Zoals meerdere mensen inmiddels hebben kunnen ondervinden is het raammechanisme van de megane niet de beste qua duurzaamheid.
Mijn raam aan de passagierskant hield er afgelopen week mee op, en aan het geluid te horen was het niet de motor.
Na een telefoontje naar de dealer was ik weer een illusie armer dat dit een niet te dure grap zou worden.
349 euro om het raammechanisme te vervangen.
Omdat mijn raam in de onderste stand bleeft staan heb ik de deurbekleding verwijderd om te kijken wat de oorzaak is.
Ook was er redelijk veel slecht weer voorspeld waardoor ik mijn raam in de bovenste stand vast moest zetten tot ik een oplossing had.
Het was al vrij snel duidelijk dat de kabels die het raam omhoog en omlaag bewegen half doorgesleten waren en dat ze buiten het omhulsel kwamen.
Er zijn voor deze reparatie 2 oplossingen.
De eerste is om de kabelset te vervangen. Dit is geen dure oplossing, aangezien er op ebay al setjes vanaf 20 euro te koop zijn. Nadeel is dat je zelf alles op spanning moet zien te krijgen en dat is geen makkelijke opgave.
De tweede is om het complete raammechanise te vervangen.
Dit was mijn beste en makkelijkste oplossing.
Ik heb via marktplaats gezien dat er erg veel verschillende versies in omloop zijn.Dus goed kijken voor je iets koopt.
Uiteindelijk een raammechanisme gevonden dat leek overeen te komen en compleet met motor gekocht voor 55 euro.
Ik kon hem op laten sturen maar koos ervoor om 75 km te rijden en het ding eerst in mijn handen te hebben.
Dan nu het vervangen van het mechanisme
(http://i967.photobucket.com/albums/ae154/rataplan01/01.jpg)
Allereerst verwijder je het opbergvakje in de deur, binnen in het vakje zitten 2 plastic nippels die je eruit moet trekken om het complete bakje te kunnen verwijderen.
(http://i967.photobucket.com/albums/ae154/rataplan01/03.jpg)
Vervolgens de schroef uit de deurhendel halen
(http://i967.photobucket.com/albums/ae154/rataplan01/05.jpg)
Onderin de deurplaat zitten twee bouten die je nu moet verwijderen (deze houden de deurplaat en het raammechanisme op zijn plaats)
(http://i967.photobucket.com/albums/ae154/rataplan01/06.jpg)
Daarna haal je voorzichtig de handgreep los ( schroevendraaiertje tussen steken)
(http://i967.photobucket.com/albums/ae154/rataplan01/07.jpg)
Na het losmaken van de schakelaar ook de schroef (torx) verwijderen
(http://i967.photobucket.com/albums/ae154/rataplan01/08.jpg)
Vergeet niet je speakerrooster los te klikken
(http://i967.photobucket.com/albums/ae154/rataplan01/09.jpg)
Onderin de handgreep zit ook een schroef
(http://i967.photobucket.com/albums/ae154/rataplan01/10.jpg)
Klik nu voorzichtig de deurhendel los van de binnenplaat
(http://i967.photobucket.com/albums/ae154/rataplan01/12.jpg)
Haal nu de verlichting uit de deur, aan de binnenkant kan je er namelijk niet goed bij
(http://i967.photobucket.com/albums/ae154/rataplan01/16.jpg)
Nu kan je het binnegedeelte omhoog halen ( zit geklikt) en omhoog houden met een stukje tape
(http://i967.photobucket.com/albums/ae154/rataplan01/14.jpg)
Nog een torx schroef verwijderen en het paneel kan bijna weg
(http://i967.photobucket.com/albums/ae154/rataplan01/13.jpg)
Door het paneel omhoog te bewegen kan je het tevens naar voren halen zodat het paneel van de deur loskomt
(http://i967.photobucket.com/albums/ae154/rataplan01/19.jpg)
Maak voorzichtig de bekabeling los van de speakers, motor van je raam en vergeet je verlichtingskabeltje niet
Daarna ziet je deur er zo uit (bij mij was de motor er al uit die zit vastgeschroefd aan de binnenkant van je deurgreep met drie schroeven)
(http://i967.photobucket.com/albums/ae154/rataplan01/28.jpg)
Volgende op de lijst is het verwijderen van je raam.
