Renault Mégane Club

Mégane 2 Technisch 2002-2009 => [Mégane 2] Motorisch => Topic gestart door: kevintjeuh88 op 24 juli 2010, 13:58:41

Titel: Megane 2 1.4Benzine 100pk weinig pit!slechte afstelling?
Bericht door: kevintjeuh88 op 24 juli 2010, 13:58:41
hallo,

mijn pa heeft een megane 2 van 2004, 1400 benzine met 100pk, dit autoke is vreselijk traag,slooom om zo te zeggen,totaal geen optrek vermogen,hij klaagt al van het begin, onder de 3000toeren totaal geen pit, over de 3000 iets meer en natuurlijk meer zuipen, hij reed ervoor met een mazda 1300 benzine van 95 wat stukke beter ging.
Bij Renault zeggen ze dat die zo is afgesteld voor zuinig te rijden ma ik vind wel dat ge nog aangenaam moet kunnen rijden en denk dat dit wel niet heel normaal is.
Ook moet je hem enkele keren opnieuw starten omdat hem gewoon terug uitvalt,draait op begin heel onregelmatig, 500 - 900toeren dan terug uit, starten beetje gas blijven geven, heel vervelend.
Zelf rij ik met een golf 4 tdi 90pk en dat is een verschil van dag en nacht met prestaties van optrekken enz.
Weet iemand een oplossing of wat het probleem kan zijn? kan hem ook niet anders afgesteld worden? ze hebben hem al aan pc gehangen, geen foutcodes of dergelijke...
Titel: Re:Megane 2 1.4Benzine 100pk weinig pit!slechte afstelling?
Bericht door: A110 op 24 juli 2010, 14:34:56
Welkom,

Ga geen appels met peren vergelijken, daar bedoel ik mee ga geen benzine met een diesel vergelijken.
Dit zijn 2 totaal verschillende motoren qua toeren en koppel.

De mazda met 1300 motor zal ook veel minder wegen dan dat de Renault weegt. Daar moet je ook over nadenken. De auto's van tegenwoordig zijn een stuk zwaarder dan de auto's van voor het jaar 2000. De meeste gewichts toename zit in de veiligheidsvoorzieningen in de auto's van tegenwoordig.

De 1400 motor van Renault is een hele fijne motor en zuinig. Alleen je moet deze motor niet in een Megane kopen daar is de auto gewoon veels te zwaar voor. In een Clio is het een hele fijne motor.

Je moet inderdaad in de Megane meer toeren maken om vooruit te komen en dat kost zo z'n prijs qua verbruik.

Mijn advies, leer er mee omgaan of ga voor een andere auto met grotere motor. De 1.6 in de Megane is een veel fijnere motor voor deze auto.

Het opnieuw starten kan verschillende oorzaken hebben. Vuil gasklephuis, vervuilde B.D.P.-sensor, zijn de bougie's nog inorde en ga zo maar door. Je kan de auto wel laten uitlezen maar als er geen storing is zal de monteur verder moeten zoeken. Maar de huidige monteur's weten dan niet meer wat ze moeten gaan doen omdat ze zijn opgegroeid met de computer. Sorry voor deze opmerking voor de hier aanwezige monteurs die ook nog jong zijn. De goede uitgezonderd uiterraard. Ik noem maar een voorbeeld, Afgelopen week had ik ook een klacht van schokken tijdens optrekken en niet lekker op het gaspedaal reageren. Na wat vragen stellen aan de klant eerst maar eens naar de bougie's gaan kijken. Wat denk je deze waren compleet versleten. Nieuwe bougie's gemonteerd en toen heb ik de auto eens aan de computer gehangen om verder te gaan kijken. Hieruit kwam nog naar voren dat het gasklephuis opnieuw ingelezen moest worden. Daarna met de klant wezen rijden en de auto reed weer als nieuw. Ik bedoel maar eerst de basis inorde maken daarna verder kijken.

Ik hoop dat je wat aan deze adviezen hebt.

Gr. Jeroen
Titel: Re:Megane 2 1.4Benzine 100pk weinig pit!slechte afstelling?
Bericht door: DHL op 24 juli 2010, 15:54:37
Klopt wat hierboven gezegd wordt. Ik reed door m'n werken met alle motorisaties, alle modellen van Renault. Sommige motoren zijn me bijgebleven, zowel in goed als in slechte zin. Sommige motoren bleven me niet bij, die catalogeer ik als gewoon goed. De combinatie 1.4 Megane is voor mij inderdaad het voorbeeld van hoe het echt niet moet. Als ik me goed herinner had je hierin zelfs twee vermogenversies. Weet niet juist meet, was het nu 85 pk en 100pk?
En die is met bijgebleven als de allerslechtste combinatie die Renault toen verkocht. Hakerig rijden, geen soepelheid, geen vermogen. Totaal geen plezier aan te beleven, integendeel zelfs. Irritant van bij het instappen tot het uitstappen...
De 1.6 daarentegen deed het wel heel goed....
Een goede raad, koop nooit de lichtste motor van een bepaalde klasse. Dus clio min 1.2 16 V en geen 1.2, Megane geen 1.4 16V maar 1.6 16V, Espace geen 2.0 maar een 2.0 Turbo..... Enzovoort
Titel: Re:Megane 2 1.4Benzine 100pk weinig pit!slechte afstelling?
Bericht door: kevintjeuh88 op 24 juli 2010, 19:49:31
nu ja kan u wel gelijk geven de motor is ook te ligt, nu over die mazda da was ook 16 klepper, 323 familia, grote wagen ma dus eigelijk beste optie auto verkopen , een 1600 of een diesel aanschaffen.

ik heb die wagen dus niet aangeschaft, zij hebben die bij cardoon gekocht maar weet niet als ze er een testrit mee gemaakt hebben.
Denk ook niet bij het te koop zetten van deze megane er nog veel aan kan verdient worden,de auto heeft maar 80000km en voor de rest zo goed als nieuw maar motorisch niet ideaal
Titel: Re:Megane 2 1.4Benzine 100pk weinig pit!slechte afstelling?
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 26 juli 2010, 09:18:43
Hmm zal niet zeggen dat het een rappe motor is,sterker nog de Kangoo van mijn  vriendin trekt hem er bij het stoplicht echt uit,het eerste stukje dan.Maar ik heb zelf dan dus de Grand Tour met 1,4 op gas.Voldoet prima,ok als ie koud is moet je niet direct de airco aanzetten want dan kan je het vergeten.Maar eenmaal op temperatuur kan dit best,al blijft het noodzaak als je ff snel wilt inhalen wel de airco uit te zetten!! Maar verder moet ik zeggen dat het mij in zijn geheel niet tegenvalt,sterker vanaf een 4.000-4.500 toeren begint ie er eigenlijk best aan te trekken. Maar goed ik heb deze auto ook niet gekocht om mee te racen,maar gewoon om redelijk goedkoop op en neer naar me werk te rijden. En ja hij is trager dan heel wat andere auto's die ik gehad heb,maar je kan goed met het verkeer meekomen,misschien ligt het ook wel aan je rijstijl? Niet te vroeg opschakelen,niet de airco meteen na de start inschakelen,dan valt er echt wel redelijk vlot mee te rijden hoor. Enne heb btw zaterdag de vouwwagen weer opgehaald,die gaat dit jaar achter de megane,en niet achter de Kangoo,dat red ie wel...
Titel: Re:Megane 2 1.4Benzine 100pk weinig pit!slechte afstelling?
Bericht door: kornfed op 11 augustus 2010, 10:47:59
Ik sluit me volledig aan bij Roadkill. Ik heb ook een 1.4 Grand Tour (op LPG). De auto is zeker niet snel maar het is maar net wat je belangrijk vindt. Boven de 4000 rpm zit er best wel pit in. Als ik op de snelweg 120 a 130 rijdt maakt de motor ongeveer 4000 rpm. Inhalen gaat dan ook snel genoeg.
Je moet alleen geen stoplichtsprintjes doen want je legt het tegen de meeste auto's af :D
Titel: Re:Megane 2 1.4Benzine 100pk weinig pit!slechte afstelling?
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 21 augustus 2010, 09:00:20
Nou ben net weer terug uit de Ardennen met de vouwwaggel erachter,gaat prima,ok op sommige stukken moest ik terug naar de derde versnelling,maar goed voor enkel de vakantie ga ik geen 2 liter rijden...
Titel: Re:Megane 2 1.4Benzine 100pk weinig pit!slechte afstelling?
Bericht door: duckie1098 op 21 augustus 2010, 23:27:55
Toch is het wel grappig om een 2 liter te rijden.Vooral met van die jongetjes met gepimpte golfjes of alfa's enzo.Denken altijd dat ze je voor kunnen blijven en als het niet lukt dan moeten ze ineens afslaan, de lefgozertjes.Maar oke, het zuipt wat meer en het licht echt wel strakker op de weg dan een licht, standaard instapmodel.

Ik ben er wel blij mee zo.

Groetsels,

Ben
Titel: Re:Megane 2 1.4Benzine 100pk weinig pit!slechte afstelling?
Bericht door: duckie1098 op 22 augustus 2010, 02:15:22
Nou nee, niet bepaalt maar als ze het uitlokken wel ja en ach kleinigheidjes hou je toch.

groetsels,

Ben
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev