervangen....
Heeft het resetten geholpen?
Dat stotteren dat je hebt, is dat als een soort hik?
Als dat zo is, heb ik dat ook gehad en was de mapsensor zelf overleden. Mapsensortje van de sloop gehaald (uit een opel notabene) en nooit meer last gehad.
ja het is idd een soort hik heb hem net gereset en morgen maar ff stukje rijden en dan kijken of het minder is geworden.
had wel tijdens het 10 min laten draaien dat ie twee keer uitviel hem gewoon weer gestart en laten lopen.
Nu maar afwachten wat ie doet en anders ff een andere mapsensor halen op de sloop
mmm dat tie uitviel is niet goed. Lijkt wel of ook je bdp-sensor problemen geeft. Die meet ook je toeren en geeft dat je stappenmotor opdracht om iets hoger stationair te gaan draaien. Je gasklepsensor meet dan hoever deze openstaat en zo wordt stationair geregeld.
Je bdp-sensor was al gemeten of die goed was ?
nee was nog niet gemeten
kan je dat zelf of moet ik dan ff langs de dealer
als je een ohm-meter op die 2 punten zet vanaf bdp-sensor moet tie een bepaalde waarde hebben. welke waarde zou ik zo niet weten maar ik kan het morgen eens nameten bij ons. Zelfde type blok in ieder geval.
Met de 2 punten bedoel je dus het stekkertje neem ik aan
klopt. De stekker van de bdp-sensor zelf dan. Als je rechts in de motorruimte kijkt zie je de koppelinskabel. Daarachter zit de versnellingsbak. Als je dan in het midden van de bak kijkt en dan links richting blok zie je een blokje zitten met een kabel eraan die met 2 boutjes vastzit aan je blok/bak. Dat is je bdp-sensor. Heel vaak is hier wat vuil of vocht ingekomen. Vaak maak ik de stekker los en maak ik de aansluitingen schoon om ze daarna even in te spuiten met contactspray.
Maar dit hoeft het niet te zijn.
Ben je net als mij niet bang om op onderzoek te gaan ipv snel naar een dealer te rijden dan is het een leuke klus om uit te zoeken waar het probleem door veroorzaakt wordt.
Vindt je het riskant of ben je niet een onderzoeker dan is het beter om even een dealer op te zoeken of de anwb te bellen. Ik dacht dat deze ook diagnoseapparatuur hadden tegenwoordig.
Zal gek zijn als dat niet zo zou zijn want 95% van de auto's op de weg zitten tegenwoordig vol met electronica wat problemen kan geven.
ben er wel van om het zoveel mogelijk zelf op te lossen en zo minmogelijk naar de garage te gaan.
En met dit forum komen we wel een heel eind.
Morgen even multimeter regelen en dan kijken we even of ie nog goed is.
weet iemand de waardes van de Bdp-sensor. En moet ik dit meten met draaiende motor of kan ik hem losmaken om het zo te controleren.
helaas heeft de reset niet geholpen l- l-
de auto hikt nog steeds dus nu maar ff op zoek naar een andere mapsensor (kijken of het daar aan ligt).
En ook even de bdp sensor doormeten (Weet iemand hier de waardes van)
Ik heb morgen tijd om die waardes even op te zoeken voor je. Motor uit en gewoon de stekker los. Zal hem ook zo meten en haal hem er wel even uit om dat te meten.
Meet het ook wel even bij onze mag om het even te vergelijken.
Slangetjes zijn verder goed toch ?
Stekkers allemaal goed, ook op de injectoren ?
Je kunt bij draaiende motor even aan de stekkers bovenop de injectoren wiebelen of ze dan stottert.
Kan ook zoiets veroorzaken bedenk ik me net
kunnen we ook weer is proberen we komen er wel achter.
Doe volgende week ook nog bougiekabels enz... en dan alle opties afgaan
zo komen we er vanzelf wel achter
Waarde gemeten, moet zijn 231 ohm ongeveer. Was het bij ons in ieder geval bij deze meting. Vorige keer 230 ohm dacht ik.
dank u gaan we morgen controleren
Zo vandaag eindelijk een multi-meter weten te lenen.
