Renault Mégane Club

Mégane 2 Technisch 2002-2009 => [Mégane 2] Overig => Topic gestart door: Navione op 15 maart 2005, 22:26:54

Titel: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: Navione op 15 maart 2005, 22:26:54
 ???

De buitentemperatuur wordt in mijn M?gane II steeds twee graden te laag aangegeven. Kortom, ik rijd nog steeds voorzichtig als er geen gevaar voor gladheid meer is.? ;D

Weet iemand hoeveel ik de weerstandswaarde van de sensor zou moeten corrigeren om van dit 'euvel' af te komen?

Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: Michel Cijs op 15 maart 2005, 22:55:32
bij de phase 1 zit ie in de rechter buitenspiegel......
Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: Tony op 27 maart 2005, 04:24:46
Ja, en die zit daar omdat de temperatuur correct gemeten ongeveer 1 meter boven de grond is. (bron: KNMI) ;D
Helaas is de sensor niet zo nauwkeurig, omdat die ook de temperatuur meet van de spiegel (in mijn geval zwart) dus is die altijd fout, tenzij de zon er niet op schijnt. :'(
Dan kom je er met 2 graden er nog goed vanaf. :-\
Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: RdW op 27 maart 2005, 11:30:20
en wat geeft ie aan als je de spiegelverwarming aan zet... ???
Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: Navione op 27 maart 2005, 15:41:50
 ;D Nog steeds twee graden te weinig.

De sensor zit overigens niet in de spiegel, maar steekt onder het spiegelhuis uit en vangt zodoende rijwind.

@Remko de W: is er niet een echt 'verborgen knopje of instelmogelijkheid' om die temperatuurweergave te corrigeren?





Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: RdW op 27 maart 2005, 16:02:16
ik zou het echt niet weten, maar kan het wel eens navragen... ;)
Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: Tony op 28 maart 2005, 23:02:15
Zwart straalt warmte af, en dat druppeltje is niet voldoende afstand  om de spiegel(huis) niet mee te meten. :D :D
De spiegelverwarming zit achter de spiegel zelf en is geisoleerd van de behuizing. :P

Als je meter verkeerde waarden aangeeft, dan is de sensor defect. Dit kun je doormeten aan de sensor.
Temp  min - max (Ohm)
0-5     5400-6200
6-10   4400-5400
11-15 3700-4400
16-20 3000-3700
21-25 2500-3000
26-30 2100-2500
31-35 1700-2100
36-40 1450-1700

Je kunt de sensor dus niet even kalibreren. :(

Wat weer wel kan is als je temp. bij 2 graden teveel aangeeft (in het hele bereik) een weerstandje plaatsen tussen een van beide draden.
Als hij te weinig aangeeft (in het hele bereik) dan zou ik eens de bedrading nalopen ofdat er ergens een te grote overgangsweerstand in de bedrading of stekers zit. Als de bedrading OK is, dan zit er niets anders op dan je sensor te vervangen.
Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: RdW op 28 maart 2005, 23:03:25
scheelt weer navragen... :D
Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: Navione op 30 maart 2005, 22:18:52
Citaat van: Tony op 27 maart 2005, 04:24:46
Ja, en die zit daar omdat de temperatuur correct gemeten ongeveer 1 meter boven de grond is. (bron: KNMI) ;D

Zou mijn M?gane te laag staan?

:)

Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: Navione op 30 maart 2005, 22:38:42
Daar was ik al bang voor: verminderende weerstand bij oplopende temperatuur...

De weerstand aanpassen=verlagen is dus geen optie. Een nieuwe auto uit elkaar gaan halen om een te grote overgangsweerstand op te sporen ook niet. Uit Tony's tabel blijkt dat een verschil van een paar graden een paar honderd Ohm verschil in weerstand oplevert. Ga daar maar eens naar zoeken...

Overigens zit er een rare sprong in het begin van de tabel. Per vijf graden vanaf het vriespunt: 800 - 1000 - 700 - 700. En juist in dat gebied (de ochtendtemperatuur van de laatste paar weken als je op tijd van huis gaat? ;) ) constateer ik die twee graden verschil.

@Tony: weet jij of de Renault ingenieurs een wiskundige functie hebben herleid om de temperatuur te berekenen uit de doorgegeven weerstand (lijkt me niet eenvoudig met zo'n tabel) of staat de tabel ergens in het geheugen zodat de bijbehorende temperatuur kan worden uitgelezen en weergegeven? In het laatste geval zou het theoretisch mogelijk moeten zijn om een nieuwe EPROM te branden met een aangepaste tabel. Als aan een aantal voor de hand liggende voorwaarden kan worden voldaan natuurlijk.

Ik zal de komende paar weken de temperatuurweergave eens vergelijken met een tweetal thermometers langs de weg, die ik passeer als ik naar mijn werk rijd. Ben benieuwd wat daar uit rolt. Misschien wordt het verschil wel kleiner om bij bijvoorbeeld 20 graden C nul te zijn. Maar ik begrijp uit Tony's berichten dat er geen zero, offset of gain in te stellen is, zodat het verschil bij lagere temperaturen zal blijven bestaan.

Is de kwestie overigens de moeite waard om er een 'garantiegeval' van te maken?

Groet, Hans.



Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: Tony op 31 maart 2005, 02:33:51
De chip is zo'n ingegoten ding die het display tevens aanstuurt op de printfolie.
Ik denk niet dat je die kunt beinvloeden (als je al weet welke chip het is).

De sensor zit rechtstreeks aangesloten op de tijd/temperatuur module van je dashboard en staat dus los van de compartiment-computer.
Bij sommige uitvoeringen kan er een lampje in je console gaan branden (bij 0 graden = glad wegdek), maar het is en blijft een add-on. :-[

(http://www.oehaha.nl/upload2/bestanden/temp_sensor_schema.jpg)

Maar ik zou me er niet al te veel zorgen over maken omdat de sensor nou niet bepaalt nauwkeurig is (20%)..
Meet eerst maar eens met een geijkte sensor op de plaats van de sensor ofdat de temperatuur klopt.

Het materiaal (gerecycled PVC -max 2 x- versterkt met glasvezel en gekleurd met pigmenten) geeft veel warmte door die de behuizing opvangt.
Omdat de sensor in direct contact staat met de behuizing is het haast ondoenlijk om een nauwkeurige meting te krijgen.
Je kunt natuurlijk ook zelf een nauwkeuriger sensor maken (in een goede electrozaak en zelf de behuizing maken van polyester oid.) Let er dan wel op dat het een logaritmische weerstand moet zijn binnen de waarden die ik al eerder heb genoemd.

Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: Navione op 3 april 2005, 01:17:23
Tony, al mijn vragen veroorzaken toch geen slapeloze nachten mag ik hopen?? ;D
Ik denk dat in mijn auto de elektronica, inclusief thermometer, wat complexer in elkaar steekt dan jij vermoedt.

De temperatuur wordt weergegeven op de centrale display tusssen de snelheidsmeter en toerenteller en, als het opgeklapt staat, op het scherm van het navigatiesysteem. Bij temperaturen van 0 tot en met 5 graden knipperen het graden symbool en de hoofdletter 'C' (als ik het wel heb).

Ik had goede hoop dat de weergave van de temperatuur over de boordcomputer zou lopen en via de expert-functie gecalibreerd zou kunnen worden.

Is iemand bekend wat er achter de met een code beveiligde expert-functie zit? Voorzover ik me herinner, heb ik er in de handleiding niets over gelezen.

De laatste dagen houd ik de temperaturen bij van een tweetal thermometers op reclamezuilen die ik onderweg tegenkom. E?n ervan heeft helaas veel last van de zon. Als ik een paar weken data heb, zal ik ze eens doorgeven. Ben benieuwd of er een patroon uitrolt.
Overigens, de thermometer in mijn vorige auto was bijna altijd gelijk met die tweede thermometer. Daarom concludeerde ik al heel snel dat de M?gane te weinig aangaf.

Groet, Hans.





?
Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: RdW op 3 april 2005, 09:09:48
Citaat van: Hans op  3 april 2005, 01:17:23
Is iemand bekend wat er achter de met een code beveiligde expert-functie zit? Voorzover ik me herinner, heb ik er in de handleiding niets over gelezen.

dit is puur voor de navigatie,
voor het testen en kleine aanpassingen maken,
zoals het op slot zetten van het beeld,
zoals in winkels gebeurd,bij de losse systemen...
Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: Tony op 8 april 2005, 14:29:50
CiteerIk denk dat in mijn auto de elektronica, inclusief thermometer, wat complexer in elkaar steekt dan jij vermoedt.