Dit kan je het beste doen door het witte puntje van het witte plastic beugeltje (dat door het gat in raam zit) met een schroevendraaier naar achter te duwen. Dit kost ietswat kracht en gaat niet echt makkelijk los
Doe dit aan de voor- en achterkant en je raam is los van je mechanisme
Ik heb gemerkt dat dit het makkelijkst gaat als je je raam half open zet.
(http://i967.photobucket.com/albums/ae154/rataplan01/26.jpg)
Ik heb geen foto's van het verwijderen van het raam, omdat mijn kleintje alleen maar foto's van de lucht aan het maken was en ik mijn beide handjes nodig had. Ik kan wel zeggen dat de voorkant van het raam naar beneden gericht moet worden om vervolgens de achterkant naar boven te bewegen waardoor je het raam kan uitnemen
Na het uitnemen van het raam verwijder je de torxschroef aan de bovenkant van het mechanisme en dan kan je hem voorzichtig eruit manouvreren
(http://i967.photobucket.com/albums/ae154/rataplan01/29.jpg)
Vervolgens pak je het nieuwe mechanisme en schroef je de bovenste torx schroeven weer vast.
(http://i967.photobucket.com/albums/ae154/rataplan01/31.jpg)
Als je nu de schakelaar aan de motor bevestigt, kan je hem uitproberen.
Dit is het juiste moment om te controleren of het werkt,anders kan je je raam er weer uithalen.
Bij mij werkte hij prima, maar aan de linkerkant zag ik dat het schroefgat onderin niet overeenkwam met de oude situatie...
Wat blijkt? Renault is niet altijd even consequent met het maken van gaten voor de schroefgaten
Links is de oude stijl, rechts de nieuwe
(http://i967.photobucket.com/albums/ae154/rataplan01/32.jpg)
Ik heb om dit op te lossen mijn linker stijl gebruikt en alles van de nieuwe linkerstijl omgezet naar de oude.
Nu was ik ook gelijk blij dat ik had gekozen voor het complete mechanisme en niet voor de reparatieset met de kabeltjes want wat is dat een geklooi om alles netjes op spanning te krijgen.
Na veel gevloek en gedonder toch alles op spanning kunnen krijgen en nu is het een kwestie van alles in de omgekeerde volgorde terugbouwen.
Zo, dat is nog eens een gedetailleerde omschrijving.
Komt heel erg goed getimed binnen.
Heb nu vakantie en kan eindelijk eens aan mijn rechter deur raammechanisme beginnen.
Die is al een jaar defect en kost inderdaad 350 eurotjes bij de garage.
Eerst ff een mechismen op de kop tikken.
Rataplan, heb je een goed adres waar jij die hebt gekocht via marktplaats ?
Laat volgende week het resultaat wel weten, Aragon Y
Zo dit zijn tenminste beschrijvingen,lekker klusje zo te zien,hoop het niet nodig te hebben maar voor het geval dat houd ik dit topic in mijn achterhoofd.
gelijk handig voor de mensen die graag hun deur willen dempen.
weten deze ook gelijk hoe je het paneel moet verwijderen.
goede foto reportage!!
Ik ben er vrijdag ook weer de hele dag mee bezig geweest, maar heb het uiteindelijk opgegeven!
Bij mij waren alleen die witte plastic beugeltjes afgebroken, maar het op spanning zetten van die is gewoon
###!! wel 100 keer uit elkaar gehad, en telkens komt er weer ergens speling op, of onsporen de ijzerdraden
van de wieltjes af, wat een gepriegel...
Maar 50 euro voor een nieuw meganisme is idd niet veel, ik had al voor 130 euro via hbase gevonden,
maar voor 50 euro ga ik het ook niet meer proberen. Zitten de ijzerdraden dan al compleet
met dat witte gedeelte van de motor in elkaar?
Want als dat niet is zie ik het alsnog niet zitten :)
ik had denk ik gewoon mazzel dat ik goedkoop het jusite setje kon vinden.
De man waar ik hem heb gekocht had er maar twee en de linkerkant was al gereserveerd.
Op de voorlaatste foto zie je het nieuwe setje zoals ik hem heb gekocht.
Met motor en alles op spanning dus
Was wel balen dat ik de linkerstijl moest vervangen want dan moet je twee kabels ontspannen en daarna weer op spanning zetten en dat is gewoon echt geen leuke klus.
Gelukkig had ik de motor nog niet uit elkaar gehaald want dan is alles ontspannen en heb je echt een hele klus
ok, geluk hebben dus.
Weet iemand dat dan, als je zo'n setje haalt zonder motor of die dan al op spanning staan?
Anders kan ik eerst net zo goed nieuwe kabels er proberen in te zetten.
Netjes!
Citaat van: rened op 20 juli 2010, 07:42:20
Weet iemand dat dan, als je zo'n setje haalt zonder motor of die dan al op spanning staan?
Anders kan ik eerst net zo goed nieuwe kabels er proberen in te zetten.
zo krijg je het reparatiesetje aangeleverd vanuit ebay.de (zoeken op fensterheber megane)
(http://i967.photobucket.com/albums/ae154/rataplan01/reparatiesetje.jpg)
niet op spanning dus
goede en overzichtelijke uitleg!
Complimenten..!!
das jammer, maar niet zo duur!
nog 1 stomme vraag voor de experts: bij die setjes staat overal met rode letters: voor 4/5 deurs
Zit er verschil tussen de 3 deurs/4 deurs? lengte kabels ofzo?
Citaat van: rened op 21 juli 2010, 10:49:54
das jammer, maar niet zo duur!
nog 1 stomme vraag voor de experts: bij die setjes staat overal met rode letters: voor 4/5 deurs
Zit er verschil tussen de 3 deurs/4 deurs? lengte kabels ofzo?
Ja er zit verschil in. Portieren van een 3 deurs zijn veel groter dan een 5 deurs. Hierdoor zullen de kabels ook wel langer zijn.
raam is ook groter omdat de deur inderdaad langer is....
dus meer draad vermoed ik....
Is er ook zo'n soort beschrijving van het vervangen van het achterraam! Ik moet tevens een zonnescherm vervangen....staat dit nog ergens omschreven
Raam mechanisme rechtsvoor, merk valeo 107 euro bij mister auto inclusief motor.Zonder comfort stand.
groetsels,
Ben
Inderdaad een geweldige fotoreportage!
Ik zie wel dat we het iets anders hebben gedaan. Hier is het raammechaniek al vervangen, MAAR nu moet deze nog afgesteld worden, kan iemand mij hierover adviseren?
Het raam gaat gewoon naar boven en beneden, maar niet heel soepel. In de omschrijving stond ook wel aangegeven dat we 3 secondes moesten wachten, maar ondanks dit uitgevoerd te hebben wordt het niet beter. Het lijkt net of iets langs het glas (de ruit) gaat. Ik kan het moeilijk omschrijven... voordat ik verder uitwijk over de situatie hoor ik graag of iemand mij nader kan informeren. Het betreft het linkerraam (bestuurderszijde).
Groet Veld28
Compliment over verslag met foto's en commentaar.
Heeft me een hoop geld gescheeld.
Ik heb een losse set in Duitsland gekocht, kreeg hem na een paar dagen netjes via de post thuis voor ongeveer €15,-
Opmerking over "het op spanning brengen" dat is eigenlijk helemaal niet zo een lastig werkje.
Tip! monteer alle kabels aan de geleiderrails ( zie youtube fensterheber Megane) BEHALVE!!! EEN kant van de kabel die tussen de twee geleiderrails in zit. monteer de twee kabels met veer, die in het motorhuis gaan, aan het zwarte wiel en wind ze op en stop het wiel in het witte motor huis (zie youtube filmje)
Ga nu naar het LOSSE gedeelte van de kabel tussen de twee geleiderrails, leg de binnenkabel over het witte wiel en trek (door aan de buiten mantel MET BELEID, GEEN GROF GEWELD te trekken)deze door de gleuf van de bevestigingsklem van de buitenmantel heen en laat de buitenmantel weer terug in de bevestigingsklem zakken, klaar!
op internet zijn deze mechanismen goed te koop bij de div autoshops.
zijn niet duur en passen perfect.
Je kan ze met en zonder motor bestellen, zonder motor kun je gewoon je eigen motor ove rschroeven, heb ik ook gedaan, ik meen dat ik ook rond de 50 euro kwijt was toen.
kijk eens bij mister auto of dat soort sites.
ik heb daar ook wel eens besteld, als het niet goed is heb je binnen no time je geld terug, ze doen daar nooit moeilijk over.
groet Leo
Ik heb een probleem ik krijg de binnenplaat die je vast maakt met tape niet los. Zit geen beweging in. Iemand tips?
Bedoel je dat stuk plastic met honingraatstructuur?
Ja die je losklikt en daarna omhoog trekt dat ding zit muurvast
Even het glas van het raam omhoog proberen te schuiven, dan schuift ie er makkelijker uit...