Mja hij geeft bij mij dus aan 198.4 is dit te laag of valt het binnen de grenzen.
Denk hem binnenkort gewoon vervangen en mapsensor ook plus bougiekabels en dan maar afwachten of dat het is
Weet niet of het binnen de grenzen valt maar kan er zeker mee te maken hebben lijkt mij.
Je kan het proberen en indien het dat niet is kun je het misschien terug brengen.
Het is toch wel zoeken naar de oplossing.
Als er nog iets binnen schiet laat ik het weten.
gister op de sloop maar ff een mapsensor en bdp sensor gescoord (kostte 0 eurie)
Toen van arnhem naar nijmegen gereden en tot nog nu nergens last van gehad.
Nu maar hopen dat dit zo blijft
helaas is de auto vandaag weer uitgevallen 2x zomaar bij het afremmen en toen geprobeerd om hem
stationair te laten lopen maar helaas viel hij weer uit
iemand nog suggesties of moet ik hem weer resetten omdat er een andere map- en bdpsensor op zit???
hoop het snel op te lossen want zo is het natuurlijk niet fijn rijden
Je kunt hem altijd even resetten. Ga nog even nadenken het nog meer kan zijn.
@sjerrie thanks alvast en hopen edat we er uit komen
vandaag ritje nijmegen deventer gehad en weer veel last van stotteren gehad met name op de terugweg.
Heen weg pas op de laatste 5km last (2x gestottert)
Terugweg van begin af aan al stotteren dit een paar keer gebeurt en daarna de volgende 10 /15 km niks aan de hand.
daarna veelvuldig wegvallen van toeren hier mee door kunnen rijden door terug te schakelen en weer flink gas te geven.
Op een gegeven moment viel ie uit en wou ie niet meer aanslaan. (gelukkig kwam een tankstation tegen)
Hier de auto stilgezet en proberen te starten wou niet lukken, sloeg wel aan maar ging gelijk weer uit.
Hierna ff 5 minuten gewacht en auto kon toen gewoon weer starten.
Hier mee met stotteren de laatste +-20km naar huis gereden.
Ik vermoed zelf dat de bobines kapot zijn en dat ie overslaat en daardoor dus afslaat.
kan iemand dit misschien bevestigen???
Ga morgen in ieder geval nieuwe bobines + bougiekabels en nu maar hopen dat dat het is.
Hierbij dus f het verhaaltje hoe het nu gaat mja niet goed dus en ik hoop nu op een van jullie het weet.
Gr juul
ff een vraagje hoe kan het beste de bougie kabels door meten en wat moeten de waarde zijn.
Bougie kabels. Wat de weerstand moet zijn weet ik niet. Meet anders de nieuwe bdp-sensor eens door. Nieuw moeten ze 250 ohm zijn namelijk. Je kunt bij de aansluitingen van de bougies even wat contactspray spuiten en misschien daarna nogmaals resetten. Als je bdp, bobines, mapsensor en alle slangetjes goed zijn kan misschien de aansluiting van de ecu gecorrideerd zijn of een kabelbreukje. Wat het ook nog kan zijn zijn de injectoren. Misschien wat vuil of toch de aansluitingen bovenop.
vandaag de bougies en kabels doorlaten meten deze waren nog goed.
De bdp sensor is niet nieuw maar van de sloop.
Wel ff gevraagd wat het nog meer kan zijn en de uitlaat spruitstuk lekte lucht,
hierdoor kon de lambasonde verkeerde 'info' krijgen en dus het verkeerd doet om het zo maar ff te zeggen.
Dus spruitstuk losgemaakt en opnieuw gemonteerd en nu maar hopen dat het werkt morgen ff rondje rijden.
Want dat gaat nu niet kleine ff eten geven en na bed brengen
Citaat van: juul op 6 april 2011, 20:35:12
vandaag de bougies en kabels doorlaten meten deze waren nog goed.
De bdp sensor is niet nieuw maar van de sloop.
Wel ff gevraagd wat het nog meer kan zijn en de uitlaat spruitstuk lekte lucht,
hierdoor kon de lambasonde verkeerde 'info' krijgen en dus het verkeerd doet om het zo maar ff te zeggen.
Dus spruitstuk losgemaakt en opnieuw gemonteerd en nu maar hopen dat het werkt morgen ff rondje rijden.
Want dat gaat nu niet kleine ff eten geven en na bed brengen
Ook van de sloop kan de bdp kapot zijn natuurlijk. Uitlaatspruitstuk lek ? Pakking of zit er een scheur in. Foutmelding kan wel maar ik heb een tijd gereden met een lek spruitstuk en nooit die problemen gehad.
Heb hem overigens wel dicht gelast. Kan niet met electroden maar temp moet hoger zijn bij gietijzer.
het is een nieuw spruitstuk (3, 4 maanden terug) dus misschien door mij niet goedgemonteerd destijds.
Kan ik de lambasonde dor meten of niet?? em zojah wat zij de waardes
oh ok maar das niet goed hoor. verkeerd monteren haha. zat tie andersom dan, uitlaat naar boven ;)
Ga morgen even in de vraagbaak kijken voor je wat de waarde moet zijn. Staat er morgen bij
zit het haakje van de gaskabel er nog op vlak bij de gasklep?zo ja check even of die kabel niet te strak staat.
geeft ook zulke gekke problemen.
ook als je rijdt dat ie dan stottert en schommelt in de toeren?
Dat van de uitlaat was het ook niet want vandaag stotterde die gewoon weer,
viel ook uit en wou toe n niet gelijk starten (half minuutje wachten).
Gaskabel zit goed.
Nu dus maar de stekkers van de inspuiting en van de ecu controleren/inspuiten.
En maar hopen dat dat het wel is
word er nu toch wel een beetje 8)7 8)7 van
hoe kan ik het de lambdasonde doormeten en wat zijn de waarde hiervan?
las wel op andere fora dat dit tussen de 0,1 en 0,9 volt moet zijn klopt dit??
Ja, maar dit is wat lastig te meten. Bij de dealer kun je het gewoon zien via de uitleescomputer. Thuis moet je toch de stekker loshebben om te meten, maar ja, dan regelt de computer niks meer bij via de lambdasonde, dus kun je ook niet meten of hij mooi pendelt tussen 0,1 en 0,9 volt.
Persoonlijk zou ik het verhaal lambdasonde even loslaten en me focusen op wellicht een ontstekingsprobleem, of een vacuumprobleem. BDP sensor hebben we nu ook wel gehad, leek me gelijk al een vergezocht iets.
Misschien moet je het zoeken in de elektroklep (milieumaatregel om de benzinedampen uit de benzinetank te verbranden)
succes iig
en waar zit die elektroklep????
en kan ik deze makkelijk schoonmaken of moet ie dan vervangen worden?
nou net bij dealer vandaan en ja hoor geen foutcodes
Dus oorzaak probleem nog steeds niet gevonden. 8)7 l- >:(
Bij die bdp sensor is het meestal niet de sensor zelf die stuk is. Wel de verbinding. Verbinding van tussen en doorsolderen. Kost niets en is veel voorkomend probleem.
we wachten af gaan nu kleppendeksle pakking vervangen want ja die lekt ook
elektroklep: http://en.calameo.com/read/00002232085db32d90bfa hoofdstuk 14 fuel vapour recirculation
even een update heb nog niks gedaan maar er is me wel weer wat opgevallen.
Hetgeval dat ie op de rand van de kat is gescheurd. l-
Dus je hebt laat maar zeggen de pot van de kat en op de rand die achter zit is ie gescheurd (denk 1á 2 cm hooguit)
Misschien heeft dit er mee te maken
ik vind ook dat mijn uitlaat iets te laag hangt dan dat ie denk ik eigenlijk zou moeten dus deze twee problemen worden
van het weekend opgelost.
Het stotteren is nog steeds niet opgehouden, wel is het zo dat met starten hij wel erg schud(lijkt wel of ie 3 cilinders looopt)
en zodra ie normaal op toeren is doet ie normaal.
Word denk ik toch maar de bougiekabels vervangen dat er toch een niet goed is.
UPDATE,
Nou vandaag maar de hele uitlaat er maar onder vandaan gehaald en goed maar gemonteerd.
(vond hem toch wat laag hangen en lekte bij de kat)
Ook maar de bougie kabels vervangen en alle aansluitingen van de ontsteking enzo gecontroleerd.
Daarna met naar huis rijden (ritje van westervoort na nijmegen-zuid) helemaal niks meer gemerkt.
Het enige wat ie deed was met het starten van de auto dat het net leek of ie drie cilinders draaide.
na hooguit tien sec. stationair lopen (want hijvalt net niet uit) gaat ie normaal lopen
en dan loopt ie ook als een zonnetje.
Dus hopen dat dit het is geweest. Eventuele veranderingen zal ik dan weer melden
gr Juul
Lekker dagje klussen geweest dus.
Nou hopen dat het wegblijft.
Good job !
Nou we zijn weer een paar dagen verder en tot nu toe loopt de auto lekker en stottert ie niet meer en toeren blijven normaal.
Nu is alleen nog het geval dat als ik hem start hij erg schud (alsof ie op 3 cilinders loopt).
En bij het wegrijden voor stoplicht of iets dergelijks gaat ie moeizaam en duurt ie wel ff voordat ie opgang is(sloom)
Kan dit toch nog een bobine zijn of wat anders??
Morgen word het wel een ritje slagharen dan zullen we ff goed op letten wat ie onderweg doet(rij niet veel met de auto
want ik ga met de fiets naar het werk) als ie gewoon blijft doen dan gaan we de bobines uit voorzorg vervangen.
Dat tie stottert en schud is toch iets met vacuum of mapsensor. Het kan wel zijn dat de computer de oude waardes erin heeft staan dat dat de oorzaak is.
Is het echt inhouden of gewoon weinig vermogen ?
het is meer iets van weinig vermogen en dat komt eigenliujk langzaam terug
soms is het zo dat het zo weinig is dat ie uitavlt als je iets minder gas geeft.
Zal ghem morgen dan maar ff reseten als ik terug ben uit slagharen en dan maar weer even kijken.
Anders toch alle vacuumslangen enzo nakijken.
Citaat van: juul op 23 april 2011, 22:22:29
het is meer iets van weinig vermogen en dat komt eigenliujk langzaam terug
soms is het zo dat het zo weinig is dat ie uitavlt als je iets minder gas geeft.
Zal ghem morgen dan maar ff reseten als ik terug ben uit slagharen en dan maar weer even kijken.
Anders toch alle vacuumslangen enzo nakijken.
Resetten moet wel met koude motor he. Anders leest tie het nog verkeerd in.
Met die slangen is het zo dat er heel snel een haarscheurtje in kan komen.
Wat ik altijd doe, ik koop krimpkous die genoeg krimpt, knip deze op maat. Schuif hem over het slangetje, sluit alle slangen aan en verwarm hem dan met de fohn.
Neemt strak de vorm aan, is minder gevoelig en een stuk sterker.
Even een ty-wrap aantrekken bij de aansluitingen en moet het goed zijn ;)
nopu vandaag ritje nijmegen- slagharen en terug (bij elkaar iets meer dan 280km)
En dan wel geheel zonder stotteren of schommelen van toeren.
enige wat ie nog doet si dus het schudden bij het starten
Citaat van: juul op 24 april 2011, 22:01:52
nopu vandaag ritje nijmegen- slagharen en terug (bij elkaar iets meer dan 280km)
En dan wel geheel zonder stotteren of schommelen van toeren.
enige wat ie nog doet si dus het schudden bij het starten
Je komt dus uit Nijmegen, is niet zo heel ver weg van hier.
Heb wat ideeen opgedaan van een maatje van me. Die heeft ongeveer hetzelfde maar ook 1 voordeel. Zn vader werkt bij een auto sloper waar ongeveer 300 van die auto's staan. Hij gaat dus preventief vervangen om het zo op te lossen.
Als hij wat meer weer laat hij het weten ook aan me, indien het nog nodig is hoor je het van me.
!-! !-!
nou het enige probleem dat ik nu nog heb is dat ik vind dat ie weinig vermogen heeft ten opzichte van eerder.
Hij stottert niet meer dus dat is gelukkig verholpen.
Wat ie nu doet is dat ik flink wat gas moet geven omdat ie anders bijna niet meer vooruit komt en soms hierdoor uitvalt als ie eenmaalw at warmer is gebeurt dit wel minder.
Mja ga binnenkort de bobines vervangen (wel van sloop, maar datis om te kijken of het daar aan ligt) maar eerst de ruitensproeier maken want
ja ik mag weer voor de apk.
nou van den bobines overgekocht maar helaas dit mocht niet baten.
het zit waarschijnlijk toch ergens anders.
Heb nu wel gemerkt dat als de bougiekabels aan de rechterkant(sta dan voor de auto) er 1 voor 1 afhaalt hij slecht blijft lopen.
Doe ik dit bijde linker dan valt ie uit.
Nu is het wel zo dat al ik de beide stekkers vastapk en beweeg hijdan ook uitvalt.
de kabels los gemaakt om te kijken bij welke hij uitvalt en je raad het al dan blijft ie het wel gewoon doen.
dus heeft iemand voor mij een overzicht van hoe die stekkers lopen.
zodat ik kan kijken of er misschien iets van een kabelbreuk is.
Is het ook mogelijk om die stekkers door te meten en zo ja wat zijn de waardes??
Hoop dat er nu wel iemand een idee heeft dat het definitief opgelost word want word er nu helemaal 8)7 8)7 van
heb ff een foto'tje van de kabels gemaakt hoe het er nu bij
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UUT3DL6A.jpg)
horen deze groene/ paarse kabels zo te lopen aan mekaar doorgelust en dan door naar het zwarte blokje?
en weet iemand waar dit blokje voor is ?
Zijn de bougies niet doorgeslagen? Dit had ik laatst ook bij de Laguna, bobine vervangen, geen verschil. Bougiekabels doorgemeten, gewoon goed. Bougie deed niets... 4 nieuwe bougies er in, en alles was weer goed.
nou vandaag bij keuring geweest en hij is GOED gekeurd.
Mja gevraagd of hun het ook voelde dat ie slecht deed en hij zei meteen dat ie op 2 1/2 cilinder liep.
Nu maar ff kijken wat het euvel is.
@Robcoupe bougies zijn ook al vernieuwd
net toch maar ff voor de zekerheid ook nieuwe bougies gemonteerd
en helaas dit mocht niet baten.
weet iemand of die groen/paarse draad zo goed zit en waar dat zwarte blokje voor is
heb ff een filmpje gemaakt zodat jullie kunnen horen hoe die loopt misschien dat er zoiets naar voren komt
eerste deel is dat ik de bobines losmaak en daarna het geluid hoe die uit de uitlaat klinkt.
Klinkt als een Lanz Bulldog......
Zijn je bougiekabels niet gewoon versleten?
die zijn pas nieuw
ff een vraagje
kan ik de stekker van de ecu zo losmaken of moet ik dan eerst de accu eraf halen?
zag namelijk dat er twee draden van de bobines naar toe lopen en wil nu de stekkerverbinding controleren op corrosie
Accu kan eraf maar ik deed het ook nooit.
Als je alles schoon gaat maken en met spray aan de gang zou ik het wel doen. Om kortsluiting te voorkomen is het wel aan te raden.
Ik denk dat je nu toch wel bijna alles na hebt gekeken zeg.
Mag nu weleens opgelost zijn hoor.
Ecu en uch heb ik nog liggen dus optie zou zijn om deze een keer uit te wisselen om te testen.
Of toch maar een ritje dealer en uitlezen :(
Kun je eens een duidelijke foto maken van de bobines en de kabels naar de bougies ?
Zag net dat je bougiekabels anders lopen als bij ons maar is niet echt duidelijk in het filmpje.
Linker bobine moeten de kabels naar cilinder 1 & 4 lopen.
Rechter bobine naar cilinder 2 & 3
Helemaal links is cilinder 4, rechts is 1
Op welke aansluiting van de bobine maakt niet uit.
Elke aansluiting op de bobine geeft tegelijk een vonk.
(http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/85/2409/18346758/dsc01820-33155.JPG)
Zou dat het zijn ?
dit is voor ontstoring heeft nergens mee te maken wanneer zijn je kleppen voor het laatst gesteld?
is de kat nog in takt of zit hij gedeeltelijk verstopt? zit er wel speling op de gaskabel?Ik denk dat bobines vaker
problemen geven als ze warm worden dan bij koude start.
Oja ecu uitwisselen kan makkelijk hij hangt in het rubber maar zijn lang niet altijd uitwisselbaar
blijkt toch heel vaak niet te werken ook bij zelfde type
@ den
vanuit welke kant kijk je dan
vanut de bestuurdersstoel of als je voor de auto staat kijkend naar de motor
Citaat van: testit op 14 mei 2011, 13:33:09
wanneer zijn je kleppen voor het laatst gesteld?
is de kat nog in takt of zit hij gedeeltelijk verstopt? zit er wel speling op de gaskabel?Ik denk dat bobines vaker
problemen geven als ze warm worden dan bij koude start.
wanneer kleppen gesteld zijn weet ik niet ga ze morgen in ieder geval even controleren.
er zit speling op de gaskabel (normaal?)
Er heeft wel een klein scheurtje in de kat gezeten heb dit met gun gum dichtgesmeerd(uitlaat heeft losgehangen en schaafte wel is bij drempels)
Auto start wel moeilijker en loopt slechter als ie koud is.
Als ie warm is schud ie minder erg.
@den hier nog een foto van hoe de bougiekabels lopen
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OBBHUN74.jpg)
bougie kabels zitten goed de ecu is de zwarte plastic kap links voor onder de motorkap
met het rubber bandje erom als je dat spanbandje los is zie je de stekker en de aluminium behuizing
dit is als je voor de auto staat vlak naast het pompje vd stuurbekrachtiging.
Ik denk bij weinig vermogen aan kleppen die niet goed sluiten of verstopte kat.ook omdat je geen storing
in de ecu hebt gaskabel is goed
bougies zitten inderdaad goed, maar omdat tie bij het loshalen van de 2de uitvalt klopt er daar iets niet denk ik.
Bij het loshalen mag tie moeilijker gaan lopen maar verder niet uitvallen
ecu uitwisselen alleen werkt niet nee, moet met de uch samen
heb ze allebei liggen dus als je ze een keer wilt testen is dat een optie ;)
je hebt er al te lang problemen mee nu toch
is het al minder geworden of nog steeds al eerst ?
het is al wel minder de toeren schommelen al niet zoveel meer en stottert ook niet een heel stuk minder
zo heel af en toe ''bokt'' ie een keer .
Alleen nu lijkt het net of ie als ie koud is op 2/3 cilinders loopt terwijl toch alles vonkt.
Dus ik ga vandaag de klepspeling controleren en de stekers van ecu nakijken en dan zien we weer verder.
omdat het nu weer wat slechter was even de tijd om de klepspeling te controleren.
maar wat is de tuimelstand waar ie in moet staan om te controlen?
hoe kan ik dit zien/voelen?
zag net wel met de bougies eruit draaien dat 1&4 bruin waren en 2&3 zwart
dus denk dat het wel aan 2 & 3 ligt of heb ik het verkeerd
Je moet de krukas draaien om te tuimelen.
Bij tuimelen staan de kleppen van cilinder 1 op net open inlaat en net dicht uitlaat.
Je kunt dan cilinder 4 stellen
1 tuimel 4 stellen
4 tuimel 1 stellen
2 tuimel 3 stellen
3 tuimel 2 stellen
http://www.runde.nl/LaRo/kleppenstellen/kleppen.html (http://www.runde.nl/LaRo/kleppenstellen/kleppen.html)
Of:
http://www.spronk.us/index.php/scenic-i/48-januari-2005-kleppenstellen (http://www.spronk.us/index.php/scenic-i/48-januari-2005-kleppenstellen)
Misschien kun je er iets mee, ruimer kun je ze wel iets zetten, krapper zeer zeker niet, inlaat is 15, uitlaat is 25 uit het hoofd gezg
nou de kleppen stonden goed dus met het motor blok is niks mis.
Nog een vraagje moet bij de stappenmotor het hele pennetje bewegen of alleen het busje wat er omheen zit.
En bij de bougies was zoals eerder vermeld 1 & 4 lichtbruin van kleur en 2&3 meer zwart van kleur
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3T3CWPRW.jpg)
ze liggen opvolgorde van 1 naar 4
deze zijn u zo'n 200/250 km oud
Het hele pennetje moet bewegen, de punt sluit namelijk het bypass-kanaal af. Wanneer deze zich opent, laat hij een beetje lucht door dat bypass-kanaal gaan waarmee hij de stationair-loop regelt. Het busje is niets meer dan een soort glijlager.
dus de punt moet helemaal in gedrukt komen worden
Het probleem lijkt dan toch in de middelste twee cilinders te zitten deze worden in principe het heetst en de bougies zouden ook het
lichts van kleur moeten zijn kom je toch weer bij de bobine maar die was al vervangen (die van 2 en 3 toch)
yep
Ik begreep dat je de oude weer had teruggeplaatst ,maar als de compressie goed is ontsteking goed is het vreemd dat de twee middelste cilinders
overslaan.
als de motor warm is hoeft de stappen motor ook niet veel te doen.dus als hij warm is en stationair loopt en je maakt de stekker los
kan hij niet meer pendelen in toeren (niet door een kapotte stappenmotor)
hij pendelt ook niet meer in toeren.
het is nu meer dat ie bij het starten veel schud als de motor koud is.
en ik merk dat ik vaak weinig vermogen hebt enhij moeilijk op snelheid komt.
als ik bijv. van 50 naar 80wil duurt het even voordat ie er is en dan bij 3500/4000 toeren schiet ie in een keer door.
Alsof ik het vermogen in een keer terug heb.
dan compressie meten ? voor de zekerheid het lijkt of hij wel benzine krijgt dan hij loop gewoon niet goed
op vier cilinders en het probleem zit in de middelste twee als hij het bij hoog toeren wel doet lijkt het op compressie verlies
bij 2 cilinders die tegen elkaar zitten kom je uit bij de koppakking lekke kleppen is dan minder waarschijnlijk maar dat komt
wel uit de compressie meting
is zo'n compressie meting eenvoudig of moet dat echt door een garage gebeuren.
of ken iemand met het juiste gereedschap dat ook?
Het is goed te doen met het juiste gereedschap
nou onderweg naar de tourmeeting uitgevallen. Deed niks meer en auto maar weer teruggesleept naar huis. >:( >:( >:(
Gelijk bij thuis komst gekeken en bougie in cilinder 3 was nat, de rest was bruin/zwart.
Nu maar anwb gebeld enmisschien dat die iets kunnen zien en het daarmee ook opgelost is.
injectors niet stuk dan?Of de aansturing van de injectors.
Nou antwoord van de anwb was dus dat distri-riem er af lag.
Kap los gehaald en zag dus dat ie gebroken was. >:( >:(
Nu maar ff kijken wat we ermee aan moeten
Nou auto is vorige week al weggebracht en de kop is al weer terug van revisie.
Hopelijk is ie dit weekend klaar en dan kunnen we weer rijden.
Er waren vier kleppen krom en eentje was maar zo minimaal dat ze het pas zagen toen ie op de draaibank was.
Ook zijn de klepzetels vervangen, waren toch wel wat versleten. l-
Deze zijn vervangen, en het stotteren kwam dus helaas door een kapotte koppakking. 8)7
Dus nu worden alle pakkingen enz. vervangen incl waterpomp en dergelijke.
Dit gaat een natuurlijk wel wat kosten mja is niet anders, beter dan een andere auto kopen voor dat en ik niet weet
hoe die er aan toe is.
Kreeg wel mijn complimenten van de monteur auto was voor de rest zeer goed onderhouden. _o_
En wel dankzij dit super forum !-!
Wat mij betreft mag hier een slotje op.
Zal nog even aangeven wat ik gedaan heb.
bougies + kabels vervangen.
map sensor vervangen(sloop), en slangetje ook uiteraard.
Bobines wearen nog goed duas daar lag het niet aan.
Nu word dus nog koppakkingvervangen en dan is hopelijk mijn probleem opgelost
Hoop voor je dat het inderdaad hiermee is opgelost, en dat je jouw tijd kan gaan besteden aan het genieten met de auto :)
ja dat hoop ik ook en dan natuurlijk de 12e mooi mee naar gronau