Deze gegevens (inclusief schema) heb ik niet bedacht.. ???
Ze komen uit de dialogys van Renault. 8)

De meetwaarden zijn overigens zowel voor de MegI als de MegII
Ik weet alleen niet welk type boorcomputer jij hebt, daar zijn 3 soorten in.
Alsik het goed gelezen heb is in elk geval 1 daarvan de buitentemp. uitlezing in te stellen dmv het menu.
Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: Navione op 9 april 2005, 23:45:24
Citaat van: Tony op  8 april 2005, 14:29:50
Deze gegevens (inclusief schema) heb ik niet bedacht.. ???
Ze komen uit de dialogys van Renault. 8)


:D
Tony, ik twijfel geen moment aan de juistheid van de door jou gepresenteerde gegevens. Op basis van wat ik van jou op dit forum heb gelezen geniet je wat mij betreft best enige autoriteit.

Ik kon slechts het thermometer c.a. - schema niet plaatsen ten opzichte van wat ik in mijn auto tegenkom en nam aan dat er verschillende (uitvoeringen van ) systemen voorkomen.

Citaat van: Tony
Ik weet alleen niet welk type boorcomputer jij hebt, daar zijn 3 soorten in.


Zeggen deze plaatjes genoeg of heb je nog meer gegevens nodig?

(http://www.brok.demon.nl/HABK/RS_compteurs.jpg)

(http://www.brok.demon.nl/HABK/RS_console.jpg)

Citaat van:

Alsik het goed gelezen heb is in elk geval 1 daarvan de buitentemp. uitlezing in te stellen dmv het menu.


Ik blijf hopen...

Groet, Hans.
Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: Tony op 10 april 2005, 15:19:38
Ik heb Jeroen een nieuwe FAQ (Megane I en II) gestuurd.
Hij zet hem geloof ik vandaag op de site.
Jij hebt een zgn 'haute de gamme' (hoog paneel) versie display.

Maar hier wat info voor je aansluitingen:

Weet je wel zeker dat je niet de binnentemperatuur afleest?
De console (vwbt. bi temp)
Je moet steker 1 hebben achter je bedieningsconsole.
Om hier bij te kunnen moet je je radio verwijderen, en radioconsole uitbouwen.


(http://www.oehaha.nl/upload2/bestanden/MegII_bedieningsconsole.jpg)

aansl.
1 = CAN L
2 = Loos
3 = Loos
4 = Zonlicht detector
5 = Binnentemperatuur
6 = Massa
7 = CAN H
8 = Loos
9 = + 12V cc (7,5 A zekering)
10 = + 12 V temp. regeling (15 A zekering)
11 = + 12 V Bij lopende motor (20 A zekering)
12 = 0 V aansluiting zonlicht en binnen temp. sensor.


De centrale comp. computer.

De uitgang vd. temperatuur zit aangesloten op deze computer (steker PE1 ) dat is een bruine 40-polige steker de middelste op de achterkant van deze computer. (zie afb. 1)
De sensor zelf zit aangesloten op  steker PE2) dat is de zwarte 40-polige steker, de meest rechtse op de achterkant van deze computer.

Steker
PE1(bruin) - pin 2 = temp. (uit)
PE2(zwart) - pin 3 = + buitentemp.sensor (in), pin 13 = massa buitentemp.sensor (in)

(http://www.oehaha.nl/upload2/bestanden/MegII_LocatieIntComputer.jpg)


De weerstandswaarden zijn hetzelfde als die van de Megane I
Renault geeft aan dat er wel eens massa- en contact problemen kunnen optreden aan de stekers (moet je even controleren) 8)
Als dit allemaal goed is, dan zit de fout in de computer. En anders zit er toch echt niets anders op om je sensor te vervangen. ::)

Steker klok module
Dit is een 30-polige steker.
Het sensor signaal van de comp. computer (PE1(bruin) - pin 2) zit hier op aansluiting 4.
(http://www.oehaha.nl/upload2/bestanden/MegII_klokconsole.jpg)

En nu weet je alles over je temp. sensors en aansluitingen. :D
Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: Jeroen op 10 april 2005, 15:46:55
FAQ staat erbij, bij de en montage
Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: RdW op 10 april 2005, 17:02:36
 :D...Goed bezig...
Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: Navione op 10 april 2005, 18:05:08
Citaat van: Jeroen op 10 april 2005, 15:46:55
FAQ staat erbij, bij de en montage
:D

??? Afbeeldingen bij afhandeling FAQ worden helaas op mijn laptop niet zichtbaar. Heb daar normaal, inclusief de schema's van Tony op het forum, geen last van. Toch iets mis met de instellingen op mijn? PC?

Groet, Hans.
Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: Tony op 10 april 2005, 18:08:56
Welke browser?
Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: Navione op 10 april 2005, 18:15:07
Citaat van: Tony op 10 april 2005, 18:08:56
Welke browser?

Gates IE 6.0 including SP1? ? ;)

Groet, Hans
Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: Tony op 10 april 2005, 18:18:46
Dan staat ergens bij je instellingen dat links of afbeeldingen van andere sites niet weergegeven mogen worden.
Deze optie uitschakelen en Voila!  :o Er is weer beeld  :D
Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: Navione op 10 april 2005, 18:30:04
 ???
Was het maar zo eenvoudig. Tot nu toe had en heb ik geen enkele moeite met de weergave van gelinkte informatie from all over the world...

Groet, Hans.


Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: Tony op 10 april 2005, 18:31:55
Probeer anders je beveiligingsopties terug te zetten naar de standaard waarden.
Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: Jeroen op 10 april 2005, 19:17:39
Pagina is niet goed, had ff snel van een word document een html gemaakt.

Ben het nou goed aan het doen
Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: Jeroen op 10 april 2005, 19:37:34
En nu staat het wel goed, sorry voor het ongemak.
Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: Navione op 10 april 2005, 22:42:22
Citaat van: Jeroen op 10 april 2005, 19:17:39
Pagina is niet goed, had ff snel van een word document een html gemaakt.

Vermoedde al zoiets, omdat ik in de properties van de weerbarstige afbeeldingen een verwijzing naar Word 9 tegenkwam.

Citaat van: JeroenSorry voor het ongemak

:D No hard feelings, maar hulde voor al dit vrijwilligerswerk!

Groet, Hans.
Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: Navione op 10 april 2005, 22:55:32
Citaat van: Tony op 10 april 2005, 15:19:38
Weet je wel zeker dat je niet de binnentemperatuur afleest?

(http://www.brok.demon.nl/HABK/RS_compteurs2.jpg)

;D Zit jij bij een binnentemperatuur van vier graden lekker te sturen?

Groet, Hans.
Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: Navione op 10 april 2005, 23:31:34
Citaat van: Tony op 10 april 2005, 15:19:38
En nu weet je alles over je temp. sensors en aansluitingen. :D

:D In elk geval heel veel meer, hartelijk bedankt voor al je moeite!

De bron van jouw informatie is waarschijnlijk Renault eigendom en voorbehouden aan de Renault organisatie?

Ten aanzien van die 1 tot 2 graden afwijkende temperatuurweergave ben ik na jouw uitgebreide uiteenzetting en er rekening mee houdend dat de auto nog bijna nieuw is van mening:
- dat de spiegel niet opengenmaakt wordt vanwege de kans op beschadiging;
- dat het dasboard met ingebouwde apparatuur niet opengemaakt wordt vanwege de kans op beschadiging of het ontstaan van rammeltjes en kraakgeluiden;
- dat het enige punt waar de weerstand van de sensor/bedrading/computer verminderd kan worden de ingaande steker op de computer is. Ik heb nog een spuitbusje ProGold5 van Caig Labs (uit de high-end audiowereld) staan. Ik zal eens kijken of ik daarmee de connector kan behandelen om misschien de weerstand wat te verlagen.

Is die connector te benaderen zonder d?montage van (een deel van ) het dashboard?

In het uiterste geval zou ik er bij de dealer nog een garantiegeval van kunnen maken, maar dan gaat ook alles open met kans op beschadiging of rammel- en kraakgevolgen.

@Tony: wat denk je, een gezond standpunt?

Groet, Hans.
Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: Tony op 11 april 2005, 02:01:30
Als je zo wie zo garantie hebt, ben je gek als je daar geen gebruik van maakt en zelf gaat zitten morrelen..

CiteerZit jij bij een binnentemperatuur van vier graden lekker te sturen?

Ik ben wel erger gewend (Eend in Noorwegen). Ik vraag beroepsdeformatietechnisch altijd naar de meest vreemde dingen aan klanten.
Niet iedereen leest het instructieboekje  :) :)

En ach het valt wel mee hoor met beschadigen en rammeltjes, Renault is in tegenstelling tot heel veel andere merken redelijk makkelijk om aan te sleutelen Wat de documentatie aangaat: Ik ben aangesloten op het netwerk en aangezien daar veel voor betaald wordt, vindt ik het niet meer dan logisch om die kennis te delen. De autoindustrie heeft al een slechte naam op het vrijgeven van technische info. Andere merken zijn daar ruimhartiger in. Ik geloof dat Suzuki alles vrij geeft, zoals het hoort in mijn optiek. :D
Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: Navione op 11 april 2005, 21:59:10
Citaat van: Tony op 11 april 2005, 02:01:30
Als je zo wie zo garantie hebt, ben je gek als je daar geen gebruik van maakt
Morgen, 12-04-2005, precies 3 maanden oud en 6.000 km op de teller: dus garantie lijkt me. Maar om van die anderhalve graad afwijking nu een garantieklacht te maken vind ik op het zeurderige af en net te ver gaan. Ergens heb ik in jouw uiteenzettingen een tolerantie van 20% gelezen: bij 10 ?C is dat al 2 ?C.? ?
Maar als ik zelf op zou kunnen lossen, zonder veel te moeten d?monteren...

Citaat van: (Eend in Noorwegen)
Dat noem ik nog eens Spartaans autorijden: je bent jong en je weet nog niet wat je wilt?

Citaat van: Ik ben aangesloten op het netwerk en aangezien daar veel voor betaald wordt, vindt ik het niet meer dan logisch om die kennis te delen.
Met mensen die daar dan niet voor betalen? Of bedoel je dat in de prijs van een auto kosten voor dat netwerk worden doorbelast?
:D Maar ik maak er dankbaar gebruik van hoor!

Citaat van: ...alles vrij geeft, zoals het hoort in mijn optiek. :D
:) Om dan weer allerlei mislukte DHZ-ingrepen en klussen te kunnen herstellen? Ik kan me voorstellen dat die informatie ook niet deskundige lieden uitnodigt tot DHZ-en.

Groet, Hans

Titel: Re: Weergave buitentemperatuur
Bericht door: Tony op 12 april 2005, 02:21:45
Wat denk jij!?: Dat garages dat uit eigen zak betalen?
Natuurlijk betaal je voor de tm's die de garage heeft en jij niet krijgt.

Kijk, alles is niet zo eenvoudig als het lijkt en ik wil het best uitleggen, maar er is natuurlijk altijd het risico dat het mis gaat  ;D
Het ligt ook een beetje aan de vraagstelling. Met een vraag zoals: 'Mijn auto start niet meer' kun je niet veel. ??? ???
In de garage natuurlijk weer wel, want die brengen dan de nodige uurtjes storingzoeken in rekening. Dus eigenlijk is alles wat niet geholpen kan worden op dit forum weer winst voor de garage. :D
Alle foutieve operaties aan een auto levert ook weer geld op voor de garage.
Maar dat is meestal voor rekening van de nieuwe eigenaar, want de oude eigenaar deed hem niet voor niets weg.  >:(
Advies: Koop nooit een auto van een dhz. Of ding flink op de prijs af. (in de handel wordt dat ook gedaan, als ze weten dat je dhz bent) en met een beetje geluk betaal je alle besparingen met dhz dubbel en dwars weer terug ;)

Daarom ben ik ook altijd huiverig voor 'project managers' Niet iedereen zit te wachten op een half gestripte auto zonder achterbank, gordels en de afgeknipte draadjes van een verwijderde disco die weer hergebruikt wordt voor een  '78 Holland Casino Kadett coupe.
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev